English Version
English

روز مهندس (گرامیداشت خواجه نصیرالدین طوسی)

روز مهندس (گرامیداشت خواجه نصیرالدین طوسی)

به مناسبت روز مهندس، فرارسیدن این روز خجسته را به همه مهندسین تلاشگر و خلاق ایران زمین تبریک و شادباش عرض می‌نماییم.
مهندسی، علم و هنری است که با خلاقیت و نوآوری عجین شده است و مهندسان با تلاش و پشتکار خود، در مسیر عمران و آبادانی کشور گام برمی‌دارند.
نقش مهندسان در دنیای امروز نقشی بی‌بدیل و انکارناپذیر است. از ساخت پل‌ها و جاده‌ها تا طراحی و تولید پیچیده‌ترین سامانه‌های صنعتی، همه و همه حاصل تلاش و ابتکار مهندسین است.


در ایران نیز مهندسان همواره در خط مقدم پیشرفت و توسعه کشور بوده‌اند و با تعهد و تخصص خود، در جهت رفع مشکلات و چالش‌های کشور گام برداشته‌اند.


اعضای جمعیت احیای انسانی کنگره60، روز مهندس را به مهندس حسین دژاکام که با کشف متد DST و حل صورت مسئله اعتیاد همچنین شروع مسیر مهندسی اعتیاد و بدست آوردن راه حل درمان قطعی هرگونه سوء مصرف مواد مخدر ، همچنین ارائه مقالات و تحقیقات بسیار موثر در زمینه درمان بیماریهای لاعلاج، باعث حل مشکلات زیادی از افراد جامعه و خانواده ها شده‌، تبریک عرض می‌کنیم و از خداوند متعال برای ایشان سلامتی، طول عمر با عزت و برکت و توفیقات روزافزون در مسیر خدمت به مردم را آرزومندیم.


مسافران و همسفران جمعیت احیای انسانی کنگره60


واژه “مهندس” ریشه‌ای فارسی دارد و از واژه “هندسه” گرفته شده است که به معنی “اندازه” است. این واژه در فارسی میانه به گونه‌ای تلفظ می‌شده که پس از وام گرفته شدن این واژه از سوی عربی و صرف آن در یکی از باب‌های آن زبان، واژه “مهندس” به معنی “اندازه‌گیر” از آن ساخته شده است. اما امروزه “مهندس” به کسی گفته می‌شود که به یکی از علوم مهندسی آشنا باشد.


خواجه نصیرالدین طوسی: دانشمندی جامع و خدمات ارزنده او


خواجه نصیرالدین طوسی (597-672 هجری قمری) دانشمندی برجسته و همه‌چیزدان در جهان اسلام بود که در علوم مختلفی از جمله ریاضیات، نجوم، فلسفه، منطق، فقه، طب و اخلاق تبحر داشت. او در طول زندگی خود خدمات ارزنده‌ای به علم و فرهنگ بشریت ارائه داد که برخی از آنها عبارتند از:

1. تاسیس رصدخانه مراغه:

خواجه نصیرالدین طوسی به دستور هلاکوخان مغول رصدخانه مراغه را تاسیس کرد. این رصدخانه در آن زمان یکی از پیشرفته‌ترین رصدخانه‌های جهان بود و نقشی مهم در پیشرفت علم نجوم داشت.


2. تالیف کتب و رسائل علمی:
خواجه نصیر طوسی آثار علمی متعددی در زمینه‌های مختلف تالیف کرد که بسیاری از آنها تا به امروز به عنوان منابع مهم علمی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از مشهورترین آثار او عبارتند از:
تحریر اقلیدس (در ریاضیات)
تجزیه و ترکیب (در منطق)
اساس الاقتباس (در نجوم)
اخلاق ناصری (در اخلاق)


3. احیای فلسفه در جهان اسلام:
خواجه نصیرالدین طوسی با تفسیر و شرح آثار ارسطو، فلسفه را در جهان اسلام احیا کرد. او همچنین روشی جدید برای فلسفه اسلامی ابداع کرد که به "روش فلسفی در کلام شیعه" معروف است.


4. تربیت شاگردان برجسته:
خواجه نصیرالدین طوسی شاگردان برجسته‌ای تربیت کرد که بسیاری از آنها خود از دانشمندان بزرگ جهان اسلام شدند. علامه حلی، قطب‌الدین شیرازی و ابن میثم بحرانی از جمله شاگردان نامدار او هستند.


5. خدمات سیاسی:
خواجه نصیرالدین طوسی در دوران حکومت مغولان به عنوان وزیر و مشاور هلاکوخان و اباقاخان فعالیت می‌کرد. او از نفوذ خود برای جلوگیری از ظلم و ستم مغولان به مردم ایران استفاده کرد و خدمات شایانی به کشورش ارائه داد.


6. خدمات علمی:
خواجه نصیرالدین طوسی در زمینه‌های مختلف علمی از جمله ریاضیات، نجوم، منطق، فلسفه و اخلاق خدمات ارزنده‌ای ارائه داد. او با تالیف کتب و رسائل علمی، تاسیس رصدخانه مراغه و تربیت شاگردان برجسته، نقشی مهم در پیشرفت علم و فرهنگ بشریت ایفا کرد.


7. حفظ و ترویج زبان فارسی:
خواجه نصیرالدین طوسی از جمله دانشمندانی بود که در حفظ و ترویج زبان فارسی کوشا بود. او بسیاری از آثار خود را به زبان فارسی تالیف کرد و به این ترتیب در غنی‌سازی زبان فارسی نقش مهمی ایفا کرد.


8. تقویم جلالی:
خواجه نصیرالدین طوسی با همکاری گروهی از دانشمندان، تقویم جلالی را ابداع کرد. این تقویم که بر اساس سال شمسی است، از دقیق‌ترین تقویم‌های جهان است و تا به امروز در ایران و برخی از کشورهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در مجموع، خواجه نصیرالدین طوسی یکی از بزرگترین دانشمندان تاریخ ایران و جهان اسلام است. خدمات ارزنده او در زمینه‌های مختلف علمی، فرهنگی و سیاسی، او را به شخصیتی ماندگار در تاریخ تبدیل کرده است.

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .