English Version
English

باید جهان‌بینی را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم

باید جهان‌بینی را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم

جلسه دوازدهم از دوره سی و یکم کارگاه‌های آموزشی خصوصی کنگره ۶۰ ویژه همسفران نمایندگی امین قم به استادی راهنما همسفر الهام، نگهبانی همسفر فاطمه و دبیری همسفر مریم با دستور جلسه «جهان‌بینی ۱ و۲ » روز دوشنبه تاریخ ۱۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ ساعت 16:00 آغاز به کار کرد.

خلاصه سخنان استاد:

خدا را شکر می‌گویم که اجازه خدمت به من داده شد تا در این جایگاه خدمت کنم و آموزش بگیرم.
دستور جلسه امروز «جهان‌بینی» است. قبل از ورود به کنگره ۶۰ کلمه‌ جهان‌بینی برای ما سنگین و ناآشنا بود، اما وقتی وارد کنگره شدیم، مثلث درمان را شناختیم که شا‌مل: جسم، روان و جهان‌بینی می‌باشد، باید همواره جهان‌بینی را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم و این نکته کلیدی و کاربردی آن می‌باشد.

معلم و مدرس جهان بینی در کنگره ۶۰، استاد امین می‌باشند که جهان بینی را به شکل ساده و روان شکافته‌اند تا ما اضلاع مثلث دانایی را بشناسیم.
تعریفی که استاد امین از جهان‌بینی در جزوه بیان کردند: «آنچه که ما نسبت به جهان پیرامون خود ادراک، احساس، دریافت و برداشت می‌نماییم». این که ما نسبت به جهان اطراف‌ و درون خودمان چه دید و نگرشی داشته باشیم، مربوط به مقوله جهان‌بینی می‌‌باشد.

اولین نکته‌ای که در جزوه مطرح شده است، موضوع صور آشکار و پنهان انسان می‌باشد؛ انسان ابتدا باید خودش را بشناسد و بعدجهان اطراف خود را درک کند؛ برای درک بهتر موضوع جهان‌بینی از دو مدل، شهر وجودی و قلعه عقل استفاده شده‌ است. شهر وجودی همان جسم و شهر است که این شهر دارای ساکنین مثبت و منفی می‌باشد.

نفس در جزوه جهان‌‌بینی این گونه تعریف شده‌ است: «نفس تعیین موجودیت می‌کند هم در ظاهر هم در باطن». نفس خواسته‌هایی دارد و این خواسته‌ها اگر معقول نباشد در جسم و روان ما خلل ایجاد می‌شود.
عقل فرمانروای شهر وجودی ما می‌باشد و هیچ زمانی اشتباه نمی‌کند ولی اگر اطلاعات اشتباه به عقل برسد، تصمیمات اشتباه می‌گیرد.
زمانی که خواسته‌های نفس قصد ورود به دروازه عقل را دارند، نگهبانانی مانع ورود خواسته‌ها به عقل می‌شوند، این نگهبان‌ها همان سطح دانایی ما هستند به عبارتی دانایی یعنی، «تشخیص ماهیت خواسته‌ها در هر شکل و لباسی».
اگر سطح دانایی ما پایین باشد هر نوع خواسته‌ای می‌تواند، وارد قلعه عقل شود ولی اگر سطح دانایی بالا باشد این اتفاق نمی‌افتد.


استاد امین مثلثی را برای دانایی در نظر گرفته‌اند که عبارت‌اند از: تفکر، تجربه و آموزش است، این سه ضلع باید در درون ما به یک اندازه رشد کنند و باید مانند مثلث متساوی‌الاضلاع هر سه ضلع برابر باشند، اگر یک ضلع کمتر رشد کند و ضلع دیگر رشد بیشتری داشته باشد، دانایی رشد نمی‌کند.


اگر ما بندها و ضد ارزش‌های درونی خود را نشناسیم و روی آن‌ها کار نکنیم، دانایی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و تصمیمات نادرستی می‌گیریم؛ اگر مثلث جهالت رشد کند مثلث دانایی شخص کار نمی‌کند، برای این‌که مثلث دانایی خود را در یک اندازه رشد دهیم درابتدا باید جهان‌بینی خود را ارتقا دهیم تا به سطحی از دانایی مطلوب برسیم.


نکته‌ی کلیدی که این جزوه به ما آموزش می‌دهد این است که نیروهای تخریبی و مخرب کارشان مانع رشد دانایی ما می‌باشد و دانایی ما را متوقف می‌کند تا در یک سطح از دانایی بمانیم و اگر در یک سطح بمانیم یعنی تغییری نکرده‌ایم.
امام علی می‌فرمایند:« هرکسی که دو روز او یکسان باشد متضرر می‌شود».
یعنی باید امروزمان با دیروز متفاوت باشد و در واقع تغییری کرده باشیم.

باز هم خدا را شکر می‌گویم و امیدوارم همه‌ ما بتوانیم، سطح دانش و آگاهی خود را بالا ببریم‌ تا به آرامش و تعادل لازم برسیم.

اهدای تقدیر‌نامه‌های اعضای لژیون سردار

 

مرزبانان کشیک: مسافر محمد و همسفر نسرین
تایپ: همسفر مریم رهجوی راهنما همسفر اعظم (لژیون اول)
عکاس: همسفر نسرین، مرزبان خبری
ویراستار: همسفر زهرا، خدمتگزار سایت
ارسال: همسفر مرضیه رهجوی راهنما همسفر رضوانه (لژیون سوم)
همسفران نمایندگی امین قم

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .