English Version
English

منیت

منیت
منیت یعنی خودبینی و کسی که خوبین است نمی تواند خدا بین باشد پس خدابینی با منیت  مغایرت دارد. انسان وقتی منیت داشته باشد به آن معناست که در خانه ی خود را به روی اهریمن باز کرده است وزمانیکه اهریمن در آن خانه باشد دیگر در آن خانه نور خدا نیست وانسان به سمت تاریکی می رود و ازنور دور میشود و آن زمان است که صدمه زیادی به او می رسد. خود من بزرگ ترین لطمه را درزندگی از منیت خوردم که قابل جبران نیست واکنون که به این مکان مقدس آمده ام تا منیت را از خود دور کنم و دوباره در خانه وجودم را به سمت نور باز کنم. منیت هم می تواند فردی باشد هم به صورت قومی باشد.
 
برای مثال اگر به تاریخ برگردیم بهتر متوجه می شویم که منیت چه زیانی به انسان می رساند وچگونه انسان را به سمت پلیدی می برد، یزید که امام سوم شیعیان را به شهادت رساند همان منیت یزید بود و به تنهایی توانست به چنین تباهی کشیده شود و اشخاصی که در دربار یزید بودند به تمجید از او و اینکه خلافت مال شما است وقبل از آن پدرت معاویه نیز خلیفه بود پرداختند و تخم منیت را دروجود او کاشتند وچاپلوسان آن را آبیاری کرده و با بارور کردن او نیز دست خود را به خون یکی از پاک ترین انسان تاریخ زد که منجر به نابودی او شد. و اما آن کس که رسالتش جاودانه شد درخود منیت نداشت.
 
پیامبرخدا بود که همیشه می گفت: من از شما هستم ودر کنار شما وبا هم یکی هستیم چون منیت نداشت جاودانه ماند وجهان رافراگرفت وقوای هم بودن که خداوند به آنه گفته بودمن شما رابرتری دادم واین برتری برای آن زمان بوده است . ولی این ها خود را قوم برتر برای همیشه می دانستند ودر طول تاریخ همیشه در رنج، عذاب وترس زندگی کردند. چون خود را برتر از دیگران می دانستند در صورتی که خداوند به هیچ کس برتری نداده است مگربا سعی،تلاش وعمل سالم آن شخص که خودرا به خدا نزدیک کرده است و لطف خدا نیز شامل آن شخص شده است.
 
بر ای مثال:هیتلر که خود وقوم خود را که نازی نام داشت بر دیگران برتر می دانست و ما دیدیم که چطور منیت او را به نابودی کشانده است ودر تاریخ به ثبت رسانده است. این ها برای ما درس عبرت باشد وباید منیت را از خود دور کنیم وبدانیم که ما با هیچ کس دیگر فرقی نداریم. آتچه که بین دونفر تفاوت ایجاد می کند تقوی و رستگاری است. حال اگر مادر کنگره منیت را ازخود دور کنیم ودر وجود خودرا به نور باز کنیم. پله های ترقی جلوی پای ما خواهد بود و میتوانیم به رهایی برسیم هرچقدر تلاش کنیم به گنج بهتری خواهیم رسید. لحظه ای با خود اندیشه کنیم وبا خود تفکر کنیم آیا در وجود کسی که منیت نمی بینیم واز او الگو برداریم وبه سمت نور هدایت شویم همان طور که در اول گفتم که منیت باخدا بینی مغایرت دارد. پس درس بگیریم واندیشه کنیم وخدا بینی را به جای منیت توشه راه خود کنیم تا به رهایی و رستگاری برسیم. آمین
 
 منیت رااگر کس کرد پیشه                                              منیت مارا می زند ز،ریشه
  منیت راکه دادیم ره به خانه                                            منیت دارد از شیطان نشانه
منیت راکند شیطان بهانه                                                منیت آورد شیطان به خانه
 منیت در وجودی کرد لانه                                                 منیت می زند آتش به لانه
 منیت از وجود خود کنم دور                                               منیت آدمی را می کند کور
منیت هدیه است از سمت شیطان                                    منیت پرده شد  برنور تابان
 منیت فقط با شیطان شود جور                                          منیت را خدایا کن ز،من دور
 

 
نویسنده:مسافر غلامرضا
 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .