English Version
English

اضافه وزن عوارض جسمی و روحی دارد

اضافه وزن عوارض جسمی و روحی دارد
هشتمین جلسه از دوره ششم کارگاه‌های آموزشی خصوصی مسافران کنگره ۶۰ نمایندگی خیام نیشابوری با استادی مسافر رضا، نگهبانی مسافر مجید و دبیری مسافر علیرضا با دستور جلسه «تجربه من از اضافه وزن و تعادل آن با متد کنگره ۶۰» در تاریخ ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶ آغاز به کار نمود.
 
سخنان استاد:
خدا را شکر می‌کنم که در این شب قشنگ این جایگاه خدمتی را تجربه می‌کنم. عید فطر رو به همه تبریک می‌گویم و امیدوارم همه از این ماه بهره‌مند شده باشند. رهایی تعدادی از دوستان رو به ایشان تبریک عرض می‌کنم. در رأس از جناب مهندس تشکر می‌کنم که چنین بستری برای ما فراهم کردند. از همه خدمت گزاران کنگره ۶۰ به خصوص شعبه خیام و همچنین از راهنمای خوبم آقا رضا تشکر می‌کنم که برای ما زحمت کشید تا ما بتوانیم به این حال خوب برسیم. دستور جلسه تجربه من از اضافه وزن و تعادل آن با متد کنگره ۶۰ هست. امیدوارم که کسی اضافه وزن را تجربه نکند، برای من که تجربه تلخی بود.
به نظر من دستور جلسات برای کسی که استاد جلسه هست پیام مهمی دارد. باید بیشتر به دستور جلسه فکر کند و همچنین تحقیق و جستجو کند. برای من هم به همین شکل بود، پس دنبال مطلب بودم و چون من هم اوتی و هم نیکوتین را با هم درمان کردم، فکر کردم که درمان من تمام شده است. ولی با تحقیقاتی که انجام دادم متوجه شدم که اضافه وزن دارم و باید اضافه وزن را درمان کنم‌ تا درمان من کامل شود‌. زمانی که من وارد کنگره شدم مقداری اضافه وزن داشتم، در ادامه به تعطیلات عید رسیدیم و اضافه وزن من بیشتر شد. در طول سفر هم چای نبات زیاد می‌خوردم که فکر می‌کنم یکی دیگر از دلایل اضافه وزن من مصرف زیاد قند بود. راهنمایم به من گوشزد کردند که مراقب وزنم باشم. سازمان بهداشت جهانی اضافه وزن را به عنوان یک بیماری معرفی می‌کند که هم جسم و روان انسان را درگیر می‌کند.
 
 
از نظر جسمی، چاقی باعث تنبل شدن انسان، بیماری های قلبی عروقی، درد مفاصل و موارد دیگر می‌شود؛ از نظر روحی روانی هم تأثیرات بدی دارد، بیشترین تأثیر آن روی اعتماد به نفس فرد است. یک خاطره از خودم بگویم؛ پنج ماه سفر بودم که به عروسی یکی از همکارها دعوت شدم؛ وسط رقصیدن متوجه شدم که شکمم خیلی توی چشم هست و همین باعث شد که بیام و کنار بنشینم. در کنگره ۶۰ یک مثلث درمان برای ما تعریف شده است که اضلاع آن جسم، روان و جهانبینی است. اولین ضلع آن جسم است، ما باید جسم را به درمان برسانیم که می‌توان گفت یکی از شاخص‌های درمان جسم وزن متعادل است.
سوال می‌شود که آیا اضافه وزن و چاقی با هم فرق می‌کند؟! طبق تعریف عمومی فرمول اضافه وزن این است که شما قد فرد را منهای ۱۰۰ می‌کنید و وزن استاندارد به دست می آید، ولی در پزشکی تغذیه و پرورش اندام فرمول محاسبه فرق می‌کند، که به آن شاخص توده بدنی یا BMI می‌گویند که یک دانشمند بلژیکی این مبحث رو بیان کرد. برای اطلاعات بیشتر در این مورد می‌توانید BMI را در گوگل سرچ کنید. اضافه وزن و چاقی می‌تواند ژنتیکی، یا به خاطر تغذیه ناسالم و یا به خاطر سبک زندگی نادرست باشد. چاقی ژنتیکی، از پدر و مادر به ارث می‌رسد.
تغذیه ناسالم هم به دلیل استفاده کردن از مواد غذایی ناسالم است. جناب مهندس در سی‌دی‌ها به ما گوشزد کردند که نباید مواد خوراکی را فریز کنیم، چون با این کار مواد غذایی ارزش غذایی خود را از دست می‌دهند و تبدیل به مواد فاسد می‌شوند. موضوع سبک زندگی ناسالم هم برمیگردد به ماشینی شدن زندگی‌ها و راحت‌طلب شدن انسان‌ها و تحرک کم که خود دلیلی می‌شود بر اضافه وزن.
در مورد متد کاهش وزن در کنگره و در لژیون‌های تغذیه سالم اگر بخواهم مطلبی بگویم و یک تاریخچه از تأسیس بیان کنم، در سال ۸۵ توسط استاد امین و آقای اشکذری پایه‌گذاری شد. در اوایل استقبال خوبی نشد، ولی به مرور زمان و در زمان حال در بیشتر شعب کشور لژیون‌های تغذیه سالم وجود دارد و راهنمایان مشغول به آموزش دادن هستند. منابع آموزشی لژیون تغذیه سالم سی‌دی‌های ساختمان جسم، اضافه وزن و تشنگی هستند. و همچنین راهنمای عزیز در جلسه قبل سی‌دی بستن دهان را معرفی کردند.
آقای اشکذری گفتند: ما در لژیون جونز به دنبال فرمان عقل در تغذیه هستیم، یعنی چه بخوریم، چه زمان بخوریم و چه مقدار بخوریم؛ اگر بتوانیم به این سوال‌ها جواب عقلانی بدهیم می‌توانیم به تناسب اندام و تندرستی برسیم.
 
تایپ : مسافر محمد رهجوی راهنما مسافر محمد 
عکس : مسافر کمیل رهجوی راهنما مسافر محمد
تنظیم: مسافر علیرضا خدمتگزار سایت 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .