English Version
English

کارگاه مجازی- از حرکت تا رسیدن به تزکیه و پالایش

کارگاه مجازی- از حرکت تا رسیدن به تزکیه و پالایش

سیزدهمین جلسه از دوره بیست‌ودوم کارگاه‌های آموزش مجازی کنگره ۶۰ ویژه همسفران نمایندگی آکادمی با دستور جلسه «وادی دهم و تأثیر آن روی من» به استادی همسفر حدیث از رهجویان لژیون دوم نمایندگی آکادمی برگزار شد.

سخنان استاد:
ما انسان‌ها همیشه در زندگی خواسته یا ناخواسته، در حال اجرای وادی دهم بوده و هستیم، اما زمانی که وارد کنگره شدیم به‌واسطه دریافت آموزش‌ها به درک عمیق‌تری از معنای آن پی بردیم.

وادی دهم به ما می‌گوید: صفت گذشته در انسان؛ صادق نیست، چون جاری است. ذات انسانی ما همیشه در حال تغییر و دگرگونی بوده است؛ چراکه هر آنچه در هستی وجود دارد از جانداران گرفته تا اشیا به‌ظاهر بی‌جان، در حال حرکت و تغییر هستند و هیچ‌چیز ثابت نیست.

اگر کمی به گذشته خودمان بیندیشیم به‌خوبی زمان‌هایی را به یاد می‌آوریم که شاید مانند یک جرقه، به‌طور ناگهانی تصمیم به تغییر رفتاری در خود می‌گرفتیم، مثلاً با خودمان فکر می‌کردیم که از امروز تصمیم می‌گیرم به افکار مثبت بیندیشم یا از فردا رژیم غذایی خود را شروع می‌کنم و غیره.

من می‌توانم صفات ناپسندی را که درگذشته داشته‌ام و گاهی باعث آزار من می‌شد، تغییر دهم؛ اما باید این نکته مهم را در نظر داشته باشم که تغییر به‌یک‌باره امکان‌پذیر نخواهد بود و باید حس، درون من تغییر یابد. شاید اقدام به این عمل کار آسانی نباشد؛ اما باید بدانم تغییر حس در جهت ارزش‌ها فقط از یک‌راه امکان‌پذیر می‌شود و آن، تزکیه و پالایش است.
اولین گام در جهت تزکیه، تفکر است. همان‌طور که در وادی اول آموختیم: با تفکر ساختارها آغاز می‌شود، بدون تفکر آنچه هست روبه‌زوال می‌رود؛ پس باید در نظر داشته باشیم که برای انجام هر عملی در ابتدا باید به‌خوبی تفکر نماییم و کلیه جوانب آن را بسنجیم. سپس درصدد حرکت برآییم؛ چراکه از تفکر سالم، ایمان سالم پدیدار می‌شود و در گرو ایمان سالم است که می‌توانیم به عمل سالم دست‌یابیم. انجام تدریجی این مراحل باعث ایجاد حس سالم در انسان می‌شود که صدور فرمان‌های صحیح و درست، نتیجه اصلی آن خواهد بود. در این مرحله متوجه خواهیم شد که چون تمام ارکان تزکیه را به‌درستی به انجام رساندیم، آرامشی وصف‌ناپذیر وجودمان را فراگرفته است؛ زمانی که این آرامش را تجربه کنیم به عشق سالمی که درون ما جوانه‌زده است، پی می‌بریم؛ درنتیجه به‌راحتی می‌توانیم صفات ناپسندی که درگذشته با آن درگیر بودیم را تغییر دهیم. باید توجه داشته باشیم عشق ناگهانی، شور و هیجانی بیش نیست؛ به همین دلیل است که عشق سالم باید ذره‌ذره به وجود آید؛ هرچند عشق سالم نیز، سراسر شور است اما از جنس دیگری.

همچنین باید به یاد داشته باشیم که برای طی کردن مسیر تکامل و تزکیه و پالایش، پس از تغییر باید به مرحله تبدیل و درنهایت ترخیص، برسیم؛ زیرا هر سه مورد، رکن اساسی و مکمل یکدیگر هستند و هرکدام از آن‌ها به‌تنهایی نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.

زمانی که از جاری بودن انسان سخن می‌گوییم به این معنا نیست که او فقط اعمال ضد ارزشی خود را می‌تواند تغییر دهد و به تزکیه برسد؛ بلکه برعکس آن نیز صادق است و هر شخصی می‌تواند حتی از صفات پسندیده خود روی برگرداند و به سمت اعمال ضد ارزشی برود؛ چون جاری و در حال حرکت و دگرگونی است. این موضوع تنها به خواسته و میزان آگاهی و دانایی‌فرد بستگی دارد.

به امید آن‌که بتوانیم با افزایش آگاهی و دانایی خود، مسیر تزکیه و پالایش، رسیدن به آرامش درونی و نزدیک شدن به‌فرمان عقل را طی نماییم تا درنهایت به مکانی برسیم که ازآنجا انشعاب یافته‌ایم.

نویسنده: همسفر حدیث لژیون کمک راهنما همسفر زهره (لژیون دوم)
رابط خبری: همسفر مهین لژیون کمک راهنما همسفر زهره (لژیون دوم)
ارسال: همسفر حدیث لژیون کمک راهنما همسفر زهره (لژیون دوم)
همسفران نمایندگی آکادمی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .