English Version
English

تعطیلات؛ تزریقات ضد استرس به روح

تعطیلات؛ تزریقات ضد استرس به روح

از تعطیلات چگونه استفاده کنیم؟
تعطیلات فرصت مناسبی برای استراحت و دور شدن از استرس و مشغله‌های روزانه است، اما گاهی تعطیلات کسل‌کننده می‌شود و برنامه‌های زندگی‌مان را به هم می‌ریزد و خستگی میهمانی رفتن‌ها و میهمان‌داری‌ها، رمقی برایمان نمی‌گذارد.
صرف‌نظر از اینکه برای تعطیلات به سفر می‌روید یا در خانه می‌مانید با دور بودن از محیط کار برای یک وقفه کوتاه به مغز اجازه استراحت و تنظیم مجدد را می‌دهید و معمولا پربازده‌تر از قبل برمی‌گردید. تعطیلات مثل این است که به روح خود تزریقات ضد استرس وارد می‌کنید.
اگر دوست دارید روز تعطیل‌تان مانند روزهای دیگر کسل‌کننده و خسته‌کننده نباشد و در روزهای تعطیل پرانرژی و بانشاط باشید و احساسات منفی نداشته باشید؛ باید بدانید چگونه از این تعطیلات استفاده کنید و در روزهای تعطیل چه کارهایی انجام دهید؛

1- برنامه‌ریزی کنید: قبل از آغاز روز تعطیل، تصمیم بگیرید که چه کارهایی باید انجام دهید. اگر برای روزهای تعطیل از قبل برنامه‌ای نداشته باشید، احتمال این که روز تعطیل‌تان بیهوده بگذرد، زیاد است.

2- برای سال پیش رو هدف‌گذاری کنید: دور شدن از درس و مشغله‌های کاری فرصت خوبی ایجاد می‌کند تا بتوانید کمی برای آینده برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری کنید. برای یک سال پیش رو، چه هدف‌هایی در نظر دارید؟ آیا قصد دارید تغییر بزرگی در زندگی‌تان ایجاد کنید؟ بهتراست تا فرصت دارید، افکار و ایده‌هایتان را روی کاغذ بیاورید و یک برنامه منظم برای آن بچینید. هرچند که گاهی زندگی غیرقابل‌‌پیش‌بینی می‌شود و راهی برای کنترل برنامه‌هایمان وجود ندارد، داشتن یک هدف واضح و مشخص می‌تواند مسیر زندگی هر فرد را واضح‌تر کند. داشتن امید و انگیزه در این راه بسیار ضروری است هدف‌هایتان را روی کاغذ بیاورید و در جایی قرار دهید که بتوانید هر روز آن را ببینید.

3- به کسب انرژی از دست رفته در روز تعطیل اهمیت دهید: برخی از ما وقتی با گروه بزرگی از دوستان و خانواده ملاقات داریم انرژی می‌گیریم، در حالی که برخی دیگر برای استراحت و شارژ مجدد شدن به تنهایی نیاز دارند. مهم نیست که درون‌گرا هستید یا برون‌گرا و کدام روش برای شما کار می‌کند، مهم این است که خودتان را بشناسید تا بتوانید روزی آرام‌بخش برای خود بسازید. اجازه ندهید دیگران در طول این روز به شما فشار وارد کنند و از استرس دوری کنید.

4- از تنهایی‌تان لذت ببرید: حتی اگر تنها هستید، از تنهایی خود لذت ببرید و قدر خود را بدانید و برای شادی خود تلاش و درک کنید که هیچ فردی جز خودتان مسئول شادی شما نیست، پس از تنهایی خود نیز نهایت لذت را ببرید.

5- یک کار خاطره‌انگیز انجام دهید: دو خاصیت بزرگ تعطیلات، انتظار برای شروع آن و یادآوری خاطراتش است. بسیاری از ما اغلب به خاطرات و تجربیات گذشته فکر می‌کنیم. با هر بار یادآوری خاطرات خوب، حس خوبی هم پیدا می‌کنیم. انگار همین دیروز بود که من اولین سبزه سفره هفت‌سین را در کنار مادرم سبز کردم و فکر کردن به آن هنوز هم روی لب‌هایم لبخند می‌آورد. شما هم می‌توانید در تعطیلات پیش رو، خاطره‌سازی کنید. برای انجام یک کار غیرمعمول که عمیقاً از آن لذت خواهید برد، برنامه ریزی کنید (حتی اگر فقط نصف روز یا چند ساعت طول می‌کشد). مطمئن باشید که برای سال‌های پیش رو یک خاطرهٔ خوش برای خودتان و اطرافیان‌تان ساخته‌اید.

6- به یک سفر مجازی بروید: ممکن است به دلیل وجود ماه مبارک رمضان، بسیاری از افراد برنامه‌های سفر عیدشان را به زمان دیگری موکول کرده باشند؛ اما سفر رفتن حتماً نیازمند صرف هزینه‌های بالا نیست. می‌توان با هزینه‌ای کم هم به یک سفر ارزان رفت! می‌پرسید چگونه؟ این پیشنهاد البته بیشتر مناسب دوست‌داران تکنولوژی است: رفتن به سفرهای مجازی. کشور موردنظرتان را در اینترنت جست‌وجو کنید، اطلاعات کلی درباره آن به‌ دست آورید، جاهای دیدنی آن را پیدا کنید و با استفاده از نقشه‌های مجازی گوگل، در شهر گشت بزنید. ترکیب تکنولوژی و سفر می‌تواند بسیار جذاب باشد.

7- با گل و گیاه مشغول شوید: گیاهان فواید زیادی در روحیه و سلامت روان ما دارند و به زندگی ما سبزی و طراوت می‌بخشند. در زمان اوقات فراغت خود با گل و گیاه مشغول شوید و به آن‌ها رسیدگی کنید و اگر گیاهی در خانه ندارید، دست به کار شوید و گیاهانی متناسب با شرایط خانه خود تهیه کنید.
هر چه گیاهان شاداب و با طراوتی در محیط زندگی خود داشته باشید نشان دهنده روحیه سالم و با نشاط شماست. با داشتن چند گلدان بعد از مدتی متوجه تغییر در زندگی و روحیه خود می‌شوید.

8- یک مهارت جدید بیاموزید: مطالعات زیادی این موضوع را ثابت کرده است که یادگیری یک مهارت جدید مثل یادگیری زبان خارجی یا یادگیری ساز موسیقی، موجب تقویت مغز می‌شود. حالا که بسیاری از افراد به دلیل ماه مبارک رمضان، زودتر به تعطیلات رفته‌اند یا حداقل زمان آزاد بیشتری دارند، بهترین فرصت برای یادگیری یک سرگرمی یا مهارت جدید برای آنها به‌ وجود آمده است.
خوشبختانه با وجود تکنولوژی و اپلیکیشن‌ها و سایت‌های آموزشی اینترنتی، نیازی نیست از خانه خارج شوید. فقط کافی است تصمیم بگیرید که خواستار یادگیری چه مهارتی هستید؛ آنگاه با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت، چندین گزینه به روی شما باز خواهد شد. با انتخاب مهارت جدید، ذهن شما ارتباط‌های جدیدی در مغز شکل می‌دهد با خارج شدن از الگوهای رایج ذهنی‌ای که تابه‌حال داشته‌اید، پس از تعطیلات با حس‌وحالی تازه به سر کار و درس باز خواهید گشت.
یکی از مهم‌ترین راه‌های رسیدن به حس خوب و شادی در طول تعطیلات و پس از آن این است که حتماً در این روزها، کارهایی را انجام دهید که واقعاً برایتان لذت‌بخش هستند (هرچند نتوانید زمان زیادی به آنها اختصاص دهید). شاید تعهدات خانوادگی یا مسائل این‌چنینی فرصت کمی در اختیارتان قرار دهد و شما را به چالش بکشد، اما تا جایی که می‌توانید از این موضوع غافل نشوید.
علاوه بر دنبال‌کردن برنامه‌های خانوادگی و رسم‌ و رسومات مربوط به سال نو، حتماً زمانی را به انجام دادن کاری اختصاص دهید که از آن لذت می‌برید. حس شادی و رضایت از انجام آن کار، در هفتهٔ اول بعد از تعطیلات هم با شما خواهد بود.
این که از تعطیلات خود چگونه استفاده کنیم به سلیقه و شرایط زندگی ما بستگی دارد. نوروز فرصت خوبی است برای استراحت کردن و انجام  کارهای عقب مانده و برنامه‌های تقویتی؛ اما به شرطی که بتوانیم برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم که با واقعیت هم‌خوانی داشته باشد. در بقیۀ روزهای سال هم ماجرا از همین قرار است. تنها راه تبدیل کردن رویاها به واقعیت، بهره‌بری بهینه از زمان و اجرای برنامه‌ریزی است برنامه ریزی و اجرای آن نیاز به واقع‌بینی، تمرکز، پایبندی، اشتیاق، تشویق‌های گاه به گاه و تحمل سختیهای راه دارد.
در بالا به مواردی که می‌توان با کمترین هزینه و با مدیریت و برنامه ریزی تعطیلات با کیفیتی داشت، اشاره کردیم امیدوارم که این راهکارها برای شما مفید باشد .

تایپ: همسفر الهام رهجوی همسفر فاطمه لژیون چهارم
ارسال: همسفر اعظم مرزبان خبری
همسفران نمایندگی یحیی زارع میبد

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .