English Version
English

هنرمندِ زندگی خود باش

هنرمندِ زندگی خود باش

به‌نام قدرت مطلق الله

«یاد الله در هر جا، یاد خود از قطره به اقیانوس است.»

دستور جلسه هفته:

لژیون یک، کمک راهنما همسفر اعظم عزیز

--------------------------------------

سلام دوستان اعظم هستم همسفر مهدی 
در دین اسلام به مسئله ازدواج خیلی سفارش شده است. ازدواج سنت رسول خدا و موضوع بسیار مهم و حائز اهمیتی می‌باشد. به‌طور کلی در همه جوامع سن ازدواج بالا رفته و به بالای ۳۰ سال یا حتی بیشتر رسیده است. اصولاً انسان‌ها در ازدواج به سه گروه تقسیم و در قالب مثلث می‌گنجد، یک گروه کسانی که ازدواج کرده‌اند؛ گروه دیگر هنوز ازدواج نکرده‌اند و گروه دیگر که ازدواج کرده‌اند، اما به دلایل مختلف از همدیگر جدا شده‌اند. در موضوع ازدواج نکات مهم و ضروری هست که باید به آن توجه داشته باشیم. زندگی کردن یک هنر است و نگه داشتن آن نیز هنر بیشتری است. یک حجاب و پرده بین جنس مؤنث و مذکر وجود دارد، اگر این پرده بیفتد، دیگر هیچ چیز نمی‌ماند آن کلام و بیان انسان می‌باشد. در ازدواج احترام گذاشتن مهم است. به  امید روزی که مشکلات ازدواج جوانان کشور عزیزمان حل شود.

لژیون دوم، کمک راهنما همسفر فاطمه عزیز

--------------------------------------

سلام دوستان اعظم هستم همسفر محمد
زن و مرد مکمل یکدیگر هستند و با ازدواج کامل می‌شوند، زندگی مشترک را آغاز می‌کنند و یک مثلث را تشکیل می‌دهند که یک ضلعش زن، ضلع دیگر آن مرد و قاعده، پیوند این دو است که کنار هم مسائل عاطفی، جنسی، روحی و ... برطرف می‌شود. انسان با ازدواج به رشد و بلوغ فکری می‌رسد و کامل می‌شود. ازدواج یکی از مسائلی است که در تقدیر ما می‌باشد. زن و مرد ساختارشان با هم فرق می‌کند و هر کدام یک مسئولیتی در قبال همدیگر دارند که اگر به درستی آن را اجرا کنند، زندگی شیرینی را در کنار همدیگر تجربه خواهند کرد. از این که مشارکت من را خواندید، ممنونم.

لژیون سوم، کمک راهنما همسفر هما عزیز

--------------------------------------

سلام دوستان انسیه هستم همسفر مهدی
ازدواج مسئله مهمی است، در صورتی‌که سن ازدواج بالا رفته و مثل یک اپیدمی شده؛ پس نباید آن را سخت بگیریم. هم‌چنین نمی‌توان، از ابتدا همه چیز داشته باشیم. مسئله بعدی خود زن و مرد هستند که باید بین آن‌ها جاذبه و حس مشترک وجود داشته باشد و به قول معروف باید علف به دهن بزی شیرین بیاید. همچنین رفتار، افکار و نگاه به جهان، در ازدواج مهم است و فقط فیزیک و قیافه ظاهری مهم نیست بایستی، توان اداره خانواده هم وجود داشته باشد. پس نگاه ما به ازدواج نباید، اقتصادی و مالی باشد؛ در غیر این‌صورت حس به‌وجود نمی‌آید و البته تقدیر هم در این مسئله بی‌تأثیر نیست.

لژیون چهارم، کمک راهنما همسفر شفیعه عزیز

--------------------------------------

سلام دوستان سمانه هستم همسفر مهدی  
اصولاً انسان‌ها در ازدواج به سه دسته و یا گروه تقسیم می‌شوند؛

گروه اول: آن‌هایی که ازدواج‌ کرده‌اند.

دوم: ازدواج‌ کرده و جدا شده‌اند. 

گروه سوم: در شرف ازدواج هستند.

زندگی کردن یک هنر است و انسانی که زندگی را به‌درستی نگه‌داشته یک هنرمند است. در زندگی گاهی نکات ریز و کوچک منجر به نابودی آن می‌شود. سد به آن بزرگی، با یک تَرَک کوچک می‌ریزد و نابود می‌شود؛ زندگی هم همین‌طور است، اوایل زندگی شاید بتوانیم آن را با مسائل کوچک حفظ کنیم. در زندگی مهم این است که هیچ کدام از موجودات مانند و برابر یكدیگر نیستند و این از معجزات هستی است. هیچ انسانی شبیه انسان دیگری نیست، حتی دوقلوها که شاید از نظر ظاهر شبیه هم باشند. مسئله بعدی رعایت و حفظ بهداشت است که یک مسئله بسیار مهم و حائز اهمیت می‌باشد و باید به آن توجه بسیار کرد و زن و مرد همیشه باید مرتب باشند تا زندگی بهتری داشته باشند. باید به نظر هم احترام بگذاریم و دنبال نقاط مشترک یکدیگر باشیم؛ انسان نادان به‌دنبال نقاط غیرمشترک می‌باشد و مسلماً زندگی ناآرام‌تری نیز خواهد داشت.

مثلث عشق را سه ضلع حس، سایه و عشق تشکیل می‌دهد؛ مسئله ازدواج فقط سایه نیست. جاذبه بر مبنای وجود حس فعال می‌شود. سایه آن چیزی است که در زیبایی نقش دارد و آن در کلام و بیان می‌باشد با طرز سخن گفتن از درون خود خبر می‌دهیم و زیبایی خود را آشکار می‌کنیم.

لژیون پنجم، کمک راهنما همسفر نرگس عزیز

--------------------------------------

سلام دوستان مریم هستم همسفر رحیم
ازدواج؛ یعنی ساختن و ساختن نیاز به مصالح مورد نیاز دارد. در دین اسلام ازدواج، نیمی از ایمان را کامل می‌کند و هرکس بر مبنای آداب‌ و رسوم و فرهنگ خود، این امر مهم را انجام می‌دهد. به‌نظر من هر چیزی یک هنر می‌خواهد و ازدواج و کنار آمدن با وجود تمام مشکلات و سختی‌ها هم یک هنر است؛ این‌که چطور با آن‌ها برخورد کنیم؟ چه خوب که هنر زندگی کردن را آموزش بگیریم و در زندگی کاربردی کنیم؛ نه این‌که طلاق بگیریم، باید صبور و کم توقع باشیم، سعی کنیم در مقابل همسرمان نباشیم و همیشه در هر شرایط سخت و دشوار، خوب و بد در کنارش باشیم و از زندگی نهایت لذت ببریم. همچنین به همدیگر احترام بگذاریم و با کلام، کردار و رفتار مناسب درست زندگی کنیم و در صراط مستقیم باشیم؛ از روزی حلال استفاده کنیم که بدون شک بهترین‌ها برای ما رقم می‌خورد و به آرامش درونی می‌رسیم.

از این‌که با من همراه بودید، ممنونم.

لژیون ششم، کمک راهنما همسفر مریم عزیز

--------------------------------------

سلام دوستان لیلا هستم همسفر محمد
مهندس در صحبت‌های خود گفتند: سن ازدواج تغییر کرده، باید ازدواج را آسان بگیریم. دختر و پسر در موقع ازدواج باید یکسری معیارها را رعایت کنند؛ حداقل یک جاذبه بینشان باشد. زیاد روی بحث مادیات توجه نکنند، اگر پسری دختر ما را می‌خواهد‌، حتماً نباید ماشین و خانه داشته باشد. در زندگی، خیلی چیزها بدست می‌آید. با کسانی وصلت کنیم که در سطح ما باشند.

معیار ما در انتخاب همسر به غیر از ظواهر، باید به رفتار و اخلاق نیز توجه کرد. پندار، کردار و افکار نیک در ازدواج جزو اولویت‌ها می‌باشد. جناب مهندس می‌فرمایند: نباید اول ازدواج همه چیز مُهیا باشد؛ چون کم‌کم درست می‌شود، پس نباید سخت‌گیری کرد. به گفته ایشان جاذبه باید باشد.

مثلثی که یک ضلع زن، یک ضلع مرد و ضلع بعدی پیوند بین آنان می‌باشد که این‌ها را با هم مرتبط می‌کند که اگر نباشد، اصلاً امکان‌پذیر نیست. باید حس و سایه باشد. با وجود سایه، جسمیت هست و ارتعاشات دارد که به آن جاذبه می‌گوئیم. زیبایی‌ها جزو ارتعاشات جاذبه است؛ اما در اصل واجبات، خصوصیات و اخلاق می‌باشد. بیان نیز خیلی نقش مهمی دارد. در ازدواج دختر و پسر باید به خصوصیات اجتماعی هم عقیده داشته باشند. در ادامه جناب مهندس می‌فرمایند: در ازدواج اول خود فرد و بعد خانواده او قرار دارد. ان‌شاالله شرایط آسان شود و جوانان راحت‌تر بتوانند، ازدواج کنند.

لژیون هفتم، کمک راهنما همسفر معصومه عزیز

--------------------------------------

سلام دوستان فهیمه هستم همسفر علی
به نظر من و طبق صحبت‌های آقای مهندس ازدواج نیاز به دو رکن اصلی علاقه، جاذبه یا همان سایه دارد. مبحث مادیات فقط در حد لازم، برای شروع زندگی مهم است و نمی‌تواند دلیل اصلی و استمرار زندگی مشترک باشد، چه بسیار دوستی‌ها و شراکت‌ها که به علت ازدواج‌های بدون شناخت و علاقه و برحسب پول از بین رفته است.

ازدواجی مستحکم و مانا است که طرفین سخن مشترک داشته و حرف یکدیگر را درک کنند، انسان‌ها در صورت درک متقابل می‌توانند به تفاهم برسند. انسان برای دوران پختگی خود به همدمی نیاز دارد که بتواند مضمون و درون‌ مایه کلام او را بفهمد و بدون تنش و استرس کنار او به آرامش برسد و این مهم فقط در صورت انتخابِ درست در ابتدای جوانی است. ازدواج درست مثل سرمایه‌گذاری بلند مدت است و شخصی به سود می‌رسد که نگاهی عمیق و ژرف به زندگی داشته و در مسائل مهم نگاهی سطحی و ابتدایی نداشته باشد.

تجربه یکی از دوستان من در زمینه ازدواج؛ فردی که به علتِ تصادف، از گردن قطع نخاع شد و توانایی انجام هیچ کاری، حتی انجام امور شخصی خود را نداشت؛ ایشان در کنار همسر ماندند. زمانی که از او علت را سؤال کردند؛ جواب داد: زمانی که همسرم سلامت بودند، هیچ‌گاه با من بی‌مهری نکرده و همیشه خواست من، در اولویت بود. در زمان بیماری من تمام مسئولیت‌ها را بر عهده می‌گرفتند در هنگامِ تلاش برای هزینه‌های خانواده این اتفاق افتاده است و ایشان وفای خود را به من نشان دادند؛ اکنون نوبت من است که همدلی خودم را نشان بدهم.

لژیون نهم، کمک راهنما همسفر معصومه عزیز

----------------------------------------

به نام قدرت مطلق الله
سلام دوستان مریم هستم همسفر حسین
آقای مهندس فرمودند: در ازدواج چند نکته مهم را باید اجرا کنیم؛ اول این‌که کسی که ازدواج می‌کند، مهم نیست که اول زندگی و ازدواجش چیزی ندارد؛ خداوند روزی و برکت می‌دهد، باید حرکت و تلاش کرد و سخت‌گیر هم نباشیم. ازدواج بر سه پایه مهم حس، جاذبه و سایه است؛ سایه همان جسم انسان که ۱۰ درصد قیافه و بقیه مربوط به اخلاق، کردار، افکار، اندیشه، اهل کار و توان و نگاه به جهان‌ است تا جاذبه تکمیل شود.

از نظر تحصیلات باید با هم در یک سطح باشند و مهمتر این‌که دختر و پسر از همدیگر خوششان بیاید. زندگی ما برمبنای تقدیر و خواست الهی است. اگر ازدواج در سن بالای صورت می‌گیرد، مشکلی ندارد؛ باید یک همسر خواسته‌های همسر خودش را برآورده کند. نظافت و بهداشت خیلی مهم است که باید در زندگی رعایت شود. باید برای همسر خودمان وقت بگذاریم و به او بگوئیم دوستش داریم. در یک اجتماع همه چیز بر‌مبنای خانواده است و اساس کنگره۶۰، بر پایه لژیون‌ها است که هر کدام یک خانواده است.

لژیون دهم، کمک راهنما همسفر زهرا عزیز

--------------------------------------

سلام دوستان ملیحه هستم همسفر مجید
ازدواج سنت پیامبر است. ازدواج؛ یعنی علاقه‌مندی دو جنس مخالف، برای ایجاد یک زندگی تا به تفاهم برسند. در ازدواج باید مسئولیت‌پذیر باشیم، به هم احترام بگذاریم. اگر زن و شوهر به یکدیگر احترام نگذارند، هیچ کس به آن‌ها احترام نمی‌گذارد. امروزه ازدواج بین جوان‌ها کم شده! چرا؟ چون توقع‌ زیاد شده، همدیگر را درک نمی‌کنند و با هم صادق نیستند.

اگر ما مثلث عشق یعنی؛ سایه، حس و جاذبه را در زندگی به‌کار ببریم،  زندگی خوش و با آرامشی داریم، اگر همه چیز داشته باشیم، ولی حس، جاذبه و سایه را نداشته باشیم، در زندگی هیچ چیزی نداریم.

اگر بخواهم از تجربه شخصی خودم بگویم؛ زمانی که ازدواج کردم، دختری کم سن و سال بودم که تجربه کافی نداشتم و از چیزی سر در نمی‌آوردم؛ یعنی اصلاً تا آن زمان حتی سیگار دست پدرم ندیده بودم و در خانواده ما چیزی به اسم اعتیاد وجود نداشت. اصلاً نمی‌دانستم، اعتیاد چه هست؟ حتی زمانی که خانه‌ مادر همسرم می‌رفتم، برایم سؤال بود و می‌گفتم: بوی چه چیزی می‌آید؟ ولی متأسفانه بعد از ۶ ماه همه چیز را متوجه شدم و این مسئله را از خانواده‌ خودم پنهان کردم. الآن تقریباً ۲۰ سال از زندگی مشترکمان او، درگیر اعتیاد است، با تمام خوب و بدش گذشت! خیلی وقت‌ها به جدا شدن فکر کردم و حتی جلو هم رفتم، اما بنا به دلایلی نشد. اما الآن که با کنگره آشنا شدم، خدا را شاکرم که توانستم آن ۲۰ سال را صبر کنم تا به آرامش برسم.

از خانم زهرا عزیزم تشکر می‌کنم که با صحبت‌های دلنشین، آرامش به من می‌دهند، که لذت شیرینی زندگیم بیشتر می‌شود‌. از این‌که به مشارکت من توجه کردید، سپاسگزارم.

لژیون یازدهم، کمک راهنما همسفر اکرم عزیز

--------------------------------------

سلام دوستان پری هستم همسفر احمد
ازدواج، سازنده، رشد دهنده، مایه‌ آرامش فکری و روحی جوان و احساس شخصیت و اعتماد به نفس او می‌شود؛ او را از بیکاری، بی‌برنامگی و ناامیدی نجات می‌دهد، جلوی برخی گناهان را می‌گیرد و موجب صیانت روحی و اخلاقی جوان می‌شود. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نیز فرموده است: هر کس ازدواج کند، نیمی از دین خود را نگه داشته است. پس در نیمه باقی مانده، از خداوند پروا کند و تقوا پیش بگیرد. وقتی اصل ازدواج تا این حد مهم است، کمک به آن نیز اهمیت دارد و برای پدر و مادر، تلاش در این راه و فراهم کردن مقدمات و زمینه‌ی آن، یک تکلیف و وظیفه است؛ برطرف کردن موانع و دشواری‌های ازدواج، ترویج آسان‌سازی ازدواج به‌عنوان یک فرهنگ عمومی، وظیفه همگانی است.

کسی که از بیم فقر و تنگدستی ازدواج نکند، به خداوند بد گمان شده است. خدا می‌فرماید: اگر فقیر باشند، خدا از فضل خویش آنان را بی‌نیاز و غنی می‌سازد. متأسفانه امروزه تعدادی از جوان‌ها از بیم اقتصاد تن به ازدواج و بچه‌دار شدن نمی‌دهند. ان‌شاالله روزی برسد که همه جوان‌ها به ازدواج و تشکیل زندگی بها بدهند.

لژیون دوازدهم، کمک راهنما همسفر نجمه عزیز

---------------------------------------

سلام دوستان زهرا هستم همسفر علی
در جامعه امروزه نسبت به قدیم، سن ازدواج بنا به دلایل مختلفی بالا رفته است که امیدوارم برطرف شود. اما چند نکته جناب مهندس در مورد مهمترین مسئله زندگی که همان ازدواج است، عنوان می‌کنند؛ اولین و مهمترین مسئله در امر ازدواج رضایت دختر و پسر است و بعد از آن خانواده‌های دو طرف می‌باشد، در مورد ازدواج کسی نیست که اول ازدواج همه چیز داشته باشد، خداوند در زندگی مشترک رزق و روزی را می‌رساند، از این پس جوانان نباید ترس و واهمه در مورد این موضوع داشته باشند و در ازدواج باید جاذبه وجود داشته باشد؛ یعنی دختر و پسر از یکدیگر خوششان بیاید، اگر جاذبه وجود نداشته باشد، امکان‌پذیر نیست و مورد دیگر حس که از حس مشترک جاذبه به وجود می‌آید و موضوع جسمیت یا ظاهر فرد موجه باشد، اما مهم‌تر از آن اخلاق و کردار شخص است، افکار و اندیشه فرد چیست؟ جاذبه فقط بخاطر جسمیت به وجود نمی‌آید، بلکه در کنار آن افکار و اندیشه خیلی مهم است که مجموع این‌ها در فرد جاذبه به‌وجود می‌آورد.

به طور میانگین فقط ۱۰ یا ۲۰ درصد ظاهر و جسمیت اهمیت دارد و ۸۰ درصد دیگر آن اخلاق، رفتار و کردار شخص است. دو طرف از نظر موقعیت اجتماعی و تحصیلی با یکدیگر هم‌خوانی داشته باشند به‌طور مثال: فردی که در مقطع دکترا هست، خیلی سخت است با فردی بی‌سواد یا در حد ابتدایی ازدواج کند! حداقل در سطح یا نزدیک به خود باشند بهتر است. اگر در ازدواج، ملاک فرد اقتصاد، قرار گیرد، حتماً با یکدیگر به مشکل برمی‌خورند؛ ازدواج کردن برمبنای اقتصاد، فاجعه است؛ چون اقتصاد هیچ‌گاه نمی‌تواند در حس و جاذبه دخالت و جایگزین شود و در آخر تقدیر هم در امر ازدواج وجود دارد که ببینیم مصلحت پرودگار در این امر الهی چیست؟

لژیون چهاردهم، کمک راهنما همسفر زهرا عزیز

----------------------------------------

سلام دوستان زهرا هستم همسفر مجتبی
یکی از مهم‌ترین پایه‌های ازدواج، عشق است. ازدواج؛ یعنی تشکیل خانواده، یعنی ساختن و هر ساختنی نیاز به مصالح دارد و برای تشکیل خانواده به‌غیر از مادیات، نیاز به عشق و محبت داریم که اگر نباشد، پایه‌های زندگی محکم نمی‌شود و با ازدواج زن و مرد می‌توانند، آرامش و آسایش یکدیگر را فراهم کنند و در پرتوِ آن عشق در سایه امنیت خودشان زندگی کنند و به تکامل برسند و اینکه انسان تنهایی را دوست ندارد و برای داشتن همدم و هم‌زبان ازدواج می‌کند؛ ولی متأسفانه امروزه به خاطر مشکلات مادی آمار ازدواج در جوانان بسیار پایین آمده است و این‌که خانواده‌ها اگر سطح توقع خودشان را پایین بیاورند و کمک کنند، تا جوانان بتوانند در کنار هم به آرامش برسند و با تلاش و کوشش مشکلات را برطرف کنند و یک زندگی پر از آرامش برای خودشان درست کنند.

 

لژیون سردار

--------------

سلام دوستان افسانه هستم همسفر میثم

اصولاً زندگی کردن یک هنر است و انسان باید هنرمند باشد. با رعایت نکات خیلی ریز و جزئی می‌توانیم زندگی را شیرین کنیم و با عدم رعایت، به نابودی برسانیم. باید این را بدانیم که هیچ موجودی مثل موجود دیگر نیست و نمی‌توانیم هیچ انسانی را پیدا کنیم که مثل انسان دیگری باشد، پس باید نقاط مشترک هم را پیدا کرد و نقاط متفاوت را پذیرفت. اما در ازدواج هم سطح بودن بسیار اهمیت دارد. این امر مقدس همان‌طور که در دین تأکید شده و در کنگره نیز اهمیت خاصی به این مسئله داده شده است و در آخر سرلوحه زندگی مشترک، عشق، محبت و گذشت است.

با تشکر از مشارکت‌ها و همدلی شما یاران و همسفران عزیز

رابط خبر: همسفر وجیهه، رهجوی کمک راهنما همسفر فاطمه (لژیون دوم)

ویراستاران: همسفر وجیهه، رهجوی کمک راهنما همسفر فاطمه (لژیون دوم) و همسفر زهرا، رهجوی کمک راهنما همسفر معصومه (لژیون نهم)

تدوین عکس، تنظیم و ارسال: همسفر اعظم، رهجوی کمک راهنما همسفر اعظم (لژیون یک)

همسفران نمایندگی شفا

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .