English Version
English

ما همگی مسئول هستیم

ما همگی مسئول هستیم

جلسه هشتم از دور پنجاه‌ونهم کارگاه‌های آموزشی خصوصی همسفران کنگره ۶۰، ویژه نمایندگی ابن‌سینا با استادی همسفر سما و نگهبانی همسفر طیبه و دبیری همسفر مبینا با دستورجلسه «ظرفیت و مسئولیت، قبله گم کردن و نق زدن و حاشیه» روز سه‌شنبه به تاریخ ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ رأس ساعت ۱۴ آغاز به کار کرد.

خلاصه سخنان استاد:
خدا را بابت توفیق این خدمت شاکرم و از نگهبان جلسه، ایجنت و گروه مرزبانی و راهنمای خودم خانم مینا سپاسگزارم که به بنده اجازه دادند در این جایگاه خدمت کنم و آموزش بگیرم.
در مورد دستورجلسه مسئولیت و ظرفیت من می‌توانم بگویم این دو موضوع رابطه‌ مستقیم با هم دارند. ما همه مسئول هستیم و نسبت به جامعه و خانواده مسئولیت داریم؛ حتی مسئولیت پدر و مادر نسبت به فرزند و بالعکس و یا مسئولیت مدیر یا معلم نسبت به دانش‌آموزان یک مدرسه یا بالعکس. باید یاد بگیریم از عهده‌ مسئولیت‌هایمان به خوبی برآییم. یک شخص با خود می‌گوید من نه سرمایه‌ای، نه خانه‌ای و نه خانواده‌ای دارم؛ پس قطعا مسئولیتی ندارم. در حالی‌که این طور نیست.
چه چیزی می‌تواند از خود شخص من مهم‌تر باشد؟ ما در مقابل خودمان و سلامتی‌مان و نسبت به جایگاه‌مان در جامعه مسئول هستیم؛ حتی راجع‌به تفکری که انجام می‌دهم و فکری که از ذهن من گذر می‌کند مسئول هستم. حالا چگونه باید از عهده این مسئولیت بر بیایم و به نحو احسن عملی کنم؟ من باید ظرفیتم را نسبت به مسئولیتی که دارم بالا ببرم. این ظرفیت چه چیزی می‌باشد؟ من می‌توانم ظرفیت را به گنجایش معنی کنم.
گنجایش یک بطری می‌تواند نیم لیتر و یا یک لیتر آب باشد و یا یک ماشین به اندازه دو یا چهار نفر ظرفیت داشته باشد. ظرفیت یعنی اندازه. هنوز خیلی از ما نمی‌دانیم به چه اندازه باید به اطرافیان‌مان محبت کنیم. یک روز این محبت را به سقف آویزان می‌کنم و یک روز به کف می‌چسبانم. این باعث می‌شود نه تنها خود آسيب می‌‌بینم؛ حتی به اطرافیانم هم آسیب می‌رسانم و این اطرافیان می‌تواند پدر و مادر یا همسر و فرزندانم باشند و من این ظرفیت را باید با دانایی بالا ببرم. ما در کنگره دانایی را چگونه معنا می‌کنیم؟ با آموزش، تجربه و تفکر. اول باید آموزش بگیرم تا بتوانم خوب فکر کنم و این‌جا پر از تجربه‌های مختلف است و چه خوب چه بد من می‌توانم از تجربیات دیگران استفاده کنم. چرا حتما باید خودم تجربه کنم؟ به طور مثال در کنگره قطعا فکر آن در ذهن من می‌باشد که من می‌خواهم مرزبان، راهنما، استاد جلسه بشوم؛ پس قبل از این‌که این جایگاه را بدست بیاورم باید یاد بگیرم چگونه از عهده این مسئولیت‌ برآییم و باید ظرفیت خود را بالا ببرم؛ اگر نتوانم این ظرفیت را بالا ببرم چه می‌شود؟ قبله خود را گم می‌کنم.
ما در کنگره برای آموزش خیلی از تمثیل استفاده می‌کنیم و این قبله گم کردن هم می‌تواند تمثیل باشد. قبله به معنی هدف و مقصد می‌باشد و من هدف و جهت خود را گم می‌کنم. در زندگی همه ما جهت و یک هدفی داریم؛ زمانی‌که من این هدف را گم کنم باعث تخریب من می‌شود و تعادل خود را از دست می‌دهم و زمانی‌که تعادلم را از دست دادم
هیچ کاری نمی‌توانم انجام بدهم. ممنون که به صحبت‌های من توجه کردید.

در ادامه آزمون ماهانه فروردین ماه با حضور پرشور همسفران برگزار شد.

لژیون خدمتگزار: لژیون چهارم به راهنمایی همسفر مینا

تایپ: همسفر مینا رهجوی راهنما همسفر طاهره (لژیون پنجم)

عکاس خبری و ارسال: همسفر ملیکا رهجوی راهنما همسفر آرزو (لژیون یازدهم)

همسفران نمایندگی ابن‌سینا 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .