English Version
English

مسئولیت به انسان‌هایی داده می‌شود که ظرفیت بالایی داشته باشند

مسئولیت به انسان‌هایی داده می‌شود که ظرفیت بالایی داشته باشند

دومین جلسه از دوره سی‌‌ودوم کارگاه‌های آموزش خصوصی همسفران کنگره 60 نمایندگی وحید با استادی اسیستانت انتخابات مرزبانی همسفر آذر، نگهبانی همسفر مهناز و دبیری همسفر رقیه با دستور جلسه «ظرفیت و مسؤلیت (قبله گم کردن، نق زدن، حاشیه)» در روز سه‌شنبه 28 فروردین‌ماه 1403 ساعت ۱۴:۰۰ آغاز به کار کرد.

خلاصه سخنان استاد:

در ابتدا باید بگویم خیلی خوشحال هستم که در جمع شما عزیزان حضور پیدا کردم. همیشه نظرم این است هرجایی که برای استادی می‌روم دوچندان از مشارکت‌های دیگران استفاده کنم و خیلی دقیق به مشارکت‌های حاضرین در جلسه گوش دهم. امیدوارم امروز تبادل اطلاعات خوبی بین ما صورت بگیرد. خدا را شاکر هستم برای بودن در کنگره و استفاده از آموزش‌های ناب آن. آموزش‌هایی که نه‌فقط صرف نوشتن سی‌دی، دفتر سیاه کردن و یا اینکه برای گرفتن امضا باشد و وقتی‌که امضا گرفته شد، با خود بگوییم که راحت شدیم و تمام شد؛ آموزش‌ها در کنگره هرکدام به‌نوبه خود گویای درسی از زندگی است و در جای خود بسیار کاربردی است. 

با کاربردی کردن این آموزش‌ها تغییرات در ما ایجاد می‌شود، به شرطی که آن‌ها را از قوه به فعل درآوردیم و نباید انجام آن فقط برای رفع تکلیف باشد. یکی از دلایلی که بعضی از افراد در کنگره تغییر نمی‌کنند این است که هر تکلیفی که به آن‌ها داده می‌شود آن‌ را کاربردی نمی‌کنند و فقط برای رفع تکلیف انجام می‌دهند. آموزش‌های کنگره روزبه‌روز دقیق‌تر و کامل‌تر می‌شود به همین دلیل فرد بی‌سواد در کنگره پذیرفته نمی‌شود. اگر امروز می‌توانیم با افتخار بگوییم که کنگره یک سازمان مردم‌نهاد است و در جهت درمان اعتیاد فعالیت می‌کند، مدیون علم کنگره هستیم. علم کنگره باعث بیشتر شناخته شدن آن می‌شود. امیدوارم همه ما در جهت اجرایی کردن آموزش‌ها پیش برویم. 

اما در خصوص دستور جلسه امروز باید بگویم معمولاً هر دستور جلسه‌ای که عنوان می‌شود شاید برحسب عادت بگوییم این دستور جلسه بسیار مهم است و وقتی به مفهوم آن فکر می‌کنیم می‌بینیم چقدر در زندگی روزمره ما تکرار شده است. این دستور جلسات بر اساس نیاز ما تعیین می‌شود. دستور جلسه امروز در مورد ظرفیت، مسئولیت، قبله گم کردن است. این سه کلمه در زندگی ما بارها و بارها استفاده می‌شود ولی ما هیچ‌وقت این سه کلمه را در کنار هم قرار ندادیم، ولی کنگره همیشه این سه کلمه را در کنار هم قرار می‌دهد چه به‌عنوان مترادف و چه به‌عنوان متضاد. در قسمت اول که راجع‌به ظرفیت صحبت می‌شود، باید این نکته را بدانیم که هر چیزی یک اندازه و گنجایش مخصوص به خود را دارد.

باید دانست اندازه و مقدار هر چیزی با چیز دیگر متفاوت است و ظرفیت مخصوص به خود را دارد؛ اما در خصوص مسئولیت باید بگویم اگر به زندگی شخصی خود نگاه کنم متوجه می‌شوم من به‌عنوان خواهر، همسر و مادر چقدر مسئولیت به عهده‌دارم، ولی آن چیزی که بسیار مهم است این است که هر مسئولیتی به عهده من است را به‌خوبی انجام دهم و به اجرا درآورم. باید مطمئن باشم که حتماً ظرفیتی در من هست که مسئولیت‌ به من داده‌شده است و این تفاوت بین انسان و حیوان است که به خاطر اختیاری که به انسان داده‌شده است به او مسئولیت داده می‌شود و به حیوان مسئولیتی داده نمی‌شود. این مسئله برای من خیلی مهم است که هر کاری که انجام می‌دهم مسئولیت آن بر گردن خودم است. بعضی از انسان‌ها هر حرفی که دلشان بخواهد به دیگران می‌زنند و می‌گویند که من انسان صادقی هستم و حرفم را رک می‌زنم و چیزی در دلم نیست؛ در صورتی‌که تمام حرف‌هایی که گفته می‌شود عواقب خاص خود را دارد. باید در نظر داشت زمانی که من دل کسی را می‌شکنم آیا می‌توانم مسئولیت آن را قبول کنم؟ بنابراین من نمی‌توانم بگویم که چیزی در دلم نیست و همه‌چیز روی زبانم است؛ زبانی که تلخ است، تلخ است و برگرفته از یک دل و مغز تلخ است. خوشبختانه در کنگره ثابت ‌شده‌است که کسانی که حال خوبی ندارند و از ظرفیت کافی برخوردار نیستند، کاری که انجام می‌دهند را خراب می‌کنند. این نکته بسیار اهمیت دارد که مسئولیت به انسان‌هایی داده می‌شود که ظرفیت بالایی داشته باشند؛ در غیر این صورت هم حال خودشان خراب می‌شود و هم حال دیگران.

در کنگره چون هر تغییری به‌صورت تدریجی اتفاق می‌افتد باعث بالا رفتن ظرفیت می‌شود و در ادامه در راه صراط مستقیم می‌توانیم مسئولیت‌ها را بپذیریم. در پیمان مرزبانی می‌خوانیم که من آقا و سرور کسی نیستم و واقعاً هم همین‌طور است. من فردای شما هستم و همه ما همین هستیم؛ من زمانی زودتر از شما به کنگره آمدم و آموزش‌ها را زودتر از شما فراگرفتم و به‌عنوان اسیستانت خدمت می‌کنم و این مسئولیت را قبول کردم. همیشه داشتن خواسته‌ها بسیار زیبا است به شرطی که زمان را در نظر بگیریم و ظرفیت خود را بالا ببریم در غیر این صورت قبله گم کردن، نق زدن، حاشیه برای ما شروع می‌شود چون یاد نگرفتیم بازیگر خوبی باشیم و همیشه تماشاچی بودیم. 

گزارش تصویری انتخابات مرزبانی نمایندگی وحید

مرزبانان منتخب

همسفر اعظم رهجوی راهنما همسفر ندا به عنوان نفر اول، همسفر نگین رهجوی راهنما همسفر حدیث به عنوان نفر دوم، همسفر سلیمه رهجوی راهنما همسفر ناهید به عنوان نفر سوم انتخاب شدند. ضمن خدا قوت به مرزبانان دوره قبلی، برای این عزیزان دوره خدمتی پرباری را از خداوند طلب می‌کنیم. 

مرزبان کشیک: همسفر لیلا
عکس: همسفر سمیه، مرزبان خبری
تایپ: همسفر عفت رهجوی راهنما همسفر مریم (لژیون هفتم)
ویراستاری و ارسال: همسفر زهرا رهجوی راهنما همسفر ندا (لژیون پنجم)
همسفران نمایندگی وحید

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .