English Version
English

دستور جلسه این هفته؛ از سایت کنگره چگونه استفاده می کنم ، مقاله‌نویسی ( هفته سایت )

دستور جلسه این هفته؛ از سایت کنگره چگونه استفاده می کنم ، مقاله‌نویسی ( هفته سایت )

رویکرد علمی کنگره 60، شناخت انسان و مواد مخدر یا به بیان جامع تر، موانعی است که انسان بر سر راه تکامل خود با آن روبرو می‌شود، آنچه که عنوان "جمعیت احیای انسانی" را توصیف کننده حرکت کنگره 60 برمی‌گزیند.

"انسان همیشه در طول تکامل مسافر است و خودش آگاهی ندارد، ولی شما اکنون می‌دانید که زندگی و حیات در طول سفر اتفاق می‌افتد ... رکود بر هیچ موجودی جایز نیست"

در طول این مسیر کنگره نسبت خود را با تمام مفاهیمی که انسان با آن روبرو می‌شود و یا لازم است روبرو شود مشخص می‌کند. دنیای کنونی، دنیای حاکمیت فناوری اطلاعات و تصاویر، در محیط‌ های چند رسانه ای و استفاده از سامانه های دیجیتال است. سایت ها و شبکه های اجتماعی در فضای مجازی اینترنت جزئی از زندگی و ارتباطات روزمره انسانها شده اند. کنگره 60 از تهدیدها فرصت می‌سازد و از تمام ظرفیت ها و فرصت های موجود در مسیر خود استفاده می‌کند. اهمیت استفاده از فضای مجازی و اینترنت باعث شده تا این موضوع یکی از دستور جلسات سالیانه کنگره 60 قرار گیرد و یک هفته از سال با عنوان "هفته سایت" نام گذاری شود. شایسته است با بخشی از تاریخ شکل گیری سایت کنگره 60 به بیان دیدبان محترم تحقیقات، آقای علی خدامی آشنا شویم:

جمعیت احیای انسانی (کنگره 60) به عنوان یک سازمان مردم نهاد که در حوزه اعتیاد و مواد مخدر فعالیت می کند در سال 1378 تاً سیس گردید. از درایت و تفکر فوق العاده بنیان کنگره 60 بود که از همان سالهای ابتدایی تشکیل این جمعیت، راه اندازی سایت اینترنتی را در دستور کار کنگره 60 قرار داد .

در سال 1380که مهندس دژاکام در فکر راه اندازی سایت کنگره 60 بود شاید کسی به فکر این چیزها نبود، اما او می دانست و این مسئله را خیلی جدی دنبال می کرد ؛ در اواخر سال 81 بود که مقدمات کار فراهم شد و در اوایل سال 82 سایت کنگره 60 با فعالیت اندک و به صورت آزمایشی شروع به کار نمود. پس از چند ماه ، در آذرماه 82 همزمان با چهارمین سالگرد تولد کنگره 60 سایت اینترنتی کنگره رسماً فعالیت خود را آغاز کرده بود.

 فعالیت سایت کنگره 60 روز به روز افزایش می یافت تا این که در سال 86 تصمیم گرفته شد که سیستم سایت توسط لژیون مرزبانی اداره شود و اولین لژیون مرزبانی سایت تشکیل گردید. فعالیت لژیون مرزبانان سایت تا سال 90 ادامه یافت . در سال 90 بنا به صلاح دید نگهبان کنگره 60 تصمیم گرفته شد که سایت توسط لژیون مرزبانی اداره نشود .  از آن موقع تا کنون مسئولیت مستقیم سایت کنگره 60 با نگهبان کنگره می باشد.

همسفر شهروز آذرپور، طراحی و امور فنی سایت را از همان ابتدای شکل گیری بر عهده داشتند و سایت کنگره 60 به همت ایشان و سایر خدمت گزاران این بخش، به سرعت در دو بخش قارسی و انگلیسی فعالیت خود را توسعه و ادامه داد. تمام بخشهای کنگره 60 از جمله نمایندگی‌ها، لژیون‌های درمان اعتیاد، لژیونهای درمان سیگار، راهنمایان و بخشهای ورزشی و تخصصی برای خود دارای وبلاگهای مجزا شدند تا جایی که در طول چند سال پس از شکل گیری، حدود 250 وبلاگ به سایت کنگره 60 پیوند خورد و در سال 89 در سومین جشنواره اعتیاد و رسانه که با همکاری سازمان صدا و سیما و ستاد مبارزه با موادمخدر ریاست جمهوری برگزار گردید، در بخش رسانه های دیجیتال مقام اول را کسب نمود.

با همه فراز و نشیب های فنی و امکانات موجود، سایت کنگره 60، هم اکنون فراتر از یک سایت و با استفاده از تمام عناصر متن، صوت، تصویر و ویدئو در قامت یک محیط چند رسانه ای فعالیت می‌کند. شاید در جهان چنین محیطی برای تولید علم و ارتباطات علمی پیرامون مواد مخدر و اعتیاد موجود نباشد و نکته قابل توجه این است که پشتیبانی این سایت چه در بخش امور فنی و طراحی و چه در بخش تولید محتوا، توسط مسافران و همسفران کنگره 60 انجام می‌گیرد.

شاید بتوان گفت که فعالیت سایت کنگره 60 هم اکنون در راستای سه محور قابل توصیف است؛

1.       رسانه و خبرگزاری در زمینه اعتیاد

اطلاعات مربوط به متد درمانی DST و انواع مواد مخدر، اطلاعات مربوط به بنیان کنگره 60 به عنوان مبدع این روش و همچنین تمامی بخشهای موجود در ساختار کنگره 60 مانند تحقیقات، تربیت بدنی، لژیونها، واحد شربت اپیوم و ... به صورت یک واحد مجازی در سایت کنگره 60 موجود است و به صورت وبلاگ مجزای لینک شده و یا بخشی از فضای سایت اصلی در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.

تمام اخبار داخلی کنگره 60، از قبیل رویدادهای ورزشی، گردهمائی‌ها، جلسات مسافران و همسفران در نمایندگی‌های مختلف، رهائی‌ها، تولدها، مراسم‌ها و ... به صورت روزانه  توسط افرادی که در نمایندگی‌های مختلف و یا سایت مرکزی به عنوان خبرنگار و عکاس فعالیت می‌کنند، پوشش خبری داده شده و ضمن انعکاس در وبلاگهای مربوط به خود، به صورت موقت در سایت مرکزی ثبت می‌گردد. دبیران سایت مرکزی، از بین مطالب ثبت شده روزانه تعدادی را انتخاب و در صفحه اصلی سایت به نمایش می‌گذارند.

همچنین آخرین اطلاعات مورد نیاز اعضاء، اطلاعیه ها، فراخوان ها و ... در زمینه های مختلف، در صفحه اصلی سایت اطلاع رسانی می‌گردد.

2.       مرجع علمی-آموزشی در زمینه پیشگیری، مهار و درمان اعتیاد

جدای از منحصر به فرد بودن روش درمان DST، شاید هیچ سایتی در دنیا، چنین بانک اطلاعاتی کاملی پیرامون انواع مواد مخدر و شناخت انسان در رابطه با اعتیاد و مسایل مربوط به درمان آن، یا به قول غربی ها ریکاوری از اعتیاد نداشته باشد. نوشتارهای کنگره 60، کتاب 60 درجه، 14 وادی، سی دی های آموزشی، مقالات علمی- تجربی تولید شده توسط اعضا، آخرین اطلاعات و دستاوردهای علمی کنگره 60، پروتکل درمانی و ... ، هر موضوعی که در راستای علم اعتیاد و درمان آن در کنگره تولید و جاری شده باشد، در سایت کنگره در دسترس همگان قرار می‌گیرد.

سایت کنگره 60 با تمامی سایتها و مراجع رسمی مربوط به درمان و ریکاوری اعتیاد در ایران و سراسر دنیا در ارتباط بوده و با ایشان در پیوند( لینک) است.

یکی از فعالیتهای مهم علمی و تحقیقاتی در کنگره 60، تشکیل لژیون پزشکان است که برای اولین بار در دنیا، روزنه ارتباطی میان گروههای خود گردان ریکاوری اعتیاد و مراجع علمی و دانشگاهی در این زمینه شده است. قسمتی از سایت به طور هفتگی به بازتاب جلسه لژیون پزشکان و دستاوردهای آن اختصاص داده می‌شود.

برای ارائه مطالب آموزشی کنگره 60، از تمام ابزار آموزشی مانند متن، تصویر، موسیقی و فیلم استفاده می‌شود، یکی از بخشهای جدید در سایت، کلیپ های کوتاه بکش و بکش به کارگردانی خانم شانی دژاکام است که پیام های آموزشی مربوط به حوزه اعتیاد و یافته های علمی - تجربی کنگره را را در قالب فیلم کوتاه به مراجعین سایت ارائه می‌دهد.

اگر در جستجوگر GOOGLE هر موضوعی پیرامون اعتیاد سرچ(جستجو) شود، اولین یافته های موتور جستجوی این سایت مربوط به مطالب سایت و وبلاگهای کنگره 60 است، که این نشان از اعتبار بالای کمی و کیفی مطالب علمی ثبت شده در سایت است.

3.       شبکه اجتماعی برای ارتباط اعضای کنگره در راستای موضوعات و اهداف آن

شاید سایت کنونی کنگره 60، به طور رسمی یک شبکه اجتماعی نباشد، اما در راستای موضوعات مربوط به حوزه کاری کنگره، به گونه ای برای اعضاء کارکرد یک شبکه اجتماعی را دارد. همه اعضای کنگره در هر مقطعی از سفر و درمان خود که باشند، چه مسافر و چه همسفر، در هر جایگاهی و با هر تحصیلاتی می‌توانند مقالات، دلنوشته ها، برداشتها و تجربیات خود را که در چارچوب اهداف کنگره باشد، به سایت اصلی یا وبلاگهای مربوط به خود ارائه دهند و معمولا در صورت عدم مغایرت با قوانین و حرمتها، بدون ممیزی، سانسور و یا حتی ویرایش خاصی، مطالب با اسم و مشخصات نویسنده بر روی سایت قرار می‌گیرد. گروهی از افراد آن را می‌پسندند، نظر می‌دهند، نویسنده و خوانندگان نظرات را مرور می‌کنند و گاهی مشارکتی مکتوب در ذیل مطلب شکل می‌گیرد؛ گویا این همان اتفاقی است که در شبکه های اجتماعی رخ می‌دهد.

هم اکنون بسیاری از افراد در سراسر دنیا با کنگره و متد درمانی آن از طریق سایت آشنا می‌شوند، به طوری که تعداد زیادی از بازدید کنندگان سایت کنگره از کشورهای اروپائی و آمریکا هستند. در حال حاضر تعداد بازدیدهای سایت کنگره 60 از مرز 30000 بازدید در روز عبور کرده است، این آمار آماری کاملا حقیقی است که توسط سایت مرجع آمارگیر "پرشین استات"، با لینک موجود در صفحه اصلی سایت، ارائه می‌شود. شاید در آینده ای نزدیک و با رشد و نمو درخت پربار کنگره 60 و بلوغ اعضای آن، سایت کنگره نیز هم‌راستا با توسعه رسانه های مجازی، رسما به یک شبکه اجتماعی با محور درمان اعتیاد و موضوعهای مربوط به آن تبدیل شود و این دور از دسترس و انتظار نیست.

در واقع از نگاهی دیگر سایت کنگره 60، تصویر کنگره در فضای مجازی است، تصویری تمام عیار از تمام آنچه که در کنگره جاری است، گوئی می‌توان در هر نقطه ای در دنیا، از لابلای کوچه های مجازی سایت به تمام بخشهای کنگره سر زد، در تمام جلسات و لژیونها شرکت کرد، مشارکت کرد، آموزش دید و دست به قلم و همراه او، بخشی از این رود خروشان شد؛ "از قلم است که گام‌های بلندش در سراسر گیتی روان و جاری می‌گردد، گوئی جوی ها به هم می‌پیوندند تا رود یا رودهای خروشان را تشکیل دهند و آن محتوا را به همه انسانها برسانند. این ها مجموعه ای هستند که اهداف و خواست های بشری را شکل می‌دهند و از تصور به تصویر و از تصویر به بنای حقیقت می‌رسانند."

سایت کنگره 60، بزرگترین نمایندگی کنگره 60 و در بردارنده همه نمایندگی‌های کنگره در فضای مجازی است، فضائی که به بیان بنیان کنگره 60 کاملا حقیقی بوده و رعایت حرمت ها در آن لازم و ضروری است:

فضای مجازی خود در نوع خودش فضائیست کاملا حقیقی و آنقدر حقیقی است که از حقیقی هم حقیقی تر است، ولی نکته اصلی و اساسی در اینجاست که در فضایی که نام آنرا مجازی گذاشته اند، نفس اماره انسان به دلیل نبودن خیلی از قید و بندها آزادتر حرکت می کند و با کوچکترین حرکت ضد ارزشی قادر است مثل گردباد انسان را به آرامی، اما  به عمق ظلمت هدایت می کند، بنابراین در این فضا بایستی به مراتب بیشتر مراقبت نمود تا شیطان به زیباترین شکل ممکن و موجه وارد افکار و اندیشه انسان نگردد، بنابراین اجرای حرمت های کنگره باضافه حرمت های دیگری که خود می دانید از اهمیت بالاتری برخوردار است.

مهندس حسین دژاکام

هفته سایت را حضور نگهبان کنگره60، آقای مهندس، که همواره ناظر و تابنده بر این مسیر هستند تبریک عرض می‌نمائیم.

به مسافران، آقایان بابک فرنقی ، رحمت فیضی ، حسین حاج رمضان ، کامران شریفیان، امیر بهی، نادر سلطان محمدی و همسفر الیاس قلی پور که در قسمت فارسی و آقای معینی که در قسمت انگلیسی سایت در گذشته فعالیت می‌کردند؛

به آقای خدامی دیدبان محترم تحقیقات که همیشه همراه و ستون محکمی برای سایت کنگره بوده اند،

به آقای شهروز آذرپور که بی وقفه و به طور مداوم از ابتدای شکل گیری سایت تا کنون طراحی و مدیریت پشتیبانی - فنی سایت را بر عهده داشته اند،

به آقایان کامران رک، مهدی پارسا، احمد شریفیان، سیروس مولائی، احسان جلیلیان خدمتگزاران بخش فارسی و آقای احسان رنجبر مترجم و سردبیر بخش انگلیسی سایت؛

و همچنین به تمام خدمتگزارانی که در شبکه گسترده وبلاگهای کنگره 60 در سراسر نمایندگی‌ها و در جایگاه های مختلف خدمتگزار بوده و هستند، دست مریزاد و خدا قوت گفته و هفته سایت را حضور ایشان و همه اعضای کنگره 60 تبریک عرض می‌نمائیم.

 

 

نویسنده: مسافر امین حمله داری

منبع: کنگره 60

 

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .