English Version
English

رابطه ظرفیت و مسئولیت

رابطه ظرفیت و مسئولیت

جلسه یازدهم از دوره بیست‌وهشتم سری کارگاه‌های آموزشی خصوصی کنگره ۶۰ ویژه همسفران نمایندگی خلیج‌فارس با نگهبانی همسفر فاطمه، دبیری همسفر طاهره و استادی همسفر الهام با دستور جلسه « ظرفیت، مسئولیت، قبله گم کردن، نق زدن و حاشیه » در روز دوشنبه ۲۷ فروردین ماه ۱۴۰۳ رأس ساعت ۱۶ آغاز به کارکرد.

خلاصه سخنان استاد:
از نگهبان جلسه، مرزبان و ایجنت محترم که اجازه دادند در این جایگاه خدمت کنم همچنین از خداوند بزرگ که امروز به من این اذن را دادند تا این حس خوب را تجربه کنم و سعادت بزرگی را داشته باشم بسیار سپاسگزارم؛ اما در مورد دستور جلسه هر فرد در هستی هدف مشخصی دارد و اصولاً انسان خلق شده که بتواند هدفش را دنبال کند و برای این‌که بتواند به هدف برسد باید در یک شرایطی قرار بگیرد که دراین‌رابطه یک سری مسائل و مشکلات سر راه او قرار می‌گیرد که باعث می‌شود یک سری مسئولیت‌ها را بپذیرد و این شرایط دست‌به‌دست هم می‌دهند که به آن هدف که آرامش است برسد. در واقع این دستور جلسه برمی‌گردد به خلقت انسان، هستی هم بر مبنای این ظرفیت است که انسان باید در مقابل آن پاسخگو باشد؛ بنابراین قبل از هر چیزی باید در ابتدا مفهوم ظرفیت و مسئولیت را بدانیم. ظرفیت از ظرف می‌آید؛ یعنی ظرف درونی هر کس مقدار و اندازه‌ای دارد در واقع آن ظرفیت؛ حد و اندازه را مشخص می‌کند و مسئولیت هم از کلمه سؤال می‌آید؛ یعنی هر کس در قبال آن مسئولیتی که به عهده دارد باید پاسخگو باشد. اگر انسان در جایگاهی قرار بگیرد و ظرفیت آن جایگاه را نداشته باشد مسلماً در آخر دچار تخریب و آسیب‌هایی می‌شود که باعث می‌شود قبله‌اش را گم کند، خیلی‌ از افراد زمانی که در جایگاهی قرار می‌گیرند ابتدا ظرفیت آن را درون خودشان ایجاد می‌کنند بعد آن مسئولیت را می‌پذیرند به‌عنوان‌مثال در مورد جایگاه راهنمایی هیچ‌کس نمی‌تواند به‌راحتی به این جایگاه برسد و باید یک سری مسائل را پشت سر بگذارد.



در ابتدای صحبت‌های خود گفتم که اول باید هدفمان مشخص باشد، وقتی هدف مشخص شد باید به اتمام وجود دنبال آن برویم همچنین در خصوص جایگاه راهنمایی اگر از خودم بگویم؛ روزهای اول که وارد کنگره شدم هدفم این بود که مسافرم به‌ درمان برسد و مانند هر رهجویی یک آدم به‌هم‌ریخته بودم، بعد از مدتی که گذشت دیدم مشکل از خود من است و تخریب‌های زیادی درون من وجود داشت که اول باید خود را اصلاح می‌کردم. اوایل خواستم از مسیر خارج شوم و چون تعادل نداشتم وارد یک سری حاشیه‌ها می‌شدم؛ اما آن چیزی که من را نگه‌ داشت حس خوب راهنمای عزیزم و آن آموزش‌های جناب مهندس بود که باعث شد در کنگره بمانم و از مسیر خارج نشوم در واقع خیلی زمان برد تا آن تعادل لازم را به دست بیاورم.
آن موقع یک سری ظرفیت در درون من شکل گرفت؛ چون به قول آقای مهندس ظرفیت را نمی‌توانیم به دست آوریم باید خودش بالا رود و یک سری شرایط را فراهم کنیم؛ در آزمون نهایی شرکت کردم و آموزش‌ها را فراگرفتم هرچند هیچ قصدی هم نداشتم؛ ولی آن موقع بود که آمدنم باعث‌ شد که هدفم تغییر کند. هدف اصلی من این بود که یک خدمتگزار باشم به همین دلیل یک سری افراد را در کنگره الگوی خودم قرار دادم تا سرانجام، من هم یک خدمتگزار واقعی شدم؛ بنابراین در آزمون کمک راهنمایی شرکت کردم و قبول شدم. قبل از تشکیل لژیون خیلی ترس داشتم که شاید نتوانم از عهده مسئولیت آن برآیم به دلیل این‌که مسئولیت سنگینی بود؛ اما با کمک راهنمای عزیزم و مسافرم توانستم جلوی این ترس و اضطراب را بگیرم و آرامش را جایگزین آن کنم؛ در این جایگاه چیزی که مد نظرم بود این‌که وظیفه خود بدانم تا همیشه عمل سالم انجام دهم. به همین دلیل تمام تلاش و سعی خود را انجام دادم تا بتوانم خود را از تاریکی‌ها خارج کنم و بعد هم بتوانم رهجوهای خود را از تاریکی خارج کنم؛ بنابراین تلاش کردم طبق قوانین کنگره پیش بروم. خیلی از افراد هستند که وقتی در جایگاهی قرار می‌گیرند؛ در ابتدا خوب پیش می‌روند؛ اما بعد از مدتی همه چیز را فراموش می‌کنند و باعث تخريب زدن خود و دیگران می‌شوند این افراد بیشتر وارد حاشیه می‌شوند و به فکر منافع خودشان هستند که قطعاً این افراد قبله خودشان را گم می‌کنند.
من در پایین‌ترین نقطه تاریکی بودم؛ اما با تلاش در بالاترین نقطه روشنایی قرار گرفتم و طبق پیمانی که با خداوند بسته بودم پیش رفتم. ظرفیت در همه موارد باید وجود داشته باشد؛ مانند خوردن، مصرف مواد مخدر و پذیرفتن اطلاعات و آگاهی؛ حتی رفتار ما در مقابل دیگران هم باید دارای ظرفیت باشد؛ بنابراین باید به‌اندازه ظرفیت و توان خود مسئولیتی را بپذیریم اگر غیر از این باشد دچار آسیب می‌شویم. خیلی از افراد وارد کنگره می‌شوند؛ اما بعد از مدتی کنگره را رها می‌کنند این عمل به‌خاطر این است که ظرفیت آن درون آن‌ها شکل نگرفته که در کنگره ماندگار باشند. در اینجا باید تشنه عشق و محبت‌ باشی و باید بتوانی به هر سختی از تاریکی خارج شوی و به آرامش برسی. دو تا مسئولیت از طرف خداوند به انسان در هستی داده می‌شود؛ یک سری مشکلات ما را به ارتقا می‌رسانند؛ اما معمولاً از پشت پرده خبر نداریم که چه اتفاقی می‌خواهد بیفتد و چه حکمتی پشت این مشکلات وجود دارد؛ اما باید در مقابل خودمان مسئولیت‌پذیری داشته باشیم تا بتوانیم مسئول خوبی در مقابل شهر وجودی، جسم، روان و روح خودمان باشیم اگر توانستیم مسئول خوبی برای خودمان باشیم آن موقع می‌توانیم مسئولیت‌های دیگران را هم بپذیریم. این را برای خودم جا انداختم که قبل از این‌که مسئولیتی را بپذیرم حتماً پشت آن آگاهی باشد تا بتوانم ظرفیت آن را شکل‌گیری کنم لازم به ذکر است که ظرفیت هم خودبه‌خود شکل نمی‌گیرد باید ذره‌ذره شرایط آن را فراهم کنیم و با آموزش‌ها و تفکر به آن نقطه برسيم. خیلی از افراد هم می‌آیند با مصرف مواد مخدر و کلاس‌های مدیتیشن و خیلی چیزهای دیگر ظرفیتشان را بالا می‌برند و در واقع می‌خواهند با ضد ارزش‌ها به ارزش‌ها برسند که این کار قطعاً غیرممکن است. انشاالله که یک مسئولیت‌پذیر خوبی باشیم و در قبال خود و آن جایگاهی که در آن هستیم بتوانیم اول وظایف خودمان را به نحو احسن انجام دهیم.

و در ادامه جلسه راهنمایان و راهنمایان تازه‌واردین در «نمایندگی بوشهر» برگزار گردید؛

تایپ: همسفر ثریا راهنما همسفر فاطمه (لژیون پنجم)
ویرایش: همسفر فاطمه راهنما همسفر بتول (لژیون چهارم)
عکس و ارسال: همسفر راحله (مرزبان خبری)
نمایندگی همسفران خلیج‌فارس (بوشهر)

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .