English Version
English

اولین جلسه اردوی آبیاری پارک جنگلی تلو ...

اولین جلسه اردوی آبیاری پارک جنگلی تلو ...

بنام خدا 

اولین جلسه کارگاه آموزشی آبیاری (درختکاری) با حضور اعضاء و مسئولین کنگره 60 (دیده بان اردو آقای امین دژاکام، دستیار دیده بان اردو آقای مجتبی دهقانی) و نمایندگان اداره کل منابع طبیعی استان تهران (مهندس استادزاده و مهندس اکرمی)در پارک جنگلی تلو راس ساعت 16:30 برگزار گردید. 

 

سخنان استاد؛ جناب آقای مهندس اکرمی ؛

این منطقه ای که حضور داریم، یک قسمتی از ادامه ی پارک تلو می باشد. پارک تلو در سال 1352 شروع به احداث شد و جنگل کاری در آن شروع شد. این مساحت به تدریج اضافه شده است و مساحت این پارک به حدود 1000هکتار رسیده است.

زمانی که اینجا احداث شد، مسئولین وقت برای اینکه اینجا آبیاری شود و فضای سبز موفق باشد، حق آبی از دریاچه سدلتیان لحاظ شد.

گونه هایی که اینجا کاشته شده است، شامل دو گروه سوزنی برگ و پهن برگ است. سوزنی برگ ها شامل: کاج تهران، کاج سیاه، سرو نقره ای، سرو خمره ای و انواع دیگر کاج

پهن برگ : اقاقیا، زبان گنجشک، ارغوان، مقداری هم گونه های توت سفید و گردو و بادام.

اهداف احداث این پارک بیشتر حفاظت دریاچه سد از رسوباتی بود که در این منطقه وجود داشت، این درختان می توانند باعث شوند که مقاومت خاک نسبت به فرسایش بالاتر برود و از ورود رسوبات به داخل سد جلوگیری می شود.

روبروی همین پارک، پارک لتیان با همین هدف توسط منابع طبیعی احداث گردید.

یک هدف فرعی دیگر که این منطقه کاشت شد، بخاطر این بود که جمعیت اینجا سکونت پیدا نکنند و آلودگی های زیست محیطی وارد دریاچه نشوند. تا به امروز ما تاحدودی به این اهداف دست پیدا کرده ایم.

امروز در کنار آبیاری، قرار است که واکاری نهال هم انجام شود و من توضیحاتی در این خصوص در اختیار شما قرار می دهم.

اول؛ نهال هایی که خشک شده اند، از همان نوع گونه در آن محل کاشته شود.

دوم؛ بعد از اینکه خاک نهال را بطور کامل به ابعاد 50 در 50 خارج می کنیم، کیسه پلاستیکی و گلدان از نهال جدا شود.

سوم؛ یک نفر نهال را وسط چاله قرار بدهد و یک نفر هم خاک اطراف گودال را با بیل پر می کندو سپس حتماً بوسیله پا خاک کنار نهال فشرده شود که هوای داخل خاک خارج شود و این کار در روند زندگی گیاه بسیار موثر است. امیدواریم که این نهال تبدیل به درخت شود و ما به فضای سبز دست پیدا کنیم.

اگر یک عرصه را به ما دادند و گفتند که نهال کاری کنیم، ابتدا بایستی یکسری افراد به نام خطوط زن، منطقه را علامت گذاری کنند. البته این خطوط به فواصل معین (4 تا 5 متر)تعیین می گردد. گروه بعدی، در همین خطوط علامتگذاری باکند ایجاد می کنند (بانکد، سطحی است که 50 تا 70 سانتیمتر است، که در آن هم محل استقرار نهال است و هم تشتک و چاله ها در آنجا زده می شود) نقش دیگر این بانکدها اینجاست که در زمان بارندگی، در میزان ذخیره آب موثر باشد.

 مطلب دیگر، لزوم آبیاری است. بهرحال هر موجود زنده برای ادامه حیاتش نیاز به آب دارد. وقتی آب را داخل خاک می ریزیم، از طریق ریشه ها و توسط اختلاف پتانسیلی که بین قسمت هوایی گیاه و ریشه وجود دارد، از گیاه بالا می رود و به تمام قسمت های گیاه وارد می شود. همراه با این حرکت ، مواد غذایی که داخل خاک وجود دارد، به گیاه انتقال می دهد. فقط یک درصد از این آب، صرف فتوسنتز و سوخت و ساز گیاه می شود، الباقی آب مصرفی، صرف خنک کردن و تبخیر از سطح خاک و تعرق از سطح گیاه می شود.

برای برآورد میزان آب، روشهای مختلفی وجود دارد. از نظر علمی برآورد می شود و در این روش ها دما، سرعت باد، میزان روشنایی روز در نظر گرفته می شود. امروزه نرم افزارهایی وجود دارد که اطلاعات به کامپیوتر داده می شود و توسط کامپیوتر محاسبه می شود و برای تمام روزهایی که فصل آبیاری است، میزان آبی که باید به گیاه داده شود، تعیین می شود و اگر سیستم ما اتوماسیون باشد، ما می توانیم حتی از راه دور سر سرساعت و دقیقه ، فرمان آبیاری را صادر کنیم و گیاه آبیاری شود.

البته باید عرض کنم که نیاز آبی و آبیاری یک رنج است. مثل یک انسان که روزی 2 یا 3 لیتر آب برای زندگی و حیات احتیاج دارد، ولی می تواند با یک لیوان آب هم مدت ها زنده بماند. گیاه هم همینطور است، نیاز به آبش از یک  حداقل شروع می شود که به آن شرایط زندمانی می گویند. یک مقدار بالاتر هم که شرایط زندمانی و رشد حداقل داشته باشد، یک مقدار بالاتر هم که باعث رشد حداکثر و بهینه می باشد، یعنی به حدی آب بدهیم که نیاز آبی گیاه دچار تنش نشود و از طرفی هم خاک دچار خفگی نگردد و شرایط ماندابی ایجاد نشود.

در کشور ما، با توجه به اقلیم و شرایطی که وجود دارد، شرایط زندمانی و حداقلی وجود دارد. در مکانهایی که فضای سبز و چشم انداز ایجاد می شود، با محدودیت آبی که داریم، همان حداقل آب به گیاه انتقال داده می شود.

عزیزان که امروز به کمک ما آمده اند، پای هر درخت دو دبه ی 10 لیتری آب بریزند، البته به گونه ای آب ریخته شود که سطح خاک از بین نرود و باعث خرابی تشتک ها نگردد.

از اینکه امروز اینجا آمده اید که به منابع طبیعی و سرسبزی و آبادانی مملکتمان کمک کنید، سپاسگزارم.

آقای مجتبی دهقانی (دستیار دیده بان اردو)؛

خیلی ممنون از آقای مهندس اکرمی.

امروز اولین جلسه شروع به کار کنگره 60 در بحث آبیاری است و از آقای امین دژاکام دیده بان اردو خواهش می کنیم که برای ما صحبت کنند.

آقای امین دژاکام (دیده بان اردوی کنگره 60) ؛

باعث خوشحالی است که این جمع تشکیل شده است، اول از همه شاکر خداوند هستیم که امروز اینجا هستیم و در ماه رمضان استارت این کار خورده شد. هدف در واقع این است که ما با طبیعت یک مقداری آشنا شویم. چون دقیقاً زندگی و حیات ما به همین طبیعت و گل و گیاه بستگی دارد.

هدف این نیست که برنامه فشرده و خسته کننده ای داشته باشیم، بچه هایی که شروع به کار کردن می کنید، به اندازه توان فیزیکی که دارید، خرج کنید و بیشتر از حد توانتان کار انجام ندهید. چون قرار است که این برنامه برای ما هم آموزنده باشد و هم شادی بخش.

هر سوالی هم که داشتید ما از کارشناسان محترم منابع طبیعی خواهیم پرسید. امیدوارم که همه ی ما در این تجربه ای که انجام می دهیم موفق باشیم.

آقای مجتبی دهقانی؛

سلام دوستان مجتبی هستم یک مسافر. واقعاً لطف خداوند است که ما در ماه مبارک رمضان این کار را شروع کردیم. الآن کسانی که روزه هستند، معنای تشنگی را متوجه می شوند و می فهمند که چقدر انسان و یک موجود نیاز به آب دارد. دقیقاً ما می خواهیم با این طبیعت هم حس بشویم. در کنگره، حس خدمت کردن به همنوع در وجودمان شکل گرفته است. ولی ما باید با تمام وجودمان درک کنیم که طبیعت هم جزئی از هستی است و ما باید خدمتگزار باشیم. ما در خدمت کردن نباید به صورت گزینشی عمل کنیم. احساس خدمت کردن به طبیعت، حسی است که گویی وقتی به یک گیاه که تشنه است، آب می دهیم، هم حس می شویم و دفعات بعد احساس خستگی نداریم. این ماه رمضان و تشنگی، به ما القاء می کند که چقدر طبیعت نیاز به آب دارد و ما با انجام این کار بزرگترین خدمت را به خودمان می کنیم.

از آقای امین دژاکام بخاطر بودن و حس و آموزشی که به ما انتقال می دهند، بی نهایت سپاسگزارم و یکی از بزرگترین افتخارات من این است که در خدمت ایشان هستم.

سپس اعضاء در قالب لژیون (گروه های 5 تا 10 نفری) در عرصه پخش شدند و مشغول عملیات آبیاری و واکاری گردیدند.

در خاتمه، مراسم افطاری در عرصه تلو برگزار گردید و از سایر اعضاء پذیرایی گردید.

 

تعداد نهال های آبیاری شده؛ بیش از 2000 اصله نهال

تعداد نهال های واکاری شده؛ حدود 200 نهال

 

تهیه گزارش؛  اردوبان احمد شریفیان

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
روابط عمومی اردوبانی کنگره 60 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .