English Version
English

بین ظرفیت و مسئولیت ارتباط وجود دارد

 بین ظرفیت و مسئولیت ارتباط وجود دارد

خداوند بزرگ را سپاس‌گزارم که به من هم اجازه داد تا در این مکان مقدس باشم و آموزش بگیرم و به حال خوب برسم، از ایجنت محترم خانم عفت و مرزبانان عزیز سپاس‌گزارم که به من اجازه خدمت در این جایگاه را دادند؛ اما در مورد، دستور جلسه ظرفیت و مسئولیت و قبله گم کردن، مطمئناً همه ما با کمی تفکر می‌توانیم متوجه شویم که ظرفیت از کلمه ظرف گرفته شده است و به معنی میزان و اندازه  است البته این اندازه می‌تواند برای هر چیز، هر موجود و یا هر انسانی متفاوت باشد و در واقع همان ظرف وجودی فرد را تشکیل می‌دهد.

درباره مسئولیت نیز می‌توانم بگویم که ریشه از سؤال کردن دارد که به نظر من زمانی که به کسی کاری سپرده می‌شود آن شخص باید در برابر آن مسئولیت پاسخ‌گو باشد و آن کار را به درستی انجام دهد که در کنگره 60 این موضوع به عینه دیده می‌شود و با اینکه افراد در مقابل کاری که انجام می‌دهند توقع هیچ مزدی ندارند ولی این‌طور نیست که هر کس هر کاری دلش خواست انجام دهد بلکه همه در برابر جایگاه‌های خود مسئول هستند و باید پاسخ‌گو باشند.

انسان دارای قدرت اختیار است و هر مسئولیتی که به او داده می‌شود به اختیار و انتخاب  خود او است، پس هر جایگاهی که به دست می‌آورد برایش فرصتی می‌شود که مسئولیت آن را بپذیرد و آن را به درستی انجام دهد. ارتباط بین ظرفیت و مسئولیت در این است که هر کس به اندازه ظرفیتش می‌تواند مسئولیتی را قبول کند. انسان در مسیر زندگی خود دارای مسئولیت‌های دیگری نیز هست (خانه و خانواده، کار، اجتماع و...) اما رابطه ظریف و مهمی بین پذیرش مسئولیت و ظرفیت وجود دارد که با شناخت ظرفیت به این مهم پی خواهیم برد.

انسان‌هایی که ظرفیت انسان بودن را ندارند دچار خطا و اشتباه در زندگی خود می‌شوند. هر چه انسان دانایی و آگاهی‌اش بیشتر باشد گنجایش و ظرفیتش نیز بیشتر می‌شود و در نتیجه در مسیر زندگی خود کمتر دچار لغزش و اشتباه می‌شود. انسان هر مسئولیتی که به عهده دارد باید ظرفیت آن را نیز داشته باشد از مسئولیت‌های کوچک تا بزرگ‌ترین آن‌ها و اگر ظرفیت لازم و مناسب وجود نداشته باشد حاصلی جز تخریب برای انسان ندارد.

استاد امین در موضوع ظرفیت می‌فرمایند انسان معمولاً مملو از آرزوها و خواسته‌ها هست که دوست دارد در زندگی به آن‌ها برسد (شغل، مسئولیت، خانه و ماشین و ...) که اگر به آن‌ها نرسد و یا با وجود تلاش به او داده نشود دچار اندوه و کینه و حسادت و خشم یا دیگر حس‌های منفی می‌شود. انسان باید همیشه خواسته و آرزو داشته باشد و دارد منتهی آرزوها و اهدافش بایستی بر مبنای ظرفیت و توان و استعدادهایش باشد و تشخیص آن کار عقل است و یا مسئولیت‌هایی که انتخاب می‌کند بایستی بر همین مبنی باشد و در غیر این صورت دچار مشکل می‌شود.

انسان زمانی که ظرفیت لازم را در خود به وجود آورد قابلیت و شایستگی برای هر چیزی را دارد از آن زمان هر مسئولیتی داشته باشد از پس آن برمی‌آید و قبله خود را گم نمی‌کند. خداوند هر چیزی را به انسان می‌دهد در حد ظرفیتش است، یعنی اذنش صادر شده و هر کس در هر جایگاهی قرار می‌گیرد می‌تواند به نحو احسن آن را پشت سر بگذارد و ظرفیت لازم را دارد. کنگره جایی است که می‌توان آموزش‌ها را کاربردی نمود و همین مسئولیت‌پذیری در واقع در وادی‌های اول تا چهارم به نوعی آموزش داده شده‌اند.

نویسنده: همسفر مریم از پارک پرنیان فولاد شهر، رشته ورزشی بسکتبال
عکس: همسفر مرضیه، مرزبان خبری پارک پرنیان فولاد شهر
ویراستاری و ارسال: همسفر سپیده، خدمتگزار سایت
گروه ورزش همسفران کنگره 60

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .