English Version
English

تعطیلات به معنای تجدید‌ قوا، آمادگی جسمی و ذهنی بیشتر

تعطیلات به معنای تجدید‌ قوا، آمادگی جسمی و ذهنی بیشتر

چگونه از تعطیلات خود استفاده کنیم؟

یکی از جشن‌های باستانی ایرانیان جشن عید نوروز است. این جشن در فرهنگ ایرانیان ریشه بسیار کهن دارد و پارسیان به جهت برپایی جشن‌های سده مهرگان که هر کدام مناسبتی از جمله؛ شادی، رقص و پایکوبی می‌کردند. مردمان در این ایام دور هم جمع می‌شدند و چون همراه با زنده شدن طبیعت بود، خدا را شکر می‌کردند. از خداوند می‌خواستند که طبیعت با آن‌ها مهربان باشد و به جان و مالشان برکت دهد.

نوروز مصادف است با سفر، سفرهای نوروزی به جهت سرسبزی طبیعت و‌ آب و هوای خوب و بسیار خاطره‌انگیز. تعطیلات به معنای تجدید‌ قوا، آمادگی جسمی و ذهنی بیشتر برای همه انسان‌ها در مقطعی از زندگی ضروری است. تعطیلات عید نوروز فرصتی مناسب برای بیشتر با هم بودن و لذت بردن از اوقات فراغت است. ما باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که بتوانیم از تعطیلات استفاده کنیم.

مدت‌ها در پی خوشبختی و آرامش دویدیم، راه‌های زیادی را رفتیم تا به خوشبختی و‌ حال‌خوش برسیم تا این‌که خداوند مهربان کنگره ۶۰ را سر راه‌مان قرار داد و در کنگره آموختیم که خوشبختی و رهایی و حال خوش در تعادل داشتن جسم، روان و جهان‌بینی است، حال خوش در سلامت بودن جسم و روان است در عین حال کمبودهایی که در زندگی داریم، حال خوش در زندگی‌کردن در لحظه و رهاکردن گذشته است. لازمه رسیدن به حال خوش قطعاً مثلث کامل دانایی که در سه خط تجربه، تفکر و آموزش شکل می‌گیرد که خدا را شکر این سه امر مهم یا مثلث دانایی را به لطف خداوند در محیط کنگره آموختیم.
ماه‌ها با آموزش و تکرار، تمرین و تفکر و استفاده از تجربه دیگران به مثلث تسلط پیدا کردیم و اکنون با آمدن تعطیلات نوروز ما به مرحله ارائه دریافت خود از آموزش‌ها هستیم و زمان آن رسیده که خود را محک بزنیم و چالش دانایی موثر را به انجام برسانیم؛ چون آموختن‌ دانایی که خود یک مثلث کامل است، جدا و دانایی موثر و به انجام رساندن دانایی موثر مهمترین قسمت است که تعادل در آن را نشان می‌دهد.

مراقب باشیم که شیطان در کمین است و ایام عید فرصت خوبی است برای شیطان و نیروهای بازدارنده که به زیباترین شکل ممکن و حقه‌های گوناگون وارد افکار و اندیشه ما می‌شود تا دوباره ما را به تاریکی برگرداند. در مسیر دانایی هر چقدر ما بزرگ‌تر می‌شویم، حقه‌های نفس و شیطان هم بزرگ‌تر، ظریف‌تر و پنهان‌تر می‌شوند. با شروع تعطیلات هم مسافر و هم همسفر وارد جنگی تمام عیار می‌شوند و باید از گذرگاه‌های سختی عبور کنند؛ ولی همان‌طور که در وادی دوم آمده، انسان اگر توانست از این گذرگاه‌های سخت عبور کند، آن‌وقت تبدیل به یک انسان کار آزموده و رها خواهد شد؛ پس تعطیلات نوروز جنگی است که پیروزی در آن باعث صعود و شکست در آن باعث سقوط مسافر و همسفر می‌شود.

حال ببینیم ابزار و سلاح‌های شیطان و نیروهای منفی از یک سو، ابزار و سلاح‌های ما از سوی دیگر در این جنگ چیست؟ نخستین سلاح نیروهای شیطانی هجوم افکار منفی از جمله ترس، خماری، ناامیدی و لذت زودگذر است و سلاح بعدی نیروهای منفی دیدن اقوام و آشنایانی است که قبلاً فرد با آن‌ها مواد مصرف کرده است؛ البته در کنگره فرد را ایزوله و فراری نمی‌کنند؛ ولی این را هم باید دانست که یک سفر اولی خصوصاً شخصی که تازه سفرش را شروع کرده بسان جوانه‌‌ای است که تازه سر از خاک بیرون آورده است و با کم‌ترین ضربه می‌شکند، درست همانند نوزاد تازه متولد شده‌ای که اگر در چله تابستان هم او را بیرون ببریم، سرما می‌خورد؛ پس باید حواس‌مان به این موضوع هم باشد.

موضوع بعدی خواب شب است. فرد کاملاً باید مواظب باشد و باید بداند که فقط او در حال تغییر کردن است و دیگران نمی‌توانند به دلخواه او رفتار کنند؛ بنابراین باید با برنامه‌ریزی درست از شب‌نشینی‌های طولانی پرهیز کند. موضوع دیگر مسافرت رفتن است که این موضوع همکاری مسافر و همسفر را می‌طلبد و یک سفر اولی ترجیحاً نباید به مسافرت برود؛ ولی در صورت لزوم باید برای این کار وقت مناسب بگذارد و از کارهایی که او را خسته می‌کند از جمله رانندگی در شب بپرهیزد؛ چون این موضوع باعث سوختن جیره مصرفی و ایجاد حالت خماری در مسافر می‌شود؛ اما در طرف دیگر فرد مسافر و همسفر نیز دست خالی نیست و با سلاح‌های قدرتمندی به این جنگ وارد می‌شود.
اولین و مهم‌ترین سلاح‌های بعدی که در اختیار مسافران و همسفران قرار دارد، سی‌دی‌هایی است که در طول تعطیلات نوشته و گوش می‌کنیم، کتاب ۶۰ درجه، کتاب ۱۴ مقاله، وادی عشق، جزوه‌های جهان‌بینی نیز از بهترین‌ ابزارهایی است که در اختیار همه ما قرار دارد. امید است، همه ما خصوصاً عزیزان سفر اول با شناخت تهدیدها و فرصت‌های نوروز و استفاده حداکثری از این ابزارهایی که در اختیارمان قرار دارد، بتوانیم از این فرصت برای ساخته‌شدن خود استفاده کنیم؛ پس از تعطیلات با سربلندی در کنگره حاضر شویم.

نویسنده: همسفر فاطمه رهجوی راهنما همسفر طاهره (لژیون پنجم)

تایپ: همسفر فاطمه رهجوی راهنما همسفر آرزو (لژیون یازدهم)

عکاس خبری و ارسال: همسفر ملیکا رهجوی راهنما همسفر آرزو (لژیون یازدهم)

همسفران نمایندگی ابن‌سینا 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .