English Version
English

هیچ داروی مسکن و روانگردانی به وجود نیامده که عادت آور نباشد

هیچ داروی مسکن و روانگردانی به وجود نیامده که عادت آور نباشد

دهمین جلسه از دور نوزدهم سری کارگاههای آموزشی کنگره 60 مخصوص لژیون پزشکان پارک طالقانی با استادی دکتر بهنام، نگهبانی جناب مهندس و دبیری موقت دکتر محسن با دستور جلسه «DST و تجربه من از سم زدایی و سایر روش ها» جمعه 23 آبان ماه1399 ساعت 8 صبح آغاز به کار کرد.

 
سخنان استاد:

سلام دوستان بهنام هستم همسفر:   

دکتر بهنام شاه محمدی هستم، سالها است که در حوزه اعتیاد با کنگره 60 همکاری می کنم. خیلی خوشحال هستم که بار دیگر در خدمت شما عزیزان هستم. دستور جلسه امروز راجع به «DST و تجربه من از سم زدایی و سایر روش ها» است. همانطور که می دانیم در DSTD مخفف دژاکام، S آن به معنای استپ، T هم به معنای تایم است. که ما بیاییم با یک پله های مشخصی با یک ضریبی آن دارویی که روز اول به بیمار خودمان دادیم را آرام آرام تیپر کنیم و به صفر برسانیم، این را من در مورد کالاهای چینی گفتم، که پله پله واردات را کم کنیم که تولید داخل بالا برود، روش DST هم، همان کار را می کند، آرام آرام مورفین خارجی را کم می کند تا تولید اندورفین داخلی به آن سطح اپتیمم که می خواهیم برسد، حتماً در این مدت نیاز هست که آن کار اصلی انجام بشود، یعنی اگر فقط قرار باشد در سطح این دارو باشد و برای بیمار هیچ کار دیگری انجام نشود، قطعاً بعد از اینکه دارو به صفر می رسد یک خلاء کامل روحی و روانی وجود دارد. هنوز آن باور سنگین اعتیاد در ذهن او مانده، پس هنر اصلی این است که خوراک فکری این مدت را به او بدهند، چی باید باشد.

 این اتفاق در کنگره افتاده، به صورت این جلسات، به صورت راهنمایی که در اختیار آنها قرار می گیرد، به صورت سی دی ها، جزوات و کتابهایی که در اختیار آنها قرار می گیرد باعث می شود یک روند کامل درمانی در این دوران سپری بشود. آن اتفاق خوب در انتها می افتد یعنی به جای اینکه ما سطح یک مسئله را حل کرده باشیم، به عمق مسئله نزدیک می شویم و مشکل را ریشه ای و بنیانی حل بکنیم. البته حتماً نمی شود ادعا کرد که هرکس وارد این شیوه می شود در انتها به خوبی و خوشی درمان می شود و بیرون می آید، یعنی این واقعیتی است که هیچ چیزی صد در صد نیست، به خیلی عوامل و فاکتورها بستگی دارد، یک پکیج کامل است که چه کسی بیاید و چه کسی این مسیر را به درستی برود و چه کسی واقعاً گل رهایی را  بگیرد. 

من به شخصه این مسئله را بارها تجربه کردم، خیلی افراد می آمدند ولی آنهایی که گل رهایی آخر را می گرفتند شاید تعداد آنها زیاد نبود. اما نکته مهم این است، فردی که درمان می شود خیلی عالی به تعادل می رسد، در پارک هم نمونه این عزیزان را می بینیم یعنی می توانم بگویم یک درمان کامل، انسانی که از اینجا فارغ التحصیل می شود خیلی می شود روی او حساب کرد. انسان کاملی می شود به تمام معنای کلمه. ممنون از وقتی که در اختیار من قرار دادید. جلسه برای مشارکت باز است.

سلام دوستان اردشیر هستم یک همسفر:  

وقتی که ما به سم زدایی نگاه می کنیم، قبل از اینکه کنگره باشد، سم زدایی یک بار هیجانی برای کشور خودمان بود. مهندس آمده اند روی این مسئله کار کردند که، زخم شمشیر را شاید بتوان با خود شمشیر درمان کرد. آقای مهندس آرام آرام این روش درمانی را آغاز کرد و گفت که، تریاکی که خود مردم مصرف می کنند، می شود با خود تریاک درمان کرد. وقتی این مسئله در جامعه مطرح شد، بار هیجانی که یک نوع خطای فکری هم در آن اتفاق می افتاد، چون هرکس این داستان برای او پیش می آمد خودش را می باخت. ولی بعدها این تفکر برعکس شد، فهمیدند که با خود تریاک می توان اعتیاد را درمان کرد. می گوئیم این دارویی بوده که از آن سوء مصرف شده است. وقتی به قاعده و قانونی پایبند باشی چه بسا به درمان می رسید. روش DST و داروی OT انقلابی بود که توسط آقای مهندس به راه افتاد که گفتند تریاک خود دارو است. سم زدایی واژه ای بود که از بین رفت، گفتیم سم وجود ندارد، سوء مصرف است، وقتی سوء مصرف است باید آن را درست استفاده بکنید. وقتی درست استفاده می کنید، آن وقت است که از بیرون کمتر به بدن می رسد و اندورفین های درونی شروع می کنند به ترشح کردند و یواش یواش بالانس می شوند و آن وقت است که فرد به درمان می رسد. ممنون. 

سلام دوستان حسن هستم یک همسفر:

وقتی مواد شبه افیونی ما از داخل تولید نشود، باید از بیرون تأمین کنیم و الان بحث اعتیاد دقیقاً روی این نکته است.من یکسال است در خدمت آقای مهندس هستم، کنگره 60 در بحث اعتیاد رسالت خود را کامل کرده است.اگر ما پزشکان می توانستیم به روش DSTاشراف کامل داشته باشیم، چه بسا خیلی بهتر می توانستیم در کلینیک ها آن را تعمیم بدهیم. من الان بیماران جدید خود را که پذیرش می کنم ناخودآگاه می روم روی DST، اصلاً هیچ روش دیگری را پیشنهاد نمی کنم، حتی گاهی اوقات به آنها می گویم می توانید با کنگره درمان خود را ادامه دهید. گاهی اوقات به آنها می گویم از سایت کنگره 60 استفاده کنید. باور بفرمائید کنگره یک دانشگاه شده است. ما خیلی ممنون هستیم که خدا خواست و جناب مهندس را جلوی کار ما قرار داد و این حرکت نباید تحت تأثیر هیچ نوع عاملی قرار بگیرد و من به نوبه خودم همیشه طرفدار این حرکت هستم. بحث DST اکثراً جوابگو است و من تقاضا دارم دوستان راجع به روش DST مطالعه بکنند و راجع به این روش بیشتر بحث داشته باشیم و بیشتر در کلینیک ها تعمیم بدهیم. کرونا یک تلنگری به من زد، الان نزدیک به یک سال است که از شیوع آن گذشته است، زندگی اجتماعی مردم را به حاشیه برد در کل دنیا، خیلی ها تحت تأثیر قرارگرفتند، یک دوست پزشک پاکستانی داشتم که رفت پاکستان و برگشت، گفت آقای دکتر انگار در پاکستان کرونا نیست! نه ماسکی وجود دارد، نه علامت آنچنانی، حالا اگر بحث آماری را کنار بگذاریم، بشر خیلی به خود غره شده است، داستان پشه و نمرود را همه ما می دانیم، فکر می کنم کرونا آمده به ما تلنگری بزند که به خود مغرور نشویم. ممنون.

سلام دوستان احسان هستم مسافر:

همیشه هدف های بزرگ را با گامهای کوچک برمی داریم، ما در بحث ستون فقرات رسیدیم به اینکه شخصی که دیسک چهار یا پنج داشته باشد، دچار یکسری مشکلات گوارشی مثل یبوست و نفخ می شود، یا دفع کلسیم، ریزش مو می شود. مثلث درمان را جناب مهندس معرفی کردند که شامل جسم، روان و جهان بینی است. من در کنگره فقط اعتیاد خود را درمان نکردم، توانستم مسائل دیگری که عامل آن شده است را کنار بگذارم. ممنون.

 سلام دوستان محسن هستم یک مسافر:

روش DST یک تغییر اساسی در کل دید من و زندگی ایجاد کرد. قبلاً من طبق آموزه های قبل فکر می کردم که هر اشتباهی کردم، اگر صد درجه هم رفتم به سمت منفی برمی گردم به نقطه صفر!! من در کنگره یاد گرفتم نه چنین چیزی وجود ندارد، یاد گرفتم که اگر صد درجه رفتم به سمت منفی و بعد توبه کردم، توبه من قبول می شود یعنی به من اجازه داده می شود بیایم بالا و اسباب بالا آمدن را برای من فراهم می کنند من باید حرکت کنم و بیایم جلو، اساس DST بر این است. من در خیلی از مسائل زندگی ام دنبال این روش بودم. فرد بیرون روی دارد دنبال این است که، بیرون روی را درمان کند، در صورتی که ویروسی که باعث این شده سیستم طبیعی بدن سعی در دفع بدین صورت داشته باشد، باید بگذاریم روال طبیعی خود را طی بکند. در کلیه سطوح زندگی این هست. علم در سطح جهانی در بیماران دیابتی دنبال این است که کاری بکند، که هفته ای یک عدد انسولین بزند، دیگر کاری به عوارض آن ندارد،این انسولین که شما دارید می دهید، سیستم بدن خود بیمار را دارید سرکوب می کنید چون ما داریم می بینیم بیماری که، با پانزده واحد انسولین آغاز می کند سر سه سال می رسد به پنجاه واحد انسولین!  در مبحث روش های ترک، رفته بودم پارک دیدم فردی دارد طناب می زند خیلی شدید، از عرق خیس شده بود، گفتم چه می کنید؟ گفت من رفتم برای درمان اعتیاد، گفته اند باید اینقدر ورزش کنی، روزی چهار ساعت تا نتوانی راه بروی!!! چندین سال پیش در کلینیکی کار می کردم افراد را می آوردند برای UROD  (سم زدایی فوق سریع) فرد می آمد، نئشه، با پای خودش می آمد، خیلی جالب بود، می آمد آنجا می خوابید و کارهای لازم را می کردیم، داروها را می دادیم، و صبح خانواده او می آمدند و جنازه او را می بردند بیرون کلی فحش می دادند که او با پای خودش آمده بود. دید این بود که ده روز بگذرد خوب می شود، فردی بعد از بیست روز آمد و گفت این بیست روز من فقط گریه کردم و خیلی افسردگی داشت، واقعیت این است کسی با سم زدایی درمان نشد. روش DST در زندگی من خیلی کمک کرد، قبلاً می خواستم سریع جواب بگیرم، الان می دانم نه، باید زمان بدهم، همان راهی را که رفتم باید برگردم، باید تاوان آن را پس بدهم و این خیلی در دید انسان تأثیر می گذارد و تلاش او مؤثرتر است و به نتیجه می رسد. ممنون.

 

سلام دوستان رزیتا هستم یک همسفر:

بی شک یکی از مؤثرترین، اصولی ترین و بهترین روش های درمان، روش درمان اعتیاد به روش DST است که، تفکر عظیمی پشت قضیه است. آقای مهندس بسیار زحمت کشیدند، من چند تا مقاله خواندم، راجع به روش سم زدایی سریع و فوق سریع، تحقیقی صورت گرفته بود که افراد با این روش چقدر دوام آوردند، مشخص شده بود که، بالای 50 درصد زیر یکماه روی آورده بودند به مواد یعنی روشی بسیار غیر اصولی، و تا یکسال بالای 90 درصد دوباره همه برگشته بودند! راجع به DST  تحقیق کردم، آقای دکتر حاج رسولی این تحقیقات را انجام دادند و خود کنگره نیز هم یکسری تحقیقات انجام داد و به این نتیجه رسیدند که بالای نود درصد افرادی که با روش DST درمان شدند، اینها دیگر بازگشت به اعتیاد نداشتند و این روش برای من خیلی جالب بود، اینقدر راحت افراد درمان را انجام می دهند بدون علائم محرومیت، بدون درد، عوارض فیزیولوژیک و هر کسی می تواند به این روش مصرف خود را کنار بگذارد و در واقع برگردد به زندگی . این افتخار نصیب من شده که بتوانم این روش را ثبت بین المللی بکنم، یعنی داریمUS Patent  (ثبت اختراع) آن را داریم می گیریم که به جهانیان این روش را بشناسانیم و بتوانیم کاری برای کنگره 60 و زحمات مهندس انجام بدهیم. ممنون.

 سلام دوستان مهدیه هستم یک همسفر:

من برای کشف روش DST می خواستم از آقای مهندس تشکر کنم. من حدود ده سال است که در کلینیک دارم کار می کنم. خیلی مصرف کننده دیدم که تا حالا متادون مصرف می کرده اند، حتی بوپره نورفین را به آنها تجویز می کردیم، بعضی از مراجعه کننده گان باز برگشت داشتند به همان موادی که مصرف می کردند، یعنی به صورت تجربی دیدم کسانی که دوره درمانی داشتند و داروی آنها را قطع می کردیم و حال خوبی داشتند، متأسفانه در جلسات خیلی شرکت نمی کردند، بهانه هایی که می آوردند، خیلی مواقع برگشت داشتند. ولی از زمانی که با کنگره 60 همکاری کردیم، خیلی فرق دارد افرادی که مراجعه می کنند، پوشش، رفتار و کردار، و حتی دید و تفکر آنها تغییر می کند. بیمار وقتی شربت OT را مصرف می کند، علاوه بر مورفین ویتامین ها و املاح نیز دارد و بطور تدریجی درمان و دارو به صورت پله پله، کاهش داده می شود. شرکت در جلسات گروهی و افزایش جهان بینی فرد و تغییر دید و نگرش می تواند بسیار بسیار کمک کننده باشد. من از آقای مهندس بسیار تشکر می کنم. انشاءالله همیشه مؤفق باشند، ممنون.

 سلام دوستان فرشید هستم یک همسفر:

حدود نه سال است که بنده در زمینه اعتیاد فعالیت می کنم، متادون درمانی و روش های دیگر هم بوده. در این مدت این روش ها فقط به عنوان یک جایگزین است، فقط افراد انگشت شماری بودند که توانستند متادون را کناربگذارند. در مورد روش DST بیمارانی که مراجعه می کنند، درصد رهایی آنها خیلی بالا است. و این هم به خاطر این است که از نظر جسمی آرام آرام اوپیوم تیپر می شود و کنار گذاشته می شود و مسئله مهم دیگر آن بعد درونی است که تغییرات آرام آرام درون آنها اتفاق می افتد و به مرور زمان حال آنها خوب می شود. کسانی که دل به این سیستم نمی دهند ریزش پیدا می کنند و افرادی که رها می شوند و از سیستم نمی روند که نمونه آن مبصرهای کلینیک هستند که حال خوبی دارند و حال ما را نیز خوب می کنند. ممنون. 

سلام دوستان محمد هستم یک همسفر:

در درمان اعتیاد مثل بقیه درمان ها پایه تجربی نقش بازی می کند، بخصوص در شاخه روانپزشکی این خیلی مشهود است. مطلب بعدی، تیپرینگ است. در خیلی از درمانهایی که فیدبک دارد: اختلالات هورمونی، و حتی در درمانهای روانپزشکی، قطع دارو موجب عود بیماری و برگشت سریع تر می شود. برای درمان باید خود بیماری را بشناسیم. روش های قدیمی و نیز سم زدایی نتیجه ای نداشت و خیلی افراد کم و استثنایی روی درمان بلند مدت می ماندند که دلیل آن مشخص نیست. بیماری اعتیاد یک پیش زمینه هایی دارد، باید بررسی شود چه کسانی سراغ اعتیاد می روند، ممکن است واقعاً مشکلات جسمی داشته باشند، یا مشکلات روحی روانی داشته باشند یا ارثی می تواند باشد. ما یک مواردی قبل از ورود به اعتیاد داریم، یک چیزهایی در حین اعتیاد است که وقتی فرد سالها روی اعتیاد می ماند، این مواد روی بدن تأثیر می گذارد که تأثیرات مخرب یا غیره می تواند روی کل بدن داشته باشد و یک مسائلی بعد از کنار گذاشتن آنها می تواند پیش بیاید. خوب همه آنها باید دیده شود. درمان دارویی یک قسمت است شاید عمده درمان باشد ولی اینکه در این سیر یک تیم باشد و این تیم تمام اینها را ببیند و در مدت زمانی که تحت درمان هست مراجعه بشود. خوشبختانه در روشDST این تیم وجود دارد و این باعث شده یک جواب خوبی نسبت به درمان مشاهده بکنیم. طی درمان افرادی می بینیم که ریزش می کنند، بیشتر آنهایی هستند که هروئین مصرف می کنند، شاید در ابتدای درمان به آنها خیلی فشار می آید که باید بررسی و علل آن پیدا شود. ممنون.

سخنان جناب مهندس:

سلام دوستان حسین هستم مسافر. از دکتر شهرام و دکتر محسن، دبیر و استاد جلسه تشکر می کنم، جلسه خوبی بود. من از آقایون خواهش کردم چون برنامه از طریق اینستاگرام پخش می شود، و عزیزان وقتی صحبت می کنید به عنوان یک پزشک یا کارشناس صحبت می کنید و به رسم کنگره خودتان را معرفی می کنید بعد عنوان خود را می گویید، کلینیک را هم بگویید، کدام منطقه است، که مخاطب بداند.

یکی این مسئله است، یکی مسئله کرونا است که در مورد آن صحبت می کنم. کرونا نتوانست چندان روی کنگره 60 اثر زیادی بگذارد. جلسات را به صورت فضای مجازی برگزار کردیم، ارتباط رهجو با راهنما کاملاً برقرار بود. جلسات در کنگره 60 برگزار می شود با 50% یا 30% ، بسته به نوع جلسه ولی بچه ها حتماً حضور پیدا می کنند. در ورودی کنگره تب سنج ، دستگاه ضدعفونی کننده و ماسک است. درون کنگره هم اینها کاملاً مراعات می شود. جمعیتی هستیم بالغ بر 90 هزار نفر که دارای کارت عضویت هستند. خوشبختانه در کنگره اصلاً فضای استرس در رابطه با بیماری کرونا وجود ندارد. تا آنجایی که من خبر دارم، غیر از دکتر حاج رسولی و دیگری که فوت کردند ما دیگر فوتی در سطح کنگره نداشتیم با این جمعیت، در صورتی که در یک فامیل ممکن است چهار نفر فوت کرده باشند ولی در کنگره 60 در این مدت فوتی نداشتیم، با اینکه ارتباط هم خیلی زیاد بوده. من هنوز در این تعجب به سر می برم که ویروس کرونا ویروسی است در گلو، در بینی، در سینوس ها، در ریه و در دسترس ماست و ما چرا این را مستقیم مورد هجوم قرار نمی دهیم با یک آنتی ویروس؟! که ما این کار را در کنگره 60 می کنیم، بچه ها کرونا می گیرند ولی منجر به فوت نمی شود و سریع هم خوب می شوند. چون ما D.SAP را داریم که نوعی سرکه سیب است. سرکه درمان نمی کند ولی اسید استیک نوعی آنتی ویروس است.  من از این تعجب میکنم که وقتی ویروس کرونا چهار روز در گلو می ماند، ما ویروس را از آنجا برمی داریم، نمونه گیری می کنیم، چرا ما این ویروس را مورد حمله قرار نمی دهیم؟! چرا این ویروسی که در گلو هست، با یک محلول آنتی ویروس این ویروس را نمی کُشیم؟! اسید استیک یک ماده ضدعفونی کننده است در اتاقهای عمل جراحی مورد استفاده قرار می گیرد. خوب این را می توانیم با خوردن یا قرقره کردن سرکه از بین ببریم، حالا هر نوع سرکه باشد که اسید استیک داشته باشد این ویروس از بین می رود خیلی ساده است.

 بخور دادن، حتی بخور آب گرم خالی، بخور اکالیپتوس، و خیلی چیزهای دیگر، بخور شستشو می دهد، پاک می کند و ویروس را از بین می برد. آنهایی که مبتلا می شوند با بخور D.SAP که روزی سه الی چهار بار در روز این کار را انجام می دهند همه به سلامتی بر می گردند. به این دلیل یک میدان بزرگ است، دزد حاضر بز حاضر، بیایند نگاه کنند اینها چقدر تلفات دارند؟ چقدر مرگ دارند؟ چرا در کنگره اتفاق نمی افتد؟ کمی راجع به این قضیه فکر کنید که ویروسی داریم مثل اینکه ویروس پشت دست ماست، چطور دست خودمان را می شوییم، ویروس از بین می رود، ویروس در گوش ماست، اولین کار این است که مستقیم آنجا را ضدعفونی کنیم ویروس را از بین ببریم، جای آن هم معلوم است، می توانیم این کار را انجام بدهیم.

مطلب دیگر اینکه، یاد خاطره ای افتادم، قدیم ها اگر خاطر شما باشد تعمیرکارها می آمدند درخانه تلویزیون را تعمیر می کردند، یک دستگاهی داشتند به نام اهم متر یا ولت متر، یک دستگاه اندازه گیری بود، اندازه یک کتاب مثلاً، دوتا سیم داشت که بعضی واحدها را اندازه گیری می کردند. تعمیرکار وقتی در تلویزیون  تصویر نمی آید، بعد که می دید وقتی اهم متر را بین دوتا نقطه قرار می دهد فوری تصویر می آید، می دید هرکاری می کند تصویر نمی آید، می گفت چکار کنم؟ آخر سر آن اهم متر را با نوار چسب به همان دونقطه می چسباند، فیکس می کرد به تلویزیون بعد فاکتور می نوشت یک عدد ولت متر .... حالا بعضی وقت ها اینجوری است، ما یک قرص خواب آور می دهیم شخص را خواب می کند، درست است ولی چه اثراتی بعداً روی بدن می گذارد؟ آیا آن را بررسی کردیم؟! یک چیزی می دهیم خوب می کند ولی بعداً روی کجاها اثر می گذارد؟ کما اینکه می بینیم بعضی داروها را که می دهند بعد از سه سال می گویند که فلان مشکلات را ایجاد کرده. چیزی که ما داریم و الان هم داریم، تیپر کردن هست قبول دارم در پزشکی محاسبه نشده، قدیم می آمدند، کم می کردند ولی می خواستند بیست روزه این کار را بکنند! زمان مناسب نبود. ما باید آن زمان را در بیاوریم.

 یک مشکلی داریم در جهان پزشکی که ما دارو را می دهیم ولی نمی توانیم آنرا پس بگیریم.

 می خواهم مسئله DST را بگویم، DST اصولاً مال پس گرفتن دارو است. شما هر مقادیری که می دهی، می خواهی از مریض پس بگیری، DST می گوید چطوری پس بگیری، حساب کرده حالا این می خواهد دیازپام باشد، می خواهد لورازپام باشد، می خواهد مورفین باشد، می خواهد کدئین باشد، داروهای عادت آور و روان گردان باشد وقتی می خواهیم پس بگیریم، آمده حساب کرده که چطوری می شود. قرص خواب را می دهیم دیگر نمی توانیم پس بگیریم، آن را عوض می کنیم ولی نمی توانیم پس بگیریم، اگر پس بگیریم مریض به خواب نمی رود! فکر این را نکرده بود که این قرص را دارد می دهد برای کوتاه مدت می شود داد ولی وقتی دائم می دهی دیگر بدن او مواد شبه افیونی لازم را تولید نمی کند، چون یک فرد برای اینکه به خواب برود، استیل کولین می خواهد، سروتونین می خواهد، آدرنالین می خواهد، این سه تا باید بالانس باشد شخص به خواب برود. ما مرتب قرص خواب می دهیم، ذره ذره مواد شبه افیونی از کار می افتند و دیگر یک مرتبه نمی تواند راه اندازی بشود. متد  DST می گوید چطور بدهی، چطور دارو را پس بگیری که آن سیستم برگردد سر جای خودش، DST این را می گوید. مثلاً از یک شخصی 200 سی سی خون بگیرید، بدن او این را پر می کند ولی هر روز نمی توانید 200 سی سی خون بگیرید، هر روز بخواهید 200 سی سی خون بگیرید شخص نابود می شود. شما یک روز هم نمی توانید یک لیتر خون بگیرید، خیلی بخواهید خون بگیری 450 سی سی می توانید بگیرید، ممکن است بتوانید سه روز، چهار روز می توانید هر روز 200 سی سی خون بگیرید، ولی یکماه، دو ماه هر روز 200 سی سی خون بگیرید، سیستم را از بین می برید. پس ما باید چطور این کار را عملی کنیم؟ دارو همینطور شما هر روز نمی توانید دارو را کم بکنید، بگویید من ذره ذره تیپر می کنم، ذره ذره نمی توانید تیپر کنید. در چه مدتی تیپر کنید؟ این پاسخی ندارد.

برای کلیه مواد اعتیاد آور حداقل زمان تیپر باید ده ماه باشد. DST  این را می گوید، می گوید برای تیپر کردن، دیازپام، لورازپام، هر ماده اعتیاد آوری که ما داشته باشیم، ده ماه وقت می خواهد، هیچ داروی عادت آور و روان گردانی تا کنون درست نشده که اعتیاد آور نباشد، تکرار می کنم هیچ داروی مسکن، روان گردان به وجود نیامده که عادت آور نباشد. اگر عادت نمی کنند، کوتاه مدت است. قرص مسکن ما می دهیم، چون دوماه می دهیم، یک ماه می دهیم، بیست روز می دهیم عادت آور نیست، ولی اگر دوسال هر روز بدهیم عادت می آورد. چون هر چیزی بخواهد مسکن باشد و هر چیزی که بخواهد روان گردان باشد باید روی ناقلهای عصبی، روی سیستم عصبی، نوروترانسمیترها اثر بگذارد تا آن اتفاق بیافتد، ولی وقتی این اثر طولانی مدت باشد آن سیستم را از کنترل خارج می کند. بروید مطالعه کنید هیچ مسکنی درست نشده که عادت آور نباشد، به تریاک هم بخواهی معتاد بشوی، یکبار بکشی،دوبار بکشی معتاد نمی شوی، تریاک هم باید دویست بار بکشی تا معتاد بشوی! ولی با اولین بار کشیدن تریاک، شما وارد حوزه اعتیاد می شوید، قدم هزار فرسخی از یک قدم شروع می شود، اولین دفعه می کشی خوشت می آید، دفعه دوم می کشی، دفعه سوم می کشی، بعد 50 بار می کشی می گویی من معتاد نشدم، بدن من با همه فرق می کند مدت آن پر نشده است!!. هنوز سیستم شبه افیونی نخوابیده، بنابراین DST می گوید شما اگر بخواهید حداقل ده ماه این سیستم به جای خودش بر می گردد. این کار را من کرده ام، تست کردم، همینطوری نمی گویم.

بعد مسئله دیگر کاهش پله ها است، پله ها را هم می خواهی کاهش بدهی، هر روز نمی توانید کاهش بدهید، می گوید شما یک مقدار را کاهش می دهی وقتی یک مقدار را کاهش دادید باید بیست و یک روز صبر کنید، ما حتی پانزده روز صبر می کردیم خوب جواب نمی داد. کتاب 60 درجه هم پانزده روز بود، ناقص بود که خود من انجام داده بودم ولی دیدیم سه هفته بهترین نوع آن است. پس مقدار زمانی هم که می خواهید کم کنید، بیست و یک روز، بیست و یک روز، مثلاً صد میلی گرم فلان دارو را می دهید وقتی که آن را کم کردید باید بیست و یک روز روی آن ایستگاه بمانید، بیست و یک روز توقف کنید، تغییر ندهید تا ظرف این بیست و یک روز، هفته اول بدن یک مقدار کمبود دارد، هفته دوم جبران می کند، هفته سوم کاملاً مسائل عادی می شود. پس ده ماه حداقل زمان می خواهیم.

مرحله بعدی، چند درصد کم کنیم که به شخص فشار وارد نشود، باید تیپر بکنیم ولی چه میزان تیپر کنیم؟ یک عدد ثابت می خواهیم ما، که مشخص باشد، که جواب بدهد، نمی توانیم بگوییم حالا این را یک ذره کم کنیم، آن را نصف کن نه، یک عدد مقدار ثابت می خواهیم که عمل بکنیم و آن بیست درصد است که می شود 5/1 (یک پنجم) یعنی ما 5/1 دارو را اگر کم بکنیم به شخص فشار زیادی وارد نمی شود. مثلاً پنچ گرم تریاک بکشد اگر چهار گرم بکشد، کم می شود ولی به او خیلی فشار نمی آید. اگر پنچاه میلی گرم مورفین می زده، اگر حالا 40 میلی گرم بزند به او خیلی فشار نمی آید، وقتی ضرب در 8/0 می کنیم همین کار را می کند، آن 8/0 عددی هست که شما ضرب در آن میزان می کنید همان 5/1 را کم می کند. پس ما هر مرحله 5/1 مواد را کم می کنیم و وقتی 5/1 را کم کردیم، بیست و یک روز می مانیم، تا بیست و یک روز کاهش نمی دهیم، باز بیست و یک روز بعد دو مرتبه 5/1 از آن چیزی که دارد مصرف می کند کم می کنید، مثلاً قبلاً 100 تا بوده، شده 80 میلی گرم حالا دفعه بعد 80 میلی گرم را ضرب در 8/0 می کنیم می شود 64 میلی گرم، خیلی راحت ضرب می شود. پس متد DST به ما این را می گوید: برای کاهش هر نوع دارو که از شخص می خواهید پس بگیرید که شخص دچار مشکل نشود، دچار افت نشود، دچار مسائل نشود،می توانیم با ضریب DST آن دارو را کم کنیم حالا آن دارو می خواهد الکل باشد، اگر شخص الکلیسم باشد همین کار را انجام می دهیم و دارو هم باشد همین کار را انجام می دهیم. و باز DSTمی گوید بهترین کاری که شما انجام می دهید این است که TDS باید در سه نوبت باشد، سه نوبت در روز، این کل مسئله DST است.

و اما مسئله ریزش، به طور کلی ما ریزش را در تمام جاها داریم، کار به پزشکی نداریم. درخت سیب هم که سیب می دهد، چهار تا باد که می آید نصف سیب ها هم می ریزد، صد نفر می روند تار بزنند، ذره ذره می ریزند، رها می کنند. می خواهند بروند کاراته کار کنند می روند چند جلسه ذره ذره ریزش می کنند. همه انسانها یک کار می خواهند انجام بدهند چون داوطلبانه است، یکسری ریزش می کنند. این هست ما در همه جا ریزش را به طور کلی هم در طبیعت و هم در تمام رشته ها داریم. ولی اگر نگاه کنیم در کنگره 60 ، الان ما کاری کردیم که ریزش هایمان خیلی کم شده است. و آن مسئله تازه واردین بود، ریزش از تازه واردین می آید، تازه واردین که وارد سیتسم می شوند با هیچ چیز آشنایی ندارند اینها خیلی حساس هستند زود ممکن است ریزش کنند، برای همین مسئله ما آمدیم راهنمای تازه واردین در کنگره درست کردیم، یعنی یک نفر هست که عهده دار درمان است، ولی یک نفر است که کار و تخصص او این است که از ریزش جلوگیری کند، فقط با تازه وارد صحبت کند، طوری کند که او بیاید و بماند و آن راهنمای تازه واردین است.

 یک نفر که وارد کنگره می شود کسی حق ندارد که با او حرف بزند، حتی راهنما ها هم اجازه ندارند با او حرف بزنند، آن کسی که برای این کار تربیت شده، تحت عنوان راهنمای تازه واردین، او می نشیند، سه جلسه با او هست و تمام اطلاعات را به او می دهد و هر سه جلسه هم همان شخص است و جابجا نمی شود. و آنها می آیند صحبت می کنند. قبلاً از ده نفری که وارد کنگره می شدند 6 تا می رفتند از زمانی که ما راهنمای تازه واردین آوردیم از این ده تا لااقل 7 نفر، 8 نفر می ماند. حالا وسط کار هم ممکن است چندتا ریزش کنند. بنابراین باید در کلینیک ها هم همینطور باشد، وقتی یک نفر تازه وارد می آید هیچ کس حق ندارد با او صحبت کند باید یک نفر داشته باشید متخصص این کار باشد، تازه وارد که وارد شد فقط او با تازه وارد صحبت کند، آن وقت می بینیم که ماندگاری در کلینیک خیلی خیلی می رود بالا نه اینکه مسئول تازه واردین نبود، امروز دکتر با او صحبت می کند، فردا حسن، نبود پرستار صحبت می کند، نبود آبدارچی صحبت می کند، نبود راهنما صحبت می کند، نبود ... نه ، یکی باید صحبت بکند که حوصله کافی داشته باشد، اگر قرار باشد نیم ساعت، یک ربع با او حرف بزند، حوصله کافی را داشته باشد. این کار را بکنیم از آن ریزش اولیه می توانیم جلوگیری کنیم البته مسائل دیگری نیز در این قضیه وجود دارد.

مسئله دیگر این بود که ما در کنگره 60 سالی یک هفته داریم تحت عنوان هفته گلریزان، گلریزان به این منظور بود که، قدیم در محله ها زورخانه بود، مردها شبها می رفتند زورخانه ورزش می کردند، که قدیم می گفتند: دلم می خواهد تریاک را ترکش کنم،شبها برم زورخانه ورزش کنم، روزها بروم گردش کنم ... این هست تمام امورات محله توسط یکسری پهلوان ها و افراد معتمد در آن زورخانه می چرخید. اگر کسی گردن کلفتی می کرد، زورخانه جلوی او را می گرفت. کسی هم اگر ورشکسته می شد، مریض سختی می شد، احتیاج به مسائل مالی داشت در آن زورخانه گلریزان می کردند، و در یک شبی تمام معتمدین می آمدند و هر کدام کمک مالی می کردند. کنگره هم همینطور است در کنگره هر نفر که به درمان می رسد در طول یک سال نزدیک بیست و شش میلیون تومان هزینه اش می شود. شما در کلینیک چقدر می گیرید در سال؟ رقمی نمی گیرید، بخواهید مقایسه کنید اینقدر کنگره هزینه دارد.

 هزینه را افراد می دهند، راهنما پول نمی گیرید، اجاره، برق، آب، حساب کردیم، در سال کل هزینه را تقسیم بر تعداد رهایی کردیم رقمی نزدیک به بیست و پنج، شش میلیون تومان در می آید. خوب ما از دولت پول نمی گیریم، از کشورهای خارجی نمی گیریم، کمک از خارج از کنگره نمی گیریم، خود افراد کنگره این کار را انجام می دهند و این در هفته گلریزان انجام می شود و یک اشتباهی که همه مرتکب می شوند، تصور می کنند که، معتادان یکسری آدمهای بدبخت و بیچاره اند! اعتقاد شخصی خود من این است که، بیشترین پول بین معتادین است. شما فقط همین کارتن خوابها را می بینید، آنهایی که در پنت هاوس می نشینند در برج عاج پای منقل تریاک می کشند، معامله های گردن کلفت می کنند، آنها را ندیدید. بیشترین هنر در این جامعه هست، جامعه قوی و نیرومندی است. دو درصد، یک درصد آن کارتن خواب است که الگوی اعتیاد هم شده همان دو درصد، چهار درصد! اگر ما بتوانیم با آن قشر قوی هم در ارتباط باشیم و بدانند که به درمان می رسند و کار ما به نتیجه می رسد می توانند حمایت های خیلی خوبی را انجام بدهند.بنابراین گلریزان هست در سطح کنگره 60 و خواستیم که تمام بچه های کنگره 60 که در طول سالهای متمادی در کنگره 60 به درمان رسیدند بیایند و کمک های مالی خودشان را ارائه کنند. 

رقم هایی که کمک می کنند، در سه سطح کمک می کنند: یکی به صورت آزاد است، هر کدام 500 تومان، 50 تومان، یک تومان، دو تومان، پنج تومان کمک می کنند. سطح بعد اعضای لژیون مالی هستند که آنها در سال 6 میلیون تومان می دهند ، از آن مرحله بگذریم، دنورها هستند، دنورها کسانی هستند که 50 میلیون تومان به کنگره می دهند برای هزینه های کنگره، ما الان یک ساختمان خریدیم برای خانم های مسافر در امیراتابک به مبلغ 16 میلیارد تومان، الان 50 الی 60 میلیار می ارزد. یک ساختمان خریدیم در ورزنده برای امور اداری، به مبلغ 6 میلیارد، الان 30 میلیارد، 40 میلیارد می ارزد. کنگره از نظر وضعیت ساختمان در وضعیت مناسبی قرار دارد. دنور ها پنجاه میلیون تومان می دهند، پارسال ما 1800 تا عضو سردار داشتیم، 80 تا دنور داشتیم، از خود بچه های کنگره 60، امسال هم یک عنوان اضافه شد، عنوان پهلوانی، گفتیم پهلوان آن نیست که گردن و بازوی کلفت دارد، پهلوان آن کسی است که به دیگران کمک می کند، پهلوان آن فردی است که دستگیری می کند، پهلوان فردی است که از عصاره جان خود به انسانها می دهد، پهلوان کسی است که انسان ها را دوست دارد. پهلوان کسی است که از مال خود برای بهبودی وضع انسانها کمک می کند، این کمک می تواند برای کنگره باشد، برای سرطانی ها باشد، برای بیماران کلیوی باشد، ..... آن می شود پهلوان، پهلوان ها در کنگره 60 پانصد میلیون تومان می دهند، در جشن گلریزان. اولین کسی هم که پانصد میلیون تومان را داد خود من بودم، گفتم خود من می دهم که هرچه از شما می خواهم اول باید خود من آن را انجام بدهم، حتی این عنوان را، اگر گفتم سیگار نکشید، خودم نکشیدم، اگر گفتم مواد نکشید خودم نکشیدم، اگر گفتم ورزش کنید خودم ورزش کردم. الان این هفته اینجا باید جلسه گلریزان باشد ولی من گفتم چون عزیزان اطلاع ندارند، گلریزان را انداختم برای هفته آینده، البته من از لژیون پزشکان زیاد انتظار ندارم چون وضعیت کلینیک ها زیاد مناسب نیست از نظر مالی ولی به هر حال باید برگزار بکنم، ما دو هفته دیگر در اینجا گلریزان داریم هرکس هر مبلغی توانست، 50 هزار تومان، دویست هزار تومان، 500 هزار تومان، عنوان دنور، عنوان پهلوانی حرفی نداریم.

 خوب من دیگر صحبتی ندارم، خوشحال هستم که حضور پیدا می کنید، خوشحال هستم که درس ها را مطالعه می کنید چون از اینستاگرام پخش می شود، بسیار خوب است می توانیم اطلاعات را ذره ذره به جامعه بدهیم. از اینکه به حرف های من توجه کردید از همه شما متشکرم . 

 
نگارش: همسفر الهام
تهیه و تنظیم: مسافر سعید

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .