English Version
English

کارگاه آموزشی جهان بینی کنگره 60؛ وادی اول و تاثیر آن روی من

کارگاه آموزشی جهان بینی کنگره 60؛ وادی اول و تاثیر آن روی من
بنام خدا
 
جلسه سیزدهم از دوره پنجاه و ششم سری کارگاههای آموزش جهان بینی کنگره 60 با دستور جلسه وادی اول و تأثیر آن روی من در روز چهارشنبه مورخ 95/06/31 به استادی و نگهبانی مهندس و دبیری مسافر پیمان راس ساعت 12:00 آغاز بکار نمود.
 
 
سلام دوستان، حسین هستم یک مسافر.
امیدوارم حال همه شما خوب باشد، حال من هم بحمدلله خوب است.
دستور جلسه امروز وادی اول است، با تفکر ساختارها آغاز می شود، بدون تفکر آنچه هست رو به زوال می رود. ما چهارده وادی داریم، به اعتقاد من اگر کسی همین وادی اول را فرا بگیرد، گوئی تمام وادی ها را فرا گرفته است، گوئی تمام علوم را یاد گرفته است. مهمترین چیزی که خداوند به انسان داده است، قدرت تفکر، همراه با قدرت تخیل است.
من نمی دانم آیا حیوانات هم تخیل می کنند یا نه؟
تفکر هست که مسیر هر انسانی را مشخص می کند، یعنی ما با تفکر می توانیم مسیر دوزخ را طی کنیم، یا مسیر جهنم را طی کنیم. با تفکر می توانیم یک وضعیت پریشان یا یک وضعیت مناسب و خوب را برای خودمان بوجود بیاوریم. شما با یک موضوع بسیار کوچک که هنگام تفکر توسط خودتان هدایت می شود، سر از جای دیگری در می آورید. تفکر قدرت پرواز بسیار بالائی دارد.
مثلاً یک نفر به شما بدی کرده است و شما فکر می کنید که می خواهید تلافی کنید، همینطور که فکر می کنید و مسئله را بزرگ می کنید، یک مرتبه در فکرتان می گوئید، درست است که فلانی به من بدی کرده است، ولی صدجا به من خوبی کرده است. یک مرتبه فشار خون و شیمیائی بدن شما تغییر می کند. یک مرتبه یک دیدگاه خشم آلود، تبدیل به یک دیدگاه نرم و لطیف می شود. یک مرتبه از یک اضطراب شدید به یک مرحله ملایم می شوید.
می توانید با تفکر جهت منفی را بگیرید و طبق نمایشنامه ادموند و هلیا، جن شما را القاء می کند که به سمت منفی بروید و گاهی هم روح شما را به سمت خوبی هدایت می کند. گاهی اوقات انسان ها اصلاً تفکر نمی کنند. برای پیدا کردن درمان اعتیاد، اگر تفکر پشت آن نبود، ما به این نقطه نرسیده بودیم. تفکر این بود که من با خودم فکر می کردم که چرا من آمده ام اعتیادم را ترک کرده ام و متخصص هم می گوید که شما ترک کرده اید و آزمایش اعتیاد هم منفی است، ولی من با خودم می بینم هزار بهم ریختگی دارم. انسان ها را نمی توانم تحمل کنم، با کوچکترین چیزی پرخاشگری می کنم، اصلاً یک آدم دل نازکی شده ام، خوب باید فکر کنیم که چرا من اینگونه شده ام؟ اینجا بود که گفتیم صورت مسئله اعتیاد مشخص شد، که چرا یک فرد دچار این چنین مصیبت و گرفتاری هایی می شود.
حتی اگر ما می خواهیم مواد را مصرف کنیم، باید فکر کنیم.  باید فکر کنید که وقتی مواد مصرف می کنید، چه چیزهایی بدست می اورید و چه چیزی از دست می دهید. هر وقت که شما فکر می کنید، یک مرتبه می گوئید: ولش کن و دیگر مصرف نمی کنید. ما در کنگره حتی راهنما داشته ایم که برگشت کرده است. این اصلاً چیز عجیب و غریبی نداشته ایم. شاید از آن اولی که کنگره شروع به کار کرده است، شاید 3 یا 4 نفر باشند.  اگر این شخص تفکر کند که چه چیزی بدست آورده است و چه چیزی از دست می دهد، به نتیجه می رسد.
تمام کارهای ما در کنگره 60، بر مبنای تفکر است. طبق تفکر گفتیم که کسانی که می خواهند راهنمائی کنند، باید حرفه ای باشند و برای این کار، باید آموزش ببینند و امتحان بدهند و از نظر رفتار و کردار و منش مورد قبول باشند. چون با تفکر این کار صورت می گیرد.
کنگره با تفکر ایجنت ها، اسیستانت ها و مرزبانان را راه اندازی کرد. در جلسه قبل دستور دادم گروه خانواده شعبه صالحی را ببندند، این کار را با تفکر کردم، چون از منابع اموزشی استفاده نمی کردند. من بارها گفته ام، همه ما چه مسافر و چه اعضای خانواده، اعصاب مشتنج داریم و با کوچکترین چیزی بهم می ریزیم و تبدیل به یک فرد وحشی شده ایم، باید در سیستم آموزشی کنگره رام بشویم، وقتی رام شدیم، می توانیم با دیگران و مسافرمان همزیستی داشته باشیم. وقتی یک نفر از متون و منابع آموزشی استفاده نکند، به جائی نمی رسد. اگر در گروه خانواده از منابع سی دی های آموزشی استفاده نکنند، در لژیون چه چیزی می خواهند بگویند؟ خاطره تعریف کنند؟ 
الانه گروه رودهن هم به گوشم رسیده است که از منابع آموزشی استفاده نمی کنند. وقتی از منابع آموزشی استفاده نمی کنند، اولین کسی که زیر سوال می رود، اسیستانت آن شعبه است.  ما جمعه در دهمین کنگره پزشکی دانش و اعتیاد شرکت کردیم، از من دعوت کردند که برای یک پانل که مربوط به شربت اوتی هست، بروم. من از طرف شما در این مراسم حضور داشتم. سه نفر از بزرگترین روانشناسان کشور (دکتر نوروزی، مکری و دکتر دانشمند) و من از کنگره، این پانل را می چرخاندیم. یعنی آنقدر با مراکز علمی ارتباط برقرار کرده ایم که چرخاندن این پانل را به ما می سپارند. بعضی ها معتقدند و می گویند که اعتیاد را با دارو باید درمان کرد، یک گروه می گویند که ما از نظر روحانی و روانی اعتیاد را درمان می کنیم. این گروه یک تفکراتی دارد و آن گروه هم تفکرات دیگری دارد.
کنگره 60 چه می گوید؟ می گوید: سیستم پزشکی و داروئی باید باشد و مسائل روانی هم باید باشد و یک چیزی به اسم جهان بینی هم باید باشد. این سه را باید با هم ترکیب کنید. هرکدام از این گروه ها در جهان به تنهائی کار می کنند. وقتی نگاه می کنیم می بینیم که آن گروهی که با دارو کار می کند، به نتیجه نرسیده است و روی موادنگهدارنده رفته است. ما ترک اعتیاد و قطع موادمخدر زیاد داریم، نگهدارنده زیاد داریم، اینها همه عالی هستند، ولی هیچکدام درمان نیستند.  این طرف هم همینطور.
 
 
همین امروز برگه یک نفر را امضاء کردم، دو سال پاکی داشت ولی انواع و اقسام بیماری ها را داشت، این چه رهائی و پاکی است؟ داروئی می خواهد یک هفته و یکماهه این کار را انجام دهد، این کار امکانپذیر نیست.  در آن یکی ، من تمام مسئولیت را به خداوند واگذار می کنم، که خداوند نواقص شخصیتی من را حل کند، این هم مشکل دارد. در مسائل حیاتی مسئولیت دادن به خداوند، یعنی سلب مسئولیت از خویشتن. حرف ما را زمانی کاملاً می پذیرند که این اطلاعات و دانش ما، به مجلات و روزنامه ها و پایگاههای علمی کشورهای پیشرفته وارد شود و مقالات ما اول به انگلیسی چاپ شود و بعد به ایران بر گردد، آن موقع می گویند که بله ما قبول داریم. در غیر اینصورت به این زودی نمی پذیرند. 
در مقوله دانش اعتیاد وضعیت جالبی بود، بچه های کنگره خیلی آمده بودند. در سالن کنگره بچه های خیلی زیاد بودند و همکاری بسیار متقابلی بود. ما برای این کار چند کار انجام دادیم، آقای ویلیام وایت بعنوان برترین تاریخ نویس اعتیاد در حوزه ایالات متحده آمریکا انتخاب شد. به نظر من کسی که تاریخ نویس اعتیاد است و کتابهایش در دنیا تدریس می شود خیلی جایگاه بالائی دارند. من اگر می گویم، فلان مطالب ما در دنیا نیست، به اعتبار ایشان می گویم. ایشان حدود 50 سال است در حوزه اعتیاد در دنیا کار می کند. آقای ویلیام وایت با تمام لیدرهای ریکاوری و درمان اعتیاد مصاحبه کرده است. یعنی یک صاحب نظر به تمام معنا هستند. ما سه مقاله را در مقالات آمریکا چاپ کردیم. یکی معرفی کنگره 60 بود در مجله الکلی ها. (منظورالکلی های گمنام نیست) یعنی پزشکان و روانپزشکانی که در مسئله الکل کار می کنند، این مجله تخصصی آنهاست. هر کسی هم که مقاله را می خواست بخواند، باید 40 دلار پول می داد. 
دومی، پایلوت سیگار بود که ما دی اس تی را با سیگار اجرا کردیم و آن را در مجله الکلی های آمریکا به چاپ رساندند که واکنش بالائی داشت. اینها مجلات بسیار معتبری هستند. الآنه متخصصان آمریکا، کنگره 60 را می شناسند. 
از آن زمان هر مقاله ای که چاپ می شد، یک سال مقدماتش طول می کشید. تا اینکه یک سال و نیم پیش، قرار شد که آقای ویلیام تصمیم گرفت که یک مقاله را بنویسد که در مقاله مشاور چاپ شود. این مجله، مجله ای علمی است که به دست تمامی کسانی که در خط مقدم ریکاوری و درمان اعتیاد قرار دارند، می رسند. یعنی تمام متخصصین این مجله مشاور را مطالعه می کنند.
از 1سال و نیم پیش مقدمات انجام شد و چند روز پیش این مقاله چاپ شد. احسان این مجله را به زبان فارسی ترجمه کرد و من فرازی از این مقاله را می خوانم. تصویر و تصاویر نمایش داده می شود.
کشور ما در مقوله درمان اعتیاد پیشتاز بود و هست. تصور نکنید که سیستم نمی خواهد با قاچاق مواد مبارزه کند. ما بیش از 4000 نفر شهدای مبارزه با موادمخدر داریم. افسر، سرباز و درجه دار در این امر به شهادت رسیده است، حالا ببینید چندهزار معلول و جانباز داریم.  این مقاله ما را به جائی می رساند که ایران بتواند حرف اول را در درمان اعتیاد بزند.  من یک قسمتی را می خوانم که احسان امروز صبح برایم ترجمه کرد.
 
 
کنگره 60 یک جمعیت ریکاوری از اعتیاد در جمهوری اسلامی ایران است. 
در پاراگراف آخر آقای ویلیام وایت صحبتی کرده است؛ 
حضور اعضای خانواده و شبکه اجتماعی فرد در پروسه درمان و ریکاوری وهمچنین یک رویکرد بدیع در یکپارچه سازی ورزش، موسیقی و هنر در بازسازی هویت فردی، روابط فردی و زندگی روزانه، نقش مهمی ایفا می کند. متخصصین اعتیاد در آمریکا، چه آنهائی که درمان نگهدارنده با متادون انجام می دهند و چه گروههای درمانی دیگر مانند برنامه های مدل اجتماعی و گروههای حمایت متقابل، از این نوع یکپارچه سازی المان های مختلف متعجب خواهد شد.  (چه آنهائی که با دارو کار می کنند و چه آنهائی که بدون دارو کار می کنند، همه متعجب خواهند شد که این المانها چگونه در کنگره 60 کنار هم قرار گرفته شده است)
این المانها شامل؛  
•  درمان داروئی در ابتدای برنامه درمانی است، 
•  احساس هویت وابسته و قوی به اجتماع
•  همراهی اجتماعی در پروسه درمان
•  داشتن استادی که خود در دوران ریکاوری است
•  دوباره جهت دادن به ارزشهای شخصی و جهان بینی و استفاده از نوشتارهای ریکاوری برای هدایت درمان فرد 
این المان ها به گفته بعضی از بزرگان، بعنوان مدینه فاضله یاد می شود. در درمان نگهدارنده، ما شربت اوتی را به افراد می دهیم، ولی این داروی نگهدارنده کاهش پیدا می کند و قطع می شود. در خود ایالات امریکا، کسانی که خودشان را درمان می کنند، بعضی ها روی ماشینشان آرم NA می زنند، یعنی مردم بدانند که این ها تحت درمان هستند. 
 
دیروز برنامه ای را نگاه می کردم، شخصی الکلی بود، در بیابان اتاقکی داشت و در آنجا خالکوبی کرده بود، از اجتماع بریده بود و کنگره 60 اینطور نیست. بارها به من پیشنهاد دادند که مهندس بیائید و فدراسیون ورزش معتادین درست کنیم. من گفتم اصلاً این کار را قبول ندارم. معلولین، معلول هستند یا ذهنی هستند و یا جسمی. ولی معتاد اینطوری نیست. اگر درمان درست انجام بشود، یک فرد درمان شده، با یک قهرمان ملی هیچ تفاوتی ندارد. می تواند دوش به دوش آن عمل کند و چیزی کم ندارد، تازه خیلی متعادل تر هم می تواند باشد. دیدیم که بچه های کنگره در سطوح ورزشی ملی هم وارد شدند.
 
ادامه مقاله؛
با توجه به افزایش درخواست در یکپارچه سازی کاهش آسیب و درمان های بدون دارو و نیز نیاز به رویکردهای مبتنی بر ریکاوری،  بجای نگهدارنده با متادون، می توان دید که کنگره 60 یک نمونه عالی از این مسئله است، که چطور درمان دارو می تواند در حمایت روانی، اجتماعی برای افراد خواهان درمان و خانواده های آنان برای ریکاوری بلند مدت ادغام شود....
 
 
اگر کنگره به اینجا رسیده است، بخاطر تفکر و رعایت وادی اول است. با تفکر من این ارتباط را با جهان علمی برقرار کردم. خودم از نظر زبان انگلیسی زیاد مسلط نیستم، فقط در سطح سلام و علیک، ولی احسان و بقیه بچه های خیلی به من کمک می کنند. الآنه کارت شناسائی های شما از روی تفکر است، از امروز هم گفتیم تمام کارهای کنگره با کارت شناسائی انجام شود. ولی با همین حرکت، در سال 100میلیون تومان به نفع کنگره 60 است. با این کار همه به روز می شوند و هر سال 100 میلیون تومان به نفع کنگره است و این از روی تفکر است، با تفکر ساختارها آغاز می گردد.
امروز آقای سلامی گفت که ما پول خسارت ها و کارت ها را به حساب دانشگاهی که می خواهیم تاسیس کنیم بریزیم، گفتم بسیار عالی است. امسال سال 95، سالی است که ما می خواهیم زمین آکادمی کنگره 60 را خریداری کنیم. شما هم هنوز چیزی نداده اید. ساخت آکادمی 30 یا 40 میلیارد هزینه نیاز داریم. باید ببینیم که تا پایان سال چه اتفاقاتی می افتد. من مطمئن هستم که در آینده شما مبالغی را پرداخت خواهید کرد و به کمک این قضیه خواهید آمد.
مبالغ دریافتی بابت خسارت های وارده، جریمه نیست، این خسارت برای فرد مثل دوا و دارو می ماند. شخص به من می گوید؛ من ندارم پرداخت کنم، می گویم که برگشت که کردی چند سی سی اوتی می خوری؟ می گوید 15 سی سی . خوب، روزی 6هزارتومان هزینه اوتی می دهی، سیگار هم پاکتی 5 هزار تومان، خوب روزی 17 ، 18 هزار تومان پول مواد می دهی، پس اگر نداری، چرا سیگار می کشی؟
این پول باعث می شود که موجودات تک سلولی ( آنهائی که چند سال به کنگره می آیند و به درمان نمی رسند و چند نفر دیگر را هم خراب می کنند) از کنگره بروند. امیدوارم گروه خانواده خیلی خیلی توجه کنند. از قول من به آنها بگوئید که باید روی پای خودتان متکی باشید. 
ایجنت ها و اسیستانت ها را برای لولو سر خرمن نگذاشتیم، گذاشته ایم قسمت هایی که مشکل دارد را درست کنند، گروه خانواده باید از منابع علمی کاملاً استفاده کنند. شما در ماه 6000 تومان پول سی دی می خواهید بدهید، در هر روش درمانی شما باید چند میلیون تومان پول بدهید. بنابراین سعی کنید از منابع علمی کنگره استفاده کنند، وگرنه من یکی یکی جلسات گروه خانواده را تعطیل می کنم و جلسات باز را هم بسته اعلام می کنم.
امیدوارم این مطالب ویراستاری و برای مطالعه در سایت قرار داده شود.
در بعضی مجامع علمی و یا بعضی جاها، اگر کسی از کنگره 60 انتقاد کرد، شما نمی خواهید سینه سپر کنید. اگر کسی گفت کنگره 60 بد است، شما نمی توانید سینه سپر کنید. کاسه داغ تر از آش که نمی توانید باشید. در همایش یک آقای دکتری حرفی زد، یکی از خانم ها رفت جلو وبرخورد کرد. نباید این کار را بکنید، ممکن است یک نفر نداند و راجع به کنگره 60 و من چیزی گفت، نباید کسی چیزی بگوید. هرکجا، هر شخصی از کنگره 60 بد گفت، شما حق ندارید، اعتراض کنید. چون اینها نمی دانند، باید صبر کنید و بهتر و کم کم کنگره 60 را بشناسند و آن موقع می آیند و به ما هم کمک خواهند کرد.
مطلب دیگر؛ القاب در کنگره ممنوع است، من قبول کردم که مرا مهندس صدا بزنند، بعنوان کسی که کنگره را طراحی کرده است، نه بعنوان مهندس برق. من از این عزیزان خواسته ام، وقتی اسم مرا می خواهند صدا کنند، فقط بگویند؛ مهندس. دیگر آقا، جناب ، دژاکام نمی خواهیم بگذارید.
 
برای همه شما عزیزان آرزوی موفقیت و سربلندی دارم.
 
نام فایل تاریخ مدت زمان حجم (MB) لینک
فایل صوتی سخنان مهندس 95/06/31 00:46:56 16.3 دانلود
فایل صوتی رهایی ها 95/06/31 01:40:47 35.1 دانلود
 
نگارنده: مسافر احمد شریفیان
عکاس: مسافر سیروس
کنگره 60

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .