English Version
English

بالا رفتن ظرفیت؛ یعنی بالا رفتن نقطه تحمل

بالا رفتن ظرفیت؛ یعنی بالا رفتن نقطه تحمل

سلام دوستان ملیحه هستم یک همسفر

هر چیزی ظرفیت مخصوص خودش را دارد؛ گیاه و حیوان هرکدام ظرفیت خود را دارند و ظرفیت هر انسان با انسان دیگر متفاوت است؛ به هر موجودی بر مبنای ظرفیتش مسئوليت داده می‌شود و اگر غیرازاین باشد قبله را گم خواهد کرد؛ قبله گم‌ کردن، یعنی خارج شدن از صراط مستقیم؛ وقتی انسان در صراط مستقیم باشد قبله را گم نمی‌کند و اگر گم کرد به این معناست که ظرفیت آن مسئوليت را نداشته است.

بالا رفتن ظرفیت در انسان باعث بالا رفتن نقطه تحمل‌ می‌شود و می‌تواند مسئوليت‌های بیشتری را بر عهده بگیرد؛ به‌عنوان‌مثال در کنگره هر وقت رهجو مسئوليت خودش را به‌خوبی انجام دهد، سفر خود را به پایان برساند و ظرفیت خودش را بیشتر کند، می‌تواند مسئوليت بزرگ‌تری را بر عهده بگیرد. وظیفه من به‌عنوان یک همسفر در کنگره این است که مسئوليتی که به من واگذارشده را به‌خوبی انجام دهم تا مسافرم به بهترین نحو سفر کند و در سفر دوم هم در آرامش و آسایش باشم.

سلام دوستان مریم هستم همسفر 

آقای مهندس در وادی نهم در خصوص نقطه تحمل یا همان ظرفیت می‌فرمایند: «وقتی نیرویی از کم آغاز می‌شود و به درجه بالا و بالاتر می‌رسد، نقطه تحمل پیدا می‌شود.» هر چیزی در هستی نقطه تحملی دارد و اگر نیرویی که به آن وارد می‌شود بیش از نقطه تحمل آن باشد از وضعیت تعادل خارج می‌شود؛ مانند سر‌ریز‌شدن آب از یک لیوان. مسئولیت باری است بر دوش انسان که باید آن را برای رسیدن به هدفی که دارد تحمل کند. انسان باید به مسئولیت به‌عنوان یک امانت نگاه کند، ابتدا باید قدرت پذیرش امانت و عمل کردن به تعهدات را در خود ببیند و سپس آن مسئولیت را بپذیرد. مسئولیت انسان‌ها باهم متفاوت است؛ مسئولیت همسر، مادر، پدر، فرزند، مسئولیت در اجتماع، مسئولیت شغلی و حتی مسئولیت شهر وجودی که مهم‌ترین مسئولیت است باهم تفاوت دارند؛ اگر مسئولیت با توانایی‌ها و ظرفیت شخص منطبق باشد تعادل و آرامش دارد؛ ولی در غیر اين صورت شخص از تعادل خارج‌شده، به خود و دیگران آسیب می‌رساند. در کنگره قبل از اینکه به شخصی مسئولیت داده شود ابتدا آموزش کافی در جهت افزایش دانایی و بالا بردن ظرفیت داده می‌شود.

سلام دوستان سارا هستم همسفر

واژه ظرفیت از ظرف گرفته‌شده است، هر ظرفی گنجایش و اندازه‌ای دارد؛ مثلاً یک لیوان یا یک پارچ آب هرکدام گنجایش متفاوتی دارند. واژه مسئولیت از سئل و سؤال گرفته‌شده است و به معنی تعهد و وظیفه است؛ کسی که می‌تواند مسئله‌ای را حل کند می‌تواند مسئولیت بپذیرد.

خداوند نظام هستی را بر اساس نظم و تقسیم‌بندی نیروها اداره می‌کند، انسان هم می‌تواند در تمام سطوح زندگی خود از طبیعت و هستی الگو بگیرد. انسان ظرفیت و گنجایش مشخصی دارد و اگر از ظرفیت و گنجایش خود عبور کند از تعادل خارج‌شده و به مرحله تخریب و آشوب می‌رسد. انسان دارای اختیار است و می‌تواند نقطه تحمل خود را با آگاهی، تمرین و تکرار در طول زمان تغییر دهد؛ اگر شخص هدف و نیت اصلی مسئولیت خود را فراموش کند و به یاد نیاورد که چه افرادی او را در رسیدن به جایگاه یاری کرده‌اند در حقیقت قبله گم‌کرده است.

سلام دوستان بتول هستم همسفر

مسئوليت‌ها با توجه به ظرفیت انسان به او واگذار می‌شوند و این‌طور نیست که شخص از ابتدا ظرفیت بالایی داشته باشد؛ بلکه میزان ظرفیت در انسان ذره‌ذره با تفکر، تأمل و اندیشه بالا می‌رود. ظرفیت فقط در مورد مسئوليت نیست، در مورد جایگاه، پست، مقام و مال هم اگر انسان ظرفیت نداشته باشد دچار ویرانی می‌شود. خدمت کردن یکی از عوامل مهم در افزایش ظرفیت است و خدمتی که از روی شناخت و درک باشد باعث ایجاد ظرفیت هم می‌شود.

سلام دوستان مرضیه هستم همسفر

منظور از قبله گم کردن، پیدا نکردن هدف است؛ اگر من در کنگره قرارگرفته‌ام تا از مسیر ضد ارزش‌ها دور شوم پس هدف من باید مشخص باشد؛ باید بدانم اگر خدمتی به من داده می‌شود در آن خدمت چقدر ظرفیت دارم؟ بنا بر صحبت‌های آقای امین در سی‌دی «گره مسئولیت»: «بعضی وقت‌ها مسئولیت‌ها از ظرفیتی که دارم خیلی بیشتر است و من می‌خواهم خدمتی را انجام دهم که در حد آن نیستم؛ یعنی می‌خواهم بیش از ظرفیت درونی‌ام در آن خدمت قرار بگیرم و اینجاست که قبله‌ام را گم می‌کنم.» خداوند ابتدا ظرفیت را در انسان می‌بیند و بعد نعمتی را به او می‌دهد؛ پس ما اول باید هدفمان را بشناسیم؛ باید بدانیم هدفمان در کنگره چیست؟ چه چیزی می‌خواهیم یاد بگیریم؟ می‌خواهیم در مسیر ضد ارزش‌ها باشیم یا هدف مشخص داریم؟ من باید در هر خدمتی که قرار می‌گیرم مسئولیت آن را بپذیرم و با دل‌وجان، چشم بگویم؛ اگر می‌خواهم به فرماندهی برسم باید فرمان‌بردار باشم تا بتوانم مسئولیتم را درست انجام دهم.


رابط خبری: همسفر لیلا رهجوی راهنما همسفر محبوبه (لژیون هجدهم)
عکاس: همسفر لیلا، مرزبان خبری
ویراستار: همسفر صفورا رهجوی راهنما همسفر مرجان (لژیون بیست‌و‌یکم)
ارسال: همسفر مینا، خدمتگزار سایت
همسفران نمایندگی شیخ بهایی

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .