English Version
English

بهترین روش درمان سیگار، متد D.S.T است

بهترین روش درمان سیگار، متد D.S.T است

هشتمین جلسه از دور بیست و یکم سری کارگاه‌های آموزشی کنگره 60 مخصوص لژیون پزشکان در پارک طالقانی با استادی دکتر بهنام و نگهبانی جناب مهندس و دبیری همسفر طوطی با دستور جلسه: «سیگار» روز جمعه مورخ 8 خرداد‌ماه 1401 رأس ساعت 8 صبح آغاز بکار نمود.

سخنان استاد:
سلام دوستان بهنام هستم یک همسفر؛ دکتر بهنام شاه‌محمدی هستم مؤسس و مسئول فنی کلینیک مهرنام منطقه ۱۹ شهرک شریعتی خیابان ابوریحان پلاک ۱۹۰.
یکی از بدترین کشفیات، سیگار بوده است. آمار مرگ‌ومیر در یک سال که ناشی از مجموعه بیماری‌های عفونی، تصادفات و مصرف مواد مخدر است، کمتر از مرگ‌های ناشی از سیگار در همان سال است. سیگار، یک معضل بزرگ بشریت شده اما علیرغم این مشکل بزرگ، با توجه به کارتل های پشت سرش و گردش مالی گسترده، هرروز گسترده‌تر می‌شود و نه‌تنها جمع نمی‌شود بلکه به سنین پایین‌تر رسیده و جوان‌ها و متأسفانه بانوان هم درگیر این قضیه شده‌اند و عوارض سنگینی برای خانواده دارد.

اولین بار، بالای ۵۰۰ سال پیش که کریستف کلمب به آمریکا رفت آنجا دید که بومیان دارند چیزی را تدخین می‌کنند و فهمید برگ توتون است و با خود به اروپا آورد. مدتی به‌صورت برگ، تدخین می‌شد بعد دیدند حمل‌ونقلش سخت است و متأسفانه صنعت به کمک آمد و در قالب یک چیزهای کاغذی بسته‌بندی کردند و در جامعه گسترش پیدا کرد.
خاطر عزیزان هست که زمانی که آموزش طب می‌دیدیم بیماری نبود که بحث سیگار درش نباشد. اگر بیماری مطرح می‌شد و یکی از علت‌ها می‌توانست سیگار باشد. بالای ۷۰۰ نوع ماده مضر در سیگار شناسایی شده و جالب این است که این در سیگار خاموش است. وقتی‌که سیگار روشن می‌شود و شروع به تدخین می‌شود این ۷۰۰ نوع می‌شود هفت هزار نوع مواد سمی و سرطان‌زا. اصل این‌ها در قسمت تار سیگار است. ماده‌ای به اسم تار، قطران یا همان قیر سیگار. روی پاکت سیگار چند فاکتور باید نوشته شود. یکی میزان نیکوتین است و یکی هم تار. تار یا قیر، همان ماده قهوه‌ای است که پس از تدخین سیگار ته فیلتر می‌ماند. رنگ و بوی سیگار به خاطر تار سیگار است. روی دندان و انگشتان سیگاری‌ها می‌نشیند. مواد مسموم و سرطان‌زا که گفتم بیش از چهار هزارتا در همین تار سیگار است. بزرگ‌ترین معضلی که تار به وجود می‌آورد سیستم دفاعی تنفسی ما را، مژک‌های تنفسی را فلج می‌کند.‌ آن‌ها که قرار بوده اجسام خارجی را از سیستم تنفسی ما خارج کنند نمی‌توانند و عوارض، یکی پس از دیگری می‌آید.

چیزی که در سیگار تولید اعتیاد می‌کند نیکوتین است. نیکوتین یکی از اعتیادآورترین مواد شناخته شده است. با مصرف آن، دوپامین خون بالا می‌رود و یک حس انرژی و سرخوشی کوتاه‌مدت در حد دو ساعت می‌دهد. به همین خاطر آدم سیگاری در چند ساعت باید چندین سیگار بکشد که در آن سطح نگه دارد. نیکوتین سمی است و در حشره‌کش‌ها استفاده می‌شود. همین نیکوتین سمی سیگار پس از مدتی که وارد بدن شد می‌شود نیاز به همان ترتیب که این نگاه در کنگره وجود دارد که هر سمی که وارد بدن شد وقتی‌که می‌خواهیم فرد را از آن رها کنیم، معنی ندارد که یک‌شبه انجام دهد. بلکه باید یک پروسه برنامه‌ریزی‌شده تیپر آف باید بگذاریم و فرد را آرام‌آرام رها کنیم تا با کمترین عوارض و بیشترین اعتماد بتوانیم درمان کنیم. خوشبختانه این چندین ساله داروهای خوبی آمده در ترک سیگار.

تجربه شخصی من می‌گوید، ترکیبات نیکوتینی بهتر از دارهای آگونیستی هستند. مدل‌های مختلفی دارد نیکوتین. برچسب، قرص، ولی آدامس‌های حاوی نیکوتین بهترین هست. علت این هم که کمک بیشتری می‌کند، تفسیرهای مختلفی می‌شود روی آن گذاشت. ولی بحث آدامس‌های نیکوتین دار یک مقداری دارد تقلید می‌کند از عملکردی که در سیگار کشیدن داشتیم. چون فقط این نیست که فقط نیکوتین وارد خون بشود. عملکرد این است که پک زدن‌ها و حرکت فک و دهان برای فرد سیگاری یک‌جور وابستگی به وجود می‌آورد که با خوردن قرص یا برچسب نیکوتین شاید برایش آن جذابیت ایجاد نشود.
آدامس‌های نیکوتین، دو میلی‌گرم یا چهار میلی‌گرم است. یک نخ سیگار تا زمانی که روشن نشده حدود ۱۲ میلی‌گرم نیکوتین دارد ولی نیم تا یک میلی‌گرمش جذب می‌شود. برای جایگزین کردن داروی خوراکی، این را ملاک قرار می‌دهیم تقریباً معادل نیم میلی‌گرم. اگر یک آدامس دو میلی‌گرمی نیکوتین را چهار قسمت کنیم هر قسمتش تقریباً معادل یک سیگار می‌شود. در کنگره به عزیزان هم این‌گونه گفته می‌شود که هر آدامس را چهار قسمت کنند و هر قسمت معادل یک سیگار هست و هر وقت هوس سیگار دارند استفاده کنند. از روز اول شروع می‌کنند و اگر چند قطعه کم‌وزیاد شد خیلی محدودیت ایجاد نمی‌شود. آدامس نیکوتین، دو سه عارضه کوچک ممکنه بدهد. یکی آدم‌هایی که دندان ندارند چکار کنند؟ ذکر شده که با زبان یا به سقف دهان فشار بدهید آن مقدار نیکوتین که از آن آزاد می‌شود کار را انجام می‌دهد.

دوم اینکه در مصرف آدامس ممکن است سکسکه، تهوع و استفراغ به وجود بیاید. معمولاً علتش این است که یا بیشتر از نیاز آدامس استفاده شده یا خیلی به‌سرعت جویده شده و نیکوتین زود آزاد شده. با جویدن آرام‌تر و مصرف تعداد کمتر، این عارضه برطرف می‌شود. یک عارضه دیگر ممکن است تاول در محل فک و دهان به وجود بیاید‌ که با تغییر برند آدامس و دهان‌شویه‌ها این مشکل برطرف می‌شود. این پروسه نباید زیر ده ماه باشد و حتماً نیاز به جهان‌بینی هم هست.
سپاس که به صحبت‌های من گوش کردید.
مشارکت ها

سلام دوستان روزیتا هستم یک همسفر؛ دکتر افشارمند هستم عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد واحد اسلامشهر و ایجنت نمایندگی اسلامشهر در واوان خیابان امامزاده عیسی نمایندگی اسلامشهر.
تبریک میگم و تشکر می‌کنم از اینکه به من وقت مشارکت دادید تبریک می‌گویم به آقای مهندس که مقالات چاپ شده، به خانواده بزرگ کنگره ۶۰ و به آقای مهندس خیلی تبریک می‌گویم بابت زحماتشان که در این عرصه می‌کشند و واقعاً یکی از زحمات قابل‌تقدیرشان همین سیگار بود. آقای دکتر بهنام من هم با آن صحنه مواجه شده بودم که در سال ۱۳۸۱ که آنجا فقط دودودم بود. ولی خوشبختانه یا متأسفانه با اتفاقی که برای آقای مهندس در سال 90 افتاد قضیه تغییر کرد و ایشان با تدابیر خوبشان همان‌جا در بیمارستان که گفتند سیگار نباید بکشند همان‌جا بچه‌ها را فرستادند و آدامس نیکوتین دار تهیه کردند و از همان‌جا ۳۰ نفر را به‌عنوان پایلوت انتخاب کردند و به همراهشان این کار را انجام دادند و به درمان سیگار هم رسیدند و از آن مرحله بعد کمتر مشاهده می‌کنیم که کسی سیگار بکشد و خوشبختانه به رهایی سیگار رسیدن و یکی از چیزهایی که آقای مهندس خیلی تأکید دارند درمان سیگار می‌باشد.
رهایی مواد که دیگر کاری ندارد و پرونده‌اش بسته‌شده است و الان کسی که درمان سیگار نشود مثل این است که کلاً درمان نشده است. همان‌طور که آقای دکتر گفتند ۱۷ برابر فوت و مرگ‌ومیرهایی که در اثر مواد مخدر است در مورد سیگار هست و این قضیه که اتفاقاتی که برای بدن می‌افتد ازلحاظ چهره سیگار بسیار بزرگ‌تر از مواد است و به این قضیه در جامعه پرداخته نمی‌شود و قبحش از بین رفته و سیگار ضد ارزش محسوب نمی‌شود و متأسفانه قلیان هم همین‌طور است و خانم‌ها هم درصد زیادی از قلیان و سیگار استفاده می‌کنند و یک کلاسی برای خودشان می‌بینند که متأسفانه باید یک فکری برای این قضیه بشود انشاالله که بتوانیم از شر این مواد مخدر و سیگار رها بشویم. متشکرم به حرف‌های من گوش کردید.

سلام دوستان محمد هستم یک مسافر؛ محمد شاه نظری هستم کارشناس ارشد مشاوره.
در ابتدا چاپ مقالات ارزشمند در سطح جهانی را به آقای مهندس تبریک عرض می‌کنم. اتفاقات بسیار مهمی است. سرآغاز تحولات بسیار ارزشمندی است. من می‌خواهم در مورد سیگار صحبت کنم چون خودم ۲۵ سیگار می‌کشیدم از دوران دانشگاه شروع شد. من کارشناس ارشد مشاوره دارم ولی لیسانسم مهندسی هست از دانشگاه پلی‌تکنیک. دانشگاه شب‌های امتحان سیگار می‌کشیدیم و همین‌طور ادامه پیدا کرد بارها بارها من خواستم درمان بشوم و ترک کنم. ترک کردم اما باز برگشتم حتی یک‌بار یادم می‌آید یک سال نکشیدم و آن موقع در صنعت نفت کار می‌کردم و به‌محض اینکه پایم به سایت عسلویه رسید دوباره برگشت. نمی‌شد. می‌خواهم بگویم آن‌قدر من سردرد می‌گرفتم از سیگار که زیاد می‌کشیدم. سردردهای وحشتناکی می‌گرفتم ولی باز نمی‌توانستم می‌خواستم. ولی نمی‌توانستم میل عجیب‌وغریبی دارد سیگار و بسیار مشکل است چون آدمی که شاد است سیگار می‌کشد ناراحت است سیگار می‌کشد در هر حالتی باشد سیگار می‌کشد و دم دست می‌باشد و ممنوعیتی ازلحاظ قانونی ندارد و زشتی و ممنوعیت قانونی نیز ندارد تا اینکه وارد کنگره شدم و این روشی که در کنگره بود برایم خیلی جالب بود. آگاهی هم در من نبود ۲ سی دی به نام سیگار و جایگزینی و دیگری نیکوتین را گوش کردم و آنجا خدا رحمت کنه دکتر حاج رسولی را که من از ایشان یاد گرفتم که سیگار می‌کشم چه اتفاقی می‌افتد و چه سمومی وارد بدن ما می‌شود و دیدم که جایگزینی اینجا هم اتفاق می‌افتد. ما باید دقیقاً مثل درمان اعتیاد ده یازده ماه طولش دهیم و با آدامس نیکوتین شروع کردم و برایم یک هفته سخت بود یک مقدار بحثی که عادت بود و سیگار در میان انگشتان باشد را تحمل کردم و خودکار در میان دستم گرفتم و برایم جالب بود که بعد از یک هفته کلاً از بین رفت این میلی که در طول ۲۴ سال در من به وجود آمده بود. یعنی آن جویدن میل انجام یک کار را ارضا کرده بود و آن جویدن جایگزینی انجام شد و حال انسان مشغول است و بعد تغذیه‌مان درست شد. آنانی که سیگار ترک می‌کنند بسیار اشتهایشان زیاد می‌شود و باعث می‌شود که چاق شوند ولی با این روش ما این مشکل را نداشتیم ما از آقای مهندس خیلی تشکر می‌کنیم که توانستیم سیگار را درمان کنیم رها شدیم از سیگار و وسوسه‌ای وجود ندارد و در اواسط سفرم بود که به راهنمایم گفتم من نیازی به آدامس ندارم و وسوسه‌ای ندارم چون عوارضی هم نداشت. چند بار هم زیاد خوردم که سکسکه گرفتم که ایشان گفتند سفر را کامل کن تا بتوانی رها شوی؛ و برگشتی نداشته باشی ممنون از آقای مهندس از استاد جلسه و ممنونم از اینکه به حرف‌های من توجه کردید.

سلام دوستان ایران هستم همسفر؛ دکترای روانشناسی هستم کلینیک نگاه نو در پونک.
من هم به‌نوبه خودم تبریک می‌گویم چاپ مقالات رو و خیلی خوشحال شدم وقتی‌که متوجه شدم. میدانم که سیگار یک معضلی هست که از نوجوانی انسان‌ها درگیر شوند و چه خوب است که کنگره پتانسیل آن را دارد و دوست دارم این پیشنهاد را بکنم که راهی برای پیشگیری از آن طراحی شود مثلاً آموزش خانواده‌ها اگر راه نفوذی دارید. آدم‌ها مدارهای لذت را در مغز بشناسند. انسان‌ها به این سمت می‌روند چون انسان‌ها از ناآگاهی به سمت این لذت می‌روند. با تشکر از شما سلام دوستان حسین حسن مسافر ترجیح دادم بقیه جلسه رو خودم صحبت کنم تا این موضوع را برای شما بشکافم. ببینید تمام وضعیت روحی و روانی و همه‌چیز ما این نکته بسیار مهم است همه بر مبنای یکسری مواد بیوشیمی است و این خیلی نکته مهمی است بیوشیمی معمولاً در مغز اتفاق می‌افتد در سیناپس‌ها و ناقل‌های عصبی بنابراین انواع مواد مخدر و روان‌گردان الکل و نیکوتین این‌ها از سد خونی مغزی عبور می‌کند.

جناب مهندس

سلام دوستان حسین هستم مسافر؛ امیدوارم حال همه شما خوب باشد حال من هم خوب هست. ترجیح دادم بقیه جلسه را خودم صحبت کنم.
می‌خواهم مسئله سیگار را کاملاً برایتان بشکافم؛ ببینید این نکته خیلی مهم است تمام مسائل روحی و روانی همه‌چیز ما همه بر مبنای یک سری سیستم بیوشیمی هست این خیلی نکته مهمی است. بیوشیمی معمولاً در مغز اتفاق می‌افتد؛ بنابراین انواع مواد مخدر، مواد روان‌گردان، الکل و نیکوتین، این‌ها از سد خونی مغز عبور می‌کنند. وقتی از سد خونی مغز عبور می‌کند در بیوشیمی مغز کم و کاستی ایجاد می‌کند و تعادل را به هم میزند و به‌مرورزمان در اثر استفاده زیاد خودشان جایگزین می‌شوند. وقتی‌که جایگزین می‌شوند بدن نیاز پیدا می‌کند که از بیرون دریافت کند چون همه‌چیز انسان براثر مواد بیوشیمی است. ورزشکاران هنگامی‌که شدید ورزش می‌کنند دوپامین آن‌ها بالا می‌رود و احساس شعف و شادی می‌کنند برای همین است که مداوم ورزش می‌کنند. بعد از مدتی که ورزش را قطع می‌کنند به سمت مواد می‌روند و اکثر آن‌ها مصرف‌کننده می‌شوند، چون آن زمان در اثر تحریک‌های زیاد دوپامین و انواع مواد بیوشیمی و مخدر تولید می‌شد با قطع ورزش دیگر تولید نمی‌شد و از بیرون می‌خواهد دریافت کند. بنابراین وقتی از بیرون استفاده می‌کند جایگزین می‌شود.
مسئله خواب ما هم همین مکانیسم است. سروترین آدرنالین استیل کولین ما خواب می‌رویم. مسائل زناشویی مسئله گرم مجازی سرد مجازی افسردگی شادی میل به خودکشی حتی حافظه تصمیم‌گیری همه بر مسائل همین ژنتیک و بیوشیمی هستند. این نکته بسیار مهمی است که در انواع امراض مریضی‌ها و هم در مسئله درمان اعتیاد وهم سیگار هست. خوب بله سیگار خیلی بده قبول است مواد مخدر هم بله خیلی بده قبولِ ولی خوب خیلی هم جذابِ مواد مخدر خیلی جذاب شما از جذابیتش صحبت نمی‌کنید که من خودم قبل از این‌که در اثر استفاده از سیگار سکته بکنم هرکسی که می‌گفت سیگار بده می‌گفتم شما در مضرات سیگار تحقیق کردید راجع به مزایای سیگار تحقیق نکردید اگر تحقیق می‌کردید می‌دید که خیلی هم بهتر است خوب این تفکر من بود وقتی‌که سکته کردم دیدم همین یک دلیل هم کافیِ که سیگار ممکن است منجر به مرگ انسان بشود؛ بنابراین این جذابیتی که مواد مخدر دارد از دیدگاه اون جذاب است مثل من که می‌گفتم مزایا دارد. می‌خواهد کشتی بگیرید دچار اضطراب است یک حبه تریاک می‌خورد می‌رود کشتی می‌گیرد
می‌خواهد بنویسد نویسندگی کند یک حبه تریاک می‌خورد و نویسندگی می‌کند می‌خواهد کنکور بدهد ریتالین می‌خورد که متمرکز بشود. می‌خواهد نوازندگی کند پیانو بزند مواد مخدر مصرف می‌کند. هنرپیشه می‌خواهد فیلم بازی کند می‌خواهد استرس نداشته باشد مواد مخدر مصرف می‌کند. می‌بینید بازیگرها یا خواننده‌ها یا نوازنده‌ها اکثراً آن‌ها مصرف‌کننده مواد مخدر بودند چون مواد مخدر به آن‌ها امکانات می‌داد و کمک می‌کرد به آن‌ها؛ یعنی مواد مخدر اول آن چیزهایی که لازم دارید بهتون می‌دهد ولی بعداً ۱۰۰ برابر را پس می‌گیرد. اول افسردگی را از بین می‌برد ولی بعداً منشأ افسردگی می‌شود اول در کار دوپینگ می‌کنید شب تا صبح پشت فرمان کامیون رانندگی می‌کنی ولی بعداً تمام قوت بدنتان را از بین می‌برد.

وقتی‌که میگویم می‌خواهیم پیشگیری کنیم باید دلایل پیشگیری را بدونیم به بچه‌ها بگوییم. ما میگیم مواد مخدر بده سیگار بده هزارتا سم دارد تاوَن باورش نمی‌شود سیگار را می‌کشد حال می‌کند و می‌گوید این مهم است. برای پیشگیری باید در کتب درسی بگوییم که این سیگار این الکل این مواد مخدر می‌آید در قسمت ناقل‌های اصلی مغز این‌جوری مداخله می‌کند و بعد جایگزین می‌شود وقتی جایگزین می‌شود دیگر شما نمی‌توانید به این زودی رهایش کنید. تمام درمان‌هایی که انجام گرفته است در اثر مصرف مواد مخدر قطع مواد مخدر به‌صورت ناگهانی و انواع و روش‌هایی که امروزه صورت گرفته در دنیا ما آمار گرفتیم تحقیقاتش موجود هست همه این آدم‌ها مریضی آن‌ها ۳ برابر آدم‌های معمولی است. همه این‌ها که مواد مخدر را بک مرتبه قطع که می‌کنند دچار تروید سمی می‌شوند چاقی مفرد می‌شوند دارای سکته می‌شوند انواع و اقسام بیماری‌ها را پیدا می‌کنند سیستم ایمنی بدن دچار آسیب‌دیدگی می‌شود این‌ها ۳ برابر آدم‌های معمولی مریضی و مرگ‌ومیر دارند.

بنابراین این را می‌خواهم بگویم که این جایگزین شده است این جایگزین را شما نمی‌توانید به این زودی بردارید سیگار هم همین‌طور است. سیگار می‌آید جایگزین می‌شود نیکوتین آمده جایگزین شده شما قطع می‌کنید وقتی قطع می‌کنید عصبی می‌شوید گرفتار می‌شوید ناراحت می‌شوید پرخاشگری می‌کنید همین‌جوری نیست آن‌هایی که می‌گویند یک جو غیرت می‌خواهد یک جو اراده می‌خواهد این‌ها همه شعرِ اگر اراده هم باشد ۱۰۰۰ تا بلا سرت می‌آید سیگار هم همین‌طور است سیگار را شما باید کاری کنید که این نیکوتین که جایگزین شده است این را یواش‌یواش یواش بگویی از بدنم بری بیرون همین‌طور ذره‌ذره آمده وارد شده سیستم‌های حیاتی را از کار انداخته حالا باید ذره‌ذره برود بیرون که سیستم حیاتی راه‌اندازی شود. یعنی ما باید یک نگاه ۱۰۰% کاملاً پزشکی داشته باشیم روی این موضوع یک نگاه 100%‌ فیزیولوژی داشته باشیم روی این قضیه ما اصلاً به درمان اعتیاد به درمان سیگار نگاه پزشکی نداریم اصلاً نگاه فیزیولوژی نداریم به‌هیچ‌عنوان نداریم در سطح جهانی نداریم.

بزرگ‌ترین مرد روان‌پزشکی آمریکایی جرج کلندر از دوستان من است با من مکاتبه دارد توی تلویزیونی آمریکایی صحبت می‌کند در کاخ سفید هم هست همه‌جا هست باهم مرتبط در ارتباط هستیم. اصلاً بلد نیستند گفتم شما کار پزشکی نمی‌کنید ایران هم همین‌طور شما مثلاً متادون می‌دهید بخورد می‌شود پزشکی؟ یا بوپرونرفین بخورد می‌شود پزشکی. نگاه پزشکی موقعی است که شما بروید در سیستم بیوشیمی برید در ژن‌ها و‌ بگویید این‌جوری می‌خواهیم تغییرات ایجاد کنیم مثل اولین مقاله‌ای که خانم آنی داد و مقاله‌اش منتشر شد.
ما آمدیم مصرف‌کننده مواد مخدری‌ که مصرف می‌کنند از این‌ها خون گرفتیم در یخ گذاشتیم اندازه‌گیری کردیم ۲ تا ژن را مورد مطالعه قرار دادیم یکی (بی دی ان اف) بود و دیگری (پنج اچ تی دی اف) بود اگر اشتباه نکنم دقیق یادم نیست این ۲ تا ژن رو موردبررسی قرار دادیم بعد از گذشت ۶ ماه که با متد (دی اس تی) و داروی (اوپیوم) به این‌ها دادیم بعد از ۶ ماه دوباره از آن‌ها خون گرفتیم و دوباره این دو ژن را موردمطالعه قرار دادیم یکی برای حافظه بود و یکی دیگر برای تصمیم‌گیری بود. حافظه و تصمیم‌گیری هم روی ژن کار می‌کند. بیان ژن هست که حافظه کار می‌کند که شما آلزایمر نمی‌گیرد و بیان ژن بیان مخصوصی است که شما می‌توانید تصمیم‌گیری کنید این‌ها همه برای بیوشیمی است. بعداً دیدیم که به‌طور قابل‌توجهی بیان ژن تغییر کرده است هم عمل کرد آن تغییر کرده است هم بهبود پیدا کرده است هم تنظیم شده است، ولی در این حدود سطح کار کردیم می‌دانیم این کار و آن کارهای پزشکی هست کارهای علمی است باز تنظیم شده به‌طور قشنگ حافظه تنظیم شده تصمیم‌گیری‌ها مرتبط شده گفتیم حالا این شد یک جو غیرت، یک جو اراده نیست.
۲ تا ژن رو ما موردمطالعه قرار دادیم ولی صدها و هزاران ژن در این قضیه مداخله کردند. این بود که ما به آن درمان رسیدیم که باید بیایی و این سیستم را از پایه درست کنی. سیگار هم همین‌طور حالا سیگار ضعیف‌تر است ازنظر درمانی ولی درمان سیگار هم‌زمان می‌برد و پروسه می‌خواهد. حالا درست هست کسی که تریاک را قطع می‌کند اسهال می‌شود عرق می‌کند عطسه میزند بی‌خواب می‌شود. سیگار هست ولی سبک‌تر است ولی خوب خیلی مهم است. حالا باید چیکار کنیم آمده چند سال سیگار مصرف کرده شعار و اله کن و این داستان‌ها این حرف‌ها نمی‌شود باید نگاه کنیم این آمده جایگزین شده است حالا باید چیکار کنیم بره بیرون میایم اینجا بهترین دارو برای ترک نیکوتین خود نیکوتین است ما چه چیزی جایگزین کنیم از همه بهتر خودش است فیت خودش است. نیکوتین را قبلاً با سیگار جذب می‌کرد ما می‌آیم نیکوتین خوراکی بهش می‌دهیم بهترین نیکوتین هم خوراک آدامس برچسبش هم موجوده قرصش هم هست ولی مثل آدامس عمل نمی‌کند.

بررسی می‌کنیم که شخص در روز چقدر سیگار می‌کشد، روی پاکت سیگار مثلاً نوشته شده است هر نخ سیگار ۰/۵ میلی‌گرم نیکوتین، اگر فرد ۳۰ نخ سیگار می‌کشد ۳۰ تا ۰/۵ میلی‌گرم می‌شود ۱۵ میلی‌گرم در روز، اگر ۲۰ نخ سیگار بکشد می‌شود ۱۰ میلی‌گرم در روز، به همین راحتی میزان مصرف نیکوتین فرد را محاسبه می‌کنیم، مسئله‌ای که اینجا وجود دارد این است که در زمان سیگار کشیدن نیکوتین را از طریق دود، گلو، بینی ریه و حلق جذب مشود ولی حالا که می‌خواهیم به فرد نیکوتین خوراکی بدهیم دیگر از این راه‌ها جذب نمی‌شود، نیکوتین خوراکی دیگر از این راه‌ها جذب نمی‌شود، از راه گلو و بزاق دهان جذب می‌شود و نوع گیرنده‌ها اینجا متفاوت است، زمانی که فرد تریاک را می‌خورد با زمانی که آن را می‌کشد مسیر جذب فرق می‌کند، مسیر جذب یکی ریه است مسیر جذب دیگری معده است، یا زمانی که فرد هروئین را روی زرورق می‌کشد با زمانی که هروئین را اسنیف می‌کند و با بینی می‌کشد، نوع گیرنده‌ها فرق می‌کند، کسی که تریاک را می‌کشد هرچقدر به بدهیم بخورد متوجه نمی‌شود، یا برعکس کسی که تریاک را می‌خورد هرچقدر بکشد متوجه نمی‌شود و تأثیری ندارد، ولی این مدت‌زمان محدودی این‌گونه است و درنهایت فرد متوجه می‌شود. پس ما در این روش مدت زمانی داریم به نام سازگاری، نیکوتینی که قبلاً فرد می‌کشید حالا باید یک زمانی بگذرد تا سیستم بدن بتواند خودش را ریگوله کند و به خوردن عادت کند. پس ما وقتی سیگار را کنار گذاشتیم نیکوتین را به‌صورت آدامس خوراکی استفاده می‌کنیم، متأسفانه کارخانه‌ها میزان نیکوتین را در تولید آدامس درست محاسبه نمی‌کنند و آدامس‌هایی تولید می‌کنند که نیکوتین آن‌ها ۴ میلی‌گرم و ۲ میلی‌گرم است، درصورتی‌که بالاترین نیکوتینی که در سیگارها وجود دارد ۰/۵ میلی‌گرم است، آدامس ۴ میلی‌گرمی تولید کرده‌اند که ۸ برابر سیگار نیکوتین دارد، تازه خوراکی هم هست و مستقیم جذب می‌شود، فرد بعد از خوردن آن به سکسکه میافتد. پس ما آدامس‌هایی که استفاده می‌کنیم بهتر است ۲ میلی‌گرمی باشد که آن را به ۴ قسمت تقسیم کنیم، و مصرف سیگار فرد را محاسبه می‌کنیم مثلاً ۲۰ نخ سیگار که می‌شود ۱۰ میلی‌گرم نیکوتین و محاسبه‌ی آدامس آن می‌شود ۵ آدامس ۲ میلی‌گرمی که تقسیم‌بر ۴ شده و ۲۰ تکه آدامس ۰/۵ میلی‌گرمی می‌شود که مثل سیگار داخل یک قوطی می‌ریزیم و تا ۳ ماه به فرد میگوییم همین مقدار را بخور تا بدنت سازگار شود حالا اگر ۳ یا ۴ میلی‌گرم هم بالاتر رفت اشکال ندارد و در مدت این ۳ ماه فرد هر وقت خواست می‌خورد. از آنجائی که طول عمر سیگار و نیکوتین در بدن کم است به خاطر همین فرد هر نیم ساعت یک سیگار می‌کشد، بعد از نیم ساعت نیکوتین بدن کم می‌شود و فرد مجبور است دوباره بکشد، ولی تریاک این‌گونه نیست، ر اینجا هم شما آدامس دارید و هر وقت نیاز پیدا کردید یک آدامس می‌خورید، در درمان سیگار هم شما آدامس دارید و به‌محض اینکه هوس سیگار می‌کنید سریعاً یک آدامس نیکوتین می‌خورید و فک در حرکت است، انسان‌هایی که افسرده هستند معمولاً خیلی صحبت می‌کنند یا پرخوری می‌کنند و این روش هم برای فک خوب هست، بنابراین در این روش فک حرکت می‌کند و این مسئله را جبران می‌کند، در ادامه شخص تا ۳ ماه باید آدامس نیکوتین بخورد و بعد از ۳ ماه شروع می‌کنیم به کاهش دادن، یعنی طبق فرمول Dst هر ۲۱ روز ۰/۸ یا ۲۰ در صد کاهش پیدا می‌کند و این تا ۱۰ ماه و بعضاً بیشتر از ۱۰ ماه ادامه می‌یابد، در مدت ۶ ماه یا ۳ ماه امکان‌پذیر نیست و شخص حتماً باید ۱۰ ماه آدامس بخورد، شاید خود فرد بگوید من احتیاجی ندارم، ما می‌گوییم باید آدامس بخورید، در ضمن ما تجربه کرده‌ایم، شاگردی که مراجعه می‌کرد می‌گفت، مهندس من نیازی ندارم، بعد در حین صحبت می‌گفت امروز درگیر شده‌ام و من می‌گفتم حتماً آدامس نخورده‌ای، می‌گفت بله درست می‌گویید، چون آدامس نمی‌خورد پرخاشگری می‌کرد و خودش متوجه این قضیه نبود، بنابراین باید آدامس را تا ۱۰ ماه و تا روز آخر بخورد، طوری برنامه‌ریزی کنیم که زیر ۱۰ ماه نشود، در اعتیاد هم همین‌طور است، نباید زیر ۱۰ ماه بشود، اگر این کار را انجام بدهیم به درمان می‌رسیم.

با این روش ما در کنگره ۶۰ سیگار را برای همیشه حل کردیم، شما باید از مجری چیزی بخواهید که مجری بتواند آن را اجرا کند، یک‌مرتبه بگویید از ۱۰ طبقه بپر، آیا می‌تواند؟ باید ما چیزی بخواهیم که برای مجری قابل‌اجرا و عملی باشد، بنا براین روش Dst هم روشی علمی و هم انسانی و درست و هم قابل‌اجراست. تمام کسانی که سیگار را درمان کرده‌اند با این روش توانسته‌اند، دقیقاً مانند اعتیاد، اصلاً برگشت نکرده‌اند، آقای دکتر حاج رسولی می‌گفت من هنوز خواب سیگار می‌بینم، بعد از ۲۰ سال بازهم خواب سیگار می‌دید اما بچه‌ها با این روش درمان کرده‌اند، نیکوتینی که از بیرون وارد می‌شود، ذره‌ذره جایگزین می‌شود و مثل آب خوردن سیگار کنار می‌رود. من آن‌قدر به این روش ایمان داشتم، به دلیل اینکه روی تریاک امتحان کرده بودم، بااینکه مدتی از سفرم مانده بود و هنوز درمان نشده بودم، گفتم ۳۰ نفر دستیار می‌خواهم و ۳۰ نفر از بچه‌ها دستیار من شدند و شروع کردند به آموزش گرفتن و بعد از مدتی گفتم شاگرد بگیرید، ما در حال حاضر بیش از ۲۵۰ لژیون سیگار داریم، بیش از ۵۰۰۰ نفر در این ۱۰ سال سیگار خود را درمان کرده‌اند و اگر کسی در کنگره ۶۰ سیگار بکشد هیچ‌گونه خدمتی به او داده نمی‌شود.

قبلاً در همین مکان مسابقات تیراندازی شرکت می‌کردیم و خود من هم جزء نفرات بودم، به‌محض اینکه زمان استراحت می‌شد، فوری همه سیگار می‌کشیدیم، مسابقه راگبی بود، در زمان استراحت همه سیگار می‌کشیدند، بین فوتبال، والیبال، راگبی، سیگار می‌کشیدیم و دیگران با خود می‌گفتند، این‌ها دیوانه‌اند؟ مدت ۱۵ سال است که می‌رویم استخر شیرودی، صبح روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه حدود ۲۰۰ نفر از بچه‌های کنگره ساعت ۶ صبح در استخر حاضر هستند...قبل از ورود به استخر ۴_۵ نخ کشیده بودیم، بعد از استخر هم همین‌که خارج می‌شدیم سیگارها روشن بود، مردم به ما ناسزا می‌گفتند که در مسابقه راگبی سیگار می‌کشند، در تیر و کمان، بعد از استخر سیگار می‌کشند و ما متوجه این قضیه نبودیم، در ساختمان آکادمی واقع در سهروردی، بعد از برگزاری کلاس آن‌قدر دود جمع شده بود که به قولی می‌توانستی با چاقو آن‌ها را قارچ کنی و ما به‌ناچار یک موتور جت آوردیم، روی پشت‌بام نصب کردیم و کانالی هم به سالن کشیدیم تا آن‌همه دودها را بکشد و خارج کند اما در حال حاضر شما در کنگره ۶۰ اصلاً این وقایع را نمی‌بینید، کسانی که الآن در حال ورزش هستند، دور آن‌ها یک ته سیگار نمی‌بینید و خیلی به‌ندرت پیدا می‌شود و کسی که در کنگره سیگار بکشد هیچ‌گونه خدمتی به او نمی‌دهند و درمان اعتیاد با درمان سیگار کامل می‌شود، این مسئله در کنگره ۶۰ بسیار حائز اهمیت است و راجع به مضرات سیگار هم همه صحبت کردند.

درمان شدگان نیکوتین در قسمت مسافران آقا ۹۷۰ نفر در سال ۱۴۰۰، درمان شدگان نیکوتین در قسمت مسافران آقا در سال ۱۴۰۱ تا الآن ۱۵۰ نفر، تعداد راهنمایان فعال نیکوتین در کنگره ۳۵۰ نفر هستند، این بخشی از آمار درمان نیکوتین ماست.
دو تا از مقاله‌های ما در مجله معتبر بین‌المللی به چاپ رسید، یک مقاله در مورد تغییر بیان ژن در درمان اعتیاد و یک مقاله هم مربوط به ۴ نوع سرطان خون (all_mll_cll_cml) که واکنش بسیار گسترده‌ای داشت که در آزمایش حیوانی روش درمان این ۴ نوع سرطان را مشخص کرده بود، ۱۸۰ ژن موردمطالعه قرار گرفت و بیش از ۱۰۰ ژن بهبود یافته بود، حتی از طرف مجله به ما تبریک گفته شد چون این مقالات در ۲۴ ساعت ابتدایی بالاترین بازدید را داشته‌اند و اعتقاد من بر این هست که این مقالات مسیر درمان بسیاری از سرطان‌ها و بیماری‌ها را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد و مسیر جدیدی را باز خواهد کرد و همین‌طور در مورد مسئله اعتیاد، بهر حال نگاه ما در مورد درمان اعتیاد و هم در مسئله درمان سیگار باید نگاه دیگری باشد، آن نگاه سنتی قدیم جوابگو نبوده و هیچ‌گونه پایه علمی و مشخصی نداشته، چون گاهی ما علم داریم اما گاهی هم توهم علم داریم که راجع به خیلی مسائل یک سری توهمات را به‌اشتباه فکر می‌کنیم که علم است اما بعداً متوجه می‌شویم که همه آن‌ها توهم بوده نه علم، زیرا آبروی علم به عمل آن است، علمی که در عمل خودش را نشان بدهد به‌طوری‌که یک نفر درمان بشود، مصرف‌کننده هروئین درمان شد و رفت در لابراتوار هروئین کار کرد و هروئین مصرف نکرد، بله این می‌شود علم، اگرنه که ما درمان کنیم و افراد بروند و دوباره مصرف کنند، این به‌جز توهم چیز دیگری نیست.
به‌هرحال چون دیدم که مسئله نیکوتین و سیگار هست، تصمیم گرفتم که خودم صحبت کنم و مسئله را کامل بشکافم که سیگار هم کاملاً قابل‌درمان هست، اگر هم بخواهیم پیشگیری کنیم و برای مثال بگوییم این بده و آن بده، گل نشان بدهیم، جنازه نشان بدهیم، کارتن‌خواب نشان بدهیم، این‌ها فایده‌ای ندارد، شما باید خودت چیزی داشته باشید تا بتوانی به دیگری بدهید، به کسی می‌خواهید پول بدهید باید داشته باشید، بخواهید محبت بدهید باید محبت داشته باشید، شما چیزی را که ندارید چطور می‌خواهید بدهید، علم را باید داشته باشید تا انتقال بدهید، می‌خواهید پیشگیری کنید، از چه چیزی پیشگیری کنید، وقتی اصلاً نمی‌دانید فیزیولوژی و اعتیاد چه هست، چگونه می‌خواهید پیشگیری کنید، می‌گویند ما در مدارس و توسط معلم‌ها پیشگیری کرده‌ایم، آیا آن معلم می‌تواند تریاک را از قره قوروت تشخیص بدهد؟ اگر پیشگیری این است که ما بچه‌ها را نصیحت کنیم، بله درست است، اما پیشگیری این است که آن بچه بفهمد که چرا؟ یک مصرف‌کننده باید بداند چرا مواد مخدر مصرف نمی‌کند، یا اگر مصرف می‌کند باید بداند چرا مصرف می‌کند، ما در پیشگیری باید عمق مطلب را به فرزند آموزش بدهیم، این‌گونه می‌توانیم پیشگیری کنیم، در غیر این صورت فقط وقت خودمان را تلف کرده‌ایم. از اینکه به حرف‌های من توجه کردید متشکرم.

تیم پشتیبانی فنی زنده در اینستاگرام

نگارش: مسافر علی شاملو

تهیه و تنظیم: مسافر سعید عاشوری

 

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .