English Version
English

حس، اولین عامل اثرگذار در فرآیند تفکر

حس، اولین عامل اثرگذار در فرآیند تفکر
گاهی اوقات جهت پیدا کردن راه‌حل یک مسئله، یا نحوه انجام یک کار، به تفکر زیادی پرداخته‌ایم؛ بعد درنهایت یا راه‌حلی پیدا نکرده‌ایم و یا راه‌حلی پیداشده، تصمیمی گرفته‌شده، اما پس از به انجام رساندن آن دریافتیم که آن راه‌حل اشتباه بوده و نه‌تنها ما را به نتیجه نرسانده است بلکه باعث ایجاد فاصله از هدف نیز شده است و این سؤال پیش می‌آید که چرا این اتفاق افتاده است؟ مگر نه اینکه ما باید قبل از هر کار و یا هر تصمیمی به تفکر بپردازیم و مگر نه اینکه انسان با تفکر می‌تواند به راه‌حل مناسبی برسد؛ پس چرا گاهی اوقات تفکر کردن ما را به مسیر مناسبی هدایت نمی‌کند و مشکل از کجاست؟
 
ما آموخته‌ایم که قبل از هر موضوعی ابتدا در مورد آن تفکر کنیم. این تفکر، حرکت از یک مجهول به یک معلوم بوده و در اثر این حرکت و بر مبنای این تفکر، یک علم پیدا می‌شود و به دانستن یک موضوع می‌رسیم و حالا وقتی می‌خواهیم تفکر کنیم احساس یا حس ما در تفکر دخالت دارد و بر چگونگی آن تأثیر می‌گذارد؛ به این صورت که اگر حس ما مثبت باشد، تفکرات ما هم سمت‌وسوی خوبی پیدا می‌کند و به یک علم سالم دسترسی پیدا می‌کنیم ولی اگر حس ما در موقع تفکر منفی باشد به دنبال این تفکر، یا به نتیجه‌ای نمی‌رسیم یا به علم و دانش غلط و نامناسبی خواهیم رسید. به‌طور مثال تصور کنید من با کسی دعوا کرده‌ام و یا از یک نفر دلخورم و یا با همسرم یک سری مشکلاتی دارم و بعد درحالی‌که سرشار از حس ناراحتی و کینه و نفرت هستم، می‌نشینم و تفکر می‌کنم که برای حل این مسئله راهکاری پیدا کنم حال‌آنکه تفکر یعنی پرداختن به یک موضوع معین در یک وقت و زمان معین و در اینجا زمانی که حس‌های منفی من را احاطه کرده‌اند، من نمی‌توانم بر یک موضوع معین تمرکز کنم و نتیجه هم کاملاً مشخص و قابل پیش‌بینی است.
 
 
نکته مهم دیگر این است که گاهی حس‌های آلوده لحظه‌ای هستند و اگر همزمان با آن حس، تفکری صورت بگیرد، منجر به اتخاذ یک تصمیم اشتباه در آن لحظه می‌شود اما؛ فاجعه زمانی اتفاق می‌افتد که حس انسان آلوده شود و آلوده بماند. به‌طور مثال، ممکن است من کینه فردی را به دل گرفته باشم و یا از کسی رنجش خاطری داشته باشم و این حس‌های منفی دائما در من وجود داشته باشد و بنابراین حس من همواره آلوده است و درنتیجه در پی هر تفکر، به اطلاعات و علوم غلطی هدایت می‌شوم و دامنه وسیعی از زندگی من تحت تأثیر قرار می‌گیرد و یک زندگی بر مبنای دانش غلط و تصمیم‌های نامناسب هم مشخص است به کجا منتهی می‌شود. پس در اینجا معلوم می‌شود که چرا گاهی اوقات در پی تفکر یا به نتیجه نمی‌رسیم و یا تصمیم نادرستی می‌گیریم.
 
اکنون‌که می‌بینیم وجود حس‌های منفی تا چه اندازه می‌تواند بر زندگی ما تأثیر منفی بگذارد، لازم است چاره‌ای برای آنها بیندیشیم و تلاش کنیم تا خودمان را از حس‌های منفی، تزکیه و پاک‌سازی کنیم؛ چون در غیر این صورت به راه‌حل درست و علم سالم نمی‌رسیم و یا به عبارتی در قدرت تشخیص دچار اختلال می‌شویم.
 
یکی از راه‌های اساسی برای رهایی از حس‌های منفی، بخشش است. بخشش به‌نوعی همان سالم‌سازی حس محسوب می‌شود. وقتی من مسائل را می‌بخشم و یا به عبارتی به یک جایگاه مافوق واگذار می‌کنم و خودم در آرامش به مسیر زندگی ادامه می‌دهم، درواقع من در حال سالم‌سازی حس خودم هستم و بعدازآن هر جا نیاز به تفکر باشد، با حس سالم تفکر کرده و به راه‌حل درست و علم سالم دسترسی پیدا می‌کنم. پس شایسته است هر زمان کینه، رنجش و یا کدورتی را به یاد می‌آوریم، به احترام خودمان و برای نجات زندگی‌مان ببخشیم.
 
یکی دیگر از راه‌های سالم‌سازی حس، انجام عمل سالم است و قدرت تشخیص عمل سالم وابستگی بسیاری به جهان‌بینی و سطح دانش و آگاهی ما دارد. هر چه دانایی بیشتر باشد، قدرت تشخیص بالاتر می‌رود و درنتیجه عمل انسان سالم‌تر می‌شود و عمل سالم، حس شادی و نشاط و یا به عبارتی حس سالم ایجاد می‌کند که این حس سالم به همراه تفکر، انسان را به مسیر درستی هدایت می‌کند.
 
درنهایت شایسته است در تلاش باشیم با اصلاح و سالم‌سازی حس‌های منفی خود، به آنها اجازه اثرگذاری و تخریب ندهیم.
 
 
 
نویسنده: همسفر فاطمه کمک راهنمای لژیون یکم
تایپ: همسفر مهفام لژیون یکم
موضوع: برداشتی از سی دی تصاویر مجازی یک
همسفران نمایندگی لویی پاستور

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .