English Version
English

روح از وجود باری‌تعالی است

روح از وجود باری‌تعالی است

آقای مهندس در ابتدای سی‌دی فرق نفس روح می‌فرمایند: روح نیاز به تسویه و پالایش ندارد زیرا از وجود باری‌تعالی است اما نفس در مقوله دیگری با جسم عجین است و در توالی تا پالایش‌های متعددی همچنان ممکن است ادامه پیدا کند. جسم اثر نفس است تا نفس به تعالی نرسد جسم آزاد نمی‌شود. تفاوت بین روح و نفس، آقای مهندس می‌فرمایند‌: که چرا ما این‌ها را درس می‌دهیم؟ چه ربطی به اعتیاد دارد پاسخ: تا زمانی که انسان شناخت نداشته باشد امکان ندارد بتواند تسویه و پالایش انجام بدهد و تا زمانی که به نتیجه نرسد چراهای زیادی وجود دارد باید دلیل آن را بداند چون اگر انسان به درستی بداند که کار درست کدام است امکان ندارد کار اشتباه انجام بدهد اگر کار خطایی انجام می‌دهد شناخت از خودش ندارد، باور ندارد. انسان باید بداند که در برابر کارهایی که انجام می‌دهد باید پاسخگو به سیستم باشد چرا نمی‌داند چون منافعش در میان است چون به وسیله کارهای ضدارزشی توانسته خیلی چیزها را به دست بیاورد و اگر کاری را انجام بدهد که خلاف یا غیراستاندارد است در اثر جهل و نادانی او است و در این‌جا است که باید دانش و آگاهی خود را بالا ببریم و اولین کار این است که خودمان را بشناسیم آن زمان است که تسویه و پالایش صورت می‌گیرد و زمانی به این باور رسید و به مرحله دانایی رسید امکان ندارد کار اشتباه انجام بدهد و این را بداند که وقت خودش را صرف غیبت کردن نکند یا بحث در مورد دیگران و بداند که وقت چقدر با ارزش است که خداوند در اختیارش گذاشته و حداکثر استفاده را از آن ببرد امکان ندارد کار اشتباه انجام بدهد. اگر انسان بداند که قدرت خداوند چه است امکان ندارد بی‌خدا شود، اگر باور کند جهان دیگری وجود دارد و هر عملی انجام بدهد باید پاسخگو باشد امکان ندارد مرتکب خطا شود و به این دلیل است که این‌ها را مشخص می‌کنیم چرا که این‌ها (نفس، روح) مال ذات و وجود انسان است و باید این‌ها را کاملاً بدانیم. اولین چیزی که نیاز داریم بدانیم فرق بین نفس و روح است. نفس: تعیین موجودیت می‌کند چه در ظاهر و چه در باطن و خواسته‌هایی دارد ممکن است خواسته‌ها معقول باشد و یا ممکن است نامعقول باشد. نفس در تمام موجودات است نباتات، حیوانات، گیاهان، جامدات و انسان، ما خیال می‌کنیم همین‌طوری انسان شده‌ایم، روی همین دو تا پا راه می‌رویم، نه سیستمی در اختیار ما است که بسیار عظیم و پیچیده است و میلیون‌ها سلول که موجودات زنده هستند در بدن ما همان شهر وجودی هستند که آن‌ها حدود ۳۸۰۰۰ تعداد آن‌ها است و اگر بخواهیم ۱ میلیون آن‌ها را بشماریم ۱۱ روز طول می‌کشد.

عمر جهان آفرینش چقدر است؟ تقریباً ۱۴ میلیارد سال است‌. ما خیال می‌کنیم تاریک می‌شود روشن می‌شود تمام این‌ها یک پارامتر زمان است که زمین یا آسمان آفریده شده است. آقای مهندس فرمودند: که ما باید بدانیم که چقدر در برابر جهان آفرینش کوچک هستیم و چقدر ناآگاه ما از جهان آفرینش چیزی نمی‌دانیم از طول و عرضش چقدر می‌دانیم؟ ما فقط ۵ درصد جهان آفرینش را می‌دانیم که آن هم از ماده‌هایی تشکیل شدیم مثل سدیم، پتاسیم، آهک، آهن، خاک و... که قابل دیدن است‌. ۹۵ درصد آن قابل دیدن و روئیت نیست و اصلاً نمی‌دانیم چه است که آن (انرژی تاریک و ماده تاریک) است. حتی دانشمندان هم نمی‌دانند چه است و اگر کسانی این ماده را پیدا کنند باید خیلی دانشمند باشد و بداند که چه است. پس اگر بگوییم که انسان هم غیر از این جسم فیزیکی چیزی دارد بنام صور پنهان که ما آن را نمی‌بینیم حرف گزافی نزدیم و اگر آن را نبینیم و درک نکنیم خیلی نگاه‌مان کودکانه به جهان هستی است. پس جسم صور پنهان دارد و ما باید این صور پنهان را بشناسیم و صور پنهان شامل نفس هم می‌شود که آن تعیین موجودیت می‌کند و یکسری اطلاعات می‌خواهد. هر چیزی دارای یک شعور است از یک بوته بیابانی گرفته تا درخت خرمایی که در آن نر و ماده است که واحد آن نفر است از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که دارای شعور و آگاهی بالایی برخوردار است و شعور یک بوته بیابانی با شعور یک درختی که میوه می‌دهد، محصول می‌دهد یکی نیست هر کدام دارای شعور و آگاهی هستند پس این‌ها مراتبی هستند که تعیین موجودیت می‌کند و با هم متفاوت است. در انسان باید مراحلی را طی شود که به آن مراحل تکاملی برسد. مراحل نفس در انسان، نفس‌ اماره، نفس‌ لوامه، نفس‌ مطمئنه است. انسان در یک مرحله از نفس قرار دارد به نام نفس‌ اماره که در پایین‌ترین مرحله است یعنی نفسی که امر می‌کند و تمام حیوانات تحت فرمان نفس‌‌ اماره هستند و انسان‌هایی که در پایین‌ترین مراتب قرار دارند در این مرحله از نفس قرار دارند یعنی در مرحله نفس حیوانی قرار دارند.

انسان باید به کمک  تزکیه و پالایش و دوری از ضدارزش‌ها و تمام سختی و مشکلاتی که است باید از این مرحله عبور کند و به مرحله نفس‌‌ لوامه برسد زمانی که وارد نفس‌ لوامه یعنی سرزنش کننده است اگر کار ضدارزش انجام بدهد پشیمان می‌شود. زمانی که از نفس‌لوامه عبور کند وارد مرحله نفس‌ مطمئنه می‌شود که بالاترین مرحله است. نفس‌ مطمئنه فرمان عقل است همان شو شود است. که این مرحله از نفس باید پرورش پیدا کند. روح، روح نیاز به تزکیه و پالایش ندارد و هدایت آن آسان است زیرا از وجود باری‌تعالی است که با علم رابطه دارد. وقتی که به روح می‌رسیم جسم را صاحب خانه در نظر بگیریم که نفس و روح اعضاء این خانه هستند این جا روح در مرحله انسانی مثل یک مشاور برای نفس است که به او کمک می‌کند که در مسیر درست حرکت کند و او را تشویق به کارهای خوب می‌کند. روح نمی‌تواند شیطانی و بد باشد چرا که از وجود باری‌تعالی است زیرا بنیان او در ارزش‌ها قرار دارد اما آنچه انسان را به زوال، تاریکی، تباهی می‌برد نفس است چرا که نفس خواسته دارد معقول و غیرمعقول که نیاز به مساعدت دارد و برای همین است که می‌گوییم روح سهل و نفس سخت است برای همین پالایش آن سخت است چون نیروی منفی جذابیت دارد. روح از لطافت و زیبایی و دانش و علم و معرفت بالایی برخوردار است اما در نفس فقط ظاهر این‌طور است مانند اینکه لباس گران‌بها را بر تن کرده‌ایم و افکار داغون و خراب است اما روح در بدن حتی اگر چشم کثیف باشد و دارای روح فعال باشد جسم از رایحه بسیار خوبی برخوردار است. هستی با وجود خداوند قابل حسک و بیان است و اگر به هستی نگاه کنیم تمام آفریده‌های او را می‌بینیم آن‌ها قدرت خداوند هستند و خداوند در رأس یک سیستم قرار دارد. مثل هستی و نیستی که نیستی هم جزء هستی است که غیر قابل روئیت است مانند همان انرژی و ماده تاریک که قابل روئیت نیستند و آنچه در ابعاد قرار دارد هم هستند و هم نیستند، هستند به این علت که انسان‌ها و قدرت مطلق می‌دانند که نیستند زیرا از نظر ما پنهان هستند. آقای مهندس در آخر سی‌دی می‌فرمایند: که اگر قرآن مکتوب نمی‌شد اکنون با کلمات ناقص به دست انسان‌هایی نااهل و سودجو به شکل دیگری در می‌آمد پس آنچه که به دست می‌آورید به نگارش در بیاورید. اگر مطلب دارید آن‌ها را مکتوب کنید، برای آیندگان سندی باشد  زمانی که مکتوب باشد می‌ماند؛ مانند قرآن مطرح کردن روح و نفس برای این است که خودمان را بشناسیم زیرا شناخت ما مسئله بسیار مهمی است. ما مثل کوه یخی هستیم که یک ذره‌اش بیرون است و بقیه‌اش زیر آب قرار دارد که نفس جزء صور پنهان است و از بین نمی‌رود. برای جهان هستی نه آغازی است و نه پایانی است و کار ما این است که بدانیم در چه مرحله‌ای قرار داریم (نفس‌ اماره، نفس‌ لوامه، نفس‌ مطمئنه) نتیجه؛ اگر کسی بداند به درستی که کدام کار صحیح و درست است امکان ندارد مرتکب اشتباه شود.

نویسنده: همسفر بتول، راهنما همسفر سمیه (لژیون دوم)
رابط خبری: همسفر معصومه، راهنما همسفر سمیه (لژیون دوم)
ویرایش و ارسال: همسفر منصوره، راهنما همسفر مهدیه (لژیون یکم)
همسفران نمایندگی کریمان

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .