English Version
English

گزارش لژیون پزشکان کنگره 60 نوزدهم آذر

گزارش لژیون پزشکان کنگره  60 نوزدهم  آذر

یازدهمین  جلسه از دور ششم لژیون پزشکان کلنیک ها با نگهبانی  مهندس و دبیری آخانم دکتر آتوسا و  استادی آقای دکتر ابراهیم با دستور جلسه فرق عمل سالم و عمل به ظاهر نیک  در تاریخ 93/10/19 در سالن مدیریت بحران ناحیه 4 منطقه 3 شهرداری تهران واقع در پارک طالقانی راس ساعت 9 آغاز به کار نمود.

آقای دکتر ابراهیم استاد جلسه:

کار یا عملی که در ظاهر نیک باشد می تواند مشکل ساز شود زیرا عملی نیست که در نتیجه به خیر و سلامتی ختم شود ، عمل سالم عملی است که در انتها ما به خیر و سلامتی برسیم و نه به مشکل ،عمل سالم و اتجام آن نیازمند بالابردن سطح دانایی ما می باشد و خیلی اوقات باید از چیزهایی گذشت به طور مثال در یک خانواده فرزند شروری بود که خانواده از او عاصی شده بودند. به عالمی مراجعه و مشکل را بیان کردند عالم به پدر توصیه کرد با فرد زشت و کریه منظری هماهنگ کن که در جایی کمین کند و بعد با فرزندت  به آن مکان برو و در شلوغی او را رها کن تا آن مرد کریه فرزندت را کمی آزار دهد و بعد تو برو و فرزندت را از دست او نجات بده. پدر این کار را انجام داد و نتیجه مؤثری در روابط خانوادگی، صمیمیت و آموزش آن فرزند داشت.

در مبارزه با ویروس‌ها و یا حشرات نمی‌شود گفت آن هم آفریده است و نباید از آنتی‌بیوتیک یا حشره‌کش استفاده کرد.

در مورد واقعه کربلا عمل به ظاهر نیک این بود که امام حسین با یزید بیعت کند و راحت زندگی کند ولی عمل سالم این است که در مقابل ظلم بایستد و از فرزند و همسر و یاران خود بگذرد و شد آنچه که می‌دانیم از قیام سید الشهدا. برای عمل سالم، ما نیاز به معرفت و شناخت و آگاهی داریم.

آقای دکتر اردشیر:

در تمدن‌ها و ادیان خیلی از روان شناسان و عارفان عمل سالم و نیک را بررسی کرده‌اند. نمی‌دانم آقای مهندس این مطالب را مطالعه کرده‌اند و به این صورت خُرد کرده و ارایه می‌کنند؟! چون تمامی عارفان و روان شناسان به این مسائل پرداخته‌اند. آقای کِلبرگ از نظر اخلاقی تقسیم بندی‌هایی انجام داد و گفت ما چند نوع اخلاق داریم: کسی ضد اخلاقی را انجام نمی‌دهد به دلیل یک اجبار اجتماعی؛ مانند رد نشدن از چراغ قرمز یا دزدی. زمانی هم شخص کاری را انجام می‌دهد برای تشویق شدن. اما در مرحله آخر فرد اخلاقیات را برای خودِ اخلاقیات انجام می‌دهد همان طور که حضرت علی می‌گوید: من خدا را نه برای بهشت و جهنم بلکه برای شناختی که از خدا دارم می‌پرستم.

حال چه کسانی این مرحله آخر اخلاق را می‌توانند انجام دهند؟ آنهایی که شناختشان بیشتر است، بیشتر مطالعه کرده‌اند، سیر سلوک کرده‌اند همانطور که در کنگره سیر و سلوک می‌کنند؛ یعنی از مرحله‌ای شروع به حرکت کنی و آرام آرام به نقطه‌ای برسی. تغییرات باید به آرامی صورت گیرد زیرا تغییر سریع، سریع هم بازمی‌گردد. ما وقتی عمل نیکی را انجام می‌دهیم لذت خیلی بیشتری دارد تا زمانی که عملی به ظاهر سالم باشد.

خانم دکتر آتوسا:

هفته گذشته تجربه‌ای داشتم که خواستم با دوستان مطرح کنم؛ مادر یکی از مسافران با من تماس گرفت و گفت فرزندم دیگر نمی‌خواهد به کنگره برود چون به گفته او راهنمایش او را در جمع ضایع کرده بود. خواستم که پسرشان پیش من بیآیند که آمدند، می‌پرسید که شربت من را خارج از کنگره به من می‌دهید؟ که من دیدم این قضیه خیلی با این سی دی سنخیت دارد و از او خواستم سی دی را ببرد، گوش کند و دوباره بیاید که آمد.

صحبت کردیم و در نهایت گفتم خارج از کنگره به شما دارو نمی‌دهم چون می‌شود عمل به ظاهر نیک، ممکن است چند هفته بیایی ولی آن درمان و تحول در جهان‌بینی که در کنگره اتفاق می‌افتد در تو ایجاد نمی‌شود. خوشبختانه بعد از چند روز تماس گرفت و گفت که می‌خواهد به کنگره برگردد و حاضر است از هر جایی که راهنما بگوید دوباره شروع کند. این تجربه خوبی برای من بود که خواستم با شما مطرح کنم.

آقای دکتر رضا:

فرق این دو عمل این است که عمل سالم ممکن صور نامناسبی هم داشته باشد و در وهله اول خیلی به ذائقه فرد خوش نیاید ولی اثر بالقوه و بلند مدت مثبتی برای فرد دارد ولی عمل به ظاهر نیک با اینکه ممکن است ظاهر مثبتی داشته باشد ولی اثرات زیان‌باری برای فرد دارد؛ همان طور که می‌گویند اگر کسی را دوست داری به او تور بافی یا ماهی گیری آموزش بده و اگر نه به او ماهی و خوراک روزانه‌اش را بده؛ ماهی دادن ممکن است یک عمل به ظاهر نیک باشد ولی در اصل فرد را عادت می‌دهید در حالت Dependent (وابسته) باشد و تلاش نکند.

معلم زبان انگلیسی من در دبیرستان که بسیار انسان مقیدی بودند با سخت‌گیری خود باعث شدند نمره زبان انگلیسی کنکور من نمره قابل قبولی باشد و درواقع یک عمل سالم در قبال من انجام دادند در حالی که شاید در آن موقع خیلی برای من خوشایند نبود. بهتر است این مسئله را در کلینیک‌های خود هم داشته باشیم، گرچه بیماران هم از مسئولین کلینیک‌ها تبعیت می‌کنند و اگر ما، خود مقید به نظم و انضباط و عمل سالم نباشیم فرد هم رعایت نمی‌کند.

آقای دکتر صمد:

کنگره 60 چگونه رهجو را به سمت عمل سالم هدایت می‌کند؟ با آموزش‌های مداوم و 14 وادی، ذره‌ذره تفکر و دانایی رهجو را رشد می‌دهد. عمل به ظاهر نیک شاید ظاهر جذابی داشته باشد ولی عاقبت آن شر است ولی عمل سالم شاید ظاهر جذابی نداشته باشد ولی عاقبت آن آرامش و آسایش و سلامتی است.

آقای دکتر یوسف:

از کودکی مسائلی را به عنوان مسائل ارزشی و اخلاقی به ما آموخته‌اند؛ مانند اطمینان و خدمت به دیگران ولی قیمت آن را مشخص نکرده‌اند که باعث می‌شود به هرکسی اعتماد، محبت و خدمت کنیم در حالی که شخص لیاقت و ظرفیت نداشته و باعث اختلافات بسیاری در خانواده‌ها و جامعه می‌شود.

خانم دکتر فرشته:

در بسیاری از اتفاقات که خداوند برای ما رقم‌زده، در ابتدا ما گفته‌ایم که چرا این اتفاق برای من افتاد؛ چرا عزیزم را از دست دادم، چرا موقعیتم را از دست دادم و ... اما خداوند در نهایت عمل سالم را برای ما می‌خواهد شاید در ظاهر نیک نباشد ولی سالم است و در آینده می‌فهمیم که چقدر خیر و به نفع ما بوده پس ما هم باید در رابطه با خانواده خود و افرادی که تحت نظر ما هستند همین‌طور باشیم.

دقت کنید می‌بینید فرزندان افراد ثروتمند و تحصیل‌کرده خیلی موفق نیستند و در عوض افرادی که کمی سختی دیده‌اند موفق‌تر هستند. خود من فکر می‌کنم اگر برای فرزندم بهترین معلم را بگیرم و بهترین کتاب‌ها را فراهم کنم و نگذارم حتی کمی سختی بکشد بهترین کار را برای او کرده‌ام در حالی که این‌چنین نیست. در ظاهر شاید بهتر باشد ولی در نهایت به آن موفقیتی که باید برسد، نمی‌رسد.

آقای دکتر بهنام:

من یکی از تجربیات خودم را می‌گویم؛ یادم هست آقای مهندس خطاب به ما صحبتی فرمودند؛ که شما شاید بخواهید هزینه داروی مسافران را ببخشید و دریافت نکنید ولی این کار عملاً برای فرد مشکل به وجود می‌آورد و این همان عمل به ظاهر نیک است. من آمار بیماران کلینیک را بررسی کردم و دیدم بیمارانی که هزینه درمانشان را نداده‌اند حتی یک نفرشان به انتهای درمان نرسیده‌اند. این است که زمانی مسئله بخشش که ظاهر بسیار زیبایی دارد می‌تواند چه عواقب سنگینی داشته باشد.

خانم دکتر طوطی

در مسئله عمل به ظاهر نیک و عمل سالم یک نکته خاصی وجود دارد به این صورت که هیچ دستور عمل خاصی وجود ندارد؛ یعنی در زندگی زمانی باید ببخشی و زمانی نباید ببخشی، جایی باید بگیری و جایی نباید بگیری و ... پشتوانه اینکه من بدانم کجا دارم عمل سالم انجام می‌دهم و کجا عمل به ظاهر نیک، کسب معرفت است. کسب معرفت باعث می‌شود که آگاهی پیدا کنم و یک دورنگری نسب به کارم داشته باشم و در نتیجه عمل سالم انجام دهم.

آقای دکتر حمید:

خیلی از پدر و مادران و یا همسران می‌خواهند خوبی کنند ولی بلد نیستند. ما سیستم پاداش و تنبیه را در مورد بیماران خود اجرا کرده‌ایم و باید به آنها هم یاد بدهیم. والدین ما مهارت‌ها را به ما یاد ندادند و آنها هم از والدین خود یاد نگرفته‌اند، همین‌طور سیستم آموزش‌وپرورش ما هم اصلاً به دنبال این مسائل نیست. وظیفه ما است که این مهارت‌ها را به بیماران یاد بدهیم؛ مانند نه گفتن و اعتدال داشتن.

آقای کامران؛ مسافر:

من پیامی از یکی از استاد‌های آقای مهندس را می‌خوانم: بر هر قدم سالم هزار قدم باید برداشته شود تا بدانیم کدام سالم است  وقتی بُعدمان عوض شد آنچه به جِد انجام داده‌ایم نمایان شود که کدام سالم بوده زیرا سالمِ صالح بودن معنای والایی دارد، انشا الله همه آن کنیم که فرمان است.

قصد من از مشارکت فقط تشکر بود از آقای بهنام، لطف کردند روز سه‌شنبه به عنوان استاد تشریف آوردند شعبه استاد معین و ما در خدمتشان بودیم. بسیار جلسه خوبی بود، مسافران خیلی استفاده کردند و رابطه خوبی به وجود آمد. انشا الله هفته آینده در خدمت آقای دکتر آرش خواهیم بود، هفته بعد آن در خدمت آقای دکتر رضا. برای بچه‌ها خیلی جالب بود که یک پزشک این‌قدر صمیمی و متفاوت با آن چیزی که تا پیش‌ازاین دیده‌اند با آنها صحبت می‌کند. از ایشان سپاس‌گزارم.

آقای دکتر محسن:

شخصی در قطب می‌خواسته به سمت شمال برود، جهت را پیدا و حرکت می‌کند. بعد از یک روز دوباره جهت را بررسی می‌کند و می‌بیند به سمت جنوب رفته. حال چه اتفاقی افتاده؟ این فرد بر روی تکه یخ بزرگی بوده که بر روی آن تکه یخ به‌درستی به سمت شمال حرکت می‌کرده ولی خود آن تکه یخ به سمت جنوب حرکت می‌کرده. خیلی از اعمال به ظاهر نیک به همین گونه‌اند؛ مادری که اجازه نمی‌دهد فرزندش تصمیمات مهم زندگی را خودش بگیرد یا شخصی که از تنبیه بدنی استفاده می‌کند و همین‌طور فردی که در خیابان به یک متکدی کمک می‌کند.

آقای دکتر محمد:

یکی از مسائلی که در کلینیک با آن مواجه هستیم این است که والدین می‌گویند فرزندمان مواد مصرف می‌کند و به کلینیک هم نمی‌آید و حالت تهاجمی دارد، ما چه کنیم؟ والدین خیلی احساسی عمل می‌کنند و حتی من دیده‌ام خودشان برای فرزندشان مواد تهیه می‌کنند. از طرفی NGO دیگری می‌گوید بگذارید تا شخص خسته شود و بیاید به دنبال حل مشکل خود.

ولی من فکر می‌کنم با توجه به مطالعاتی که کرده‌ام باید این اشخاص را ابتدا به‌زور وارد درمان کنیم و به کلینیک ببریم و اگر قبول نکرد امتیازاتی را که دارد از او بگیریم. این کار در ظاهر شاید کمی سخت و خشن باشد ولی من دیده‌ام عملاً شخص بعد از مدتی آداپته می‌شود و به درمان گردن می‌گذارد.

من نام سی‌دی‌های مهندس را گذاشته‌ام پکیج‌های آموزشی و تربیتی که البته این کار دولت است ولی مهندس این کار را انجام می‌دهند و با زبان عامیانه و مردم فهم مسائل را مطرح می‌کند. من از آقای مهندس برای این زحماتشان تشکر می‌کنم.

خانم دکتر اعظم:

من تجربه شخصی خودم را می‌گویم؛ وقتی انسان مهارت‌ها را نادیده می‌گیرد، مخصوصاً مهارت دوحرفی «نه» چقدر می‌تواند انسان را دچار مشکل کند. من برای اینکه ضامن کسی شوم تا وام بگیرد، ظرفیت خودم را محک نزده بودم و مقصر اصلی خودم بودم و فکر می‌کردم عمل سالمی انجام دادم در حالی که این‌طور نبوده و بعد هم معرکه‌گیری می‌کنم و به این‌وآن می‌گویم فلانی پول من را نداد و ... برای همین من نیاز دارم در مورد کارهایم تفکر زیادی کنم.

آقای دکتر مسعود:

مرز عمل به ظاهر نیک و عمل سالم خیلی باریک است و من گاهی متوجه نمی‌شوم که آقای مهندس گاهی به گل‌فروشی کمک می‌کنند و گاهی نمی‌کنند، آیا شناخت و آگاهی دارند؟ ولی این را می‌دانم که حرف ایشان درست است. من برای اینکه پشت چک امضا می‌کردم نانوایی خود را از دست دادم و ... با گوش کردن این سی‌دی‌ها متوجه شدم من اَدای بامعرفت بودن را درمی‌آوردم. ما می‌گوییم طرف مقابل دارد از ما سوءاستفاده می‌کند ولی از طرفی خود ما زمینه‌اش راداریم. برای همین شناخت این مرز خیلی مشکل است.

مهندس:

مشکلاتی وجود دارد که روزانه با آنها دست به گریبان هستیم، به دلیل بذری است که قبلاً کاشته‌ایم و حالا باید درو کنیم. اکنون هم در حال پاشیدن بذری هستیم که در آینده باید درو کنیم. حتماً این ضرب المثل فارسی را شنیده‌اید؛ خواستیم ثواب کنیم کباب شدیم؛ خواستیم کار خیری کنیم ولی شری برایمان درست شد. از جمله فرق عمل سالم و عمل به ظاهر نیک، خود یک پیشگیری است؛ پیشگیری از خیلی وقایعی است که همه ما دست به گریبان آن هستیم.

جملات خیلی زیبا، مهم و ارزشمند مانند: پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک را به ما آموزش داده‌اند ولی برایمان باز نکرده‌اند که این چه هست؟ حال عمل سالم و عمل به ظاهر نیک چیست؟ عمل سالم و نیک عملی است که نتیجه آن به خیر ختم می‌شود، مهم نتیجه آن عمل است. مرز این قضیه را در دادگستری، زندان‌ها، خانواده‌های متلاشی شده و ... می‌توان دید. عملی که خیر خواهانه و نیک بوده ولی با یک فاجعه‌ای روبرو شدیم.

یک بار حدود سال 1363 که برای دیدار پدر و مادرم به کرمان رفته بودم یکی از همسایه‌ها شماره تلفنم را خواست که وقتی به تهران آمد به من سری بزند من هم شماره را دادم، در حالی که الآن تا شماره شخص را نگیرم شماره نمی‌دهم. بعد از مدتی تماس گرفت و به خانه ما آمد و یک هفته هم ماند در حالی که می‌توانستم با او در محل کارم یا ... قرار ملاقات بگزارم. بعد از مدتی به من گفت که من چیزی آورده‌ام تا به کسی بدهم ولی در این یک هفته نتوانسته‌ام شخص را ببینم، می‌توانم آن را به تو بدهم تا شما آن را رد کنی؟ گفتم چی هست؟ گفت هیچ، هفت کیلو تریاک است!. حرکت اشتباه بعدی من قبول درخواستش بود، با توجه به این که حکم 1 کیلو تریاک اعدام بود! حال چه اتفاقاتی که بعد از آن افتاد بماند ... تا یک ماه پیش که برادر کوچکم یک چک 20 هزار تومانی به من داد، پرسیدم این برای چیست؟ گفت چکی است که به فلانی برای تریاک‌ها داده بودی، آخریش را من پاس کردم و به تو چیزی نگفتم. این‌ها همان عمل نیک و به ظاهر نیک است.

در کنگره روزهای دوشنبه و چهارشنبه روزهای پذیرش تازه واردین؛ انجام کارهای ابتدایی پروسه درمان و معرفی به کلینیک‌ها است. به مسئولین مربوطه سپرده‌ام که اگر افراد 10 دقیقه دیر کنند اجازه ندارید آنها را بپذیرید. شخص می‌گوید من سه هفته است در نوبت هستم، از راه دور یا شهرستان می‌آیم و 10 دقیقه دیر شده، می‌گویند متأسفم نمی‌توانیم بپذیریم چون اگر بپذیریم عمل نیک است و اگر نپذیریم عمل سالم است؛ چون اینجا به شخص می‌آموزیم اگر دیر به ایستگاه برسی اتوبوس را نمی‌بینی. در کنگره در مورد هر موضوعی همین‌طور کار می‌شود.

هر جمعه 25 تا 30 نفر مسئول نظم پارکینگ هستند. هفته قبل بی‌نظمی ایجاد شده بود و به این دلیل این هفته تمامی استادان، راهنمایان و مرزبانان کنگره 60 مسئول نظم پارکینگ بودند. شاید در ظاهر عمل درستی نباشد، که این افراد استاد هستند و پیش شاگردانشان خراب می‌شوند و ... گفتم که نه مشکلی نیست و این عمل، عمل کاملاً سالمی است؛ چون باید ببینیم این کار به خیر ختم می‌شود یا خیر. دوستی از من مثلاً 3 میلیون پول برای یک هفته قرض می‌خواهد من می‌گویم شما می‌گویی یک هفته من می‌گویم یک ماه به تو قرض می‌دهم ولی برایم چک یک ماهه بنویس. چک را هم خرج می‌کنم، تماس نگیری بگویی چک را فعلاً به حساب نگذار! من به خاطر برادر بزرگتر خودم چندین سال به دادگاه رفت و آمد داشتم، به دلیل همین باورهای غلط؛ اطمینان بیجا، احترام بیجا به برادر بزرگ‌تر و ... زیرا به ظاهر عمل نیک است ولی در اصل عمل باطل است.

این است که باید ببینیم کاری به خیر ختم می‌شود انجام دهیم و اگر دیدیم به خیر ختم نمی‌شود انجام ندهیم. اگر می‌بینید در کنگره 60 امنیت و آسایش خوبی وجود دارد به دلیل آموزش همین مطلب است. در کنگره 60 کسی حق ندارد با کسی پول نقد رد و بدل کند و تمامی این قبیل کارها به وسیله حسابداری انجام می‌شود و طبق قوانین خاص خودش. این است که در یک آرامش و آسایش خاصی هستیم.

دخترم شانی اینجا حضور دارند؛ ایشان کارگردان هستند و بعضی از مجموعه‌های تلویزونی را کارگردانی و بررسی می‌کنند. پزشکان عزیزی که تمایل دارند در برنامه‌های تلویزیونی به عنوان کارشناس از آنها استفاده شود با ایشان در ارتباط باشند. مدتی طوری شده بود که فقط افراد خاصی در همه برنامه‌های تلویزیونی حضور داشتند، حال در هر برنامه‌ای که بود. در چند برنامه‌ای که من داشتم پیشنهاد کردم از افراد جدید با فکرها و حرف‌های نو و تازه هم استفاده کنید که  آرش و بعضی دیگر در چند برنامه شرکت کردند این است که اگر افرادی داوطلب هستند که در برنامه‌های تلویزیونی که راجع به اعتیاد؛ پیشگیری، درمان و ... شرکت کنند شماره تلفن خود را به شانی بدهند که از آنها استفاده کنیم.

با احترام کامران رک

نگارنده عادل

نام پزشک

نام کلینیک

تلفن تماس

منطقه

دکتر رضا کارگشا

کلینیک اهورا

09125183651

اسلام‌شهر

دکتر آرش حسینی

کلینیک ساقی

09121944214

اتوبان ستاری

دکتر بهنام شاه محمدی

کلینیک مهرنام

09121035939

خانی آباد نو

دکتر آتوسا لکیان

کلینیک پیمان و دکتر باقریان

09127152992

آزادی – یافت‌آباد

دکتر محمد یوسف کریمی

کلینیک روشنگر

09125362341

سرسبز

دکتر صمد روحی

کلینیک راه تندرستی

09123054579

فرجام

دکتر محمد رضا حسین

کلینیک کسری

09121351164

فلکه صادقیه

دکتر ستاره بقایی

کلینیک اکسیر

09373316266

شادآباد

روان‌شناس آمنه اوجی

کلینیک عصر اندیشه

09197119372

میدان آزادی جناح

لیلا شعبان علی

کلینیک بعثت

09355554031

شهر ری

دکتر غلامحسن عباسی

مهر آیین

09124970387

شهر ری

دکتر وحید حاجی پور

دکتر حاجی پور

09126976683

-

 

دکتر مسعود حاج رسولی

کنگره ٦٠

09123057408

 

دکتر نادر اشرف نیا

سفیر سلامت

09123061526

13

دکتر یوسف حداد

کیان مهر

09121159327

تجریش

دکتر پونه کیمیا قلم

بهستان

09122275027

فاطمی

دکتر سعید دولت ابادی

میثاق

09123882987

پونک

دکتر مهین نعمت اللهی

ماکان شهریار

65222751

شهریار

دکتر جهان فر وحیدی

ماکان شهریار

65222751

شهریار

دکتر علیرضا غفاری

گلستان

56331366

جاده ساوه

دکتر اعظم انصاری

انصار

09124540662

رباط کریم

دکتر مهران نیکبخت

سایه

09123547635

صادقیه

دکتر همایون قاسمی

آفتاب عبدل آباد

09369494104

خانی آباد نو

دکتر حبیب الله رسولی

کنگره60

*

*

محسن لطفی

کیمیای شرق

09122345210

جناح

سیاوش جاهه

نوید بهار

09125208528

پل چوبی

شهرام جزایری

دکتر جزایری

09121322254

استاد معین

مهران نجاریان

شفا مهر

09121991513

شهر قدس

مریم اسدی حاجی وند

آتیه سبز

09395649185

جمهوری

احمد رضا

حامی

09189595486

اراک

فریده شیرازی

دکتر دولت آبادی

091251994377

-

ذبیح الله خاقانی جو

عصر اندیشه

09123072476

2

بهارده پایدار

صبای مهر

09197279265

مهر آباد

دکتر طوطی عادل زاده

دندانپزشکی 60 22239698 پل رومی

دکتر احسان مظاهری

رهام 09124835546 شهر قدس

دکتر علی شهرکی

جمعیت آفتاب 09126395276 سهر وردی

 

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .