English Version
English

جهان‌بینی نوعی بینش و نگرش است

جهان‌بینی نوعی بینش و نگرش است

پیرامون دستور جلسه هفتگی: «جهان‌بینی۱ و۲» گفت‌‌وگویی صمیمانه با همسفر نسرین داشتیم.

شما عزیزان را به مشاهده ادامه آن دعوت می‌کنیم:

با عرض سلام خدمت شما دوست عزیز، لطفاً خودتان را معرفی کنید.

سلام دوستان نسرین هستم همسفر حسن

مسافر من با بیش از ۲۰ سال تخریب با مصرف انواع آنتی‌ایکس وارد کنگره شدند. آخرین آنتی‌ایکس مصرفی شیره خوراکی بود. مدت ۱۱ ماه و ۱۲ روز به روش DST سفر کردیم، داروی درمان شربت OT، با راهنمایی راهنمای خوب و توانمندشان آقا وحید از لژیون ۱۸ شعبه فردوسی مشهد، ورزش مسافرم فوتبال، راهنمای خوب خودم خانم زهرا از لژیون دوم، ورزش خودم بدمینتون، به لطف خدا و دستان پر مهر آقای مهندس ۱۴ ماه است که آزاد و رها هستیم.

خواهشمندم تعریفی کلی و کوتاه از جهان بینی برای ما بگویید.

جهان‌بینی محور اصلی حرکت در کنگره است. کنگره اعتقاد دارد، کسانی در درمان اعتیاد موفق هستند که مثلث جسم، روان و جهان‌بینی را به تعادل رسانده باشند. جهان‌بینی یعنی تغییر دید و نگرش فرد نسبت به خود و اطرافیان و در کل نسبت به تمام هستی است، جهان‌بینی یعنی ریشه خطاهای خود را پیدا کنم و آن را حل کنم، از مسیر ضد‌ارزش‌ها به مسیر خوبی‌ها و ارزش‌ها قدم بگذارم، برای این کار باید قوانین آن را فراگیرم و برای اینکه جهان‌بینی من تغییر کند، باید دانایی من افزایش پیدا کند.

برای بالا بردن دانایی باید از مثلث جهالت یعنی ترس، ناامیدی و منیت عبور کنم تا به دانایی برسم. امیدوارم بتوانم با آموزش‌هایی که در کنگره از راهنمای خوبم خانم زهرا می‌گیرم، دانایی خود را بالا ببرم و جهان‌بینی خودم را تغییر دهم و تبدیل به یک جهان‌بینی الهی کنم.

آیا جهان‌بینی با جهان‌‌شناسی تفاوت دارد؟

جهان‌بینی نوعی بینش و نگرش است و نگاه کلی به هستی دارد، به نحوی که با قدرت بر خویشتن و مهار خود به شناخت هستی بپردازد. نوعی عقیده محسوب می‌شود، همچنین از آن به عنوان معرفت عمومی و یا ایمان یاد می‌شود.

عناصر آن عبارتند از:

الف) توجیه هستی

ب) توجیه انسان

ج) رابطه انسان با هستی

در جهان‌بینی معمولاً از سرآغاز و سپس سرانجام و بعد از آن سیر انسان از سرآغاز تا سرانجام بحث می‌شود که به نوعی می‌توان گفت؛ تمام مکتب‌های فکری برای پاسخ‌گویی به این سه پرسش به وجود آمده‌اند.

در جهان‌شناسی؛ هستی شناسی مشتمل از قدرت بر طبیعت پیرامون و مهار کردن آن است، نوعی معرفت شناسی به حساب می‌آید، تا آنجا که حالت تخصصی به خود گرفته است، علم نامیده می‌شود. لذا کسی که همه تخصص‌ها را داشته باشد، معلم نامیده می‌شود، که با تعبیر امروزی فرسنگ‌ها فاصله دارد.

جهان‌بینی در درمان اعتیاد چه کمکی می‌کند؟

ما با آداب و معاشرت قوانین زندگی آشنا می‌شویم، تا به تعادل نسبی و آرامش برسیم. آقای مهندس در سی‌دی ویلیام ۷ فرمودند: درمان اعتیاد به عهده روش DST و دارویOT است، جهان‌بینی باعث می‌شود، که انسان به خودش خسارت وارد نکند، چون انسان موجودی است، دارای اختیار و همیشه بر سر یک دوراهی است، هم می‌تواند، خوب باشد هم بد، فقط مصرف‌کننده‌ها نباید جهان‌بینی کار کنند، کسی که اعتیاد ندارد، نیز با جهان‌بینی خودش را حفظ می‌کند و در مقابل مشکلات راه چپ و راست را پیدا می‌کند.

آیا مسئله جهان‌بینی بیرون از کنگره هم لازم و ضروری است؟

هر روز صبح وقتی از خواب بیدار می‌شوید، چه نگاهی به محیط اطرافتان دارید؟ چقدر از محیط اطراف خود، بودن در کنار خانواده و از سلامتی خود لذت می‌برید؟ آیا به خود و دیگران و به جهان هستی عشق می‌ورزید؟ آیا تا امروز بدون توقع به دیگران لبخند زده‌اید؟ در تعریف جهان‌بینی باید گفت: جهان‌بینی یعنی شناخت، درک، احساس و برداشت ما از خود و جهان اطراف ما است، نوع نگاه ما به جهان بیرون و درون است.

 اینکه ما چگونه به این دو جهان نگاه می‌کنیم، بستگی به نوع تفکر و بینش ما دارد. اگر تفکر منفی داشته باشیم، حتی بهترین و قشنگ‌ترین اتفاق زندگیمان را بد می‌بینیم، پس نگاه ما برمی‌گردد به تفکر ما و ریشه در مقدار دانایی ما دارد و اینکه ما چقدر در مسیر دانایی هستیم و حس ما آلوده نشده باشد. باید دانست، فقط افراد مصرف‌کننده نیستند که نگاه افیونی و منفی نسبت به خود و پیرامون خود دارند، ما همسفران هم از طریق افکار منفی مثل ترس، ناامیدی، استرس، کینه، حسادت، قضاوت کردن و خیلی حس‌های منفی دیگر به سیستم ایکس خود آسیب وارد کرده‌ایم.

ما همسفران شاهد تغییرات زیادی در تفکرات مسافران‌مان هستیم، آیا می‌تواند، نتیجه این باشد که جهان‌بینی در آنها بالا رفته‌است و به ما بگویید چگونه این تغییرات به وجود آمده است؟

ما در زندگی بهتر تشخیص می‌دهیم که در چه راهی قدم برداریم، از لحاظ اخلاقی، ارزش‌ها، هنجارها، عواطف و....

 در واقع جهان‌بینی نوع نگاهمان را به زندگی عوض می‌کند.

وقتی انسان حقایق هستی را در قالب یک جهان بینی درست آرام آرام فرا می‌گیرد متوجه خیلی از مسائل گنگ می‌شود و اولین چیزی که به آن دست پیدا می‌کند، آرامش است، این آرامش باعث می‌شود، تصمیمات درست گرفته شود و برای رسیدن به هدف‌هایش عجله نکند.

تهیه و تنظیم گزارش: همسفر سمیه، رهجوی راهنما همسفر طاهره (لژیون یکم)

ارسال مطلب: همسفر الهام، رهجوی راهنما همسفر رویا (لژیون هشتم)

همسفران نمایندگی فردوسی

 نمایندگی فردوسی(مشهد)

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .