English Version
English

جهان‌بینی الفبای آموزش‌ها و دروس کنگره است

جهان‌بینی الفبای آموزش‌ها و دروس کنگره است

جلسه اول از دوره هشتم سری کارگاه های آموزشی خصوصی کنگره ۶۰، ویژه مسافران نمایندگی یوسف آباد با استادی راهنمای محترم مسافر مسعود، نگهبانی مسافر عطا و دبیری مسافرعرفان با دستورجلسه « جهان ‌بینی ۱و۲  » در روز دوشنبه مورخ ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، رأس ساعت ۱۷ آغاز به کار نمود.

خلاصه سخنان استاد:
سلام دوستان مسعود هستم مسافر، ممنونم که فرصت خدمت به من داده شد و خدا قوت می‌گویم به تمام خدمتگزاران نمایندگی.
دستور جلسه این هفته جهان‌بینی ۱ و ۲ است که دو جزوه در این مورد توسط استاد امین نوشته شده است، امیدواریم که جزوه سوم هم به زودی با دستور آقای مهندس عرضه شود.


جزوه ۱ و ۲ جهان بینی در اختیار همه اعضا است و هر سفر اولی حتماً باید مفاهیم جزوه‌های جهان‌بینی را در طول سفرش خوانده باشد و یاد گرفته باشد، چون تمام تعاریف و مبانی پایه‌ای و الفبای تمام مطالب کنگره، در جزوه جهان بینی آموزش داده‌ شده است؛ به صورت مدل‌هایی که ارائه شده، مانند مدل شهر وجودی یا مدل قلعه عقل و همینطور تعاریفی مانند مثلث دانایی و مثلث جهالت و تفکر و ... که این‌ها حتماً باید مطالعه شود.
خب مسلماً در زمان کوتاهی که استاد جلسه در اختیار دارد نمی‌توان تمام مطالب را توضیح داد، ولی چیزی که مهم است و همه ما باید آن را بدانیم این است که اصلا چرا من باید برای درمان اعتیاد خود، جزوه جهان بینی را بخوانم؟
یک مثلثی ارائه شده است تحت عنوان مثلث درمان اعتیاد که شامل جسم و روان و جهان بینی می‌باشد. بحث جسم که با همین داروی درمان یا شربت اپیوم تینکچر، طی مدت ۱۰ ماه در پله‌های ۲۱ روزه با ضریب ۰/۸ کاهش پیدا می‌کند و طبق صلاحدید و نظر راهنما، یک سفر اولی آن را انجام می‌دهد که اگر روی نظم باشد و روی برنامه باشد جسمش به درمان می‌رسد و این می‌شود ضلع جسم.
مثلث درمان اعتیاد یک ضلع دیگر دارد به اسم ضلع جهان‌بینی، که اگر این ضلع جهان بینی به اندازه ضلع جسم رشد نکند، مثلث درمان اعتیاد در فرد از مثلث متساوی اضلاع خارج می‌شود و درمان، درمان با کیفیتی نخواهد بود، پس باید اضلاع جسم و روان و جهان بینی به یک میزان رشد بکنند.
شاید بتوان گفت، روان در ابتدای سفر اول در اختیار رهجوی سفر اولی نیست، اما قسمت جسم و قسمت جهان‌بینی، کاملاً در اختیار او می‌باشد که اگر برنامه‌ای که راهنما به او می‌دهد را دقیق و مو به مو انجام بدهد، می‌شود ضلع جسم و مطالب سی‌دی‌هایی که به عنوان تکلیف داده می‌شود یا امتحاناتی که گرفته می‌شود ضلع جهان بینی را شامل می‌شود.
حالا اگر فردی به صورت تک ضلعی، رو به جلو برود و با خود بگوید من روی برنامه هستم و منظم هستم، ولی از دروس، سی‌دی‌ها و مطالب آموزشی، غافل باشد باز هم ممکن است به درمان برسد، ولی احتمال برگشتش به مواد مخدر در سفر دوم زیاد است و مطلب دیگر اینکه اگر هم به مواد برنگردد آن حال خوبی که باید داشته باشد را ندارد در مقایسه با کسی که مثلث متساوی الاضلاع درمان را در سفر خود رعایت کرده است، پس این از اهمیت موضوع جهان بینی است که تا حدودی متوجه شدیم.
حال ببینیم این جهان‌بینی چیست؟
در جزوه، تعریفی برای جهان‌بینی عنوان شده است که می‌گوید؛ دریافت، برداشت، ادراک و احساس ما نسبت به جهان پیرامون خود را جهان بینی گویند؛ یعنی اتفاقاتی که در طول روز برای من می‌افتد و مسائل و مشکلاتی که دارم، حرف‌هایی که به من زده می‌شود و... تمام این‌ها را من چگونه دریافت می‌کنم و چه احساس و چه برداشتی در مورد آنها دارم، دقیقاً همه این‌ها برمی‌گردد به جهان‌بینی من و اینکه چگونه می‌توانم آنها را تجزیه و تحلیل کنم.
حال ممکن است سوال پیش بیاید که خب ما فهمیدیم که جهان بینی خوب است و برای درمان اعتیاد ما لازم است اما از کجا مشخص است که جهان‌بینی کنگره ۶۰، درست است و ما باید آن را فرا بگیریم؟
خیلی از رهجوها می‌گویند من خودم جهان‌بینی دارم یا کلاس‌های عرفانی می‌روم و یا از نظر جهان بینی سطح خیلی بالایی دارم یا می‌گویند تحصیلات بالای دانشگاهی دارم و تمام چیزهایی که شما می‌گویید را کاملاً بلدم، اگر سفر اولی‌ها از این دسته باشند و این تفکر را داشته باشند به درمان اعتیاد نمی‌رسند و نخواهند رسید به این علت که اگر این اطلاعات و دانش و جهان‌بینی که تا به حال داشته‌اند، می‌توانست اعتیاد آنها را درمان کند پس چرا به کنگره ۶۰ آمده ‌اند؟  بنابراین هر طرز تفکر هر جهان بینی و هر میزان سواد را ما در کنگره می‌گوییم به نفع خود رهجو است که آن را بیرون درب کنگره بگذارد و با یک ظرف خالی، جهان بینی کنگره ۶۰ را فرا بگیرد.
در جزوه جهان بینی ۱ تعاریف، وجود دارد و همچنین مدل‌ها، مانند مدل قلعه عقل و همینطور شهر وجودی، همچنین‌ چگونگی به کارگیری عقل را توضیح می‌دهد که اگر دانایی من بالاتر برود، کمتر فریب می‌خورم و حواسم بیشتر جمع می‌شود و نیروهای منفی نمی‌توانند مرا از مسیر خارج کنند. در جزوه جهان‌بینی ۲ در مورد قوانین بازی یا قوانین زندگی آموزش می‌دهد، قوانینی که اگر من آنها را بلد نباشم در هر شغلی که باشم نتیجه نخواهم گرفت در هر ورزشی باشم خواهم باخت و حتی در کنگره خانواده و جامعه هم ناموفق خواهم بود.
قوانینی که اگر من آنها را بلد باشم همه تبدیل به دوست و حامی من می‌شوند و حتی من محبوب همه خواهم شد و همه جا می‌توانم سربلند باشم.

ممنونم از اینکه توجه کردید.

 

 

تهیه گزارش: مسافر مرتضی لژیون سوم

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .