English Version
English

که چی؟ سوالی برای ارتقاء یا سقوط

که چی؟ سوالی برای ارتقاء یا سقوط

که چی مخفف جمله که چه بشود، هست؛ هر انسانی از بدو تولد سؤالات زیادی در ذهنش ایجاد می‌شود که باید پاسخ آن‌ها را در طول مسیر در فراز و نشیب زندگی پیدا کند یا به عبارتی همه ما انسان‌ها با که چی های زیادی روبرو می‌شویم مثلاً زمانی که مدرسه ابتدائی می‌رفتم می‌گفتم: که چی هرروز مدرسه بروم؟ یا که چی های متفاوت دیگری در شرایط مختلف، مثلاً که چی نماز بخوانم؟ که چی ورزش کنم؟ که چی سر کار بروم؟ که چی از ضد ارزش‌ها دوری‌کنم؟ که چی در صراط مستقیم باشم؟

من باید دلیل منطقی و حقیقی این‌ها را بدانم که مثلاً اگر فلان کار مثبت را انجام می‌دهم حال خودم خوب می‌شود و باید قبل از هر تصمیمی، صحبتی و کاری با خود بگویم که چی؟ که چه بشود، آخرش چی؟ آیا این عمل یا صحبت، تصمیم و کار من به صلح می‌انجامد یا نه؟ کی چی آینده‌نگری را به من می‌آموزد، اینکه قبل از هر کاری مکث و تفکر کنم که عاقبت کارم چه بشود و بعد اگر انجام آن عمل سالم بود به انجام برسانم.

 

انسان باید دلیل اصلی و واقعی مسائل را بفهمد وگرنه نمی‌توانیم انسان را مجبور به کاری کنیم. به‌عنوان‌مثال من چرا نباید دروغ بگویم درصورتی‌که کار من را راه می‌اندازد، چرا نباید مرتکب ضد ارزش‌ها شوم درصورتی‌که لذت‌بخش هستند، برخی‌ها می‌خواستند با ترساندن از جهنم و ... از مسائل ضد ارزش نهی کنند ولی انسان‌ها باید بفهمند که انجام ضد ارزش‌ها در ابتدا لذت‌بخش ولی در ادامه باعث ایجاد مشکلات و نابسامانی‌ها در زندگی خودمان می‌شود و باعث می‌شود که حال خودمان خراب شود و این می‌شود همان جهنم چون دوزخ امری جاری است. انجام کارهای ارزشی باعث می‌شود حال خودمان خوب بشود و به آرامش برسیم و این می‌شود همان بهشت.

برداشت من ازجمله که چی، این می‌باشد که من اگر می‌خواهم کسی را به کاری تشویق یا نهی کنم باید دلیل اصلی و واقعی آن کار را برایش بگویم و قبل از امورات زندگی و تصمیماتم به آخر و عاقبتش توجه کنم یعنی که چی که چی بشود، آخرش که چی؟ و بعد تصمیم به انجام یا عدم انجام آن عمل بگیرم. من باید از انجام کارهایم هدف داشته باشم وگرنه به نتیجه دلخواه نمی‌رسم.
در سفر اول و شروع درمان اعتیاد باید بدانم که برای چه می‌خواهم مصرف نکنم و به درمان برسم؟ مصرف مواد که لذت‌بخش است و نشئگی دارد ولی مرا به نابودی می‌کشاند. برای چی یا که چی می‌خواهم روزه‌بگیرم؟ گرسنگی و تشنگی و سختی را تحمل‌کنم گه چی؟ روزه برای سلامتی مفید است، روزه گرفتن از طریق باسیم سیستم ایکس مرا تقویت و فعال و پویا نگه می‌دارد. روزه گرفتن در ابتدا باعث می‌شود شهر وجودی ما دچار طغیان شود اما در ادامه عظمت و سلامتی بازمی‌آید و از آن بهره بهتری خواهیم برد. اگر من دلایل روزه را بدانم و جواب که چی روزه‌بگیرم را بدانم، می‌توانم با تمام سختی‌هایی که روزه گرفتن دارد این کار را انجام دهم وگرنه برایم زجرآور می‌شود.

این قضیه در تمام مسائل مثبت و منفی کوچک و بزرگ زندگی من نقش دارد یعنی اگر بتوانم به که چی های خودم در زندگی جواب منطقی بدهم می‌توانم به اهدافم برسم. مثلاً که چی پس‌انداز کنم؟ برای چه ازدواج کنم؟ برای چه تحصیل کنم؟  هزاران که چی های دیگر.

زمانی که جواب که چی هایم را بدهم به‌راحتی به اهدافم می‌رسم و سختی‌های رسیدن به هدفم برایم لذت‌بخش می‌شود. به‌عنوان‌مثال سفر اولی که با میل خودش نه به اصرار خانواده و دوستان به کنگره آمده است و می‌داند برای چی می‌خواهد به درمان برسد و مصرف نکند، دیگر ناله نمی‌کند، گله و شکایت نمی‌کند، سی‌دی‌هایش را گوش می‌دهد و می‌نویسد، ورزش می‌کند، منظم و باادب است و زمانی که به طوفان و سختی‌ها برخورد می‌کند صبر و تحمل می‌کند چون می‌داند برای چه می‌خواهد به درمان برسد و هدف او کاملاً مشخص و واضح است. این فرد برای رسیدن به هدف درمان و رهایی و حال خوش سختی‌ها را با جان و دل می‌پذیرد.

 

نویسنده: مسافر محمد کریمی
نگارنده: مسافر محمد بصیری
منبع: نمایندگی امین قم

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .