English Version
English

بنیان

بنیان

یازدهمین جلسه از دور بیست و سوم کارگاه‌های آموزشی کنگره 60 مخصوص لژیون پزشکان پارک طالقانی با استادی امین دژاکام و نگهبانی جناب مهندس دژاکام و دبیری دکتر سارا با دستور جلسه «بنیان» روز جمعه 17 آذرماه 1402 ساعت 8 صبح آغاز بکار کرد.

مهندس دژاکام:
این جلسه لژیون پزشکان است. ما در سطح کشور با 300 کلینیک کار می‌کنیم و بیش از سی صد پزشک همکار داریم. هر جمعه در تهران در این مکان عزیزان پزشک جمع شده و جلسات متعددی برای آموزش متد دی اس تی و راهکارهای کنگره شصت در درمان برگزار می‌کنند. امروز بیست و ششمین سال تأسیس بنیان کنگره شصت هست که با تولد بنده (جناب مهندس دژاکام) در یک تاریخ هست. البته من گفته بودم که به‌هیچ‌عنوان جشنی نگیرند چون این جلسه فقط مخصوص پزشکان است که در طول زمان با روش‌های متعدد آشنا بشوند ولی پنهانی دوستان تدارکاتی دیده‌اند؛ این جشن به مناسبت سال روز بنیان کنگره هست. امیدوارم که امروز وقت این شده باشد که جوامع پزشکی، جوامع علمی و متخصصین کشور خودمان فهمیده باشند که یک خبری است. امروزه ازنظر علمی درمان اعتیاد دیگر کاملاً روشن شده است. یک «راز» که برای هزاران هزار سال برای درمان آن هیچ راهی وجود نداشت، در کنگره 60 مشخص شده. مگر چه مقدار شواهد و نمونه نیاز است. من این را بارهای بار گفته‌ام. درمان اعتیاد یعنی ما یک فرد هروئینی را درمان کنیم و آن فرد در روزهای بعد از درمان برود و در یک لابراتوار هروئین کار کند و هیچ میلی برای مصرف هروئین نداشته باشد. یک تریاکی بعدازاین که درمان شد برود و در یک مزرعه تریاک کار بکند، خشخاش تیغ بزند، تریاک بسازد ولی وسوسه نشود، میلی به مصرف تریاک نداشته باشد. این یعنی درمان.
امیدوارم همگی به این نتیجه برسند. به‌هرحال بازهم بیست و ششمین سال تأسیس کنگره را به همه تبریک میگویم. به تشخیص بنده، استاد امین دژاکام، استاد جلسه امروز است و حدود ده دقیقه در مورد دستور جلسه امروز برای ما سخن می‌گوید. متشکرم.

سخنان استاد:
سلام دوستان امین هستم یک مسافر؛ خیلی متشکرم، خیلی خوشحال هستم که در جمع شما عزیزان هستم، به تمام میهمانان گرامی خوش‌آمد می‌گویم و امیدوارم که حال همگی خوب باشد. من به خاطر این‌که کار دیگری در روزهای جمعه دارم، در پارک طالقانی حضور نمی‌یابم ولی پیگیر هستم، از مسائل لژیون پزشکان باخبر هستم، خیلی سال است که این لژیون تشکیل شده. امروز جشن بنیان است یعنی دو مفهوم: یکی کشف متد دی اس تی و دیگری رهایی جناب مهندس دژاکام که بعد این دو، کنگره و ساختار کنگره به وجود آمده و این‌که امروز به این مکان رسیده است. طبق چیزی که من خودم در این سال‌ها دریافت کردم، چه چیزی باعث شده ساختار کنگره به این نقطه برسد که بتواند پاسخ درستی برای مجهولات و سؤالات داشته باشد و بتواند نیاز حقیقی انسان‌ها را برآورده کند. انسان‌ها اگر نیازی دارند به دنبال آن و جواب آن می‌گردند و تا جایی که توان داشته باشند این کار را ادامه می‌دهند. هر انسانی تا جایی که توان داشته باشد به دنبال نیازها و پاسخ دادن به آن‌ها می‌رود، اگر هم متوقف بشود به خاطر کمبود انرژی است که اگر دوباره کمی انرژی کسب کند و یک مقداری توان دوباره بیابد، دوباره به دنبال نیازهای خود می‌رود؛ بنابراین برای معلّمین، محقّقین، دانشمندان و کسانی که در کار کاوش هستند بایستی اولویت اول پیدا کردن پاسخ درست برای نیاز انسان باشد. برای آن افرادی که وقتی با امیدی از یک مسیری به یک دری وارد می‌شود بعد از خروجشان از آن در یک‌چیزی به دست آورده باشند، گره هایی از آن ها باز شده باشد یا باری از روی دوش آن ها برداشته شده باشد. یک سری از مسائل اصول هستند. گاهی اوقات در چرخه زمان این اصول به کنار می روند، به حاشیه می روند و با مسائل بی اهمیتی جایگزین می شوند. یکی از کار های اندیشمندان این است که مراقب این مسئله باشند، مثل باغ. باغ درختانی دارد که میوه های مُغَذی ایی می‌دهد، محصولاتی می‌دهد که برای انسان نیاز است، برای بدن مُقَوی است؛ اگر کسی مراقب این باغ نباشد می‌بینیم که علف هرز رشد کرده و جای درختان میوه را گرفته، تمام املاح خاک را گرفته و تولید به اندک می‌رسد؛ بنابراین یک باغبان بایستی همان‌گونه که یک نگاه او به درختان و آبیاری آنان است یک نگاهش هم به علف‌های هرز باشد. در شاخه‌هایی از علوم که علف‌های هرز به آن اضافه می‌شوند ما دیگر هیچ برداشت و محصول تولیدی نداریم، سؤالات بی‌پاسخ می‌مانند و در راستای این، نیاز انسان‌ها بی‌جواب. این باعث غم و اندوه می‌شود. یک معلم باآنکه حقوق کمی دارد امّا اگر درست تدریس کند به خاطر کار خوبش و اثری که از خودش گذاشته همیشه حال خوبی دارد و انرژی زیادی دریافت می‌کند. یکی از حقه‌های نیروی منفی این است که می‌گوید تو که حقوق خوبی نداری خب نباید درست کار کنی ولی این غلط است اگر حتی حقوق درستی هم انسان دریافت نکند بایستی کار درست را انجام بدهد که ازلحاظ روحی و انرژی درونی شارژ و کامل بشود. خداوند را شاکرم که در کنگره با کشف درمان اعتیاد، این اتفاق هم افتاد.


آقای مهندس قبل از اعتیاد هم یک محقّق بود. من کم سن بودم ولی خیلی خوب به یاد دارم هرکجا که صحبت از اعتیاد می‌شد، آقای مهندس خیلی خوب گوش می‌داد که شاید چیزی پیدا کند که بتواند برای درمان خودش از آن استفاده کند. دو درمان در آن زمان رایج بود و همه از آن روش‌ها استفاده می‌کردند که جناب مهندس هم از آن روش‌ها برای درمان خودش استفاده کرد و چندین ماه هم پای این روش ایستاد و تمام و کمال تلاش کرد که در آخر به جواب برسند ولی ناگهان به خود آمدند و متوجه شدند که تمام چیزهایی که در چندین سال اندوخته‌اند در همان چند ماه در حال از دست رفتن است و به‌ناچار دوباره به مواد برگشتند تا این‌که در سال 75 متد دی اس تی کشف شد و جواب سؤال پیدا شد و مثل بَذری بود که کاشته شد و به سطح زمین رسید و این به سطح زمین رسیدن همان کنگره بود، انتقال این مطالب و علم و دانش به دیگر انسان‌ها بود تا استفاده کنند و به نقطه ایی برسند که مهندس رسیده به نقطه ایی برسند که امروزه ما رسیده‌ایم. شکر خدا کنگره نسبت به 10 سال گذشته جواب سؤالات بیشتری را پیداکرده و شاید این مِلاک تشخیص خوبی باشد که ما بفهمیم آیا یک ساختار درست‌کار می‌کند یا غلط. اگر ساختاری در طول زمان بتواند پاسخ سؤالات بیشتری را پیدا بکند و نسبت به قبل خود پیش روی داشته باشد می‌توان گفت که آن ساختار زنده و پویا است. اگر هم چند سال بگذرد و ببینیم که جواب سؤال‌هایی را هم که بلد بود را هم دیگر نمی‌داند و معکوس در حال کار کردن و حرکت کردن است، می‌توانیم بگوییم که این ساختار مرده است یا ساختاری است که از مسیر خودش فاصله گرفته. خداوند را شکر کنگره نسبت به 12 سال قبل در درمان اضافه‌وزن، درمان سیگار، درمان بیماری‌های لاعلاج مقدار قابل توجّهی، پیش رفت و پیش رَوی پیدا کرده و این نشانه بسیار خوبی است و جای شکر دارد. کوتاه بگویم تولد بنیان کنگره، تولد بچه‌های کنگره هم هست. به‌واسطه این دانش زندگی آن‌ها هم تغییر کرد و اِحیاء شدند و همین دلیل کافی برای جشن گرفتن هست. سه حرکت درروند کنگره افتاد: اولین دانش بود؛ دانش باید واقعی باشد. دومین افراد بودند، در کنار دانش واقعی یک مجموع‌هایی از افراد هم نیاز بود که این دانش را انتقال بدهند تا استاد بتواند نیروهایی را پرورش بدهد که این هم شد ساختار کنگره. باید ساختار کنگره به گونه ایی می‌شد که شرایط رشد انسان‌ها را فراهم بکند که خود جناب مهندس این کار را کردند و کنگره را تأسیس کردند و در ادامه نیروهایی که در همان ساختار اولیه آموزش دیدند، آمدند و کمک کردند که قسمت‌های دیگری هم در ساختار کنگره انجام بشود.

قسمت سوم هم ارتباط کنگره با جهان بیرون بود. این موضوع مهم، یکی از شاخه‌هایش همین لژیون پزشکان است؛ مجموع‌هایی از متخصّصین مربوط به جهان بیرون کنگره که با کنگره ارتباط پیدا کردند. این هم در رشد یک ساختار نکته مهمی است که ما فقط به خودمان توجه نکنیم و با مابقی جهان بیرون هم ارتباط سازنده و خوبی داشته باشیم که این اتفاق هم افتاده و نتایج آن را هم امروزه می‌توان مشاهده کرد. من این جشن را به جناب مهندس، به خانواده خودم، به تمام اعضای کنگره تبریک میگویم. همین‌طور به مهمانان گرامی به پزشکان و دوستانی که تشریف آورده‌اند، به همگی این روز را تبریک می‌گویم و ممنونم که به صحبت‌های من گوش کردید.

مهندس دژاکام:
مشارکت اعضا را داریم اما قبل از آن خوش‌آمد می‌گویم به دو میهمان ویژه که الآن به جلسه وارد شدند، آقای چُلَک، رئیس مددکاران کل کشور و آقای نظری مدیرکل سازمان‌های غیردولتی ستاد که ناگفته نماند از روز اول به ما لطف‌های بسیار داشته‌اند.

سلام دوستان مهران هستم یک همسفر
من هفته بنیان و تولد 26 سالگی جناب مهندس را به همه تبریک می‌گویم. من دکتر مهران نیک‌بخت، متخصّص بیماری‌های عفونی و پزشک بیمارستان قلب تهران هستم و جزو اولین پزشکانی بودم که این افتخار را داشتم که با کنگره آشنا شوم البته این فرصت را جناب مهندس دادند که ما با دانش کنگره آشنا بشویم. من در روز اول که به کنگره آمدم دید بسیار بسته ایی داشتم و نگاهم به درمان اعتیاد چیز دیگری بود؛ در آن زمان من پزشک عمومی بودم، همین‌طور مؤسس یک کلینیک هم بودم که به کنگره آمدم و در ابتدا جناب مهندس پیشنهاد تشکیل این لژیون را دادند و دوست دارم تاریخچه این را هم بگویم. ابتدا تکه سنگی بود در ابتدای این پارک و ما ابتدا در آنجا جمع می‌شدیم. پنج پزشک بودیم که به دعوت جناب مهندس آمدیم و این لژیون را تشکیل دادیم. چیزی که برای من خیلی جالب بود نگاه جناب مهندس به پزشکان بود. طبق چیزی که من در اِنجیوهای دیگر مشاهده کرده‌ام، نگاه به پزشکان همیشه، بُردارِ مِحوَری به سمت درون داشته، نگاهی بسته. ولی کنگره 60 از ابتدا بُردارِشان به سمت بیرون بود و دوست داشتند که توسعه بدهند، دوست داشتند آشنا بشوند. وقتی وارد کنگره شدم سبک و نگاه پزشکی من عوض شد. دو نفر در نحوه طبابت من بسیار تأثیر گذاشتند، نخست جناب مهندس بودند که بااینکه رشته پزشکی نخوانده بود ولی نگاه من را در پزشکی تغییر داد. نفر دوم استاد معروف بنده استاد یلدا، متخصص بیماری عفونی، پدر طب عفونی ایران بودند و اتفاقاً به تشویق جناب مهندس بود که من پیش ایشان رفتم و تخصص خود را گرفتم. این دو عزیز راه و دید ویژه ایی به من دادند. مختصر بگویم، سبک طبابت و درمان اعتیاد در کنگره عوض شد. نگاه من از نگاه پشت میزی به یک مصرف‌کننده یا معتاد به نگاه یک کار گروهی و یک تغییر در جهان‌بینی تغییر کرد. شما باید جهان‌بینی و نگاه مراجعه‌کننده‌تان را عوض کنید و متد دی اس تی را به او معرفی کنید؛ به او باید بفهمانید که این یک سفر است، یک سفر پیچ‌وخم و فراز نشیب دارد بعد راه را دقیق به او نشان بدهید. خیلی خوش‌حالم که این افتخار را دارم که در کنگره حضورداشته باشم. ممنون که به من گوش دادید.

سلام دوستان فرشته هستم یک همسفر
از استاد امین ممنونم، این هفته را به جناب مهندس و تمام اعضای کنگره تبریک میگم. دکتر فرشته تکیه فردی هستم درمانگر و کمک راهنمای کنگره 60 کلینیک فرشته. عنوان‌ها برای من بسیار مهم هستند. عنوان‌های سی‌دی‌هایی که آموزش می‌دهیم من بسیار توجه می‌کنم که عمیقاً به آن فکر شده و اینجا هم هفته بنیان را اسم‌گذاری می‌کنیم می‌توانیم بگوییم بنیان‌گذار نگفتیم گفتیم بنیان کنگره 60. ما خیلی محققان و دانشمندان بزرگی داشتیم که بنیان‌گذاران علم‌های نوینی بودند یا پادشاهانی که بنیان‌گذاران سلسله‌های خاص بودند. ما اینجا بنیان میگوییم چون خودشان کل ریشه هستند و از بن ایجاد شده و جناب مهندس درگیر بیماری بودند و با ریشه کار آشنا هستند و آمدند با تفکر و فرماندهی عقل این ریشه را بنیان نهادند و به ترتیب با نظم و جهان‌بینی درنهایت با عشق و محبت واقعی آبیاری شد این درخت و این شد که الآن می‌بینیم. ما میدانیم که بار کج در هر زمینه‌ای به منزل نمی‌رسد ولی وقتی کاری درست انجام می‌شود و درختی درست محافظت می‌شود از ریشه و ساقه و برگ و ثمره آن و سالیان سال محافظت می‌شود قطعاً به این درخت تنومندی می‌رسد که همیشه در حال رشد است. یکسری علوم و سلسله‌ها هستند که می‌آیند و پایان می‌پذیرند ولی درخت کنگره 60 که از ریشه قوی ایجادشده و الآن به ثمره رسیده همگان می‌توانند بهره‌مند شوند و کماکان در حال رشد است و 26 سال است که هرسال یکسری اتفاقات قشنگ در کنگره افتاده و درنهایت که قرار است دانشگاه تأسیس شود و کنگره بین‌المللی شود و ما پزشکان بسیار خوشحال هستیم که لژیون‌ها را در کلینیک‌هایمان داریم و فعالیت می‌کنیم و از دیدن نتیجه عشق می‌کنیم. این را من تبریک میگویم به جناب مهندس و خانواده محترم ایشان.

سلام دوستان شیوا هستم یک همسفر
در ابتدا به جناب مهندس تبریک عرض می‌کنم و آرزوی سلامتی دارم و دعای خیر بسیاری از عزیزان که سال‌ها درگیر اعتیاد بودند پشت سر ایشان است. من 12 سال است با کنگره 60 آشنا شدم و در ابتدا درمان اعتیاد را جور دیگری می‌دیدم ولی بعد از آشنایی با کنگره 60 متوجه شدم درمان‌هایی که ما در کلینیک‌ها و پروتکل‌ها به‌صورت علمی و عملی داریم توسط کشف آقای مهندس به‌صورت کامل اجرا می‌شود و تمام ستون‌های درمان که جسم و روان و جهان‌بینی هست به‌خوبی درمان می‌شود و به‌خوبی نتیجه را می‌بینیم. آن شور و شادی که ما در رهجوهایمان می‌بینیم که درمان شده‌اند وصف‌ناشدنی است. من کمک راهنمای کنگره 60 هستم و در سال 95 لژیون در کلینیک ما افتتاح شد که یکی از افتخارات ما است که ما می‌توانیم در آنجا رهایی‌ها را ببینیم به همین دلیل ورودی هم برای شربت OT داریم. من سپاسگزارم از جناب مهندس و به خانواده بزرگ کنگره 60 تبریک عرض می‌کنم برای ایجاد این شرایط.

سلام دوستان طوطی هستم یک همسفر
همان‌طور که خانم دکتر فرشته گفتند هفته بنیان یعنی بن کنگره. جناب مهندس این نام‌گذاری را انجام دادند چون سازنده و معمار کنگره 60 هستند درواقع ریشه این درخت که خیلی عظیم بنانهاده شده و تمام علم و دانشی که کنگره را ساخته در این ریشه نهفته است به این دلیل هفته جناب مهندس توانستند تمام این علم را در تمام ساختارهای کنگره جاری کنند و نتیجه را ما الآن می‌بینیم. برای حضور در کنگره و لژیون پزشکان بسیار خوشحال هستم و خدمت جناب مهندس و خانواده محترم ایشان این هفته را تبریک میگویم.

سلام دوستان محمد هستم یک مسافر

محمد شاه نظری هستم مشاور، روان‌درمانگر و پژوهشگر اعتیاد. هفته بنیان را خدمت جناب مهندس و خانواده محترمشان و تمام اعضای کنگره 60 تبریک عرض می‌کنم. افتخار 2 سال حضور در لژیون پزشکان را دارم و بهترین و ناب‌ترین آموزش‌ها را می‌گیرم. به خاطر دارم روزی خبری را در روزنامه دیدم و اصلاً با کنگره 60 آشنا نبودم. این خبر بسیار تهاجمی نوشته‌شده بود که دوباره می‌خواهند تریاک را کوپنی کنند و می‌خواهند جوانان را معتاد کنند و برای من جالب بود موضوع برگشت شربت تریاک در داروخانه‌ها و سیستم درمانی کشور بود. آن موقع من نمی‌دانستم و این مطلب رو تا آخر خواندم و نمی‌دانستم چه اتفاقی دارد می‌افتد و جناب مهندس و گروهشان چه تلاش‌هایی را دارند می‌کنند که اوپیوم تینکچر به سیستم دارویی کشور برگردد و باعث درمان خود من بشود. منی که بارها اقدام به ترک کرده بودم و جواب نگرفته بودم و همیشه بعنوان یک فرد به دنبال عامل نتوانستن و میل من به مواد بود. من به‌طور اتفاقی یکی از دوستان را دیدم که بسیار حال بدی داشت و بعد از درمان در کنگره بهتر از قبل شده بود و کنگره 60 و کتاب 60 درجه را به من معرفی کردند. من بارها این کتاب را خواندم و چه همزادپنداری خوبی بود. افتخار دارم توانستم در کنگره حضور پیدا کنم و امیدوارم بتوانم در مسیر پژوهش کنگره 60 فرد مؤثری باشم و هرروز از این دانش بیشتر استفاده کنم. ممنونم به من وقت مشارکت دادید.

سلام دوستان رزیتا هستم همسفر
خدا را شاکرم به خاطر بودن در جمع کنگره 60 و از جناب مهندس تشکر می‌کنم، مسیحا دمی بودند که آمدند و خیلی از افراد و گمشدگان را از تاریکی نجات دادند. ایشان می‌توانستند کنگره را تشکیل ندهند و پس از درمان به زندگی‌شان برسند و همت بزرگی کردند کنگره را تشکیل دادند و افراد خواهان رهایی آمدند و از این فرصت استفاده کردند و خدا را شکر ده‌ها هزار نفر از این آتش ویرانگر نجات پیدا کردند و نه‌تنها اعتیاد و پرونده اعتیاد را به‌راحتی بستند، راه درست زندگی کردن را به همه ما نشان دادند و همه به گفته استاد امین برای تغذیه درست و سیگار و همه ضد ارزش‌هایی که در همه ما وجود دارد راهکار گذاشتند و با متد DST توانستیم راه و روش درست زندگی کردن را یاد بگیریم و درواقع از منشأ و سی‌دی‌های جناب مهندس به‌صورت مستقیم استفاده بکنیم و درس زندگی بگیریم. این هفته بزرگ و قشنگ را به جناب مهندس و خانواده محترمشان و خانواده بزرگ کنگره 60 تبریک میگویم. ممنونم.

سلام دوستان ایران هستم همسفر
دکتر ایران صادقی هستم کلینیک نگاه نو. روانشناس و مشاور. تبریک میگویم به جناب مهندس و استاد امین هفته بنیان را، جمله‌ای برای من بسیار ارزشمند است و می‌گوید: هرکس بتواند زبان جدیدی را به من بیاموزد روح دوباره‌ای را به من دمیده است. ازنظر من هستی و خداوند و طبیعت خواسته از طریق این ترجمه زیبای زبان خودش که از طریق جناب مهندس دژاکام خلق شد و راهکار جدیدی را برای درمان اعتیاد ارائه داد روح خودش را دوباره به ما نشان بده و ازنظر من این راهکار آقای دژاکام یک‌جور ترجمه طبیعت بود که بی قل و غش و بی‌واسطه از طریق ایشان به ما منتقل شد و ممنونم از شما.

سلام دوستان سمیه هستم یک همسفر
ممنونم و این هفته بزرگ و قشنگ را به جناب مهندس و خانواده محترمشان و خانواده بزرگ کنگره 60 تبریک میگویم. من با افتخار راهنما در کنگره 60 هستم و لژیون همسفران کلینیک شفای سبز را تشکیل دادیم و امیدوارم که بتوانم در این مسیر به وظیفه‌ام عمل کنم. چیزی که دریافت کردم از صحبت‌های استاد جلسه این بود که امیدوارم نیروهای منفی باعث نشوند ما از مسیر دور بشویم و به راهی که با زحمات آقای مهندس نمایان شده بتوانیم به‌درستی عمل کنیم. ممنونم از وقت مشارکت.

مشارکت همسفر جواد
من هم به‌نوبه خودم، این هفته را به جناب مهندس تبریک می‌گویم. چندین سال است که در مقوله اعتیاد مشغول بکار هستم، قبل از ورود به کنگره می‌خواستم مرکز خود را ببندم، اما از آن وقتی‌که وارد کنگره شدم و با روش آقای مهندس آشنا شدم، خیلی اشتیاق پیدا کردم، به‌طوری‌که دیگر به شربت اپیوم به‌عنوان ماده مخدر نگاه نمی‌کنم تا آنجایی که فقط کسانی را پذیرش می‌کنم که از کنگره می‌آیند، همان‌طور که گفتم شربت اپیوم دارو هست و من می‌توانم با یک شیشه شربت، جواب چندین نفر را بدهم، نه اینکه یک شیشه را به یک نفر بدهم که یک‌روزه بخورد. این نتیجه تلاش‌های آقای مهندس است که ما به این نقطه رسیده‌ایم و احسان مثمر ثمر بودن می‌کنیم. خیلی ممنونم.

مشارکت دکتر مجید
دکتر مجید ملابخشی هستم، مؤسس درمانگاه نیکان گلستان و جانشین مسئول فنی کلینیک نیکان، واقع در بهارستان. بر خودم واجب می‌دانم که هفته بنیان را تبریک بگویم، آقای مهندس خودشان، مصداق بارز مثلث کنگره یعنی عمل سالم، معرفت و عدالت و همچنین برای ما نمونه کامل یک عالم با عمل هستند.
حکمت حق در قضا و در قدر... کرد ما را عاشقان یکدگر...جمله اجزای جهان زان حکم پیشش... جفت‌جفت و عاشقان جفت خویش...هست هر عضوی ز جان را جفت خواه... راست همچون کهربا و برگ کاه... عرض به خدمت شما که آنچه برای جهان پزشکی یک آرزو هست، برای کنگره یک خاطره است، خاطره درمان انواع بیماری‌های لاعلاج و صعب لاعلاج و درمان وابستگی به انواع مواد مخدر، خدمت شما تبریک می‌گویم و امیدوارم پایدار و تندرست باشید.

سخنان آقای مهندس:
من یک نگاه گذرایی به کنگره ۶۰ کنم، یک NGO زمانی موفق است که دارای سه رکن باشد و هرکدام از این سه رکن اگر نباشد آن NGO نمی‌تواند موفق باشد، اولین رکن این است که باید دانش آن کار را داشته باشد تا دانش نداشته باشد، توان حرکت هم ندارد، قسمت دوم باید نیروی متخصص داشته باشد، این هم بسیار مهم است که اگر نباشد باز مشکل است، مورد سوم پول است و باید ازلحاظ مالی به توان بالایی برسد، یعنی همان‌قدر که از نظر دانش به توان بالایی رسیده است ازنظر مالی و نیروی متخصص هم باید به مرحله بالایی رسیده باشد، غیرازاین نمی‌شود، مقاطعه‌کار دولت باشد و چه و چه باشد نه چون این‌هایی که روی این برنامه سیستم خودشان را بناکرده‌اند الآن چند سال است که در زندان هستند، ‌کسانی را می‌شناسیم که ۵ میلیارد ۱۰ میلیارد طلبکار بود، ولی مثلاً ۵۰۰ میلیون تومان چک داشت و نتوانست پاس کند، قدیم می‌گفتند ۱۰۰ تومان طلب جواب یک قِران بدهی را نمی‌دهد، این است که هر سه این‌ها را می‌خواهد، ازنظر دانش در کنگره ۶۰ که خود شما هم واقف هستید، ما به نقاطی رسیده‌ایم که سنگین‌ترین مقالات را در جهان علمی به بزرگ‌ترین ژورنال‌های دنیا می‌دهیم، ما همین الآن ۱۶ هزار نفر روی درمان اپیوم تینچر داریم، یک گروه بسیار بزرگ که همه حتی در دورترین شهرهای ایران دارند از یک روش و یک پروتکل استفاده می‌کنند، همه اعضا باید هفته یک سی دی بنویسند، یعنی هفته‌ای یک‌بار که من سخنرانی می‌کنم صحبت‌های من را باید واو به واو بنویسند و کاملاً آموزش بگیرند، به نقطه‌ای رسیدیم که دیدیم با این روش درمان سایر بیماری‌های آن‌ها هم خوب می‌شود، ما اعتیاد را درمان می‌کردیم اما سرطان بیمار هم خوب شد یا ام‌اس بیمار خوب شد و موارد دیگر، حالا درمان اسکیزوفرنی و بایپولار که دیگر هیچ، در کنگره ۶۰ به درمان قطعی می‌رسند، ما از خودمان پرسیدیم چطور است که ما داریم اعتیاد را درمان می‌کنیم اما بیماری‌های دیگر هم خوب می‌شوند، بعد دیدیم که تعداد این افراد زیاد است که به ما مراجعه می‌کنند و می‌گویند فلان بیماری را داشتیم و حالا خوب شدیم یا بچه‌دار نمی‌شدیم حالا صاحب فرزند شدیم، متوجه شدم که این قضیه از یک حدی تجاوز کرده، بعد شروع به تحقیق کردیم و دیدیم که درست است، ما در اعتیاد معتقد بودیم که بدن انسان انواع مواد مخدر و محرک و نیکوتین و الکل و... همه را تولید می‌کند، فردی که از بیرون مواد را وارد بدن خود می‌کند، دیگر تولید مواد داخل بدنش از کار می‌افتد، اعتیاد یعنی جایگزینی، مسمومیت مزمن غلط است، وابستگی دارویی معنی ندارد، مواد مخدر بیرون جایگزین مواد مخدر درون بدن شده است، وقتی‌که شما می‌خواهید درمان کنید مواد بیرون را قطع می‌کنید اما داخل چی؟ تکلیف داخل بدن چه می‌شود؟ یا اصلاً به داخل بدن نگاه کردید که مخدرهای درون بدن بیمار راه بیفتد؟ می‌دانید دینورفین و اندورفین که بدن تولید می‌کند ده‌ها برابر مورفین قدرت دارد و ۳ تا دینورفین و ۳ تا اندورفین داریم؟ می‌دانید انکفالین که بدن تولید می‌کند و در سیستم ضد درد بدن به کار می‌رود خیلی قوی‌تر از مورفین و کدئین است؟ در بدن دوپامین تولید می‌شود که ۱۰ درصد آن در مغز است و ۹۰ درصد آن در سیستم گوارش است و ۵ تا دوپامین داریم D1-D2-D3-D4-D5، می‌دانید که اگر این کار نکند شخص توان انجام هیچ کاری را ندارد؟ همه این‌ها در یک فرد معتاد از بین رفته، چه کسی به این‌ها نگاه می‌کند یا تا حالا نگاه کرده؟ کدام دانشگاه نگاه کرده؟ هاروارد و استنفورد و کمبریج و دانشگاه تهران نگاه کرده؟ هیچ‌کدام نگاه نکرده، همه باهم توافق کردند و یک‌چیز مجهول را قبول کردند و پایان‌نامه و کمیسیون و کنفرانس می‌دهند و می‌روند و می‌آیند، آیا یکی از این‌ها ذره‌ای توانسته کمک کند؟ آبروی علم به عمل آن است، شما ۵ هزار ISI دارید برای شیشه، کدام‌یکی توانست یک شیشه‌ای را درمان کند؟ اگر می‌توانست درمان کند، هنرپیشگان برنده اسکار، هم پول و هم مقام دارند اما بعضی از آن‌ها به خاطر خماری خودکشی کردند، می‌خواستند درمان کنند اما نتوانستند، حالا ازنظر علمی ما رسیدیم به‌جایی که فهمیدیم این مسئله دینورفین و اندورفین و انکفالین و... فقط برای اعتیاد نیست، به کل بیماری‌ها مربوط است، کل بیماری‌هایی که ما داریم مثل سرطان و ام‌اس و آلزایمر و ارتو روماتوئید و شوگرن و... همه در اثر عدم تعادل این‌ها است و اگر ما آن‌ها را به تعادل برسانیم آن بیماری برطرف می‌شود، این چیزی است که کنگره ۶۰ یافت و دروازه جدیدی را در علم باز کرد، اما به حرف که نمی‌شود، ما باید ثابت کنیم، الآن مجهزترین آزمایشگاه را ما داریم، روی ۴ نوع سرطان خون و ام‌اس و سرطان سینه و کلیت السراتیو کار کردیم و الآن داریم روی بیماری صرع کار می‌کنیم، یک سری از آزمایش‌ها در داخل ایران و یک سری در لابراتوار بزرگ‌ترین دانشگاه‌های انگلستان مثل بریستول و ساوتهمپتون و کمبریج و با گرندهای آن‌ها انجام می‌گیرد و این مقالات در معتبرترین مجلات دنیا چاپ شد، در مورد سرطان خون چاپ شد و در مورد تغییر بیان ژن در بیماری اعتیاد و راجع به آمفتامین چاپ شد، جالب این است که مجلات بزرگ جهانی هستند که از ما دعوت می‌کنند به آن‌ها مقاله بدهیم، نه این‌که ما از آن‌ها بخواهیم مقالات ما را بگیرند، مثلاً برای آمفتامین مجله Psychiatry وابسته به NIH وزارت بهداشت آمریکا بود که از ما دعوت کرد ما به آن‌ها مقاله دادیم، ما این مقاله را دادیم با ۴ هزار درمان شده آمفتامین، مقاله دوم برای دانشگاه هاروارد با مشارکت استنفورد بود که ۱۵۰ میلیون دلار هم هزینه کرده بودند که می‌خواهیم یک واکسن درست کنیم و به افراد بزنیم که اگر آمفتامین مصرف کردن کم نشئه شوند، ما در این سطح و آن‌ها در آن سطح، الآن برای HPV مقاله داده‌ایم که accept شده و به‌زودی چاپ می‌شود، short communication داریم برای بازسازی غشای میلین، یعنی بازسازی نورون‌ها که در بیماری ام‌اس و بیماری‌های متعدد دیگر هست، این دیگر مقاله نشد، این short communication شد، short report شد، یعنی اگر دانشمندها به یک نقاط برجسته علمی رسیدند، آن‌وقت ژورنال‌ها با سختی بسیار به‌عنوان یک short communication می‌پذیرند که آن موضوع را منتشر کنند، ازنظر علمی کنگره ۶۰ به اینجاها رسیده، از ما خواستند که با بعضی جاها مصاحبه کنیم اما من نپذیرفتم و گفتم فعلاً نمی‌خواهیم شلوغش کنیم، از جهت نیروهای علمی و متخصص ما بیش از ۲ هزار راهنما و کمک راهنما پرورش دادیم و دارند در بیش از ۱۰۰ مرکز در سطح کشور کار می‌کنند، جمعیت کنگره ۶۰ بالای ۱۵۰ هزار نفر است، تعداد افراد درمان شده در طول این ۲۶ سال الآن بالای ۶۰ هزار نفر است و الآن به رقم سالیانه ۷ - ۸ هزار فرد درمان شده رسیده‌ایم، این‌ها از جنس افرادی هستند که اگر هروئینی بوده‌اند حالا بگذاریمشان در لابراتوار هروئین سازی یا تریاکی بوده بگذاریم در مزرعه تریاک اما مصرف نکنند، کسی که در انجمن معتادان بی‌نام ترک می‌کند، ۱۰ برابر یک فردی که در کنگره درمان می‌شود، زحمت می‌کشد و خیلی تلاش می‌کند، من واقعاً شاهد تلاش و کوشش این‌ها هستم، به‌سختی با چنگ و دندان رهایی خودش را حفظ می‌کند و خودش را نگه می‌دارد، ولی در کنگره ۶۰ خیلی راحت است، اگر بخواهم مقایسه کنم که فرق روش کنگره ۶۰ با روش‌های دیگر چه هست، وقتی‌که افراد وارد کنگره ۶۰ می‌شوند، اول محاسبه می‌شود که چه چیزی مصرف و چقدر می‌کنند و معادل آن داروی اپیوم تینچر می‌دهند و بعد در طول سال هر ۲۱ روز یک‌بار طبق پروتکل کم می‌کند، خیلی راحت است، بدون اینکه یک عطسه بزند یا یک قرص بخورد و یا بی‌خوابی بکشد، بدون هیچ‌چیز، مثل این است که شما بخواهید دندان را با گاز انبر دربیاورید و یا آن را بی‌حس کنید و دربیاورید، این‌قدر فرق آن است، یعنی یک نفر که خودش را با روش‌های متداول امروزی حتی روش‌های پزشکی درمان می‌کند، مثل آن است که می‌خواهی دندان را با انبردست بکنید، یا دندان را بدون بی‌حسی پرکنید، این‌قدر این روش‌ها سخت است و در تمام دنیا هم همین‌طور است، برای همین می‌گویند درمان ندارد، الآن پزشکان زیادی دارند با ما همکاری می‌کنند و اصلاً دوستان صمیمی ما شده‌اند و در آکادمی کردن ما خیلی با ما همکاری کردند، کارهایی که ما الآن انجام می‌دهیم را باید با زبان آکادمی و علمی بیان کنیم، ما که بلد نیستیم آکادمی صحبت کنیم، پزشکان و متخصصین بلد هستند.

الآن همین مطالعاتی که ما در سطح اپی‌ژنتیک انجام می‌دهیم را چه کسی انجام می‌دهد؟ من در ماه اکتبر در ۳ کنفرانس شرکت کردم، ۲۰ اکتبر در بوستون، در یک کنفرانس راجع به این‌که بیماری اعتیاد یک بیماری ذهنی است یا یک الگوی اپی‌ژنتیک و یک بیماری فیزیولوژی است شرکت کردم، ۲۳ اکتبر در نیویورک شرکت کردم برای جلوگیری از متاستاز در سرطان سینه، ۲۷ اکتبر در واشنگتن صحبت کردم راجع به جلوگیری و مهار رگزایی در مهار سرطان سینه، کنفرانس‌ها پذیرفته شد به‌طورکلی، ازنظر علمی من جزء American Cancer society محققین سرطان آمریکا هستم، خودشان دعوت کردند و خودشان پذیرفتند و تمام اطلاعات به‌روز را به من می‌دهند و مکاتبه داریم، ازنظر پولی هم وضع ما خیلی خوب است، ما پارسال به کنگره دانش اعتیاد ۵۵۰ میلیون تومان کمک کردیم و به‌جاهای دیگر هم اگر بتوانیم همیشه کمک می‌کنیم، همه‌جا هم برای خودمان ساختمان‌های خوبی داریم، باز ازنظر علمی دانشگاه ایجاد کرده‌ایم، دانشگاه علوم و فنون خوارزمی در جزیره قشم، آن را که چندین سال سابقه داشت واگذار کردند به ما و آن را خریداری کردیم امتیاز آن را گرفتیم، در حال حاضر بنای دانشگاه در حال احداث است با ۲۵۰۰ متر زیربنا و ۱۰ هزار متر بنای ساختمان تا حالا بیش از ۱۶۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده و الآن در مرحله نازک‌کاری است و دارند کاشی‌کاری و سنگ‌کاری می‌کنند، تصمیم بر این است که آنجا یک دانشگاه بین‌المللی شود و از هر جای دنیا که خواستند به آنجا بیایند و چون منطقه آزاد است دیگر نیازی به ویزا نیست، می‌تواند به‌راحتی بیایند و بروند، ما داریم با وزارت علوم هم صحبت می‌کنیم که رشته‌های پزشکی، روان‌پزشکی، پیراپزشکی،فیزیولوژی و ژنتیک و این‌ها را هم بگیریم و تبدیل کنیم به یک دانشگاه بین‌المللی دوزبانه برای اعتیاد و رشته‌های پیرامون اعتیاد و سایر بیماری‌ها، آنجا این‌قدر هزینه کردیم، در تهران ساختمان‌ها و زمین‌ها برای خودمان است، اکثر شعبی هم که در سراسر کشور داریم یا زمین گرفتیم ساختمان ساختیم و یا رهن و اجاره کرده‌ایم، ازنظر مالی هم روی پای خودمان ایستاده‌ایم، یک قِران نه از دولت می‌گیریم، نه از خارج از کشور می‌گیریم و نه از خیرین، من بارها گفتم که بزرگ‌ترین پول و علم و هنر بین معتادان است و کسی حرف من را متوجه نمی‌شود، هر چیزی را نگاه کنی بیشترش بین معتادهاست، خیلی از هنرپیشگان و تجار را نگاه کنی می‌بینی معتاد هستند، شما فقط همین کارتن‌خواب‌ها را می‌بینید، ازنظر علم هم نگاه کنید همین‌طور است، خیلی از نویسندگان، دانشمندان، خوانندگان و شعرا معتاد هستند، این است که جامعه معتادان قوی و یک گنج بی‌پایان است و گنج هم در بیغوله است، به‌شرط اینکه بتوانیم آن را استخراج کنیم، کالا باید خوب باشد که به درد تجارت بخورد، یعنی آن روش و متد شما چیزی باشد که آن را انجام دهد، آن‌وقت آن را با قیمت بالایی از تو می‌خرد، مثلاً یک تاجر یا پسرش که معتاد شده و تریاکی شده را اگر تو بتوانی خوب کنی به‌طوری‌که از روز اولش هم بهتر باشد، هر چیزی که بخواهی او به تو می‌دهد، کنگره ۶۰ در مورد این ۳ رکن به‌خوبی عمل کرده، بعداً انشالله صدای این طبل شنیده می‌شود، کارهای علمی که دانشگاه کرده و واقعاً دارد راجع به تمام علوم یک درب جدیدی را باز می‌کند، در طول این ۲۶ سال ما به این نقطه رسیده‌ایم و من از تمام عزیزان که زحمت کشیده‌اند قدردانی و تشکر می‌کنم، همچنین از پزشکان عزیز، چون هر پزشکی هرچقدر هم که خدای‌نکرده پولکی باشد، بازهم دوست دارد که مریضش خوب شود و کارش به نتیجه برسد، چه روانشناس، روان‌پزشک و... همان‌طور که شما وقتی یک ساختمان می‌سازید، می‌خواهید که تمام شود او هم می‌خواهد که کارش به اتمام برسد، پس او هم در رنج است، او هم دارد تلاش می‌کند و زحمت می‌کشد ولی کمتر به نتیجه می‌رسد، پس این حائز اهمیت است، به‌هرحال از همه شما خیلی ممنون هستم که در جلسه پزشکان شرکت کردید، بابک امروز این تشکیلات را درست کرد و از عزیزان دعوت کرد و من را سورپرایز کرد چون من نمی‌دانستم که می‌خواهد چنین کاری کند، ممنون که به صحبت‌های من گوش کردید.


مشارکت دکتر حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران:
من سید حسن موسوی چلک هستم مددکار اجتماعی، فعلاً مسئولیت انجمن مددکاران اجتماعی ایران را دارم، به همراه آقای دکتر مغنی باشی از هیئت‌مدیره انجمن مددکاران اجتماعی ایران خدمت شما رسیده‌ایم، من سال ۶۸ در قرچک ورامین دانشجوی کارورز رشته مددکاری اجتماعی بودم، بعد از فارغ‌التحصیلی سال ۷۵ برای گذراندن طرحم در اراک بودم و آقای دکتر عمران محمد رزاقی معاون پیشگیری سازمان بهزیستی بودند، نامه‌ای زده بودند که چند استان پایلوت شود برای اینکه به دنبال بازنگری قانونی که سال ۷۶ اصلاح شد بودند، یک مقطعی درگیر این حوزه بودم و برگشتم به تهران، استاد عزیزم آقای دکتر حبیب آقا‌بخشی به خاطر کنجکاوی من در حوزه اعتیاد آقای مهندس دژاکام را به من معرفی کرد و از سال ۷۸ من هم از ارادتمندان آقای مهندس دژاکام شدم، یک نکته را کوتاه بگویم، سال ۹۶ که ما نخستین کنگره بین‌المللی ۶۰ سال مددکاری اجتماعی در ایران را داشتیم آمده بودیم لژیون پزشکان، دبیر کل فدراسیون جهانی ما هم آمده بود اینجا، در همان روز ایشان در فیس‌بوک فدراسیون پیامی را از کنگره ۶۰ منتشر کرد به‌عنوان یک مدل که می‌تواند تأثیرگذار باشد، همان سال در شعار پیام روز جهانی مددکاری اجتماعی چهار خط از پیام را دبیر کل از ایران نوشته بود و دو خط را اختصاص داده بود به کنگره ۶۰، ایشان می‌گویند من هر جا که درس می‌دهم حتماً کنگره ۶۰ را معرفی می‌کنم، من خیلی خوشحالم که با کنگره ۶۰ و آقای مهندس آشنا شدم، بیست و ششمین سال بنیان کنگره ۶۰ را تبریک می‌گویم، به‌عنوان یک مددکار اعتقاد من این است که آدم‌ها همه ممکن است با یک روش پاسخ نگیرند اما خود من افراد زیادی را به کنگره معرفی کرده‌ام که امروز زندگی پاکی و آرامی دارند، آقای مهندس خیلی ممنون از شما.

آقای دکتر نظری، سرپرست دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر:
سلام عرض می‌کنم خدمت جناب‌عالی و همکاران محترم، آقای مهندس می‌دانید که بنده عاشقانه شمارا دوست دارم بنده حنجره‌ام به مشکل خورده است و نباید صحبت می‌کردم اما زمانی که آقای لطفی گفتند تولد شما است باافتخار آمدم،افتخار آشنایی بنده با آقای مهندس در سریال مسافر رقم خورد و در تمام این سال‌ها هم حفظ شد افرادی مثل شما کمیاب هستند در کشور و نعمت هست حضورتان برای کشور، تبریک عرض می‌کنم تولدتان را خدمت شما و خانواده محترمتان و همه ما به شما افتخار می‌کنیم. متشکرم.

دکتر مغنی‌ زاده، از جمعیت تولدی دوباره:
سلام عرض می‌کنم خدمت بزرگواران حاضر در جلسه و آقای مهندس و خانواده بزرگ کنگره ۶۰ ما در انجمن مددکاران اجتماعی، در خصوص بیست و ششمین سال بنیان‌گذاری این جمعیت در جلسات مختلف در خدمتتان هستیم و در انجمن‌های مختلف باهم کار می‌کنیم از نظرات شما بهره‌مند می‌شویم و این گروهی که شکل‌گرفته در حال ریکاوری و بهبودی هستند، مقالات مختلف را من دنبال می‌کنم مقالات ویلیام وایت و مقالاتی که شما با ایشان کار کرده‌اید را دیده‌ام، هدفمان عرض شادباش و تبریک بود به کل خانواده بزرگ کنگره ۶۰ و همچنین خود حضرت‌عالی و خانواده محترمتان خوشحالم در جمعتان هستم خیلی ممنون.

آقای مهندس:
عزیزان دیده‌بان‌های کنگره ۶۰ هم امروز زحمت کشیدند در جمع ما هستند و واقعاً از آنها تشکر می‌کنم، بعضی از بچه‌ها از اصفهان و شهرکرد و از جاهای دیگر آمدند، البته ما در ورزش هم پیشرفت‌های خیلی شایان خوبی را داشته‌ایم، همیشه قهرمان کشور در رشته راگبی بودیم یا نایب‌قهرمان بوده‌ایم آقای سلامی هم از اعضای فدراسیون ورزشی هیئت تهران در راگبی بودند چند کلمه شما صحبت کنید.

سلام دوستان مجید هستم مسافر
خیلی ممنون که به بنده وقت مشارکت دادید، بیست و ششمین سالگرد بنیان کنگره و بیست و ششمین سالگرد رهایی شمارا تبریک می‌گویم واقعاً امروز رهایی تمامی انسان‌هاست شما کاری را بدون دلیل انجام نمی‌دهید ۲۳ سال است که من در کنار شما هستم و افتخار شاگردی شمارا دارم آن روز که گفتید رهایی، همه به رهایی اعتیاد نگاه می‌کردند بعداً مشخص شد رهایی از اعتیاد، رهایی از جهل و نادانی و در آخر رهایی انسان‌ها از بیماری‌های لاعلاج است، ایشان می‌توانستند در سال ۷۶ بروند و به زندگی خود برسند آن‌قدر مدیر لایقی هستند که اگر ایشان را در کویر بگذارید برای مدت کوتاهی آنجا را بهشت تبدیل می‌کنند همین‌طور که دیدیم کویر اعتیاد را به بهشت تبدیل کردند. اصطلاح مصرف‌کنندگان این بود بست اول بیل آخر و فکر نمی‌کردیم که روزی به رهایی برسیم و ایشان ثابت کردند که این اشتباه است و اعتیاد درمان دارد و برای این می‌گویم که ایشان مدیر لایقی هستند، ما در حال حاضر ۶۰ هزار رهایی داریم شاید بالغ‌بر ۳۰ و ۴۰ درصد این رهایی‌ها بالای ۶ الی ۲۰ و ۲۳ سال رهایی هستند و یک روزی هم ثابت می‌شود تمام این بیماری‌ها که فکر می‌کردیم بیماری‌های لاعلاج هستند توسط آقای مهندس درمان خواهند شد، من به این مسئله ایمان دارم و خداوند را شاکرم از آقای مهندس هم سپاسگزارم که به بنده اجازه حضور دادند خداوند را سپاسگزارم که به من اجازه دادند در جمع دوستان حضور پیدا کنم تا آموزش بگیرم و خدمت کنم متشکرم.

سلام دوستان مهدی هستم مسافر
تولد ۲۶ سال رهایی‌تان را تبریک می‌گویم به کنگره ۶۰ و خانواده محترمتان و تمام جهانیان که خداوند این نعمت را به ایشان داد وقتی به گذشته تاریخ نگاه می‌کنیم و اتفاقات رخ داده و افرادی که آمدند در دوره‌ای اتفاقاتی را رقم زدند و ما امروز آثارشان را می‌بینیم اکتشافاتی که رخ داده و بیماری‌هایی که درمان شده، بعضی وقت‌ها حسرت می‌خوریم که ما چرا در آن روزها نبودیم که این اتفاقات داشت رقم می‌خورد امروز من همیشه برای خودم یادآور می‌شوم که من در همان روزها هستم ۱۰۰ و ۲۰۰ سال دیگر آن اتفاقاتی که در زمین و کائنات می‌افتد، آن‌قدر بزرگ هست که شاید عده‌ای حسرت بخورند که چرا در آن روزها نبودیم، امروز افتخار من هست که در کنار شما هستم و به من لطف کرده‌اید من را هم در جمع خودتان قرار داده‌اید امیدوارم که همیشه پایدار باشید. ممنونم.

سلام دوستان کامران هستم یک مسافر.
سپاسگزارم تبریک می‌گویم هفته بنیان را و بیست و ششمین سال رهایی آقای مهندس را و خانواده محترمشان و استاد امین بنده سال ۸۴ حقیقت این علم را در وجود عزیزانی دیدم که در ترویج و گسترش علم کنگره تلاش کردند و آقای خدامی را دیدم که چگونه عاشقانه این مسیر کنگره را طی کردند تا این علم انتشار پیدا کند و نمایندگی‌های اصفهان امروز شکل گیرد، واقعاً هر آنچه از آموزش‌های کنگره دیدم وجود راهنمایان کنگره نمایان بود و خدا را شاکرم که ما هم توانستیم در از علم بهره‌مند بشویم و به سامان برسیم برای بنده، این هفته تجدیدعهد و پیمانی است که سال‌های پیش با شما بستیم و این عهد را پیمان را می‌بندیم که تا جان در بدن داریم پایبند آرمان‌های کنگره بمانیم و گوش‌به‌فرمان باشیم. متشکرم.


سلام دوستان اصغر هستم مسافر.

بنده هم هفته بنیان را به شما و به تمام انسان‌های کل جهان تبریک می‌گویم به جامعه پزشکی تبریک میگویم، سر خط وادی هفتم: رمز و راز کشف حقیقت در دو چیز است یکی یافتن راه و دیگری آنچه برداشت می‌نماییم، کلید درمان اعتیاد توسط شما کشف و پیدا شد ولی برای برداشتن من از همه شما تشکر می‌کنم، به‌خصوص از عزیزانی که در لژیون پزشکان هستند، در حال حاضر ۳۰۰ تا کلینیک دارند با ما کار می‌کنند و در ادامه هم انشاالله بتوانیم با همکاری‌های همه عزیزان به هدفمان که کمک به انسان‌های دردمند هست ادامه دهیم، از خانم آنی بزرگوار بسیار سپاسگزارم که همیشه می‌گویند در کنار یک مرد موفق یک همسر موفق هستند، همسری بزرگ. لطفاً به احترام خانم آنی تشویق بفرمائید.

سلام دوستان مهدی هستم یک مسافر
سپاسگزارم برای وقت مشارکت اگر امروز نبود وجود ریشه و بنیان کنگره ۶۰ این درخت تنومند کنگره ۶۰ را نداشتیم من به خودم نگاه می‌کنم و می‌بینم اگر امروز چه در کارم و چه در زندگی‌ام پیشرفت کرده‌ام مطمئناً برگرفته شده از ریشه کنگره ۶۰ است، تبریک می‌گویم به شما خانواده محترم، استاد امین و خانم آنی کماندار و خانم آنی بزرگ متشکرم.

مهندس حسین دژاکام:
یکی از عزیزانی که جایشان خالی هست، آقای بیل ویلیام ال وایت هستند نویسنده بسیار بزرگ و برجسته آمریکایی هستند، یکی از دانشمندان برجسته اعتیاد هستند، به‌طوری‌که تاریخ اعتیاد ایالات‌متحده آمریکا را نوشته‌اند که کتاب‌های بسیار زیادی دارند و در جهان اعتیاد کاملاً شناخته‌شده هستند، با تمام دنیا در ارتباط هستند و با تمام بزرگان و نویسندگان اعتیاد با همه مصاحبه دارند و با همه دوست و رفیق هستند، دوست و رفیق من هم هستند در ضمن، دیده‌بان روابط بین‌المللی کنگره ۶۰ هم هستند که کنگره ۶۰ را دارند به تمام جهان معرفی می‌کنند ایشان پیامی داده‌اند علی عزیز پیام را لطفاً بخوان.


سلام دوستان علی هستم یک مسافر
به دوست و همکار عزیزم آقای حسین دژاکام و همه اعضای کنگره ۶۰، از تمام موانعی که مانع از حضور من در این جشن مهم شد متأسفم به شما اطمینان می‌دهم که قلب من امروز اینجا حضور دارد، ما به‌عنوان گواهی بر قدرتی که هرکدام از ما برای متحول کردن زندگی خود و زندگی دیگران داریم جمع می‌شویم، سال‌ها پیش آقای دژاکام پس از مهندسی درمان خود یک جامعه ریکاوری پررونق ایجاد کردند تا نعمت‌هایی را تجربه کرده بودند به اشتراک بگذارند ۱۲ سال پیش این روش را به همان شکل قبلی، درمان اعتیاد به سیگار خود را تکمیل کردند و از این تجربه برای جرقه‌ی ادغام درمان سیگار به‌عنوان یک ارزش بهبودی  در جامعه کنگره ۶۰ استفاده کردند، ایشان روش dst را برای کمک به درمان اعتیاد به سیگار تطبیق دادند و راهنمایی لژیون‌های ویژه حمایت از اعضای کنگره ۶۰ را به دنبال ارتقاء بهبودی خود از طریق ترک سیگار بودند بر عهده گرفتند، از آن زمان نزدیک به ۱۰ هزار عضو کنگره ۶۰ درمان اعتیاد به سیگار خود را با موفقیت به پایان رسانده‌اند این دستاورد را می‌توان در پیشگیری از بیماری‌ها، مرگ‌های زودرس و افزایش کیفیت زندگی هزاران عضو کنگره ۶۰ سنجید، امروز بار دیگر از زندگی و الگوی آقای حسین دژاکام و معنای زندگی ایشان برای بسیاری از ما تجلیل می‌کنیم.
بیل ویلیام ال وایت، (دسامبر ۲۰۲۳)

آقای دکتر موسوی چلک:
سپاس‌نامه‌ای از طرف انجمن مددکاران اجتماعی ایران؛
تقدیم به استاد فرزانه جناب مهندس دژاکام.
با سلام و احترام

انسان‌ها در طول عمر خود مسئولیت‌های متفاوتی را می‌پذیرند که بعضی از آن‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار‌‌ند، ازجمله خدمت کردن به انسان‌هایی که وجه مشترک زندگی همه‌ آن‌ها درد است که درک آن‌هم انسان‌های دردمند می‌خواهد، انسان‌هایی که درد دل آن‌ها را بیدار می‌کند، غرور و خود‌خواهی‌شان را نابود می‌کند و فرصتی می‌یابند تا درد دردمندان را لمس کنند و خواسته‌های نفسانی خود را زیر کوه غم بکوبند، بی‌شک این نعمت نصیب کسانی می‌شود که خداوند دوستشان دارد.
انجمن مددکاران اجتماعی ایران مفتخر است که انسانی عاشق چون شما را به‌عنوان استاد، همراه و همدل در کنار خود داشته باشد که عشق خدمت به هم‌ نوع را دارد.
با توجه به تلاش‌های ارزنده شما در مدت حدود سه دهه درزمینهٔ های علمی و درمانی در حوزه اعتیاد، فرصت را مغتنم می‌دانم تا برحسب وظیفه از جناب‌عالی سپاس‌گزاری نمایم.
توفیق و سربلندی شمارا از خداوند منان خواستارم.
حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران و عضو فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی

استاد امین:

توضیحی بدهم در مورد این آرمی که بابک عزیز بر پایه مفاهیم اساسی کنگره ۶۰ آماده کرده‌اند.
درخت نخلی به تصویر کشیده شده در سرزمین سوخته به نشانه اعتیاد و بیماری‌ها که زندگی انسان‌ها را در بر گرفته‌است.
این نخل ریشه‌های بنفش‌رنگی دارد که به رنگ شال جناب مهندس است و بر تنه درخت رنگ‌هایی استفاده‌شده که جایگاه‌های خدمتی کنگره ۶۰ هستند؛ اول رنگ سفید که شال دیده‌بانی است، رنگ صورتی، اسیستانتی هست که توسط همسفران انجام می‌شود و بعد شال ایجنتی و راهنمایی و خدمت‌های دیگر‌. در اینجا دیگر سلسله‌مراتب نیست و لزوماً خدمت‌هایی که در کنگره ۶۰ جاری هستند نمایش داده‌شده است. درنهایت به قسمت برگ‌های درخت نخل می‌رسیم و دست‌هایی از بیرون آمده‌اند که از ریشه شروع شده‌اند و تمام خدمت‌های کنگره و شال‌ها نقش داشته‌اند تا این دست‌ها بیرون بیایند. کره زمین را داریم که محل زندگی ماست و نقش سازنده دستاورد‌های جناب مهندس در آبادانی آن.

مسافر مجید سلامی:
ما معمولاً در کنگره ۶۰ دو بار مشارکت نمی‌کنیم؛ اما من یک نکته‌ای رو فراموش کردم که بگویم، قبولی استاد امین در امتحانات مقطع دکتری رو تبریک میگم. جناب مهندس آرزویی داشتند که شاید همه مطلع نباشند، یک روزی که تولد استاد امین بود و قرار بود که من به شعبه استاد معین بروم، جناب مهندس پاکتی به من دادند تا به استاد امین تقدیم کنم و روی آن پاکت نوشته‌ای بود که قبولی ایشان در امتحانات PhD را آرزو کرده بودند. خواستم از این فرصت استفاده کنم و قبولی استاد امین را در امتحانات جامع دکتری رشته فیزیک.

سلام دوستان بابک هستم مسافر
بیست و ششمین سالگرد هفته بنیان را از طرف مسافران و همسفران به آقای مهندس دژاکام تبریک می‌گویم و نکته‌ای که باید عرض کنم این است که تمام تلاش دست‌اندرکاران برای برگزاری چنین جشنی نشاندن لبخند رضایت روی لب‌های جناب مهندس بود که بنده هم سهم کوچکی داشتم دوستان از گروه روابط عمومی مرزبان‌ها و ایجنت محترم پارک و خیلی از دوستان که سهم بسزایی در برپایی این جشن داشتند، تمام تلاش را دوستان انجام دادند و از آقا امین عزیز بابت طراحی تشکر می‌کنم ایشان زحمت بسیاری کشیدند.

در پایان جناب مهندس خواسته و آرزوی خود را عنوان نمودند.
در مورد اعتیاد باید عرض کنم که ۲۶ سال قبل پرونده‌اش بسته‌شده و آرزو یا خواسته دوم من این است که کلید خیلی از بیماری‌ها را کشف و به دست صاحبان اصلی آن که پزشکان در سراسر جهان است برسانیم.

نگارش: مسافر بهمن و مسافر علی
تنظیم: مسافر سعید

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .