English Version
English

ادب، گوهری که باعث روشنایی مسیر زندگی می شود

ادب، گوهری که باعث روشنایی مسیر زندگی می شود

انسان دارای خِرد شخصی است که در لحظه بحران و چالشی که می‌بینید عمل و سخن سالم را جاری می‌کند با کمترین تلاش به بهترین نتیجه می‌رسد به‌موقع انعطاف نشان می‌دهد و به‌موقع سکوت و به‌اندازه سخن می‌گوید در این صورت انسان اهل خرد قدردان است. داشتن ادب نوعی شایستگی و دوری از خطا در گفتگو و حفظ حدود رفتار است و گوهری است که باعث روشنایی در مسیر زندگی انسان است، حضور ما در جامعه و ارتباط با دیگران نیاز به ابزارهایی دارد که برای حفظ شخصیت انسان است، یکی از مهم‌ترین ارمغان های الهی است که در مسیر رشد و بالندگی محسوب می‌شود.

انسان‌هایی که ادب را مراعات می‌کنند بهترین نصیبی است که خداوند در وجود آن‌ها قرار داده است که نشان از عشق و محبت و پاکی است، دوری از گفتارهای ناشایست و خطا در رفتار است، حفظ حریم در مقام و موقعیت افراد می‌شود، مسیر زندگی را روشن و باعث سعادت انسان می‌گردد .

 

پیامبران و امامان و اندیشمندان و کتاب قرآن سرمشق و زمینه‌ساز این تفکر هستند که بهترین معیار ادب‌آموزی انسان دانسته شده است. ادب در ارزش‌گذاری شخصیت انسان شکوفایی عقل و پاکی قلب و فضیلت او را نشان می‌دهد که با کسب دانش و دانایی و احترام گذاشتن به ارزش‌ها نور و روشنایی در دل انسان‌ها به وجود می‌آید و باعث آرامش و حس خوب می‌شود. ادب در انسان همان درختی است که از بلندای آن از دیوار باغ بیرون زده که ریشه آن عقل و میوه آن ادب است که انسان‌ها به این‌ درایت نیازمندند. انسان‌هایی که ادب دارند متعادل و الگوپذیرند، آماده یادگیری‌ مسائل می‌باشند.

متاسفانه بی‌ادبی در جامعه شیوع یافته و نشانه‌های آن دعواهای خانوادگی با کوچک‌ترین حرفی و یا در جوامع بزرگ شاهد آن هستیم که مقامات بلندپایه در کشورهای مختلف در مجلس و کابینه‌شان هتک حرمت وبی ادبی و الفاظ ناشایست استفاده می‌کنند که الگوی بدی برای جامعه می‌باشند؛ آداب و معاشرت با دیگران را باید بیاموزیم وگرنه به دیگران آسیب می‌زنیم و با شکستن حریم خصوصی و یا تجسس و دخالت در اموری که به ما مربوط نیست جامعه آسیب‌پذیرترمی شود.

مسئله دیگری که بسیار مهم است و جناب مهندس روی آن تأکیددارند وقت‌شناسی و به‌موقع در جلسات حضور داشتن است، انسانی که متعادل است جسم و روان و جهان‌بینی‌اش به تعادل می‌رسد کلید رسیدن به آن رعایت ادب است. انسان‌های مؤدب دارای جایگاه بالایی هستند و جوامع به آن‌ها احترام می‌گذارد، تعادل باید در تمام سطوح زندگی باشد و افراط‌وتفریط در هر مورد از زندگی مشکل‌ساز است، مصرف‌کننده‌های مواد مخدر جسم و روانِ بی‌تعادلی دارند چون فرمان عقلشان به دست مواد است حتی اختیار خودشان را ندارد و چون مواد مخدر با اثراتی که دارد فرد معتاد را بی‌تعادل، منزوی و گوشه‌گیر می‌کند و در معاشرت و روابط اجتماعی او با دیگران اثر می‌گذارد.

 

نویسنده: شهلا مسافر نیکوتین

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .