English Version
English

تریاک

تریاک

اولین جلسه از دور بیست و چهارم  کارگاه‌های آموزشی کنگره 60 ویژه لژیون پزشکان پارک طالقانی با استادی و نگهبانی جناب آقای مهندس و دبیری دکتر شهرام با دستور جلسه «تریاک» مورخ 8 دی‌ماه 1402 رأس ساعت 8 صبح آغاز نمود.

سخنان استاد
سلام دوستان حسین هستم مسافر؛ امیدوارم حال همه شما خوب باشد حال من هم به حمدالله خوب است. امروز هشتم دی‌ماه 1402 است هشت روز از فصل زمستان گذشت بارندگی نبوده تاکنون انشالله که وضعیت خوبی پیش رو داشته باشیم.
دستور جلسه ما تریاک بود و روش درمان تریاک. ما اگر بخواهیم یک اتومبیل را تعمیر کنیم باید کاملاً آن را بشناسیم اگر شناختی از آن نداشته باشیم قادر به تعمیر آن نیستیم جسم انسان همانند یک ماشین عمل می‌کند ولی خیلی پیچیده‌تر و دقیق و حساب‌شده برای درمان هر نوع بیماری، باید اول آن را کاملاً بشناسیم تمام جزئیات را تشخیص بدهیم وقتی‌که بیماری را کاملاً شناختیم وقتی وارد درمان آن می‌شویم باید حتماً دارو را هم بشناسیم که آن دارو چه ترکیباتی دارد و بعد دارو را بدهیم متأسفانه مشکلی که در جامعه پزشکی داریم و این مشکل خیلی جاافتاده است به عقیده من  و مسیر منطقی در آن نیست  تارگت تراپی است اگر یک فردی مشکلی دارد برای مثال زخم معده است تمام تمرکز روی معده قرار می‌گیرد و از داخل معده به فکر درمان آن هستند که آن زخم را ترمیم کنند اگر مشکلی در کبد هست تمام تمرکز بر روی خود کبد می‌رود و همین‌طور اگر یک تومور هست حالا در سر در بدن یا هرجایی  تمام انرژی و قدرت برای حذف تومور است تا درمان را در همان محدوده تومور انجام بدهند اگر در سینه هست در همان مکان برطرف کنند یا برداشته بشود یا کارهای دیگر انجام دهند درصورتی‌که در همه این کارها موفق نبودند و این مسئله سر جای خودش باقی‌مانده و اعلام می‌کنند درمان ندارد و باید نگهداری شود مثل همین مسئله اعتیاد که متادون می‌دهند اگر نگاه کنید آلزایمر درمان ندارد اسکیزوفرنی درمان ندارد ms درمان ندارد انواع کنسر درمان ندارد مشکلات سرطان مثانه درمان ندارد مشکلات کبدی درمان ندارد همه این بیماری‌ها بلاتکلیف است و درمان ندارد فقط نگهدارنده دارند درصورتی‌که مشکل کبد یا کولید اولستراتیو در خود آن نیست  اگر مشکل کرون دارید مشکل در روده بزرگ نیست در جای دیگری است حالا نگاه کنید بیماری اعتیاد هیچ نشانه‌ای مثل کبد ندارد که آن موضع را حل کنیم و این دیگر قوز بالا قوز است و نمی‌دانیم در اعتیاد چه چیزی رو باید حل کنیم الآن فردی که هروئین مصرف می‌کند را باید چه‌کار کنیم؟ خداوکیلی خوب فکر کنید ببینید باید چه چیزی درمان بشود یا حشیش را باید چه‌کاری کنیم؟ اسم این مسئله را اختلالات گذاشتند اختلالات؛ یعنی هیچ درمانی ندارد فقط باید نگهدارنده باشد.

در اعتیاد نمی‌دانند چه چیزی را درمان باید کنند برای همین برنده اسکار الکلی شده و چون در درمان خود موفق نبوده خودکشی می‌کند. همین چند وقت پیش یکی دیگر هم خودشی کرد اسمشم در خاطرم نیست، تمام بیمارستان‌ها را پشت سر گذاشت و در آخر چون نتیجه نگرفت خودکشی کرد. ما باید همیشه این را بدانیم که، اول ندانی را بدان تا بدانی را بدانی؛ در اعتیاد باید اول منطقه را پیدا کنید. بااین‌حال که هنوز هم برای ما مجهول است میدانیم یک سری پارامترها و یک سری موادی است در بدن مثل دینورفین اندورفین انکفالین مثل سروتونین مثل دوپامین  که در جهان پزشکی فقط این دوپامین را می‌بینند ولی ما میدانیم که این مجموعه از سیستم خارج‌شده که در کنگره شصت، به اسم سیستم ایکس نام‌گذاری شده است، مجموعه هورمون‌ها مدیاتورها و غیره است که وقتی به حالت طبیعی برگردد درست می‌شود؛ چه چیزی به وجود آمده است که فرد معتاد از تعادل خارج‌شده یک فرد مصرف‌کننده تریاک الکل شیشه چه اتفاقی رخ‌داده که از تعادل خارج شده  شروع کرده ذره‌ذره مصرف کردن؟ وقتی‌که مصرف کرد چه مدت‌زمان لازمه تا معتاد شود؟ پاسخ این سؤال  را ندارند.
من پاسخ می‌دهم  یک فردی که گرفتار مصرف شیشه می‌شود  یا فردی که هروئین یا تریاک مصرف می‌کند چه زمانی طول می‌کشد تا این فرد معتاد شود زمانی تریاکی و یا شیشه‌ای می‌شود که اگر مصرف نکند علائم محرومیت دیده می‌شود به کشیدن تریاک در یک ماه شروع می‌کند که هرروز تریاک کشید است. ما تریاک فرد را قطع می‌کنیم آیا علائم محرومیت در شخص ایجاد می‌شود؟ اگر تریاک قطع شد آیا اسهالی بی‌خوابی تعریق در فرد دیده می‌شود؟ اگر شد، فرد معتاد شده است. اگر این علائم دیده نشد مجدد تریاک را به مدت سه ماه مصرف می‌کند، سه ماه بعد باز آزمایش می‌کنیم اگر اعلائمی دیده نشود مجدد شش ماه بعد باز این کار رو انجام می‌دهیم ببینیم علائم محرومیت در او ظاهر می‌شود؟ برای تریاک بالای 9 ماه نزدیک 10 ماه زمان لازم است تا فرد کاملاً معتاد بشود دیگر به‌طور کامل سندروم محرومیت در او وارد می‌شود یعنی شروع به خوردن یا کشیدن هرروز تریاک می‌کند. وقتی نزدیک به 10 ماه شد وقتی قطع کنیم بیرون‌روی‌ها  و بی‌خوابی‌ها نمایان می‌شود اگر 50 بار متفرقه تریاک کشیده باشد  در او سندروم محرومیت دیده نمی‌شود ولی دوست دارد تریاک بکشد لذت می‌برد؛ علت این است که یک‌چیزی در بدن ما وجود دارد که باعث نشئه شدن می‌شود و این ماده وقتی به آن اضافه شود  بدن دینورفین اندورفین می‌گیرد تریاک هم مصرف می‌کند در اینجا تریاک بر روی موج دینورفین و اندورفین سوار می‌شود و ما از لذت بیشتر برخوردار می‌شویم و هرچه ما افزایش می‌دهیم سیستم‌های خودکار بدن کاهش پیدا می‌کنند و ما با این متد درمانی اعلام کردیم همان جور که اوپیوم را به بدن دادیم و این سیستم از چرخش خارج‌شده اگر با یک جدول مشخصی این عمل را انجام بدهیم سیستم به حالت اول برمی‌گردد؛ همان جوری که از تعادل خارج شد است، همان شکل  هم در طول زمان مشخص با برنامه‌ریزی دقیق به تعادل برمی‌گردد. از کرج تا تهران چه قدر فاصله است؟ همان‌قدر فاصله است که از کرج تا تهران است. ازاینجا یک ساعت راه است برگشت هم یک ساعت است در شرایط معمولی. بنابراین  خراب شدن این سیستم، هم در تریاک است هم در 95 درصد از بیماری‌ها، یعنی خراب شدن سیستم ایمنی در بیماری صرع هم هست، در ،ms کنسر سینه هم هست و ما امتحان کردیم، مقالات هم چاپ شد و می‌توانید ببینید.

حالا چرا ما تریاک رو انتخاب کردیم؟ برای اینکه پایه درمان است؛ چون تریاک پایه‌های متنوع و مفیدی دارد؛ لااقل 50 الی 60 نروترانسمیتر دارد که هماهنگی کامل باهم دارند. مثلاً دیفورفین را نگاه کنید در تریاک هم همان دینورفین است، در مواد مخدر هم این مواد وجود دارند. نروترانسمیترها چون متنوع هستند می‌تواند هم خودش را درمان کند هم نوع‌های دیگر چون ترکیبات متنوعی در ماده هست. ما دارو را در اختیار بدن قرار می‌دهیم و بدن خودش خودش را ترمیم می‌کند؛ پس هم می‌تواند خودش روا درمان کند هم الکل و هم آمفتامین و غیره. الآن دیگر گذشته که بخواهیم پرسشنامه پر کنیم که الآن تو احوالت چطور است یا بچه طلاق بودی یا نبودی شوهرداری کار داری یا نداری؟ در 10 سال گذشته این چیزها نبود؛ الآن دستگاه داریم که 18 هزار ژن ما را موردمطالعه و برسی قرار می‌دهد و بیان آنها را برای ما مشخص می‌کند. ما الآن آمدیم بر روی آمفتامین کار کردیم،  پروژه‌ای است که از کمیته اخلاق  دانشگاه آزاد مجوز گرفته‌ایم روی موش‌های رَت یا موش‌های صحرایی کار می‌کنیم، هرکدام 12 عدد موش 6 عدد نر 6 عدد ماده  اینها را مبتلا کردیم به آمفتامین و شیشه 4 گروه 12 تایی که هر گروه با یک دوز اپیوم تینچر درمان را شروع کردند.

نام گروه‌ها G1 G2 G3 G4 هرکدام از این گروه  را با دوز خاصی شروع کردیم که جمعاً می‌شود 48 عدد موش معتاد شده به آمفتامین گروه‌ها را با دوزهای مختلف  شروع به درمان می‌کنیم که البته درمان تمام شده در حال حاضر  یک گروه 12 تایی را مبتلا به شیشه کردیم  تا آخر شیشه مصرف کردن یک گروه رو شیشه دادیدم به‌صورت سقوط آزاد قطع کردیم  و گروه‌های دیگر شاهد هم بود که این‌ها هم سه روز پیش آزمایش‌های روحی روانی رو در مورد برسی قرار دادیم که این آزمایش‌ها کاملاً استاندارد باشند از دیروز هم قربانی کردن آنها شروع‌شده که اول این موش‌ها را بی‌حس می‌کنند و بعد قربانی می‌کنند ذبح می‌کنند بعد ما از این موش‌ها خون می‌گیریم مغز آنها برداشته می‌شود سه عدد آزمایش روی مغز می‌شود بعد حتی مایع نخاع هم برمی‌داریم این نمونه‌ها یک سری از آنها فریز می‌شود و 80 درجه زیر صفر قرار می‌گیرد و به انگلستان فرستاده می‌شود برای برسی بیان آنها یک سری هم در آزمایشگاه خودمان عمل می‌کنیم نکته جالبی که تصادفاً تا اعلام نتایج انجام‌شده این است که دکتر آروین مشغول تست گرفتن از موش بود از  گروه‌هایی که مواد مصرف کرده بودن و با OT درمان شده‌اند  وقتی می‌خواهند از موش آزمایش بگیرند از دم آن می‌گیرند بلندشان می‌کنند چون این موش‌ها  OT خورده بودند و درمان آنها تمام‌شده بود از پشت کردن موش‌ها را می‌گرفت بعد آزمایش رها می‌کرد این چهار گروهی که OT مصرف کرده بودن رو به‌راحتی برداشت برد وقتی گروه تمام می‌شود می‌رود سراغ گروه بعدی که شیشه مصرف می‌کرد به‌محض اینکه از پشت دست می‌اندازد که موش رو بگیرد جیغ می‌زند و چنان گازی از دست دکتر آروین می‌گیرد که تا استخوان او آسیب می‌بیند. حتی همین‌جا نشان داد که این موش‌هایی که درمان شده‌اند باشخصیت خوب و مرتب هیچ عکس‌العملی ندارند خیلی طبیعی  ولی این‌هایی که مصرف می‌کردند فوری دستشان را گاز می‌گیرد و ما این مسئله رو دقیقاً روی انسان‌ها داریم اینجا نتایج  آزمایش‌ها دیگری مورد برسی قرار گرفت موش‌هایی که سقوط آزاد بودند چنگ می‌زدند تا دوباره آمفتامین بگیرند ولی آنهایی که درمان شده بودن بی‌تفاوت به مواد بودن  حالا این چیزهای ظاهری است.

گروه بعدی بیماری صرع است؛ منظورمان این است  ما هر درمانی که برای آمفتامین انجام گرفت است را با اوپیوم تینکچر انجام دادیم  همین درمان با همین دوز برای بیماری صرع انجام دادیم و همین درمان و همین دوز برای کنسر سینه انجام دادیم و همین درمان و همین دوز برای بیماری ms انجام داده‌ایم منظور من همین بود که بیماری کلیه در کلیه نیست بیماری کبد در کبد نیست ما همه این بیماری‌ها را و حتی اعتیاد و هر بیماری دیگر را با یک دوز و با یک برنامه انجام دادیم و نتیجه گرفتیم بنابراین به این دلیل است که از تریاک ما استفاده می‌کنیم به این دلیل است که ما نمی‌خواهیم ترک بدیم ما می‌خواهیم آن چیزی که در سیستم بدن از تعادل خارج‌شده است را به تعادل برسانیم  بیان ژن‌ها که از تنظیم خارج‌شده‌اند را تنظیم کنیم و این کار را تریاک خیلی خوب انجام می‌دهد حالا تریاک را ما در کنگره چه جوری درمان می‌کنیم برای درمان تریاک یا شخص تریاک را به‌صورت خوراکی مصرف می‌کند یا یک صورت کشیدن تزریق تریاک خیلی خیلی به‌ندرت انجام می‌شود. قدیم‌ها در زندان‌ها چون تریاک کم بود به‌ندرت انجام می‌گرفت ولی معمولاً تزریق تریاک عرف نیست بنابراین یک فردی که تریاک مصرف می‌کند برای درمان وقتی مراجعه می‌کند برای مثال اگر تریاک را به‌صورت خوراکی مصرف می‌کند سریع می‌شود حساب کرد از او سؤال پرسیده می‌شود که مصرف شما چیست  تریاک به‌صورت خوراکی استفاده می‌کنم  چه مقدار مصرف می‌کنید فرد در جواب  نمی‌دانم  سؤال بعدی تو چه قدر تریاک برای چند روز خرید می‌کنی  می‌گوید مثلاً 25 گرم یا 50 گرم یا 100 گرم می‌خرم چندروزه مصرف می‌کنید می‌گوید یک هفته  10 روز و غیره  ازاینجا مصرف روزانه مشخص می‌شود حساب می‌کنید روزی یک گرم تریاک به‌صورت خوراکی مصرف می‌کند حالا با شربت تریاک یک گرم را برابری می‌کنید مقدار تقریبی در دست شماست حالا هر 10cc شربت تریاک معادل است با یک گرم تریاک یعنی 10 درصد وزن شربت تریاک، تریاک است شیشه 250cc اوپیوم تینکچر چند درصد تریاک دارِد 25 گرم  اگر هم بخواهیم تست کنیم لازم نیست بجوشانیم شربت تریاک را کافی است در یک بشقاب ریخته بعد از چند روز برسی کنید چون الکل و آب داخل آن بعد چند روز از بین می‌رود تریاک خالص در ظرف می‌ماند شربت اوپیوم تینکچر ازنظر وزنی 10 درصد تریاک دارد. 20% الکل دارد و مابقی آب مقطر است. الکل هم باید باشد چون‌که حلال است و از کپک زدن و فاسدشدن جلوگیری می‌کند. ما به این دلیل از این استفاده می‌کنیم که با تریاک خیلی جذب سریع‌تری دارد و این الکل خیلی مقدار پایینی هم دارد چون در حد سی‌سی مصرف می‌کنیم بسیار الکل آن پایین است پس می‌توانیم ازاینجا حساب کنیم هر 10 گرم اُپیوم تینکچِر (اوتی) یک گرم تریاک دارد، هر یک سی‌سی،100 میلی‌گرم تریاک دارد پس‌ازاین راه ما می‌دانیم که می‌خواهیم چکار کنیم. اگر فردی گفت من یک گرم مصرف می‌کنم یک گرم را بکنیم 10 سی‌سی و در روز برای او 10 سی‌سی در نظر بگیریم. حال این 10 سی‌سی را چگونه به او بدهیم که بسیار مهم است، آیا یک‌مرتبه بدهیم...در روز... دو بار... سه بار... بهترین الگو، الگوی غذا خوردن است؛ ما بایستی از (ریتم یا روتین) غذا خوردن طبیعی استفاده کنیم. غذا خوردن طبیعی صبح، ظهر و شب، سه وعده است. شاید مقدار آن کم یا زیاد بشود باشد ولی معمولاً همین سه وعده است. شربت هم باید در سه وعده استفاده بشود. ما در ماه مبارک رمضان، صبح (با طلوع) سحر می‌خوریم و سر شب (با غروب) افطار می‌خوریم، یعنی سه وعده می‌شود دو وعده، وعده ظهر حذف می‌شود. این حذف وعده ظهر می‌شود عبادت. همین یک وعده باعث می‌شود بگویند راه رفتن، حرف زدن، خوابیدن و... یک انسان روزه‌دار عبادت است ببینید که چقدر اهمیت دارد. ما چطور می‌خواهیم به یک معتادی که از صبح تا شب بیست وعده مصرفی دارد یعنی بیست بار در طول روز هروئین حشیش یا... مصرف می‌کند بگوییم بیا و در طول روز یک‌بار شربت اوتی بخور» او چندین بار در طول روز مصرف می‌کند، ما بگوییم «بیا و این‌یک بار یک وعده شربت را (جایگزین) بخور که طول عمر زیادی دارد... طول عمر تفنگ ژِ3، 3000 متر است ولی آیا در 3000 متر آدم هم می کُشَد... یا در سه هزار متر مانند هسته خرما به یک نفر برخورد می‌کند و اثری ندارد. درست است بعد از 150 متر شخص را می‌کشد، بعد از 450 متر فرد را زخمی می‌کند. متادون و شربت اُپیوم تینکچِر را موقعی که می‌خورند در ساعات اول (8 الی 10 ساعت) فرد حال خوبی دارد. این شربت شخص را اصطلاحاً» نشئه نگه می‌دارد (حدود 8 تا 10 ساعت) و از این ساعت به بعد شروع به تحلیل رفتن و کاهش اثرات در بدن می‌کند. طول عمر مفید تریاک 7 تا 8 ساعت است و بعد زور خود را از دست می‌دهد. وقتی ما به فردی به‌صورت دِیلی شربت می‌دهیم از زمانی (مثلاً 6 صبح) که می‌خورد تا ساعت 3 یا 4 بعدازظهر اثر خود را از دست می‌دهد و فرد می‌رود به دنبال حاشیه (حشیشی بکشد، یک لیوان عرقی بخورد، قرصی بخورد، کاری بکند، مدام به دنبال مصرف می‌رود) ولی ما اُپیوم تینکچر را وقتی در حالت تی دی اس می‌دهیم (سه وعده)، فرد به‌طور مثال ساعت 6 بار اول می‌خورد بعد ساعت 2 بعدازظهر دومرتبه می‌خورد و بعد دوباره 8 یا 9 شب (برای بار سوم) شربت می‌خورد یعنی دائماً در حال مصرف است و این برنامه فرد را کاملاً نگه می‌دارد. خب فرض کنید آمدیم و برنامه‌ریزی کردیم و به فرد دادیم و آن برنامه‌ریزی به این صورت است؛ فردی یک گرم تریاک می‌خورد پس معادل 10 سی‌سی شربت که ما یک سی‌سی از آن را هم کم می‌کنیم یعنی 9 سی‌سی (تفاوت زیادی ایجاد نمی‌کند) و برای او در نظر می‌گیریم و در سه وعده، در وعده صبح 3 سی‌سی، هشت ساعت بعد (وعده ظهر) 3 سی‌سی و شب هم 3 سی‌سی به او در برنامه می‌دهیم.

ما در سیستم کنگره 60 این برنامه را یک روز بعد کاهش نمی‌دهیم، بلکه 21 روز معادل سه هفته این برنامه را ادامه می‌دهیم و فرد را روی این برنامه نگه می‌داریم. فرد در سه هفته کاملاً با این برنامه سازگار می‌شود. در هفته اول ممکن است فرد مقداری کم بیاورد، در هفته دوم بدن خود را عادت می‌دهد و متابولیسم بدن یکسان می‌شود و در هفته سوم بدن فرد کاملاً سازگار و یکسان می‌شود و شربت او را نشئه می‌کند. وقتی این اتفاق افتاد یعنی شربت فرد را خوب نشئه کرد در آن قسمت مقدارِ شربت را ضرب‌در 0.8 می‌کنیم یعنی یک کاهش 20% داده و برنامه جدید را به فرد می‌دهیم و همین رَوَند و همین برنامه تا 21 روز بعد. ما یک روز یک روز یا یک هفته یک هفته کم نمی‌کنیم. در کتاب عبور از منطقه شصت درجه زیر صفر در چاپ اول (اولین نوشته من) این پله‌ها 15 روز یک‌بار است یعنی ما در هر 15 روز یک‌بار کاهش داشتیم ولی بعداً طبق چیزی که در عمل دیدیم متوجه شدیم سه هفته (21 روز) جواب دهی خیلی بهتری از 15 روز دارد و پله‌ها شد 21 روزه. پله‌های کاهش در تمام کنگره 21 روزه هست. این پله‌ها برای داروهایی مثل دیازپام، لورازپام و یا خیلی از داروهای دیگر خوب و مناسب است. همان‌طور هم که گفتم بدن در هفته اول یک‌ذره شُل و بی‌جان است در هفته دوم عادی می‌شود و هفته سوم کاملاً خوب می‌شود بعد در این مرحله که فرد آماده و خوب شد و متابولیسم بدن کاملاً عادت کرد، شِبهِ افیونی‌های بدن شروع به ترشح کردند، کردند ما پله را کاهش می‌دهیم که معمولاً هم 16 الی 17 پله می‌شود تا به نقطه صفر برسد. این برای شرایطی است که فرد تریاک را می‌کشد یا می‌خورد. اگر فرد 15 سی‌سی،1.5 گرم هم می‌خورد باز برنامه همین است. مواقعی است که متوجه می‌شویم و می‌بینیم که ما در کنگره شصت در طول 26 سال 70.000 نفر را به درمان رسانده‌ایم (که بین 7000 تا 8000 پاکی هم برای امسال هست) و این 70 هزار نفر در دو سال اول، اوج مصرفشان در کنگره 17 سی‌سی (معادل 1.7 گرم تریاک) بوده و بعد از دو الی سه سال تا به امروز اوج مصرف 16 سی‌سی (معادل 1.6 گرم تریاک) شده و بوده است. در کنگره شصت ما سراغ نداریم از این 70 هزار نفر که درمان شده‌اند که به او 20 سی‌سی (معادل 2 گرم تریاک) یا 18 سی‌سی دارو (برای درمان) داده باشیم. ماکسیمم و سقف مصرف در کنگره شصت 16.5 سی‌سی است و این هم به دلیل این است که این مقدار نقطه مرگ تریاک است. شما به یک فرد معمولی که مصرف تریاک ندارد اگر یک گرم تا یک و نیم گرم تریاک بدهید منجر به مرگ او می‌شود.)1 گرم تا 1.5 گرم تریاک در یک انسان بالغ که عادت به مصرف روزانه مُرُفین ندارد منجر به مرگ می‌شود. ما همین نقطه مرگ تریاک را مدنظر گرفتیم 16.5 و به‌هیچ‌عنوان ذره ایی بیشتر به کسی نمی‌دهیم. شما در تمام طول این دوران نگاه کنید و از پزشک قانونی سؤال کنید یا تحقیق کنید و ببینید که چند درصدِ افراد با اُپیوم تینکچر (اوتی) مسموم شده‌اند و یا این شربت منجر به مرگشان شده؟ شما مرگی نمی‌بینید یا شاید خیلی به‌ندرت؛ دلیل این چیست...؟ چرا منجر به مرگ نشده...؟ چون‌که این شربت تلخ و بدمزه است و اگر کودکی آن را بخورد سریع آن را به بیرون تُف می‌کند، حتی آدم بزرگ‌سال هم بخورد به بیرون تُف می‌کند. من در جلسه ایی در زمان قدیم رفته بودم، در اوایل کنگره، در آن جلسه «سَرانِ قوم اعتیاد» بزرگان در موضوع اعتیاد هم نشسته بودند و می‌گفتند: «بهتر است ما این شربت را وانیلی کنیم.
من گفتم: شما دارید فجایع می‌کنید. شما چرا متادون را شیرین کردید... حال می‌خواهید وانیلی یا با طعم توت‌فرنگی کنید... آیا می‌دانید که چه جنایتی می‌کنید که خودتان هم متوجه نیستید. یعنی این نشانگر این است که این افراد از حقایق، بسیار به دور هستند و تصور می‌کنند که اگر متادون وانیلی یا توت‌فرنگی باشد معتادها گرایش پیدا می‌کنند که متادون بخورند. خیال می‌کنند معتادها بچه مهدکودکی هستند و این شربت هم «قاقا لیلی» است. تریاک مثل زهرمار تلخ است و مصرف‌کننده تریاک، تریاک را مانند باقلوا می‌جود یعنی لذّت آن به همان تلخی‌اش است بعد متادون را کرده‌اند شیرین که به معتادان سخت نگذرد. مصرف‌کننده هم شربت را در یخچال می‌گذارد یا هر جای دیگر و چون شیرین هم است افراد می‌خورند، بچه پنج‌ساله آن را برمی‌دارد و سر می‌کشد که بعد منجر به مرگ آن کودک می‌شود. ما مرگ‌های بسیاری در اثر استفاده از متادون هم در بزرگ‌سالان هم در کودکان داشتیم. ما از طبیعت درس می‌گیریم در طبیعت هرچه که تلخ است برای بدن سَم است. مغز بادام تلخ، سیانور دارد و کسی نمی‌خورد تا متوجه تلخی آن بشود تُف می‌کند بیرون. غذایی که گندیده بوی بدی می‌دهد و انسان مصرف نمی‌کند. بوی بد و طعم بد نشان‌دهنده این است که این ماده خطرناک است و نباید از آن استفاده کرد. حال ما به یک ماده خطرناک و کشنده طعم توت‌فرنگی و وانیلی می‌دهیم که این مسئله مشکل ایجاد می‌کند و این نشان‌دهنده دور بودن ما از اصل قضیه است. همان‌طور که گفتم شما از پزشک قانونی آمار بگیرید. زنگ بزنید و بپرسید که ما چند مرگ براثر متادون داریم یا چند بچه یا بزرگ‌سالان به خاطر طعم متادون آن را خورده‌اند؛ که اگر طعم متادون تلخ بود شاید هیچ‌کس استفاده نمی‌کرد. همان‌طور که می‌گفتم ما در سیستم کنگره شصت بالاتر از 16.5 سی‌سی شربت به کسی نمی‌دهیم و اگر کسی بالاتر از 16.5 سی‌سی باشد یک سری عملیاتی است که انجام می‌دهیم که فرد را ظرف مدت کوتاهی سر خط بیاوریم یعنی همین مسئله 16.5 سی‌سی و درمان او را شروع کنیم که در مرحله بعد بازهم راجع به خاصیت‌های دیگر (شربت اوتی یا تریاک)، درباره این‌که چه‌کارهایی انجام می‌دهیم، برای کشیدن، (تدخین) چه پروتکلی داریم و همین‌طور راجع به تریاک بیشتر توضیح می‌دهم و تا همین‌جا بحث کافی است. از این‌که به حرف من توجّه کردید خیلی ممنون و متشکرم.


ادامه صحبت مهندس: مطلبی هم است که می‌خواهم در اینجا عنوان کنم ما الآن به مشکلی برخورده‌ایم. ما چندین سال است که با کلینیک‌ها و پزشکان ارتباط تنگاتنگ داریم و خیلی خوب باهم کار می‌کنیم ولی هر زمان که قیمت شربت (اوتی) بالا می‌رود ما دچار مشکل می‌شویم. بعضی از کلینیک‌ها به ما زنگ می‌زنند و می‌گویند که دیگر به ما مریض ندهید (البته خیلی کم شاید سه یا چهار کلینیک) من هم در ابتدا اسامی افرادی که آن کلینیک می‌خواست به آنها دارو ندهد را بررسی کردم و بعد زنگ زدم به "197" وزارت بهداشت که این ماجرا را رسیدگی کنند که این کلینیک تا به امروز به ما دارو می‌داد و امروز به ما می‌گوید دارو نمی‌دهیم. (ما مجبوراً این کار را کردیم). ما داریم باهم کار می‌کنیم و قیمت تریاک هم ممکن است بالا و پایین شود که ما هم سعی می‌کنیم این موضوع را حساب کنیم. همیشه نگاه می‌کنیم مثلاً مهر یا فروردین، بیرون چند است داخل چند است یا... . کنگره شصت برای هر 250 سی‌سی شربت تریاک 750.000 تومان پرداخت می‌کند، این کار هم ثواب دارد و هم قانونی است. شربت که می‌شود 1.200.000 شما به‌عنوان یک کلینیک ترک اعتیاد نمی‌توانید مریض‌هایی را که داشتید یا پروسه درمانی خود را نیمه‌کاره رها کنید و بگویید ازاین‌پس به ما مریض ندهید و یا ... که این کار اصلاً کار خوبی نیست. البته ما هم سعی خود را می‌کنیم، صبح به بابک گفتم که ارتباط کنگره 60 را با معاونت‌های درمان در سراسر کشور قوی‌تر کن و از آن‌ها درخواست کن تا افرادی که با کنگره 60 کار می‌کنند سهمیه دارویی بیشتری بگیرند. در بعضی شهرها این کار را انجام می‌دهند مثلاً کرمان و گرگان که هرکدام 25 تا 30 سهمیه برای کنگره 60 اضافه می‌دهند و ما می‌خواهیم این کار را برای تمام شهرها بکنیم، صحبت کنیم تا به آن‌هایی که با ما کار می‌کنند سهمیه اضافه‌تری بدهند تا ما بتوانیم به نتیجه مطلوب برسیم. مسئله این است که وقتی ما باهم کار می‌کنیم ممکن است به‌اصطلاح «طوفان شود، کم یا زیادی شود» ما باید در این شرایط، هوای یکدیگر را داشته باشیم و نظم را برقرار کنیم نه این‌که تا کمی قیمت رفت بالا بگوییم نه ما به شما نمی‌دهیم.
جلسه به مشارکت گذاشته شد.

سلام دوستان شهرام هستم یک مسافر
من همیشه راجع به پول با کار درمان مشکل دارم. اُپیوم تینکچر (اوتی) که می‌گویند 1.200.000 تومان قیمت دارد شربتی است که به‌صورت قاچاق در بازار فروخته می‌شود و این در درمان نیست، حتی تا 1.700.000 تومان هم می‌خرند و آن فرد هم کسی است که مجبور است. خانمی پیش من آمد و گفت من داروی خود را ریختم. روز پنج‌شنبه رفتم 2 سی‌سی دارو گرفتم هر سی‌سی‌ 6.000 تومان و آن‌هم به خاطر این‌که بوی فاضلاب می‌داد بیرون ریختم. فرد دیگری آمده بود و به من می‌گفت که 1.200.000 تومان از تو این دارو را می‌خرم چون از جای دیگری (عطاری یا ...) 1.250.000 تومان می‌گیرم که آن‌هم نصف شربت چیز دیگری است (مثال آب). کاش اصلاً بحث درمان را وارد این داستان‌های قاچاق و یا فروش متادون و یا فروش اوتی نکنیم. ما که در کلینیک‌ها کار می‌کنیم به‌هیچ‌عنوان صحبت از 1.200.000 تومان نیست ما همگی یک سقف قیمتی داریم که آن‌هم وزارت بهداشت اعلام کرده یعنی هرسال هم اعلام می‌کند و سال 1402 قیمت مشخصی دارد و اصلاً هم این‌چنین نیست. آقای مهندس به نظر من 2.500 هم که با بچه‌های کنگره دارد حساب می‌شود شاید برای خدمات اضافه‌ای است که بچه‌ها می‌گیرند اما به‌طور قانونی و شرعاً هر چه فکر کنیم 2.500 تومان مبلغ زیادی است برای قیمت اوتی. ممنون به من گوش دادید.
مهندس دژاکام:
متشکرم مرسی. دکتر شهرام درست می‌گوید؛ ما یک کار قانونی انجام می‌دهیم، مال دزدی هم زیاد است در بازار. مالی است 15.000.000 تومان که دزدی آن در بازار است 5.000.000 تومان و یا معکوس این قضیه؛ بنابراین این کار، کاری خلاف قانون است و همین مسائل است که می‌گوید از ماست که بر ماست. با این کار سابقه و آبروی تمام کلینیک‌ها را از بین می‌بریم و ضربه را به همه این صنف وارد می‌کنیم آن‌هم با چند سوءاستفاده. این جلسه هم مشارکت است و هم پرسش و پاسخ. خب آقای دکتر محمد مشارکت کنند‌.

سلام دوستان محمد هستم یک همسفر
آقای مهندس فرمودند، روال این‌جوری بود که نرخ کنگره را جناب مهندس با نرخ روز که در بازار بود می‌گذاشتند و مریض‌ها هم راحت بودند، همان‌قدر که در بازار قیمت می‌گذاشتند همان‌قدر هم بها می‌دادند. الآن یک جَوّی درست شده که قیمت‌ها بالا رفته و نرخ گران شده که البته دلیل را هم من نمی‌دانم ولی پیشنهادی که جناب مهندس فرمودند خیلی منطقی است به این شکل که افرادی که در کنگره هستند ماهانه بیست‌تا بیست‌وپنج سهمیه برایشان کافی است و اگر این مقدار را اضافه‌تر از سهمیه بدهند ما می‌توانیم کم‌تر هم با مریض‌ها حساب کنیم و خدمات بیشتری هم بدهیم، مثلاً سی‌سی 500 تومان بدهیم. متشکرم.

مهندس دژاکام:
متشکرم. موضوع ما این نیست و ما مخالفیم که قیمت پایین آید، باید چیزی باشد تا سیستم حرکت کند. سیستم دارد خدمات می‌دهد و این خدمات فقط خود (اوتی) که نیست. همان‌هایی که می‌روند و از وزارت بهداشت می‌گیرند و می‌آورند، تقسیم می‌کنند، مجوز می‌دهند، محل قانونی کلینیک و...خب یک سری از کارها را خود پزشکان انجام می‌دهند و اضافه پول برای خدمات پزشکی است که انجام می‌دهد. به‌هرحال خود ما همیشه همه‌چیز را حساب می‌کنیم یعنی خدمات را هم حساب می‌کنیم تا بتواند چرخ این سیستم بچرخد.

سلام دوستان سعید هستم همسفر
من یک سؤال در مورد مطالبی که استاد فرمودند داشتم، تفاوت «دوز» مصرفی بین تریاک خوراکی و کشیدنی را اگر مجدّد بگویید که به چه صورت است این اولین سؤالم و بعد درباره موضوعی که مطرح کردند دوستان؛ خب کسانی که در اینجا حضور دارند معمولاً امتیاز بالاتری دارند و به‌تبع آن، کنگره بیماران بیشتری را به آن‌ها معرفی می‌کند. من حدود سه تا بیمار در هفته از کنگره پذیرش می‌کنم. خود من روانشناس هستم و هم لژیون دارم و هم بیماران خودم را دارم. با احترام کسانی که به من معرفی می‌کنند، عموماً همگی به‌قول‌معروف شرایطی که من دارم را دارند و همه شرایط را هم رعایت می‌کنند و پیشنهاد من این است چون خودم بازرس صنف درمانگران تهران هستم قبل از این‌که شما اقدامات خیلی به‌قول‌معروف اَگرِسیوتری انجام بدهید، نسبت به کلینیک‌هایی که ذره‌ای‌ همکاری آن‌ها ضعیف شده، لیست این کلینیک‌ها را آقای لطفی در اختیار من قرار بدهند که ما خودمان از طریق صنف با آن‌ها تماس بگیریم و هماهنگ کنیم. این را هم خودمان اعتراف می‌کنیم که بیشتر به خاطر یک مقدار افزایش قیمت در بازار آزاد است که بعضی کلینیک‌ها ترجیح می‌دهند که خودشان را درگیر این دَنگ و فَنگ درمان و ... نکنند و یا شاید فکر می‌کنند که تعداد مریض‌های آنان اشباع‌شده و یا همان پیشنهادی که اگر به خاطر داشته باشید پارسال من و خانم دکتر سروی و بقیه دوستان خدمت شما عرضه کردیم که قبل از درمان یا مابین درمان هم به ستاد هم عرض می‌شود که یک سهمیه اضافه‌ای‌ به کلینیک‌هایی که همکاری دارند تعلق بگیرد که این تعادل و توازن هم در کلینیک‌هایی که همکار شما هستند با اشتیاق و استقبال بیشتری به‌قول‌معروف شکل بگیرد و هم تمام مریض‌ها را کَما این‌که تا الآن پذیرش کردند از این به بعد هم همین باشد و همچنان پذیرش کنند. خواهش بنده این است که به‌قول‌معروف خیلی سیاه‌وسفید نبینیم. در همین هفته اخیر یکی از دوستان از کنگره شصت با من تماس گرفت و گفتند در محدوده شما یک یا دو کلینیک به کسری سهمیه خوردند و ما می‌خواهیم برای شما تعداد افراد بیشتری بفرستیم، حدود ده نفر و من گفتم بفرستید بیاید. منظور من این است که کلینیک‌ها با کنگره همکاری لازم را دارند و ارتباط ما با کنگره 60 یک ارتباط کاری است و تمام شرایط و ضوابط را رعایت می‌کنیم و اگر احتمالاً یا احیاناً کسانی هم هستند که کوتاهی می‌کنند و یا کمی دچار تعلل شدند خواهشاً لیست آن‌ها را بدهید که ما در خدمتیم، تشکر.

مهندس دژاکام:
متشکرم. رابطه ما با شما از رابطه کاری گذشته؛ رابطه ما با شما رابطه قلبی است. الآن بیشتر بین خودمان اگر دقت کنید رابطه ما رابطه قلبی، دوستی، حسی که وقتی بیمار به نتیجه می‌رسد، حسی که بیمار با حال خراب می‌آید، مصرف‌کننده هم است و می‌بینیم که خوب می‌شود، خودش و خانواده‌اش زن و بچه و این‌ها در جامعه به مراحل بالایی می‌رسند، همین حس‌ها است که برای ما لذت‌های بالایی دارد.
من راجع به کشیدنی صحبت نکردم؛ امروز فقط تریاک خوراکی را گفتم و دوز آن را حال انشاالله هفته آینده راجع به کشیدنی چطور است یا چطور روی کشیدنی دوز تعیین می‌کنیم و... را می‌گویم. نمی‌خواهم یک‌مرتبه همه‌چیز را بگویم و زود فراموش بشود. الآن من فقط خوردن را گفتم، خوردن تریاک چگونه است یا چه‌کار کنند‌ و بعد از خود تریاک ما شیره را داریم و سعی می‌کنم که در جلسات بعدی بگویم تا هر جلسه روی یک موضوع باشیم. الآن بحث ما تریاک خوراکی بود اگر در مورد تریاک خوراکی صحبت یا سؤالی است بگویید که من راجع به آن توضیحات را بدهم. مشارکت بعد، دکتر شهرام

سلام دوستان شهرام هستم یک مسافر
امیدوارم صبح همگی خوب باشد؛ چند روز پیش که برای تهیه دارو به شهید بهشتی رفته بودم یکی از دوستانم را دیدم و ایشان می‌گفتند که اخیراً به دلیل بالا رفتن تقاضا و کمبود سهمیه دارو، از کنگره خواهش کردند که موقتاً مراجعه‌کننده نفرستند. مسئله مالی مطرح نیست و فکر نمی‌کنم که ارتباطی با ارزانی دارو و کم شدن کلینیک‌ها داشته باشد، ایشان می‌گفتند که به دلیل کمبود سهمیه به محدودیت‌هایی در برنامه‌های مدیریت کلینیک برخورد کرده‌ایم. به‌شخصه هیچ‌وقت مشکلی در مقدار متادون و داروهای دیگر نداشته‌ام و حتی کمتر از سهمیه‌ام دریافت می‌کردم؛ اما اوپیوم همیشه برای ما چالش‌برانگیز هست. راهکاری که من به کلینیک دادم این بود که ما همیشه تعدادی مراجعه‌کننده آزاد با تمکن مالی داریم که دوز بالایی دارو می‌گیرند، اگر بتوانیم آن‌ها را بیشتر به مراکز دیگر ارجاع بدهیم، فرصت درمان را از مراجعین کنگره نمی‌گیریم. برای مثال مصرف‌کننده‌ آمفتامین که از طرف کنگره می‌آید، با ۰/۳ سی‌سی اوپیوم تینکچر شروع می‌کند و بعد از یک مدت ۰/۸ سی‌سی و درنهایت ۱/۵ الی ۲ سی‌سی. وقتی میانگین می‌گیریم می‌بینیم با چند سی‌سی چندین نفر درمان می‌شوند، اولویت من هم این است که تعداد نفرات بیشتری به درمان برسند تا اینکه شخصی که پیوسته دارو را با دوز بالا می‌گیرد. مسئله‌ی دیگری هم هست در سیاست‌گذاری مواد، به این صورت که اگر قیمت مواد خیلی پایین باشد مقدار مصرف بالا می‌رود و مصرف‌کننده به‌راحتی آن‌ را تهیه می‌کند و اگر هزینه آن از مقدار مشخصی هم بالاتر برود، قاچاق افزایش پیدا می‌کند و ناخالصی بیشتر می‌شود. موضوع دیگری که مطرح هست این است که ما می‌دانیم مقدار مرفین موجود در تریاک‌های مختلف باهم تفاوت دارند و با توجه به این‌که در هر ۱۰ سی‌سی شربت اوپیوم ۱ گرم تریاک هست، آیا شما بازه‌ای به‌عنوان ضریب انحراف در نظر می‌گیرید یا خیر؟

مهندس دژاکام:
تریاک بین ۳٪ تا ۲۳٪ مرفین دارد، اکثر تریاک‌های موجود قاچاق هستند یا افغان که حدود ۱۰٪ مرفین دارند که آن‌چنان حائز اهمیت نیست و اصلاً مطرح نمی‌کنیم، مراجعین کنگره با شربت تریاک در طول سفر میزان مشخص و یکسانی مرفین و مواد دیگر را دریافت می‌کنند. در گذشته ما مشکلات زیادی در این مورد داشتیم و افراد در طول پروسه درمانشان تریاک‌های مختلفی می‌گرفتند که ناخالصی‌های متفاوتی داشت؛ اما این موضوع اهمیت نداشت و می‌گفتیم که فقط روی برنامه پیش بروند و به تفاوت‌های جزئی توجه نکنند.


سلام دوستان محمد هستم یک همسفر‌
حدوداً ۱۰ ماه است که آیداتیس نیست و این در کلینیک‌ها مشکلاتی را ایجاد کرده است، قاچاقچی‌ها از مراکز متعددی دارو می‌گیرند و این باعث اختلافاتی بین صنف و معاونت‌ها شده است. در سه هفته‌ گذشته من بارها با این دسته از قاچاقچی‌ها که حتی مصرف‌کننده هم نبودند برخورد و درگیری داشته‌ام، خسارات زیادی متحمل شده‌ام و این کارکرد ما را مختل می‌کند.
افرادی هستند که به‌راحتی از چندین کلینیک شربت تریاک دریافت می‌کنند، می‌جوشانند، ناخالصی اضافه می‌کنند و در هر بطری بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان سود می‌کنند.

مهندس دژاکام:
این مسئله خیلی مهمی است، حتماً با ستاد مبارزه‌ با مواد مخدر در میان می‌گذارم، آقای بابک در این مورد صحبتی داشتند.

سلام دوستان بابک هستم یک مسافر
هفته اوتی را تبریک می‌گویم به تمام کلینیک‌هایی که با کنگره ۶۰ همکاری می‌کنند، در حال حاضر ۳۱۵ کلینیک در کل کشور همکار کنگره ۶۰ هستند در مورد توزیع شربت اپیوم تینکچر، نزدیک به ۱۶ هزار نفر را ما در این کلینیک‌ها داریم و این عدد ۱۶۰۰۰ عدد کمی نیست، بنده به‌عنوان رابط کلینیک‌های کنگره ۶۰ این افتخار را دارم و در حال حاضر در حال خدمت هستم، واقعاً ۹۹ درصد کلینیک‌ها به بهترین نحو ممکن در حال خدمت هستند و همکاری می‌کنند و حداکثر سهمیه خود را به بچه‌های کنگره ۶۰ اختصاص می‌دهند، می‌خواستم به این نکته اشاره کنم که اوتی به‌غیراز کلینیک‌ها در بازار آزاد و عطاری‌ها هم می‌توان پیدا کرد اما آن خاصیت درمان‌کنندگی را ندارد و احتمال تخریب بیشتر برای فرد دارد.
حقانیت روش دی اس تی در کنار اوتی را نمی‌توان کتمان کرد برای درمان اعتیاد، بازهم هفته اوتی را تبریک می‌گویم مخصوصاً به آقای حسین دژاکام که با ابداع روش دی اس تی و معجزه‌ای که در قرن ما اتفاق افتاد، از اکنون ذره‌ذره نتایج را خواهیم دید نه‌فقط برای درمان اعتیاد بلکه انواع بیماری‌های خاص.


سلام دوستان حسین هستم یک مسافر

در روش دی اس تی هر نوع مصرف تیپر کردن خاص خودش را دارد برای مثال، تریاک خوراکی وقتی دز تعیین شد افزایش اصلاً ندارد، افزایش برای تریاک خوراکی آمفتامین و... در کنگره ۶۰ برای پذیرش بیمار، راهنمای تازه واردین داریم که فقط آموزش دیده‌اند که افراد تازه‌وارد را پذیرش کنند و اطلاعات لازم را بدهند و بگیرند و بیمار را مشاوره کنند و بعد از ۳ و ۴ جلسه مشاوره افراد می‌توانند راهنمای خود را انتخاب کنند و بعد تعیین دز بشوند. زمانی که شخصی برای درمان وارد کنگره می‌شود، باید اطلاعاتی پرسید بشود مانند دز مصرفی و دیگر اطلاعات و این اطلاعات باید به‌درستی دریافت بشود. نکته دیگر: ما بایستی رابطه خودمان را با کادر معاون درمان قوی کنیم و از دانشگاه‌ها دعوت کنیم برای بازدید از کنگره ۶۰، پارک طالقانی.
نگارش: مسافر بهمن و مسافر علی
تنظیم: مسافر سعید

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .