English Version
English

حدود ۳۰ سال در درمان اعتیاد از دنیا جلوتر هستیم

حدود ۳۰ سال در درمان اعتیاد از دنیا جلوتر هستیم

«حسین دژاکام» روز سه شنبه در آستانه برگزاری «سیزدهمین کنگره بین‌المللی دانش اعتیاد»، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی ایرنا ضمن اشاره به اینکه در این کنگره به مقالات برتر در زمینه rehabilite (باز توانی) و روش درمان تدریجی (DST) از سوی این جمعیت جوایزی اهدا می‌شود، گفت: اهدای تمام جوایز مربوط به روش درمان تدریجی (DST) توسط انتشارات دژاکام انجام می‌پذیرد. درواقع پنجاه‌ درصد همیاری و همکاری را جمعیت احیای انسانی کنگره ۶۰ و پنجاه‌درصد را انتشارات دژاکام تقبل کرده است.

مدیرکل جمعیت احیای انسانی کنگره ۶۰ با اشاره و تشریح برگزاری سیزدهمین کنگره بین المللی دانش اعتیاد، یادآور شد:‌ این کنگره توسط شماری از مراکز علمی و تحقیقاتی به مدت سه روز از سی‌ام مردادماه امسال در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی تهران برگزار می‌شود.

دژاکام درباره چگونگی حضور این جمعیت و حمایت‌های مادی و معنوی انجام‌شده توسط آن، گفت: نگاه جامعه پزشکی به روش درمان تدریجی اعتیاد در کنگره ۶۰ به نام روش (DST)، نگاه بسیار مثبتی است چراکه ما به هر دو بخش بیماری اعتیاد توجه می‌کنیم.

وی افزود: ازنظر این جمعیت اعتیاد شامل دو بخش است؛ یک بخش شامل درمان‌های پزشکی و بخش دیگر ریکاوری است. به‌طور مثال زمانی که عمل جراحی انجام می‌شود، درابتدا پزشک عمل را انجام می‌دهد و سپس وقتی‌که کار او به اتمام رسید، بخش ریکاوری آغاز می‌شود. بخش ریکاوری بیمار را نگهداری می‌کند تا زمانی که بیمار به هوش بیاید.

این فعال حوزه‌آسیبهای اجتماعی تصریح کرد: هم‌اکنون جمعیت همکاری بسیار تنگاتنگ و مثبتی با پزشکان و جامعه پزشکی دارد تا جایی که جامعه پزشکی هم به ریکاوری و درمان اعتقاد پیداکرده و معتقد است ریکاوری در جمعیت احیای انسانی کنگره ۶۰ بسیار قوی و نیرومند عمل می‌کند و حتی در جهان بهترین است.

دژاکام یادآور شد: جامعه پزشکی همچنین معتقد است در بین سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه اعتیاد، در بخش ریکاوری، فعالیت کنگره با لحاظ کردن ورزش، موسیقی و ... قابل‌قبول است چون حتی خانواده‌ها در پروسه درمان حضور دارند و تمام‌کارها با برنامه‌ریزی انجام می‌شود.

مدیرکل جمعیت احیای انسانی کنگره ۶۰، درباره ریکاوری در کنگره ۶۰ توضیح داد: به فرض این که شما یک مریض را جراحی قلب کرده‌اید، وقتی‌که او را به بخش ریکاوری منتقل می‌کنید، اگر جراحی قلب نادرست انجام‌شده باشد، آیا بخش ریکاوری می‌تواند کاری انجام دهد؟ یا شما فردی را که استخوان پایش شکسته است، جراحی می‌کنید؛ اگر شما استخوان پا را کج بگذارید و استخوان خوب جوش نخورد و هنگام جراحی دچار عفونت بشود و با همین وضعیت بیمار را به بخش ریکاوری تحویل بدهید اگر بهترین بخش ریکاوری دنیا باشد، آیا می‌تواند پا را درست سر جای خود بگذارد؟ زمانی ریکاوری موفق است که قسمت جراحی و درمان درست انجام ‌شده باشد؛ بنابراین، این باور در جامعه پزشکی کم کم در حال عوض شدن است.

دژاکام گفت: وقتی‌ که من صحبت از درمان اعتیاد می‌کنم یعنی اینکه کسی که مایل به درمان است، پیش شما بیاید و شما درمانش کنید؛ و اگر  چنین شخصی ماده مخدر هروئین مصرف می‌کند به او بگویید که یک هفته در یک انبار پر از ماده مخدر هروئین بخوابد و به خواب برود و هیچ اثر و وسوسه‌ای در او نباشد، آن‌وقت ما می‌گوییم که او درمان شده است.

مدیرکل جمعیت احیای انسانی کنگره ۶۰  با بیان اینکه در حال حاضر ۲۰ سال از ابداع روش درمان تدریجی در این جمعیت گذشته است؛ افزود: بسیاری از افراد این روش را پذیرفته‌اند اما عموم هنوز آن را نپذیرفته‌اند که البته خودشان هم روش درمان را نمی‌دانند در حقیقت باید گفت که «به عمل کار برآید، به سخن‌دانی نیست!».
وی تصریح کرد:‌ روش درمان اعتیاد به مقالات ISI و چاپ مقالات علمی در مجلات برتر دنیا و سخنرانی در همایش‌های دنیا نیست؛ به این است که شما باید «درمان» کنید.
 دژاکام یادآورشد:  اعتیاد یک بیماری چند فاکتوری است؛ به عبارتی مثل یک معادله چند مجهولی است که به همان شکل مانده است. اکثر تحقیقات به این شکل است که صرفاً پرسشنامه‌های مختلفی را پر می‌کنند اما ما دراین زمینه دست به تحقیقات گسترده‌ای زده‌ایم.

مدیر کل احیای جمعیت انسانی کنگره۶۰ درباره مقالات ارائه‌شده توسط اعضای کنگره ۶۰ در سیزدهمین کنگره بین‌المللی دانش اعتیاد هم گفت: تمام مقالاتی که به کنگره ۶۰ ارائه شده است، مورد نقد و بررسی و داوری قرار گرفت و از بین مقالات، تعدادی به‌صورت مقاله و پوستر ارائه می‌شود.

وی بابیان اینکه امسال کنگره ۶۰ یکی از حامیان سیزدهمین کنگره بین‌المللی دانش اعتیاد است اظهارداشت:
سازمان‌های مردم‌نهاد در درجات مختلفی قرار دارند؛ بنابراین آن‌هایی که در وضعیت مناسبی هستند، بایستی به ضعیف‌ترها کمک کنند. اتحادیه اروپا به سازمان‌های مردم‌نهاد در سراسر دنیا کمک می‌کند کما اینکه می‌خواستند به ما هم کمک کنند که ما قبول نکردیم. اتحادیه اروپا هم اکثر مبالغ را از سازمان‌های مردم‌نهاد دیگر تأمین می‌کند؛ برخی از این سازمان‌های قوی می‌آیند و مبالغی جهت کمک به سازمان های ضعیف تر پرداخت می‌کنند و اتحادیه این مبالغ را در اختیار دیگران قرار می‌دهد.

مدیرکل جمعیت احیای انسانی کنگره ۶۰ گفت: اگر ما حرفی داریم، حرفمان باید در مجامع علمی مطرح شود و انتظار هم نداریم که همه‌ آن را قبول کنند. به‌طور مثال من ۲۰ سال تحمل کردم و ۲۰ سال دیگر هم تحمل می‌کنم. نه‌تنها ما، بلکه همه سازمان‌های مردم‌نهاد، سازمان‌های دولتی و خصوصی بایستی این همایش را موردحمایت قرار دهند؛ چون یک اتفاق بین‌المللی است که در کشور ما به وقوع می‌پیوندد و همه ما می‌بایست آن را حمایت کنیم. تمام متخصصان کشور در این همایش جمع می‌شوند و این در نوع خودش بی‌نظیراست.

وی درباره روش درمان تدریجی اعتیاد به نام (DST) هم گفت:‌ این روش در ایران کشف‌شده و نه‌تنها برای ترک اعتیاد بلکه برای اینکه داروها را از بیماران پس بگیرید، می‌توان طبق این روش عمل کرد چراکه در حال حاضر یکی از معضلات حوزه پزشکی و روان‌پزشکی این است که وقتی‌که یک دارو به‌طور مداوم به شخص داده می‌شود، دیگر نمی‌توانند آن را پس بگیرند. مثلاً شخصی ۱۴ سال است که قرص می‌خورد، دیگر نمی‌توانند قرص را از او پس بگیرند و روش درمانی تدریجی (DST) این توانایی را دارد که قرص را از بیمار پس بگیرد. در واقع DST  روشی برای حل این مسئله و برای درمان اعتیاد البته با داروی OT (شربت تریاک) است.

مدیر کل کنگره ۶۰ تاکید کرد: برای اینکه این موضوع به جوامع پزشکی نشان داده شود، دعوت می‌شود تا در این امر تحقیق کنند و به بهترین تحقیقات جایزه‌ تعلق می‌گیرد. حتی ممکن است سال آینده این‌گونه باشد که مبالغی در اختیار افرادی قرار بگیرد که می‌خواهند در این خصوص تحقیق کنند.

دژاکام که در هیات داوران این دوره حضور دارد درباره ملاک و چارچوب داوری‌های سیزدهمین کنگره بین‌المللی دانش اعتیاد گفت: من صرفاً در هیات داوری «روش DST» حضور دارم و اظهارنظر می‌کنم.

وی درباره برنامه آینده جمعیت احیای انسانی کنگره ۶۰ در حوزه پژوهش گفت: برنامه آینده ما این است که از مغز تصویربرداری کنیم یعنی مغز شخص مصرف‌کننده مواد مخدر را که وارد کنگره ۶۰ می‌شود، مورد آزمایش MRI قرار دهیم و از تمام لایه‌های مغز عکس بگیریم و بعد از گذشت ۶ ماه و طی شدن دوره درمان او، مجدداً عکس بگیریم و ببینیم که روش درمان تدریجی (DST) چه تغییراتی ایجاد کرده است چراکه ما به دنبال تحقیقات میدانی و کاربردی هستیم.

مدیرکل جمعیت احیای انسانی کنگره ۶۰ تصریح کرد: کارکرد این دارو براین مبنا استوار است که ببینم تحقیق انجام‌شده چقدر درست و دقیق است و پرسشنامه یا تحقیقات علمی و کاربردی است. فردی روی ۵۰۰ تن از اعضای کنگره ۶۰ تحقیقاتی را انجام داده و طرح وی یک سال  طول کشیدهاست و امروز باید ببینیم که آیا آن طرح ارزشش را دارد یا خیر.

دژاکام با بیان اینکه این جمعیت امسال در بخش موسیقی هم در این همایش شرکت کرده است گفت: زمانی که نیروهای نظامی می‌خواهند قدرتشان را نشان بدهند، مانور نظامی می‌گذارند. ما هم که می‌خواهیم در درمان و ریکاوری قدرت خودمان را نشان بدهیم، بنابراین مسابقات ورزشی می‌گذاریم؛ ما در رشته‌های مختلف ورزشی قهرمان کشور شده‌ایم. در زمینه موسیقی هم‌گروه موسیقی کنگره ۶۰ دو تا سه سال است که فعالیت می‌کند و آرام‌آرام به یک ارکستر کامل تبدیل می‌شود که آهنگ‌های کنگره ۶۰ را می‌نوازد و می‌خواند.
وی اظهار داشت: تمام قطعاتی که نواخته می‌شود ساخته اعضای کنگره ۶۰ است. این گروه مورد تشویق وزیر کشور، شهردار تهران و معاونت نیروهای انتظامی وقت، سردار اسکندر مومنی دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر قرارگرفته و گروه موسیقی کنگره ۶۰  در این همایش هم حضور منسجمی خواهد داشت.

 

خبرگزاری ایرنا
www.irna.ir/news/83443764/

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .