English Version
English

ذهن آرام باعث کاهش وزن می‌شود

ذهن آرام باعث کاهش وزن می‌شود

جلسه دوازدهم از دوره چهارم کارگاه‌های آموزشی مجازی همسفران کنگره ۶۰ نمایندگی شیخ‌بهایی به استادی راهنما همسفر شهین، با دستور جلسه «تجربه من از اضافه‌وزن و تعادل آن با متد کنگره ۶۰» روز شنبه 18 فروردین‌ماه 1403 برگزار شد.

خلاصه سخنان استاد:

خداوند بزرگ را بسیار سپاسگزارم که توفیق پیدا کردم تا بتوانم به جسم خود اهمیت بدهم؛ از آقای مهندس و خانواده محترمشان سپاسگزارم که برای سلامتی اعضا ارزش قائل شدند و با ارائه سی‌دی‌ها، راه صحیح غذا خوردن و علم درست زندگی کردن را به ما آموختند.

کنگره ۶۰ بعد از درمان اعتیاد و درمان سیگار موفق به درمان اضافه‌وزن گردید؛ افراد زیادی در کنگره توانسته‌اند به‌راحتی به وزن مطلوب خود برسند و با کاهش وزن، بیماری‌های‌ جسمی دیگرشان نیز درمان شده و به‌سلامتی کامل دست پیداکرده‌اند.

مشکل اضافه‌وزن و چاقی یکی از مشکلاتی است که امروزه جهان با آن روبروست و به روش‌های مختلف می‌خواهند آن را درمان کنند. علم پزشکی نیز با کوچک کردن معده، برداشتن مقداری از روده یا استفاده از لیزر و ... درصدد کاهش وزن برآمده؛ ولی اشخاصی که از این روش‌ها استفاده کرده‌اند به مشکلات دیگری دچار شده‌اند‌، به‌خوبی نمی‌توانند غذا بخورند و یا دائماً مجبورند از طریق مصرف قرص‌های مکمل نیازهای بدنشان را تأمین کنند. آقای مهندس می‌فرمایند: «مشکل افرادی که اضافه‌وزن دارند از پرخوری نیست؛ بلکه به خاطر این است که غذا خوردن صحیح را نمی‌دانند.»

درمان اعتیاد زمانی اتفاق افتاد که صورت‌مسئله آن حل شد؛ کاهش وزن نیز زمانی صورت می‌گیرد که شخص بتواند صورت‌مسئله آن را برای خود بشکافد. اولین قدم برای کاهش وزن شناخت جسم است که آقای مهندس در سی‌دی‌های ساختمان جسم ۱ تا ۶ ما را با آن آشنا می‌کنند. جسم ما برای حرکت کردن به مواد اولیه‌ای نیاز دارد که با خوردن غذا فراهم می‌شود؛ جالب اینکه تمام موادی که در خاک وجود دارد در بدن ما هم وجود دارد و جسم ما می‌تواند خودش را بازسازی کند، مشروط بر اینکه مواد اولیه از بیرون به آن برسد.

ما باید بدانیم که یک‌شبه اضافه‌وزن پیدا نکرده‌ایم که بخواهیم در مدت‌زمان کوتاهی به وزن ايده‌آل برسیم؛ این اتفاق باید آرام‌آرام صورت بگیرد. برای کاهش وزن به یک ترازوی دیجیتال نیازمندیم و هرروز صبح قبل از خوردن صبحانه باید خودمان را وزن کنیم؛ ترازو مانند چراغی است که در دست گرفته‌ايم و راه را به ما نشان می‌دهد.

به‌طورکلی برای رسیدن به وزن متعادل باید به سه پارامتر دقت کنیم؛ اول اینکه چه بخوریم، دوم اینکه چه زمانی بخوریم و سوم اینکه چه مقدار بخوریم؛ همانند بیماری که برای درمان آن باید از داروی مناسب در زمان مناسب و با دُز مناسب استفاده شود.

در لژیون تغذیه سالم ما با ساختمان جسم آشنا می‌شویم و می‌دانیم که روزانه چه غذایی، به چه مقدار و در چه زمانی مصرف کنیم. سالاد از اهمیت خاصی برخوردار است که علاوه بر رساندن ویتامین‌های لازم به بدن از اشتهای کاذب هم جلوگیری می‌کند و زمان استفاده از آن بیست تا سی دقیقه قبل از خوردن غذا است؛ بهترین زمان خوردن صبحانه از ساعت ۶ تا ۸ صبح، ناهار از ساعت ۱۲ تا ۲ بعدازظهر و زمان صرف شام از ساعت 7:30 تا ۹ شب است. در کنار تغذیه سالم، ورزش و تحرک نیز کمک شایانی به فرد می‌کند و لازم است روزانه نیم ساعت و به‌طور مستمر انجام شود.

نکته مهم برای کاهش وزن، خواسته فرد است؛ هرچه خواسته فرد قوی‌تر باشد زودتر به نتیجه می‌رسد. استفاده از D.sap، نیم ساعت قبل از صبحانه و قبل از خواب نیز سودمند است؛ چون حاوی مواد گوناگونی است که بدن به آن نیازمند است و حلال خوبی برای چربی‌های اضافی بدن است.

پروتئین نقش سازنده‌ای برای عضلات دارد و باید روزانه به بدن برسد؛ استفاده از تخم‌مرغ آب‌پز به‌عنوان صبحانه، علاوه بر رساندن پروتئین به بدن جلوی ریزه‌خواری را می‌گیرد و حداقل 5 بار در هفته باید استفاده شود.

در «سی‌دی اتوفاژی» اشاره‌شده که: «هر نفسی در گرو اعمالی است که انجام داده است و حتی راجع به جسم خودمان هر کاری انجام دهیم باید پاسخگوی آن باشیم.»

خوردن زیاد شیرینی، مواد قندی و شکر سفید باعث رشد سلول‌های سرطانی در بدن می‌گردد؛ اضافه‌وزن انسان را به یک حمال تبدیل می‌کند که دائما‌ً باید بار وزن اضافه را بر دوش بکشد.

روزه یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند به‌سلامتی و کاهش وزن ما کمک کند؛ هنگام روزه بعد از گذشتن ۱۲ ساعت، اتوفاژی در بدن اتفاق می‌افتد و سلول‌های سالم از سلول‌های بیمار و ضعیف تغذیه می‌کنند؛ درست مثل عمل بازیافتی که بیرون از شهر وجودی ما انجام می‌گیرد. اتوفاژی؛ یعنی خود خوردن، به همین دلیل می‌گوییم روزه برای بدن مفید است. درگذشته چون دلایل علمی مفید بودن روزه را نمی‌دانستند، روزه یک عمل ثواب به‌حساب می‌آمد.

در کاهش وزن با متد کنگره ما از همه غذاها استفاده می‌کنیم؛ چون بدن ما به همه این مواد نیاز دارد؛ بنابراین مجبور نیستیم غذایی را حذف کنیم و بدن خود را فقیر نگه‌داریم. در سفر تغذیه سالم، شخص می‌تواند تمام آموخته‌های جهان‌بینی را عملی سازد و درواقع یک نوع مبارزه با نفس است؛ چراکه نفس را با گرسنگی نمی‌توان تربیت کرد؛ لازمه تربیت نفس، شناخت، معرفت و آموزش است. در این سفر لذت‌بخش، شخص ابتدا با ترس‌های درونی خود مبارزه می‌کند و بانظم بخشیدن به افکار ذهنی، جلوی ورود افکار منفی به ذهن را می‌گيرد؛ ذهن آرام باعث کاهش وزن می‌شود.

درست است که زندگی ما بر اساس خواست، تقدیر و فرمان الهی است؛ ولی در این میان تفکرات و اعمال ما نقش مهمی در به وجود آوردن تقدیر فردایمان دارند؛ اگر ما از خطوط قرمز عدول نکنیم و در صراط مستقیم باشیم خداوند هم بهترین فرمان را برای ما صادر می‌کند.

سفر تغذیه سالم یک سفر درونی است برای بیداری نیروهای خفته درونمان؛ امیدوارم این بیداری در تک‌تک ما به وجود آید و بیش‌ازپیش به جسم خود اهمیت دهیم؛ چراکه جان ما درون جسم ما قرار داده‌شده است. بیهوده نیست که گفته‌اند: «عقل سالم در بدن سالم است»؛ زمانی که جسم ما سالم باشد حس نیز سالم است و چرخه وادی دهم نیز درون ما اتفاق می‌افتد.


عکاس: همسفر لیلا، مرزبان خبری
ویراستاری و ارسال: همسفر مینا خدمتگزار سایت
همسفران نمایندگی شیخ بهایی
 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .