English Version
English

باید دریا دل باشی تا بتوانی ببخشی

باید دریا دل باشی تا بتوانی ببخشی

در خدمت کمک راهنما هم‌سفر فهیمه هستیم تا در رابطه با دستور جلسه این ماه لژیون سردار که با عنوان (ترس از خدمت مالی و به دست آوردن یا از دست دادن) می‌باشد گفت‌وگویی داشته باشیم. نظر ایشان در رابطه با این دستور جلسه این‌گونه است: کسانی که واقعاً ترس دارند لذت بخشش را هنوز نچشیدند و آن حس خوب را تجربه نکردند؛ چراکه ما آن قسمت پشت پرده را خبر نداریم و شاید اگر می‌دانستیم خیلی راحت‌تر می‌بخشیدیم.

لطفاً به‌رسم کنگره خودتان را معرفی کنید.

سلام دوستان فهیمه هستم یک هم‌سفر مدت ۷ سال است با کنگره آشنا شدیم آنتی ایکس مسافرم  شیره و تریاک بود به راهنمایی آقای شوشتری ‌و خانم زهره عزیز سفر کردیم والان مدت ۶ سال است آزاد و رها هستیم ورزش مسافرم  والیبال و شنا‌، ورزش خودم هم شناست. 

 

اگر ممکن است کمی راجع به کنگره و اهداف آن برای ما صحبت کنید؟

کنگره همان‌طور که می‌دانید یک ‌سازمان و تشکیلات مستقلی است که کاملاً مردم‌نهاد ‌و غیردولتی هست و هدف اصلی‌ آن برای درمان اعتیاد است ولی  کسانی ‌که‌ به کنگره وارد می‌شوند بعد از مدتی  متوجه می‌شوند که به‌غیراز درمان، در این مکان مقدس اهداف بالاتری دنبال می‌شود که به قول آقای مهندس پرورش استاد هست‌ و به نظر من واقعاً کنگره کارخانه انسان‌سازی است و انسان‌ها از آن تاریکی‌ها بیرون می‌آیند و به سمت روشنایی‌ها می‌روند و نسبت به شناخت خود واقف می‌شوند و خودشان را بهتر می‌شناسند و اطلاعاتی راجع به صور آشکار (جسم) و صور پنهان به دست می‌آوریم و دانش نابی که اینجا به دست می‌آوریم را در هیچ کلاس و دانشگاهی نمی‌توان پیدا کرد و در این مکان مقدس از طریق خودشناسی به درجاتی از خداشناسی می‌رسیم. درواقع کنگره هم برای درمان اعتیاد است و هم برای شفای روح و  رسیدن به آرامش ما هست تا بتوانیم  بهتر زندگی کنیم و از زندگی‌مان لذت ببریم.

 

 چند سالی که در کنگره در نقش کمک راهنما افتخار خدمت داشتید و با‌وجود شاغل بودن  این خدمت چه نقشی در زندگی‌تان داشته که باعث ماندگاری شما در کنگره شده ؟

من اول این را بگویم که همیشه آقای مهندس می‌فرمایند: کمک راهنما بودن جزئی از پروسه درمان است و موقعی که به این مرحله می‌رسیم درواقع شروع یک آموزشی جدید ‌برای خودمان است، یعنی وقتی شال کمک راهنمایی را دریافت می‌کنید اهداف خیلی بزرگ پشت سر دارد و فرد حتماً تلاش کرده که به این جایگاه برسد. ولی از ‌آن به‌ بعد یک مرحله جدیدی در زندگی شروع می‌شود چراکه شما باید الگو و راهنمایی باشی برای آن دسته از افرادی که با نگاهی پر از امید برای درمان جسم و روح‌های خسته به این مکان مقدس قدم گذاشته‌اند پس باید با آمادگی کامل سر لژیون بیایید‌ و همیشه پرانرژی باشی و مطالعات خودت بیشتر باشد و از طرفی از تک‌تک ره‌جوها که در لژیون قرار می‌گیرند یک آموزشی به شما می‌خواهند بدهند. واقعاً شما در کنار آن‌ها آموزش می‌گیری من از زمانی که شال گرفتم یک سری مشکلاتی که در زندگی‌ام بود که قبلاً ‌نمی‌توانستم آن‌ها ‌را ‌حل کنم ولی الآن حل‌شده و این‌ها را به برکت خدمتی میدانم که در کنگره انجام می‌دهم و در لژیون اول خودم آموزش می‌گیرم و بعد شاید بتوانم باعث‌ آرامش ره‌جوهایی باشم که در لژیونم هستند و مسلماً هر خدمتی که انسان انجام می‌دهد اگر عاشقانه‌ و صادقانه باشد چون مسیر، مسیر الهی است انسان‌خدایی می‌شود ‌و لذتی که از این خدمت‌ می‌گیرد آرامشی است که با هیچ لذت دیگر نمی‌توان مقایسه کرد و چون اینجا آموزش‌ها خیلی غنی هستند بینش و نگرش و نوع تفکر تغییر می‌کند و این تغییر باعث آرامش می‌شود و من هم از این قضیه مستثنا نبودم.  بانظم و برنامه‌ریزی در زندگی و علیرغم شاغل بودنم سعی می‌کنم به همه‌کارهایم برسم.

 

ممکن است راجع به لژیون سردار و اهداف آن توضیح بدهید؟

لژیون سردار در جهت قوی کردن پایه‌های مالی کنگره فعالیت می‌کند. برای عضویت در این ِلژیون باید سالانه ۶ میلیون پرداخت نماییم و جمله معروفی هست که می‌گوید: دیگران کاشتند و ما خوردیم‌ ما می‌کاریم ‌تا دیگران بخورند و همان‌طور که ما باحال خراب به کنگره آمدیم و الآن خودمان  و خانواده‌مان به آرامش رسیدیم باید کاری کنیم که‌ این کنگره همیشه پابرجا باشد و آن دسته از افرادی که الآن حال خوبی ندارند‌ و به اینجا می‌آیند به درمان و آرامش برسند و از طرفی یک ساختار خوب باید علاوه برداشتن دانش و نیروی انسانی ازنظر بنیه مالی هم قوی باشد و این لژیون سردار همین هدف را دنبال می‌کند. می‌تواند پیامی باشد برای کسانی که ورود پیدا می‌کنند به کنگره‌ و ازنظر مالی هم قوی هستند و می‌توانند کمک کنند و حتی یک سری افرادی که  ازنظر مالی هم قوی نیستند ولی خواسته خدمت به خلق رادارند با عضو شدنشان در این لژیون می‌توانند از این توفیق خدمت به خلق بهره ببرند؛ و  برکات این خدمت را در زندگی‌شان ببینند. من با چشم خودم به عینه دیدم بااینکه کمک آن‌چنانی نتوانستم بکنم ولی همان مبلغ ناچیز که در جشن گل‌ریزان کمک کردم واقعاً چندین برابرش به زندگی‌ام برگشت.

 

دستور جلسه لژیون سردار در این ماه (ترس از خدمت مالی و به دست آوردن یا از دست دادن هست) نظرتان را دراین‌باره بفرمائید؟

در مورد ترس ‌از وارد شدن به لژیون مالی، در سی دی ترس  آقای امین برای مقابله با ترس، خیلی قشنگ می‌گویند: اگر می‌خواهی از ترس دور شوی‌ و آن را نداشته باشی با ترس روبرو شو.  واقعاً خودم به‌شخصه ترس از ورود به لژیون مالی ندارم ولی قبل از هر کاری باید تفکر کنیم شاید این همان تفکر هست نه ترس که بایستی اول تفکر کنند داشته‌هایشان  را سبک‌سنگین کنند و ببینند آیا در زندگی‌شان به‌واسطه این خدمت و هزینه با بحران مالی روبرو می‌شوند ولی خیلی حسابگری هم به خرج ندهند چون اگر نیت واقعاً خیر باشد و هدف باز کردن گره‌ای از دست همنوعت باشد اگر قدم اول را برداشتی قطعاً خداوند هم در این مسیر کمکمان خواهد کرد. ولی خوب به نظرم ناشناخته‌ها می‌تواند ایجاد ترس بکند آقای مجدیان خیلی قشنگ در شعبه سلمان صحبت کردند و گفتند ساختارهایی هست که ایجاد ترس می‌کند درواقع ناشناخته‌ها ایجاد ترس می‌کنند. ولی کسانی که واقعاً ترس دارند لذت بخشش را هنوز نچشیدند و آن حس خوب را تجربه نکردند چراکه ما آن قسمت پشت پرده را خبر نداریم و شاید اگر می‌دانستیم خیلی راحت‌تر می‌بخشیدیم. اگر ان شاالله این توفیق نصیبمان شود این حس را هم تجربه خواهیم کرد. به گفته کسانی که بخشیدند این حس قابل توصیف نیست؛ و از طرفی می‌دانیم که وعده خداوند دروغ نیست و در کلام‌الله می‌فرماید کسی که خالصانه انفاق کند چندین برابر به او برگردانده می‌شود و کسانی که عضو لژیون سردار هستند وظیفه‌ای سنگین‌تری دارند که این پیام را به گوش بقیه برسانند و این راهم اضافه کنم که بخشنده بودن پیش از آنکه توان مالی بخواهد قلب بزرگ می‌خواهد و باید دریادل باشی که بتوانی ببخشی.

 

یکی از معصومین می‌فرمایند در هنگام سختی و نیازمندی صدقه دهید اگر نظری دراین‌باره دارید بفرمایید؟

یک سری فرایض دینی داریم که یک فریضه شخصی است مثل نماز ولی انفاق و زکات یک فریضه اجتماعی است، چرا چون موقعی که شما مالی را به دست می‌آورید در به دست آوردن آن‌کسان دیگری نیز دخیل بوده‌اند تا تو بتونی آن مال را به دست بیاوری حالا یک دِینی به گردن شماست که آن چیزی را که به دست آورده‌اید باید یک مقدار آن را ببخشید. ما سعی می‌کنیم که ببخشیم‌ و پرداخت چنین دِینی حرکت در مسیر الهی است چون جزو فرامین خداوند است و کنگره مسیر الهی است و حرکت در این مسیر الهی انسان را به جایگاه بلند انسانی می‌رساند. درواقع بخشش جلوی سقوط انسان را می‌گیرد.  آقای مهندس همیشه می‌فرمایند کسانی که در کنگره بیشتر می‌بخشند قشر متوسط هستند واقعاً کسانی هستند که ندارند ولی می‌بخشند. کسانی هم هستند که دارند ولی نمی‌توانند ببخشند و در کلام‌الله داریم که  به شما نیکی نمی‌رسد مگر ازآنچه دوست دارید بگذرید و یکی از مصداق‌های آن‌ مال و ثروت است؛ و می‌دانیم همواره دست هایی که کمک می‌کنند مقدس‌تر از لب‌هایی هستند که دعا می‌کنند.

 

به نظر شما در افزودن شعاع و جهانی‌شدن کنگره، لژیون سردار چقدر می‌تواند نقش داشته باشد؟

همان‌طور که گفتم برای تثبیت هر ساختار پایه‌های مالی نقش مهمی می‌تواند داشته باشد و برای آن‌که ساختار محکم بماند و قوی حرکت کند و بتواند هرروز بهتر از قبل خودش رانشان دهد علاوه بر دانش و نیروی انسانی که ما خدا را شکر در کنگره در حد ‌وفور داریم این پایه‌های مالی نقش مهمی می‌تواند داشته باشد. چراکه کمک به کنگره و لژیون سردار کمک به دردمندترین قشر جامعه است و اگر‌ کمک عاشقانه و خالصانه باشد خیلی می‌تواند گره‌گشا باشد هم برای خودمان و هم برای افرادی که‌ برای درمان‌ می‌آیند چون اعضا کنگره افراد مصرف‌کننده‌ای هستند که این‌ها درواقع افراد محرومی هستند که حتی از ارتباطات انسانی محروم هستند و مصرف‌کننده‌ای که اعتمادبه‌نفس را از دست می‌دهد و هیچ جایگاهی در جامعه و حتی در خانواده خود ندارد، چه خدمتی بالاتر از این‌که یک‌مرده را زنده کنیم. خدمت در کنگره و کمک به آن احیای نفس است و این خیلی خدمت بالایی است و ثوابش خیلی بیشتر است. امام صادق (ع) می‌فرمایند: کسی که دور خانه خدا طواف کند خداوند برایش ۶ هزار حسنه‌ می‌نویسد و گناهانش‌ را‌می بخشد ولی برآوردن حاجت مؤمنی، برترین طواف‌هاست؛ یعنی رسیدگی ‌به کار مردم و خدمت به مردم از طواف خانه خدا ثوابش بیشتر است. درواقع گاهی خدا می‌خواهد با دست‌تو دست دیگر بندگانش را بگیرد ‌و باید بدانیم وقتی دستی را می‌گیریم  دست دیگرمان در دست خداست.

 

آیا برنامه و هدفی برای ورود به لژیون سردار دارید؟

من از پارسال خواسته قوی‌ برای ورود به لژیون سردار را داشتم و الآن هم همین‌طور و انشا الله که توفیق حاصل شود و بتوانم این کار را انجام دهم و اگر نشد از حالا‌ پس‌انداز می‌کنم که لااقل سال آینده بتوانم‌ در لژیون سردار عضو شوم. از خدا می‌خواهم که توفیق این خدمت را به تک‌تک افرادی که خواسته ورود به این لژیون رادارند عطا کنه و اگر هم نتوانستیم در لژیون سردار عضو بشویم ناراحت نباشیم و چون خواسته این خدمت راداریم قطعاً این توفیق نصیبمان می‌شود به‌شرط این‌که برنامه‌ریزی لازم را برای ورود به این لژیون را داشته باشیم و بدانیم که با بخشیدن چیزی از دست نمی‌دهیم در بخشیدن‌هاست که حس‌های خوب را تجربه می‌کنیم و به آرامش می‌رسیم.

 

کلام آخر:

بسیار سپاس‌گزارم از خداوند که کنگره را در مسیر من قرارداد تا بیاموزم و خدمت کنم. از آقای مهندس دژاکام و خانواده محترمشان خیلی تشکر می‌کنم به خاطر همه گذشت ها و بخشش‌هایی که کردند تا ما در این مکان مقدس آموزش بگیریم و به آرامش برسیم. از مسافر عزیزم خیلی تشکر می‌کنم که فرصت خدمت را به من دادند و همیشه مشوق من در این مسیر بودند. از کمک راهنمای عزیزم خانم زهره توکلی خیلی ممنونم که وجودشان سراسر عشق است و هر آنچه آموختم حاصل تلاش ایشان بود و عشق به خدمت را به من آموختند.  از خداوند بهترین‌ها را برایشان آرزو می‌کنم. در پایان امید دارم که این توفیق برای شما و من حاصل‌ شود.

از این‌که وقتتان را در ما گذاشتید سپاسگزارم.

تهیه و تایپ گزارش: همسفر زهره
وبلاگ همسفران نمایندگی شیخ بهایی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .