English Version
English

اشباع یعنی ظرفیت‌تکمیل است

اشباع یعنی ظرفیت‌تکمیل است

 

در  سی دی اشباع آقای مهندس به مهندسی اعتیاد اشاره می‌کند که در مقاله نهم از کتاب چهارده مقاله هم‌صحبت کرده‌اند. این مهندسی تنها برای درمان اعتیاد نیست بلکه برای تمام سطوح زندگی ما نیز صادق است. البته تمام مسائلی که در کنگره ۶۰ مطرح می‌شود علاوه بر مسئله اعتیاد بر تمام مسائل روزمره ما هم تأثیر می‌گذارد. در بیشتر جاهایی که کلاس‌های معنوی برگزار می‌شود و یا مانند آن کلاس‌ها از کتاب چهارده مقاله استفاده می‌گردد و فقط مخصوص افراد مصرف‌کننده مواد مخدر نیست، چون چهارده وادی است بر اساس مطالب و مسائل روز که البته کتاب‌هایی از بزرگان ما نیز وجود دارد مانند کتاب‌هایی از عطار و جامی که البته مربوط به ۷۰۰ الی ۸۰۰ سال پیش بوده است، ولی کتاب چهارده مقاله به‌روز است و مطالب گویا و عامه‌پسند است و برای همه افراد قابل‌درک است. برای مثال یکی از موارد این کتاب در مورد پس‌انداز است که در مسائل معنوی هم توصیه‌شده.

در قدیم افراد مقداری نان و جو مصرف می‌کرده‌اند ولی در زندگی امروز قضیه تغییر کرده و متفاوت شده و همه نیاز به پس‌انداز دارند. حال مهندسی اعتیاد می‌خواهد بگوید که همان انجام محاسبات ساده در درمان اعتیاد برای نظم بخشیدن به مصرف دارو در بهترین ساعت مصرف آنمی باشد. ممکن است.
این مقاله صرفاً در مورد اعتیاد باشد ولی بعد از توضیحات آقای مهندس متوجه می‌شویم که در تمام زندگی روزمره ما مورداستفاده قرار می‌گیرد. ما انسان‌ها در زندگی روزمره خود خیلی چیزها را کامل فرا نگرفتیم، از تربیت فرزندان خودمان تا نحوه برخورد با دیگران و حتی اعضای خانواده و دیگر اقوام و دوستان که حتی بزرگان ما هم در این مقوله کم‌کاری کرده‌اند.

همه این مقاله در ظاهر برای خروج از اعتیاد است ولی در باطن برای خروج از ظلمات است چون یکی از بدترین ظلمات، اعتیاد است چون پرونده اعتیاد را هیچ‌کس نتوانسته حل کند و گمان می‌کرده‌اند که درمان ندارد. البته آقای مهندس در ابتدا با همکاری و مشاوره با افراد متخصص در حوزه اعتیاد به این نتیجه رسیدند و فهمیدند که هیچ‌گونه حساب‌وکتابی و اندازه برای داروهای تجویزی ازجمله متادون یا شربت تریاک وجود ندارد و آقای مهندس درنهایت به این نتیجه رسیدند که اگر محاسبات بسیار ساده‌ای در حوزه درمان اعتیاد انجام شود می‌تواند اثرات ثمربخشی داشته باشد که البته به این نکته هم اشاره کردند که ۱ الی ۱/۵ گرم تریاک کشنده و مرگ‌آور است.

یکی دیگر از مشکلات استفاده از شربت تریاک، بیماری یبوست است که با همین تجربیات به این نتیجه رسیدند که در کنگره مقدار مصرفی شربت اپیوم ۱۶/۵ سی‌سی در سه وعده با ساعت‌های خاص و دقیق انجام شود و این مقدار تا ۰/۳ سی‌سی کاهش می‌یابد در مدت‌زمان ۱۱ ماه و حتی در ابتدا مخالفت شدیدی از دادن شربت تریاک توسط ارگان‌های زی ربط به مصرف‌کننده انجام می‌شد. با رایزنی‌های آقای مهندس و دوستان در کنگره ۶۰ این مشکل برطرف شد و شخص حتی برای یک هفته تا چهار هفته شربت مصرفی خود را از کلینیک تهیه می‌کند و هیچ مشکلی برایش پیش نمی‌آید.

پس زمانی که حساب‌وکتاب در این مقوله و قضیه وارد می‌شود مهندسی نیز به وجود می‌آید که در کنگره به آن مهندسی اعتیاد گفته می‌شود که امروزه در تمام امور زندگی و علوم این مهندسی انجام می‌شود و راهگشای گسترش آن علوم و مسائل شده است مانند فیزیک، شیمی، ساختمان و…، این مهندسی در جامعه اعتیاد، به سرگردانی مصرف‌کنندگان مواد مخدر پایان داده است آقای مهندس، مهندسی درمان اعتیاد را به مثلثی تشبیه کردند که دارای سه ضلع اشباع، سازگاری و تغذیه است. اشباع در کنگره یعنی کافی است، ظرفیت پر، امکان پذیرش وجود ندارد و حداکثر ظرفیت. ب

رای مثال اگر شما دریک لیوان آب آن‌قدر شکر بریزید که دیگر شکر در آب حل نشود به نقطه اشباع رسیده، در مصرف مواد مخدر نیز این قضیه صادق است که همان مصرف بی‌رویه مواد بعد از نشئگی است و بدن به نقطه اشباع می‌رسد که در بعضی موارد بدن انسان دچار مسمومیت حتی کما و مرگ می‌شود. این نقطه اشباع در مسائل روزمره و حتی تغذیه هم وجود دارد مانند مصرف بیش‌ازحد چربی‌ها و قندها که باعث به وجود آمدن چربی‌های زیرپوست و بیماری‌های خاص خود می‌شود. خوشبختانه در کنگره لژیون تغذیه هم تشکیل‌شده است و در دیگر مسائل روزمره نیز این نقطه اشباع وجود دارد و ما باید سعی کنیم از این نقطه اشباع گذر نکنیم.

 

برداشت از CD «اشباع»
به قلم مسافر وحید لژیون پنجم

تنظیم: مسافر محمدرضا لژیون یکم

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .