English Version
English

گزارش لژیون پزشکان پارک طالقانی نهم بهمن ماه 1394

گزارش لژیون پزشکان پارک طالقانی نهم بهمن ماه 1394

بیست و سومین جلسه از دوره هشتم لژیون پزشکان پارک طالقانی با نگهبانی و استادی آقای مهندس دژاکام و دبیری خانم اعظم، با دستور جلسه مسائل فنی، در تاریخ 9/11/94 راس ساعت 8 صبح آغاز به کار کرد.


 

مهندس:
امروز قرار بر این است که راجع به سوالات فنی امتحان کمک راهنمایی صحبت و آنها را بررسی نماییم. روزی که ما کار کردن را در مقوله اعتیاد آغاز کردیم در کل دو دیدگاه وجود داشت. یکی از آنها همان دیدگاه درمانی پزشکان بود و دیدگاه دیگر آن درمانی بود که خود معتادین انجام میدادند. در درمانی که معتادین انجام میدادند از افرادی به نام راهنما استفاده میشد که خود راهنما کسی بود که درمان اعتیاد خود را به پایان رسانده بود و حدودا دو تا سه ما از درمان او گذشته بود و آن زمان بود که میتوانست دیگران را در درمان اعتیاد راهنمایی کند. این افراد کسانی بودند که مثلا اگر هروئین مصرف میکردند در طول  سه تا چهار ماه سقوط آزاد بودند بعد از آن به کمک افراد دیگر میپرداختند. وقتی من این سیستم درمانی را دیدم با خود فکر کردم و دیدم که این روش شامل مشکلات زیادی میباشد. چون خود فرد هنوز به آن مرحله لازم نرسیده است و تجربه و دانش لازم را دارا نمیباشد.  این عمل درست مثال همان فرد کوری است که میخواهد اساس‌کش فرد کور دیگری باشد. مسئله بسیار مخربی که در این روش وجود داشت این بود که چون سقوط آزاد برگشت زیادی دارد راهنمایی بود که بیست شاگرد هم داشت. هنگامی که برگشت میخورد تمام شاگردهایش هم برگشت میخوردند و به مصرف مجدد مواد مخدر روی می‌آوردند.  ما برای این که در کنگره این اتفاق نیفتد امتحانی را در نظر گرفتیم که هرکس بخواهد کمک راهنما بشود باید از این امتحان گذر کند. قبل از آن در مرحله اول باید یک سال از رهایی فرد گذشته باشد و اگر این فرد از امتحان هم گذر کند در مرحله بعد باید راهنمای فرد شخص را تایید کند و سپس مسئولین شعبه هم باید او را تایید نمایند و بعد از این که این مراحل را گذراند آن زمان است که میتواند به عنوان کمک راهنما مشغول به کار شود.

در اوایلی که این قوانین پایه گذاری شد به شدت با آن مقابله میکردند و اکثرا میگفتند که ما به خاطر این که از درس و امتحان گریزان بودیم به سمت اعتیاد روی آوردیم حال شما میخواهید دوباره از ما امتحان بگیرید؟ که به همین خاطر در اوایل امتحانهای سبک تری گرفته میشد که الان به این مرحله رسیده است. امتحانات کنگره  شامل دو بخش است یکی مربوط به مواد مخدر است و دیگری در رابطه با تفکر و اندیشه است. ما اعتقاد داریم که اعتیاد متشکل از انسان و مواد مخدر است. یک کمک راهنما باید بداند که مواد مختلف چه تاثیراتی را بر روی انسان میگذارد و خود انسان را هم به خوبی بشناسد آن زمان است که میتواند کمک راهنمایی خوبی باشد. اعتیاد هم به فیزیولوژی انسان آسیب میزند هم به روان و تفکر که به همین خاطر ما برای قسمت فیزیولوژی امتحانی را در نظر گرفته‌ایم تحت عنوان امتحان فنی و برای قسمت تفکر و اندیشه امتحانی را در نظر گرفته‌ایم به نام امتحان جهانبینی که فرد باید هر دو امتحان را نمره قبولی بگیرد. امسال در امتحانی که آذر ماه برگذار شود حدودا 1680 نفر شرکت کردند و از این تعداد حداکثر باید 200 نفر قبول بشوند. در این امتحان سوالاتی که از افراد مسافر پرسیده میشود عینا در امتحان خانواده ها و همسفران از همان سوال ها استفاده میشود چرا که خانواده ها هم اگر بخواهند راهنمایان خوبی برای همسفران باشند باید کاملا به مواد مخدر و تاثیرت آن آشنایی کامل را داشته باشند. ورقه ها را که نگاه میکنیم میبینیم که اکثرا کسانی قبول میشوند که مدارک تحصیلاتی لیسانس و فوق لیسانس و حتی دکترا دارند.حال میخواهیم سوالات امتحان فنی امسال را با هم بررسی نماییم:


سوال اول:هر سی‌سی شربت اوتی چند میلی‌گرم تریاک است ؟
پاسخ: ما میدانیم شربت اوتی از 10% تریاک تشکیل شده است. من زمانی که این شربت را از دکتر مکفی گرفتم از من پرسید میتوانی میزان‌های املاح مختلفش را محاسبه کنی؟ من هم گفتم میتوانم. شربت را در آفتاب گذاشتم بعد از آن که خشک شد مقدار تریاکی که باقی مانده بود حدودا 10% شربت را تشکیل میداد برای الکل هم با کبریت آن را آتش زدم و زمانی که کاملا الکل آن از بین رفت آن را اندازه گیری کردم و آن هم حدودا 20% آن را تشکیل میداد. پس پاسخ این سوال 100 میلی‌گرم میباشد.
سوال اول قسمت دوم: چند میلی‌گرم تریاک معادل 10 سی‌سی شربت اوتی میباشد ؟
پاسخ: 1000 میلی‌گرم


سوال دوم: در روش دی اس تی برای شروع سفر در موارد زیر روزانه چه مقدار اوتی لازم است ؟
(در ابتدا بگویم که ما در کنگره برای هر مواد و هر میزان پروتکل خاص خودش را داریم. یک نفر میتواند با 0.1 سی‌سی سفر خود را آغاز کند و کس دیگر با 16.5 سی‌سی  آغاز میکند.)
الف: کسی که مصرف کننده شیشه است در کنگره با چه مقدار درمان خود را آغاز میکند؟
پاسخ: 0.2 تا 0.5 سی‌سی. چرا که اگر به کسی که شیشه خود را قطع کرده است 1 تا 2 سی‌سی شربت بدهید امکان دارد که فرد را حسابی به هم بریزد و حتی شاید به مرحله کما هم برسد. در ابتدا به فاصله 1 هفته روزانه همین مقدار را به بیمار میدهیم تا سازگاری ایجاد شود. این مسئله سازگاری مسئله‌ای است که در کنگره به آن اهمیت زیادی داده میشود. هفته دوم در دو وعده این مقدار تجویز میشود و بعد از آن در هفته سوم در سه مرحله بیمار از دارو استفاده میکند که ادامه درمان هم طبق پروتکل کلی انجام میشود.
ب: کسی که هروئین دودی یا تریاک را به صورت کشیدنی با وافور استفاده میکند با چه مقدار سفر خود را آغاز میکند؟
پاسخ: در پروتکل تی دی اس 3 سی‌سی به فرد تعلق میگیرد. اگر فرد بعد از 3 روز با این میزان سختی زیادی داشت میزان مصرفیش را به تی دی اس 6 سی‌سی میرسانیم. این روند تا 21 روز ادامه پیدا میکند که بعد از آن هم طبق پروتکل عمل میکنیم.


سوال سوم: اگر رهجو در اواسط سفر نامتعادل و یا خمار باشد معمولا 3 کار را میشود انجام داد آن سه کار را بنویسید؟
پاسخ: 1- داروی فرد را یا کاهش میدهند و یا برای مدتی قطع میکنند.
2- میزان دارو را افزایش میدهند.            3- پله را تکرار میکنند.


سوال چهارم: چرا تریاک را بهترین دارو برای درمان هروئین میدانند؟
پاسخ: چرا که اولین ماده‌ای است که از آن مرفین گرفته میشود و چون خود هروئین را از خود تریاک میسازند و بیشترین ماده تشکیل دهنده آن مرفین است از قضا بهترین گزینه برای درمان آن خود تریاک میباشد.


سوال پنجم: چرا سیگار را زود زود میکشند ولی تریاک را با فاصله استفاده میکنند؟
پاسخ: به دلیل طول عمر متفاوت این دو میباشد. سیگار مقدار زمانی که در بدن میماند و عمر میکند 1 ساعت است ولی تریاک حدود 8 ساعت در بدن طول عمر دارد.


سوال ششم: فردی دو ماده را با هم مصرف میکند در متود دی اس تی اول کدام ماده را قطع میکنیم؟(منظور از قرص قرص‌های روان گردانی است که بیمار سرخود استفاده میکند)
الف: تریاک و قرص: اول قرص را قطع میکنیم. توجه داشته باشید که قطع قرص در اینجا به صورت ناگهانی انجام نمیشود.
ب: الکل و قرص: اول قرص قطع میشود.
ج: الکل و تریاک: اول الکل کاملا قطع میشود. اگر در بین این دو اول تریاک را قطع کنید فشار بسیار زیادی به فرد خواهد آمد.
د: هروئین و شیشه: اول شیشه را بلافاصله قطع میکنیم.
ما در ایران الکلی کم داریم  اکثرا عرق خور هستند چرا که اگر به فرد الکلی یک روز الکل نرسد تشنج خواهد کرد.


سوال هفتم: معتادان به چند گروه تقصیم میشوند و راه حل هر کدام چه میباشد؟
پاسخ:1- کسانی که خواستار اعتیاد هستند. این افراد کسانی هستند که احساس میکنند که به یک ماده معجزه آسا دست پیدا کردند. این افراد را باید به آنها آگاهی بدهیم و مهارشان کنیم.
2- نامزدهای اعتیاد کسانی هستند که مصرف کننده نشده‌اند که باید این افراد در مراکز آموزشی تحت آموزش قرار بگیرند.
3- کسانی که خواستار رهایی هستند که این افراد را میتوانیم با روشهای تدریجی تحت درمان قرار دهیم.


سوال هشتم: مهمترین مسائلی که راهنما باید در هنگام برنامه دادن به رهجو به آنها توجه کند چه میباشند؟

پاسخ: در ابتدا بگویم که در حال حاضر حدود 1 ماه است که ساعت مصرف جیره در هنگام صبح بین ساعت 5 تا 7 میباشد و به جز این بازه زمانی ساعت دیگری نباید دارو تجویز شود. حال مطالبی که باید راهنما به آن توجه کنند عبارتند از: مسائل زناشویی خواب شغل و هنگامی باشد که در هنگام جلسات کنگره رهجو مصرف دارو نداشته باشد. مهمترین مسئله این است که مسائل زناشویی توجه شدیدی با آن شود چون این مسائل با داروی اوتی کاملا رابطه مستقیم دارد.

سوال نهم: چه کسی میتواند یک مسافر را برای همیشه از کنگره اخراج کند؟
پاسخ: هیچکس در کنگره این اجازه را ندارد که برای همیشه یک نفر را از کنگره اخراج کند. در این زمینه ممکن است مثلا 2 تا 4 ماه رهجو را از کنگره اخراج کنند ولی برای همیشه کسی این کار را نمیتواند انجام دهد.


سوال دهم: ترکیبات زیر مربوط به کدام ماده مخدر میباشد؟
1- آمفتامین: شیشه       2-تی اچ سی: حشیش       3-نارکتین: تریاک          4- اسید کلونیک: تریاک


سوال یازدهم: به جملات زیر پاسخ کوتاه دهید.
الف: حداقل و حداکثر زمان سازگاری چقدر است؟ 20 روز تا دو ماه
ب: فردی 0.9 گرم تریاک مصرف میکند چه مقدار اوتی باید مصرف کند؟ 9 سی‌سی
ج: در پروتکل دی اس تی روزانه حداکثر چه میزان اوتی میتوان تجویز کرد؟ 16.5 سی‌سی
د: کسی که در سفر اول  است چه مقدار غیبت کند به کمیته انضباطی معرفی میشود؟ 2 ماه( در بعضی موارد رهجو نامنظم است  و غیبتهای زیادی دارد ولی 2 ماه پشت هم غیبت نمیکند. در این شرایط مسئولیت او با راهنما است و راهنما تصمیم میگیرد که چگونه با رهجو برخورد کند.)


سوال دوازدهم: کسی به مدت یک ماه ترک کامل میکند از نظر کنگره 60 سیستم ایکس این فرد چه زمانی به تعادل میرسد؟
پاسخ: هیچوقت به تعادل نخواهد رسید.


سوال سیزدهم: انواع تعادل را نام ببرید؟
پاسخ: 1- تعادل پایدار         2- تعادل ناپایدار      3- تعادل بی تفاوت


سوال چهاردهم: به سوالات زیر پاسخ کامل بدهید؟
الف: آیا راهنمای مسافر باید با همسفر رهجو مشورت کند؟ راهنمای آقایان هیچ دخالتی در کار همسفر نباید بکند چرا که خود همسفر راهنما دارد. در بعضی از شرایط خاص راهنمای همسفر با راهنمای مسافر میتواند ارتباط داشته باشد و مشورت بکند ولی این امر فقط در شرایط خاص امکان پذیر است. یک مسئله دیگر این است که راهنما به هیچ وجه در بیرون از کنگره نباید با رهجو ارتباط داشته باشد مثلا خانه همدیگر نروند در رستوران با هم قرار نگذارند که این امر امری ضد ارزشی است و عواقب زیادی دارد هم برای راهنما و هم برای رهجو. تمام ارتباط رهجو و راهنما فقط در زیر سقف کنگره باید صورت بگیرد در غیر این صورت در بیرون از کنگره نباید با هم ارتباط داشته باشند. مسئله تلفن زدن به راهنما هم فقط زمانی باید باشد که مسئله بسیار مهمی پیش آمده است و رهجو حتما باید با راهنمای خود صحبت کند. افراد کنگره به تلفن من به هیچ عنوان زنگ نیمزنند و اگر کسی هم زنگ بزند عذر او را خواهم خواست.  
ب: برای یک مصرف کننده بهترین موادی که میتواند در بدن او جایگزین مواد خارجی که از طریق مواد مخدر وارد بدنش شده است بشود چیست؟ بهترین آن همان مواد شبه افیونی بدن است که خود بدن آن ها را تولید میکند و ما باید باعث شویم که بدن خودش دوباره این مواد را ترشح کند.
ج: در پله اول  مصرف کننده هروئین دودی بیشتر اوتی باید بگیرد یا مصرف کننده هروئین مشامی؟ در کنگره هرکدام به یک میزان اوتی خواهند گرفت.
د: کسی هم مصرف تریاک خوراکی دارد و هم هروئین برای شروع درمان از پروتکل کدام ماده استفاده میکنیم؟ تریاک خوراکی


سوال پانزدهم: چهار روش ترک و درمان اعتیاد را فقط نام ببرید؟
پاسخ: 1- سقوط آزاد 2- سقوط آزاد دارویی 3- درمان تدریجی 4- روش سنتی


سوال شانزدهم: رابطه راهنما و رهجو بر چه مبنایی استوار است ؟
پاسخ: معلم و شاگردی


سوال هفدهم: ارتباط راهنمای رهجو با خانواده‌اش چگونه است ؟
پاسخ: باید مرتبا با هم در تماس باشند؟ خیر
اگر لازم باشد میتوانند با هم بیرون از کنگره ملاقات کنند؟ خیر
تلفنی میتوانند ارتباط برقرار کنند؟ خیر
هیچ کدام از گزینه‌ها صحیح نمیباشد


سوال هجدهم: پاسخ کوتاه بدهید.
مسافر سفر اول برای تعویض راهنما به چه کسی باید مراجعه کند؟ مرزبان کشیک
برای تعویض راهنما آیا رضایت راهنمای قبل لازم است ؟ خیر
چه کسی میتواند تصمیمات در جال اجرای مرزبانان را متوقف کند؟ نگهبان کنگره 60
گروه مرزبانان باید هر چند روز یک بار جلسه مرزبانی تشکیل دهند؟ هر 14 روز 

         
سوال نوزدهم: در سی‌دی کار قدرت تحصیل شاه عباس با لباس مبدل چه حرفه‌ای آموخت؟ 

گلیم بافی


سوال بیستم: فرمانروایان زمان چه کسانی هستند؟

کسانی که تولید میکنند و باعث آبادی میشوند.


سوال بیست و یکم: آیا راهنمایی که داروها را خوب میشناسد میتواند قرص رهجوی خود را با داروی دیگر عوض بکند؟
پاسخ: خیر به هیچ عنوان نمیتواند این کار را انجام دهد.


سوال بیست و دوم: در متود دی اس تی داروهای کمکی مثل خواب آور ها و یا ضد افسردگیها چه نقشی دارند؟
پاسخ:  از نظر کنگره در روند درمانی نقش مخرب خواهند داشت.


سوال بیست و سوم: عکس‌العمل های آشکار برای تریاک را بنویسید؟
پاسخ: اسهال- آب ریزش بینی- عرق کردن- عطسه کردن- بیخوابی- سیمکشی و درد در دست و پا


سوال بیست و چهارم: سیستم ایکس و آنتی ایکس را تعریف کنید؟
پاسخ: سیستم ایکس مجموعه‌ای از ناقل‌های عصبی است که وظیفه ترشح مواد شبه افیونی بدن را دارد و آنتی ایکس به موادی گفته میشود که تعادل این سیستم را به هم بزند.


سوال بیست و پنچم: مبدا و مقصد و هدف در روشهای متداول ترک اعتیاد شامل چه چیزهایی میشوند؟
پاسخ: مبدا این است که مواد در خون انسان وجود دارد. مقصد آن است که این مواد را از خون خارج کنند و هدف آن است که جواب آزمایش اعتیاد فرد منفی بشود.


سوال بیست و ششم: اگر فرد مصرف کننده‌ای چند شبانه روز بیدار باشد و یا چند شبانه روز بخوابد مصرف او چیست؟
پاسخ: شیشه


سوال بیست و هفتم: در متود دی اس تی معنای هر کدام از حروف را بنویسید؟
پاسخ: دی: دژاکام و ضریب 0.8 است
اس: پله‌های بیست و یک روزه است
تی: همان زمان لازم برای درمان است که مینیمم 10 ماه میباشد.

 

 

نام پزشک

نام کلینیک

تلفن تماس

منطقه

دکتر رضا کارگشا

کلینیک اهورا

09125183651

اسلام‌شهر

دکتر آتوسا لکیان

دکتر باقریان

09127152991

18

زهره پاکدل

افلاطون

77585882

7

دکتر محمد جعفری

آرش

09121777013

سعادت آباد

محمد صالحی

مهر آیین

09122213685

شهر ری

دکتر اعظم انصاری

انصار

09124540662

رباط کریم

دکتر حمیدرضا فتحی ناز

شفای سبز

09123579588

رسالت

دکتر پریسا جعفریان

شادزی

09391999483

ستارخان

دکتر شیوا اکبریان

یزدان پاک

09382591555

پونک

محمودی

ایران مهر

44407224

پونک

دکتر غلامحسین هدایتی

مهرآوران

09122162016

5

روانشناس الهام بیات

انصار

56677893

رباط کریم

ساسان اسدی

آفتاب سلامت

09121353085

 

دکتر مسعود حاج رسولی

دانشگاه آزاد

09123017408

-

سید محمد رحیمی

روشنگر

09128109251

3

دکتر غزاله ابراهیمی

تبسم دوباره

09125046073

اسلامشهر

پرهام روشن ضمیر

رهپویان جاوید

09122187226

کارگر

حسین شکاری

دکتر حاجی پور

09124797974

یافت آباد

دکتر انیس رستگاری

سروش

09171519113

کرج

سمیه ازکات

دکتر حاجی پور

09383786070

یافت آباد

دکتر سید مسعود میر معینی

رهپویان جاوید

09123483025

کارگر جنوبی

دکتر نادر اشرف نیا

سفیر سلامت

09123061526

13

جلیل آقازاده

خلق ادیب

09126402142

11و 19

دکتر ستاره بقایی

اکسیر

09122211006

18

دکتر بهنام شاه محمدی

کلینیک مهرنام

09121035339

خانی آباد نو

کامبیز امیر علایی

ناجی شفا

09122053997

5

دکتر محمد حسین

کسری

09121351164

2

سید ابراهیم قدوسی

کیمیای شرق

09122345210

یافت آباد

الهام صدر

راه تندرستی

09127192505

5

 







تهیه و تنظیم: امین مغاری


 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .