English Version
English

کتاب ۶۰ درجه می‌تواند در همه سطوح هدایتگر ما باشد

کتاب ۶۰ درجه می‌تواند در همه سطوح هدایتگر ما باشد

کنگره ۶۰ انجیوی مردم‌نهادی است که در سال ۱۳۷۸ توسط مهندس دژاکام تأسیس گردید تا به درمان بیماری اعتیاد بپردازد، بیماری که به زعم دنیا و علم امروز، لاعلاج، پیشرونده و مرموز می‌باشد. 

کنگره ۶۰ بر اساس سه اصلِ علم، نیروی متخصص و منابع مالی به صورت خودکفا در حال حرکت می‌باشد و تاکنون در درمان اعتیاد به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته است؛ زیرا در سه زمینهٔ جسم، روان و جهان‌بینی به بررسی و درمان این بیماری می‌پردازد و شخص مصرف‌کنندهٔ مواد، علاوه بر درمان جسم می‌بایست در زمینه جهان‌بینی و روان که همان خلق ‌و‌خوی شخص است به تعادل لازم برسد که این موضوع منوط به آموزش‌هایی است که در کنگره صورت می‌گیرد.

یکی از اصولِ مهمِ درمان اعتیاد در کنگره، دانش و علم در این حوزه می‌باشد که در آن به صورت مسئله اعتیاد، شناخت انسان و موادمخدر می‌پردازد؛ زیرا اعتیاد از پیوند انسان و موادمخدر متولد می‌شود؛ بنابراین برای شناخت و درمان آن لازم است علاوه بر شناخت موادمخدر و کارکرد آن، انسان هم به طور کامل در دو بُعد صور آشکار و صور پنهان شناخته‌ شود. به فرموده آقای مهندس تا مسئله‌ای به طور کامل شکافته نشود و اجزای آن مشخص نگردد جوابی هم برایش پیدا نخواهد شد.

یکی از منابع مهم و علمی در کنگره، کتاب عبور از منطقه ۶۰ درجه زیر صفر نوشته آقای مهندس دژاکام می‌باشد. در این کتاب آقای مهندس با بیان تجربه خود از بیماری اعتیاد و درمان آن و با الهام از ماه مبارک رمضان به طور کامل، صورت مسئله اعتیاد را شکافتند و متد  DST را ابداع نمودند.

کتاب ۶۰ درجه یک اعجاز است؛ زیرا هم برای یک فرد کم‌سواد و بی‌سواد حاوی پیام و معنا می‌باشد و هم برای یک فرد تحصیل‌کرده دارای پیام‌ها و معانی متفاوتی است و هر کس به اندازه ظرف وجودی و دانایی خودش از این دریای بیکران دریافت‌های متفاوتی دارد.

از اعجازات دیگر این کتاب این است که هیچ‌گاه تکراری نمی‌شود و هر بار که مطالب آن را مطالعه می‌کنیم به یک درک و شناخت جدیدی می‌رسیم و به فرموده آقای مهندس هنوز هیچ کس نتوانسته به طور کامل تمام مطالب این کتاب را درک نماید.

کتاب ۶۰ درجه چراغ راهی است که برای همه انسان‌ها قابل استفاده است و فقط مختصِ مصرف‌کنندگان مواد مخدر نمی‌باشد؛ زیرا آموزش‌های این کتاب معطوف به کلیه مسائل زندگی انسان‌ها می‌شود و در همه سطوح می‌تواند هدایتگر ما باشد.

هستی بر اساس سه مؤلفه نور، صوت و حس در جریان است. کتاب ۶۰ درجه زیر صفر نیز از این سه مؤلفه برخوردار می‌باشد؛ زیرا شامل تصاویر، متن کتاب و همچنین نت‌های موسیقی است. در این کتاب، چهارده تصویر طراحی شده است که چهار تصویر آن مربوط به عبور ماشین از منطقه کوهستانی و یخبندان می‌باشد که در این تصاویر، ماشینِ قرمز رنگ، سمبل و تمثیل جسم انسان و یخبندان هم تمثیلی از دشواری راه می‌باشد. 

چهار تصویر هم مربوط به درخت پوسیده است که تمثیلی از درون یک انسان آلوده به مواد مخدر می‌باشد و به مرور زمان با رشد جوانه‌ها، این درخت پوسیده از بین رفته و تبدیل به درختان شاداب و تنومند می‌شود. در این تصاویر جوانه‌ها همان بازسازی سیستم‌های حیاتی فرد مصرف‌کننده  می‌باشند.

سه تصویر دیگر در این کتاب مربوط به نبرد درون؛ یعنی نبرد بین عقل و نفس است که فرد بعد از این نبرد، مسیر خود را پیدا می‌کند و راه برایش نمایان می‌شود و حیات دوباره را درون خودش حس می‌کند.

تصاویر کتاب ۶۰ درجه تمثیلی از درون و برون ماست و آغاز و پایانِ سفرِ یک مسافر و همسفر را به خوبی نشان می‌دهد. شروع تصویر، منطقه یخبندان است که ماشین به سختی از آن عبور می‌کند و می‌بایست آرام و آهسته حرکت کند تا سقوط نکند. تصویر پایانی که تصویر اسکی‌بازان است، تصویر رهایی و ورود به سفر دوم می‌باشد و باز هم همان یخبندان است؛  ولی این بار اسکی‌بازان با شادی و آرامش در آن مشغول تفریح هستند.

یکی دیگر از تصاویر بسیار عمیق و تأثیرگذارِ این کتاب، تصویرِ غسل در صحرا می‌باشد که در آن، شخص با باران رحمت الهی شسته می‌شود و تمام ضدارزش‌ها را به شن‌های صحرا می‌سپارد که حتی شن‌ها هم از پذیرش این آلودگی‌ها اکراه دارند و لباس سفیدی که نشان رهایی و پاکی است به فرد هدیه داده می‌شود.

علاوه بر تصاویر داخل کتاب، تصویر روی جلد و پشت جلد هم بسیار مهم می‌باشند. تصویر روی جلدِ کتاب بیانگر ساختمان الهی و نمادی از قدرت خداوند می‌باشد که بهشت و جهنم را کنار هم نشان می‌دهد و همچنین نمادی از اضداد است و بیانگر این موضوع است که جهان بر پایه اضداد بنا شده است و در درون ما هم این اضداد وجود دارند و بهشت و جهنم در انسان‌ها جاری است؛ لیکن عملکرد ماست که تعیین می‌کند در بهشت باشیم یا در جهنم و این تصویر مزیّن به نام اللّه می‌باشد.

تصویر پشت جلد کتاب هم بیانگر جایگاه ما بعد از درمان اعتیاد و ورود به سفر دوم می‌باشد که می‌توانیم همچون عقاب مشرف بر اوضاع باشیم و می‌توانیم در جایگاه‌های خدمتی متفاوت در درمان اعتیاد کمک کنیم و این آتش ویرانگر را مهار نماییم.

برای بعضی از تصاویر کتاب، قطعات و نت‌های موسیقی ساخته شده؛ از جمله آوای رهایی که مربوط به تصویر اسکی‌بازان می‌باشد و در روز رهایی مسافران نواخته می‌شود و شکوه و عظمت خاصی را به نمایش می‌گذارد.

متن کتاب دارای پیام‌هایی است که استادان جناب مهندس آنها را بیان فرموده‌اند و هر کدام دنیایی از معانی است و هر کس به اندازهٔ درک خودش می‌تواند دریافت و برداشت داشته باشد. علاوه بر پیام‌ها، چهارده قانون نیز در کتاب عنوان شده که در طول سفر مورد استفاده ما قرار می‌گیرند و باعث تعالی و تکامل تفکرات ما می‌شوند.

صحبت در مورد کتاب ۶۰ درجه بسیار زیاد است؛ زیرا این کتاب دریایی بیکران است. خداوند را شاکریم که کتابی هدایتگر را در مسیر ما همسفران و مسافران کنگره قرار داد تا بدانیم آنچه را که نمی‌دانیم.

 

نویسنده و ویراستار: کمک راهنمای همسفر مریم

تهیه مطلب: همسفر سمانه

ارسال: همسفر الهام

همسفران نمایندگی شادآباد

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .