English Version
English

گاهی انسان قهرمان درون خود می‌شود

گاهی انسان قهرمان درون خود می‌شود

در باشگاه تیروکمان ورزشگاه تختی، در خدمت همسفر آزاده، کمک راهنمای عزیز هستیم. ايشان با 15 سال تخريب وارد كنگره شدند و به راهنمايي خانم فاطمه و آقاي احمد شريفيان 4 سال و 8 ماه است كه به رهايي رسيده‌اند.

 ضمن سلام و وقت بخیر، از چه سالی وارد کنگره شدید و چطور شد که تیروکمان را به عنوان رشته ورزشی انتخاب کردید؟

سلام آزاده هستم همسفر محمد، من از سال ۹۴ وارد کنگره شدم و پس از چند ماه وارد باشگاه تیراندازی شدم. به یاد دارم در جلسات باز مسافری بود که در مواقع اعلام سفر، ورزش خود را تیراندازی با کمان اعلام می‌کرد و در گروه همسفران، کمک راهنمای خودم نیز، ورزش خود را تیراندازی با کمان اعلام می‌کردند، که من به مرور زمان با شنیدن این اعلام سفرها به شدت علاقه‌مند به این ورزش شدم.

 

بیشترین تاثیر این ورزش در کدام قسمت از زندگی شما بوده است؟

ورزش تیراندازی در تمام قسمت های زندگی من موثر بود؛ ولی اولین تیرِ مهم تیراندازی در زندگی شخصی من، خرید ماشین برای کوتاه کردن مسافت طولانی رفت و برگشت به ورزشگاه تختی شد. البته مهمترین قسمت خرید ماشین برای شخص من، گذشتن از پول‌هایی بود که طی چند سال برای وکیل‌هایی که قرار بود در پله های دادگاه ملاقات کنم، پس‌انداز کرده بودم.

 

چند سال است که تیرو کمان کار می‌کنید و چه مقام‌هایی کسب نموده‌اید؟

تقریبا ۵سال و چند ماه است که مهمان زمین تیراندازی با کمان کنگره ۶۰ هستم. مقام‌های زیادی کسب ننموده‌ام، چون از اواسط سال ۹۸ وارد میادین مسابقه شدم و در رنکینگ‌های کشوری مسابقه هایی داده‌ام و خوشبختانه از عملکرد خودم بسیار راضی بودم و استاد خوبمان جناب آقای آجرلو هم بسیار راضی بودند؛ اما به علت شیوع ویروس کرونا در کشور در اواسط راه از ادامه‌ مسیر در سطح کشور که نه تنها من، بلکه همه‌ تیراندازان گویی جا ماندند. زیرا تمام مسابقات کنسل شد. در مسابقات مختلفی که میزبان، باشگاه کنگره ۶۰ بوده است یا در مسابقات درون باشگاهی، مقام‌های اول تا چهارم را کسب کرده‌ام.

 

از نظر شما آیا جهان‌بینی، در این ورزش و رسیدن به قهرمانی تاثیرگذار است؟

مسلما جهان‌بینی در هر زمینه‌ای قهرمانی را به دنبال خود می‌آورد، شکی در آن نیست. گاهی انسان قهرمان درون خود می‌شود با توجه به توان شخصی و جایگاه گذشته و فعلی‌اش.

 

 نظر شما در مورد جمله «تفکر سالم در بدن سالم» چه هست؟

به نظرم تفکر سالم در بدن سالم   جمله بسیار عمیقی می‌باشد، چرا که برای من در ورزش پیش آمده زمانی برای مسابقه‌ای رفتم و از روز گذشته به شدت معده درد داشتم، ولی توجهی به دردم نداشتم و فقط به شرکت در مسابقه فکر می‌کردم. این معده درد تا جایی پیش رفت که در طی مسابقه درد بیشتری را تجربه کردم و تا چند هفته درگیر بیماری شدم. آنجایی‌که سطح جسمی‌ام در مرحله پایینی بود یعنی انرژی کاملی دربدنم وجود نداشت کاملا دل نازک شده بودم، به طوری که چیزهایی که قبلا نمی‌دیدم، بشدت ناراحتم می‌کرد و حتی بر تمرینات تیراندازی‌ام تاثیرگذار بود.
هر زمانی که جسمم در مرحله مناسبی از تعادل خودش نبوده، احساساتم جریحه دار می‌شد، و در برابر رفتارها و برخوردها قدرت انتخاب درست و به اجرا درآوردن آموزشها برایم سخت می‌شد، اما زمانی که جسمم سالم است، من بهترین راندمان و بهترین تفکر را برای کارم خواهم داشت. به شدت به تمام همسفرها و مسافرها و تمام انسانها توصیه می‌کنم که ورزش کنند.

 

یک همسفر چگونه می‌تواند وارد این ورزش بشود و به قهرمانی و کسب مقام برسد؟

هر همسفری باتوجه به خواسته خودش می‌تواند وارد هر رشته ورزشی بشود ولی من ورزش تیراندازی با کمان را همیشه به همه پیشنهاد می‌کنم که فقط سه ماه زمان بگذارند و بدانند در این مدت اتفاقات درونی خوبی برایشان رقم خواهد خورد. همه افرادی که وارد یک ورزش می‌شوند نیت قهرمان شدن را ندارند، برای تفریح و حال خوب سراغ ورزشی می‌روند.
این جمله را من از استاد امین آموختم که؛ هر شخصی زمانی که آن ورزش یا کار را با تمام وجود وعشق انجام بدهد واقعا به قهرمانی دست پیدا می‌کند، یعنی محکوم به قهرمانی است.

 

رابطه ورزش، درمان و به تعادل رسیدن چیست؟

مسلما رابطه مستقیمی با هم دارند. فردی که به مدت یک سال ورزشی را به صورت مداوم انجام می‌دهد باعث می‌شود یک سری هورمونها که بدنش نیازمند آنها است در آن مدت یکسال در بدنش ترشح شود و گویی جسم آن فرد به یک سطحی از رشد  خواهد رسید و زمانی که آن ورزش را کنار بگذارد و جایگزینی برایش نداشته باشد مسلما آن تعادلی را که بدست آورده از دست می‌دهد ویا حتی گمش می‌کند.
بسیاری از افراد بعد از کنار گذاشتن ورزش بدلیل مصدومیت، به افسردگی و ناامیدی و... مبتلا می‌شوند ولی می‌توانند با جایگزین کردن یک ورزش دیگر به آن تعادل لازم دست پیدا کنند.

 

جناب مهندس جمله معروفی دارند، ایشان می‌فرمایند: «در ورزش ما یا می‌بریم و یا می‌آموزیم» نظر شما و تجربه شما در این باره چیست؟

هرزمان که برای مسابقات درون باشگاهی و یا بیرون از باشگاه و یا شهرهای مختلفی رفتم و هر زمانی که بازی را واگذار می‌کردم، یک درسی می‌آموختم. در صحنه مسابقه خیلی راحت می‌توان خود را آنالیز کرد که از چه تکنیک‌هایی استفاده می‌کنم و از چه تکنیک‌هایی غافل می‌مانم. هر مسابقه یک آموزش خیلی بزرگ است چرا که انسانها در ورزش با تجربه کردن و فائق آمدن به استرس و کنار آمدن با اخلاقیات حریف و شرایط مسابقه می‌توانند به موفقیت برسند. تا زمانی که شرایط مسابقه را درک نکنند نمی‌توانند با آن شرایط کنار بیایند. من بعد از هر مسابقه در یک دفتر مخصوص تجربه‌ام را از مسابقه می‌نویسم که نقطه ضعف بیرونی و درونی و احساسم چه بوده و سعی میکنم درک و برطرفشان کنم.

 

 آینده ورزشی خودتان را در این رشته، در کجا می‌بینید؟

سوال آینده ورزشی بسیار سوال خوبی است. از زمانی که تصمیم به خرید کمان گرفتم همه اعضای باشگاه تختی از این موضوع آگاه هستند. هدفم رفتن به تیم ملی و دعوت شدن به اردوی تیم ملی بوده است و برایش بسیار تلاش می‌کنم زیرا که بدن من اصلا آمادگی جسمی ورزشی نداشت و جسم ضعیفی داشتم و حتی در حد افرادی که یک قدرت بدنی نرمالی دارند هم نبودم، حتی یک کش را نمی‌توانستم به راحتی بکشم!
مسیر ممکن است برای بعضی از افراد یک ساله باشد ولی برای بعضی‌ها چند ساله است. هدف اصلی و آرزوی من این است که افتخاری نصیبم شود که از تیم کنگره ۶۰ به تیم ملی دعوت شوم و امیدوارم یک روزی به این آرزو برسم.

 

از تجربه‌ مسابقات خارج از باشگاه تیر و کمان کنگره ۶۰، بگویید؟

در مسابقات مختلف خارج از کنگره، همیشه و همیشه با اختلاف ۱ امتیاز یا تیرتای (زمانی که در مسابقه در قسمت حذفی، نتایج افراد برابر می‌شود، با یک تیر نتیجه مشخص می‌شود که هر کدام نزدیک‌تر به مرکز باشد برنده اعلام می‌شود) مسابقه را به برنده واگذار نمودم، و اکثرا فردی که با او در حال رقابت بودم یا اول می‌شد و یا دوم.

 

از نظر ظاهری که به ورزش تیر و کمان نگاه می‌کنیم ورزش بسیار پر هزینه‌ای است و تجهیزات گران قیمتی نیاز دارد؟ آیا برای  انجام این ورزش باید از قشر مرفه جامعه بود؟

خیر، این ورزش متعلق به قشر خاصی نیست. از نظر من این ورزش هزینه زیادی ندارد، شاید از بیرون ورزش پر هزینه‌ای به نظر بیاید ولی وقتی این ورزش را با بقیه ورزش ها مقایسه می‌کنم، تفاوت چندانی باهم ندارند.
ورزش تیرو کمان نیاز به یکسری تجهیزات دارد که بقول راهنمایم، هیچ زیانی در این خرید وجود ندارد و هر زمانی که دیگر نخواستی می توانی به قیمت روز بفروشی و ضرری نکردی.

 

 سی دی آموزشی این هفته سی دی شکستن دل هست، کدام نکته‌اش برای شما آموزنده بود؟

سی دی شکستن دل من را یاد سی دی زخم عشق از استاد امین انداخت که بارها گوش کرده و نوشته‌ام و هر بار برای من قوت قلب بوده است. جناب مهندس می‌فرمایند: اگر چشم انسان ببیند که یک ظرفی می‌شکند و خورد می‌شود دردی ندارد، اما زمانی که دل می‌شکند خیلی درد دارد. همه آدم‌ها در طول زندگی دلهایشان می‌شکند و با مشکلاتی برخورد می‌کنند که باید تمام آن‌ها را نبرد در نظر گرفت و با تلاش پیروز شد.
بدن انسان زمانی که زخمی می‌شود درد و خونریزی دارد، ولی بعد از مدتی فقط اثر آن زخم، بدون درد باقی می‌ماند. هر بار که شکست می‌‌خوریم و در ظلمت قرار می‌گیریم مانند یک جنگی است که؛ باید پیروزی را بدست آوریم. من از این سی دی آموختم، باید تمام سعی و تلاشم را بکنم تا مقاومت و استقامتم در برابر حل مسائل و بیرون کشیدن خودم از تاریکی، از بین نرود و نکته مهم اینجاست که من بدانم و بتوانم، تشخیص بدهم که در تاریکی هستم، گاهی انسان نمی‌داند که در تاریکی جنگ درون خودش اسیر شده است.

 

با توجه به دستور جلسه وادی دهم، از نظر شما آیا ورزش و بخصوص تیرو کمان می‌تواند در تغییر صفات نقشی ایفا کند؟

اگر من امروز ورزش می‌کنم و موفقیت‌هایی در ورزش کسب کردم و اگر صفت‌های خوبی دارم و قوی تر شده‌ام، دیروزی وجود داشته که هیچ کدام از صفت‌های در من نبوده و روزی بوده که آزاده هیچ ورزشی نمی‌کرده و شاید حتی افسرده و نا امید بوده است و صفت‌های که داشته‌ام در من کمرنگ شده باشد، حتی می‌تواند فردایی باشد که این صفت ها بیشتر بشود و یا از بین برود؛ ولی در حال حاضر سعی من در این است که قوی باشم و استقامتم را در ورزش و زندگی‌ام با تمرین و تکرار و ممارست بالا ببرم. اگر تغییر واقعی در انسان بوجود بیایید به جایی می‌رسد که صفت‌های گذشته‌اش از خاطرش می‌رود.

 

و کلام آخر

هرکسی که در کنگره قرار گرفته، می‌تواند از امکانات آموزشی کنگره استفاده کند و زمین تیراندازی با کمان هم در ورزشگاه تختی ویژه اعضا کنگره ۶۰ است و ورودی نیم بها دارد. حتی افرادی که فقط به نیت تفریح و آموزش گرفتن عضو این ورزش می‌شوند، می‌توانند بصورت رایگان، از امکانات و تجهیزات استفاده کنند.
بنظر من برای بدست آوردن هر چیزی بهایی باید پرداخت شود و این بها برای ما شاید دوری راه است. حسی که تیراندازی به انسان می‌دهد بسیار متفاوت است و همه باید از یک سری از مسائل درونی گذر کنند و مسائلی را رها کنند که به نظر من در تیراندازی با کمان حس هایی که در لایه‌های زیرین است به سطح می‌آید و برای شخص قابل شناخت وقابل حل می‌شود.

 

تهیه مصاحبه: همسفر زهره (لژيون جهارم

ويرایش: همسفر نازی (لژيون چهاردهم)

ارسال: همسفر زينب (لژيون سوم)

همسفران نمایندگی ستارخان

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .