English Version
English

دستور جلسه این هفته : ظرفیت و مسئولیت ( قبله گم کردن)

دستور جلسه این هفته : ظرفیت و مسئولیت ( قبله گم کردن)

بنام قدرت مطلق الله

ظرفیت و مسئولیت ( قبله گم کردن)

دستور جلسات هفتگی کنگره 60 هرکدام در جای خود بسیار مهم است و درک و فهم و اجرای آن‌ها در زندگی ( به‌طور عام) و در افکار و اعمال و عملکرد ما در کنگره ( به‌طور خاص) تأثیرگذار است و ما را به تعادل که فوق درمان است هدایت می‌نماید . دستور جلسه این هفته نیز از این امر مستثنا نیست و از سه بخش تشکیل‌شده است:

ظرفیت

مسئولیت

قبله گم کردن

1- ظرفیت : اسم مصدر عربی از ریشه ظرف به معنای گنجایش، وسع، اندازه، میزان ، تحمل است.

در جزوه جهان‌بینی 2 به مفهوم موردنظر کنگره در خصوص ظرفیت اشاره‌شده است. به‌طور خلاصه اگر استخری را در نظر بگیریم، مقدار آب درون آن کمیت انرژی و میزان زلالی آب کیفیت انرژی و ابعاد و شکل استخر نمایانگر ظرفیت هر شخص می‌باشد که ارتباط مستقیم با دانایی دارد. درواقع ظرفیت بیشتر یعنی دانایی بیشتر و بالعکس ...........

از طرفی در وادی نهم به نقطه تحمل اشاره‌شده است. عنوان‌شده که هر نیروی نقطه تحملی دارد که اگر از آن بگذریم به آشوب می‌رسیم و باعث تخریب یا به‌اصطلاح انفجار سلولی می‌شویم. مثلاً اگر به یک شیشه بیشتر از نقطه تحملش فشار وارد کنیم ،می‌شکند یا اگر به یک انسان ازلحاظ روحی و روانی بیش‌ازحد فشار وارد کنیم، خشمگین شده و از تعادل خارج می‌گردد. بنابراین ظرفیت را می‌توان نقطه تحمل در نظر گرفت که ارتباط مستقیم با دانایی دارد.

2- مسئولیت: اسم مصدر عربی از ریشه سئل به معنای وظیفه، تکلیف، رسالت، پاسخگو بودن، عهده‌دار اعمال و رفتار شدن- درواقع مسئول کسی است که مورد سؤال قرار می‌گیرد.

انسان به ذات مکلف و مسئول است . درواقع چون اختیار دارد، مسئول اندیشه و گفتار و کردار خود می‌باشد. در وادی سوم و چهارم در خصوص مسئولیت انسان صحبت شده مثلاً :مسئول درمان اعتیاد، خود فرد است یا مسئول حل مشکلات و سختی‌ها ،خود فرد می‌باشد.

به‌طورکلی مسئولیت‌های انسان در زندگی بسیار زیاد است و می‌توان در مورد آن ساعت‌ها صحبت نمود یا کتاب‌ها نوشت. اما به نظر من اهم وظایف یک انسان را می‌توان در سه ضلع یک مثلث خلاصه نمود:

الف: مسئولیت نسبت به خود: اولین وظیفه یک انسان نسبت موجودیت خودش می‌باشد. وظایفی مثل: حفظ و سالم نگه‌داشتن جسم و روان با رعایت نظافت فردی و تغذیه مناسب و ورزش مفید و خواب کافی و دوری ازآنچه برای سلامتی مضر است. کسب درامد از راه درست برای برخورداری از زندگی شرافتمندانه . تحصیل علم و تجربه ، کسب معرفت و تزکیه و پالایش جهت برخورداری از حس سالم و تفکر سالم و رسیدن به آرامش و...............

ب: مسئولیت نسبت به خانواده: کوچک‌ترین عضو جامعه خانواده است . خانواده‌هایی که منسجم بوده و دارای پیوند عاطفی هستند، بستر را برای رشد علمی فرزندان فراهم می‌کنند و باعث رشد و توسعه جامعه می‌گردند. خانواده از سه بخش پدر ،مادر و فرزندان تشکیل‌شده است . هرکدام از این اعضاء بر اساس فرهنگ هر جامعه وظایفی به عهده‌دارند. درواقع مسئولیت امری دوطرفه است یعنی همان‌طور که پدر و مادر نسبت به فرزندان وظیفه‌دارند فرزندان هم در مقابل مسئولیت دارند. یکی از مهم‌ترین آن‌ها ایجاد و حفظ و رشد پیوند محبت بین اعضاء خانواده می‌باشد .

ج:مسئولیت نسبت به جامعه و هستی: انسان موجودی اجتماعی است و برای برطرف کردن نیازهای خود، احتیاج به ارتباط و هم‌زیستی با افراد جامعه دارد. از مسئولیت‌های یک انسان نسبت به جامعه و هستی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

وظایف محوله نسبت به محل کار –رعایت حقوق دیگران در زندگی اجتماعی شامل رعایت حقوق همسایه، رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، احترام به فرهنگ و باورهای مردم و.......  احترام و هم‌زیستی مناسب با طبیعت و کمک به سالم نگه‌داشتن آن - خدمت به همنوع در حد توان ( مادی و معنوی) و........

به نظر من اگر انسان سه نوع وظیفه ذکرشده را به‌خوبی به انجام برساند، مسئولیت خود را به‌عنوان یک انسان نسبت به قدرت مطلق انجام داده است.

3- قبله گم کردن: قبله به معنای جهت و مسیر حرکت می‌باشد. درواقع اصطلاح قبله گم کردن به معنای جهت و مسیر را گم کردن است که نتیجه آن هدف را گم کردن و نرسیدن به مقصود است.

اما ارتباط بین ظرفیت و مسئولیت چیست؟

سه حالت را می‌توان در خصوص این ارتباط در نظر گرفت:

ظرفیت=مسئولیت، نتیجه: تعادل

اگر ظرفیت و دانایی انسان به‌اندازه مسئولیت‌هایش باشد نتیجه آن تعادل است . بدین معنا که شخص به‌خوبی وظایف خود را انجام می‌دهد.

ظرفیت  بزرگ‌تر  از مسئولیت ، نتیجه: ارتقاء

شاید گاهی اتفاق بیفتد که ظرفیت و دانایی انسان بیشتر از مسئولیتش باشد. اگر در ساختار مربوطه مثلاً یک شرکت یا اداره، عدالت ، لیاقت و شایستگی و تخصص افراد اساس تصمیم‌گیری‌ها و کسب جایگاه‌ها باشد، فرد وظایف محوله را به‌خوبی انجام می‌دهد و در ادامه به جایگاه‌های بالاتر دست می‌یابد. در غیر این صورت از توانایی‌های افراد استفاده نمی‌شود و آن ساختار محکوم‌به سقوط و نابودی است.

ظرفیت ، کمتر از  مسئولیت، نتیجه: قبله گم کردن

آنچه موردنظر این دستور جلسه می‌باشد حالت سوم است .درواقع وقتی ظرفیت انسان کمتر از مسئولیت‌هایش باشد نتیجه آن قبله گم کردن است. اگر مصداق این دستور جلسه را در کنگره جستجو کنیم به ما می‌گوید: خدمت یعنی مسئولیت و با توجه به اولویت‌بندی مطرح‌شده در دستور جلسه ( ابتدا ظرفیت و بعد مسئولیت ) باید ابتدا ظرفیت و دانایی لازم را کسب کنیم و بعد خدمت که در کنگره به‌صورت داوطلبانه است را بپذیریم . کسی که ظرفیت لازم را در خود ایجاد نکند در برخورد با سختی‌ها و دشواری‌های خدمت دچار انفجار سلولی می‌شود و ابتدا به خود و بعد به دیگران که در ارتباط با او هستند آسیب وارد می‌کند.

برای بالا بردن ظرفیت تنها راه افزایش دانایی از طریق آموزش، تجربه و تفکر است. درواقع باید نقطه تحمل خود در مواجه با ناملایمات و سختی‌ها را در طول زمان و با تکرار منظم موضوع افزایش دهیم .

به نظر من کسی که خدمت را از سفر اول شروع می‌کند و به‌تدریج به جایگاه‌های بالاتر دست می‌یابد، ظرفیت لازم را در خود ایجاد می‌کند. او به‌خوبی با قوانین و اصول نوشته‌شده و قوانین نانوشته آشنا می‌شود. درواقع ساختار کنگره را به‌خوبی می‌شناسد و به شرح وظایف هر جایگاه آشناست و می‌داند در کجا و چگونه باید قوانین را جاری نماید .

مسئولیت باقدرت همراه است.اگر درست مورداستفاده قرار نگیرد باعث ایجاد گره قدرت و گره مسئولیت می‌شود . ساختاری بسیار پنهان که به‌راحتی نمی‌توان آن را در خود پیدا نمود . رشد این ساختار در ادامه باعث طمع و کبر و فراتر از قانون عمل کردن ، منیت و خودخواهی می‌گردد . بنابراین اگر مراقب نباشم سقوط خواهم کرد.

در پایان پیشنهاد می‌کنم سی دی مربوط به این دستور جلسه و همچنین سی دی خدمت و خیانت- گره قدرت- گره مسئولیت – ظرفیت و شخصیت را از نشریات تهیه و استفاده کنید.

با احترام

کمک راهنما مسافر علی جمالی

منبع کنگره 60

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .