English Version
English

تفکر؛ وجه تمایز انسان با دیگر مخلوقات

تفکر؛ وجه تمایز انسان با دیگر مخلوقات

همسفر شیرین به همراه مسافر خود با تخریب آنتی‌ایکس متادون وارد کنگره شدند؛ مدت پنج ماه و بیست‌وچهار روز است که با راهنمایی، راهنمایان همسفر زهرا و مسافر محمدرضا به روش DST، همراه با داروی OT سفر می‌کنند. ایشان در رشته ورزشی شنا فعالیت می‌کنند و رشته ورزشی مسافرشان پینگ‌پنگ است.

اینک در باب دستور جلسه «جهان‌بینی ۱ و ۲» با ایشان گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم؛ لطفاً با ما همراه باشید.

چه ارتباطی بین جهان‌بینی و درمان اعتیاد وجود دارد؟ لطفاً توضیح دهید.

یک مصرف‌کننده، درک درستی از جهان پیرامون خود ندارد؛ وجودش مملو از ضد ارزش‌ها و نیروهای بازدارنده است و با مصرف مداوم آنتی‌ایکس در صور آشکار و صور پنهان خود اختلال ایجاد کرده است. هنگامی‌که یک مسافر در کنگره سفر خود را آغاز می‌نماید با دریافت آموزش‌ها، در مسیر مثلث درمان قرار می‌گیرد و علاوه بر درمان جسم و روان، جهان‌بینی او نیز ارتقا پیدا می‌کند؛ درنتیجه با درک جایگاه فعلی خویش و شناخت صحیح راه و مسیر حرکت، می‌تواند سفر خود را به‌خوبی ادامه دهد و با موفقیت به پایان برساند؛ زیرا جهان‌بینی باعث می‌شود فرد درک صحیحی از جهان درون و بیرون خود به دست آورد؛ در این راه، جهان‌بینی حکم طنابی را دارد که یک صخره‌نورد را تا رسیدن به قله حمایت می‌کند و او را به‌سلامت به مقصد می‌رساند.

لطفاً بفرمایید پایه و اصل جهان‌بینی بر اساس چند مؤلفه است؟

بر اساس دو مؤلفه؛ ۱- جهان‌بینی درون ۲- جهان‌بینی برون. جهان‌بینی درون؛ یعنی احساس و ادراک ما نسبت به خودمان و جهان‌بینی برون؛ یعنی احساس و ادراک ما نسبت به جهان هستی.

لطفاً بفرمایید آیا جهان‌بینی فقط برای افراد مصرف‌کننده است؟

خیر، به نظر من جهان‌بینی به تمام انسان‌ها، صرف‌نظر از میزان تحصیلات، عقاید مذهبی و ... کمک می‌کند که آگاهی خود را نسبت به خود و جهان پیرامون بالا ببرند و در مسیر درست قدم بردارند.

همان‌طور که در جزوه جهان‌بینی گفته‌شده است، تمامی مشکلات بشر به خاطر عدم رعایت قوانین در زندگی است لطفاً در این مورد توضیح دهید.

اولین قانونی که باید در زندگی رعایت شود قانون تفکر است؛ اندیشیدن قبل از انجام هر کار باعث می‌شود که آن کار به‌درستی انجام شود و ما به نتیجه مطلوب برسیم؛ دیگر اینکه افکار مثبت، ما را به سمت روشنایی سوق می‌دهد و افکار منفی باعث جذب تاریکی‌ها می‌شود؛ البته باید بدانیم تفکر به‌تنهایی ما را به مقصد نمی‌رساند و باید همراه با حرکت باشد؛ مسئله دیگر اینکه سعی کنیم مسئولیت تمام‌کارهایمان را خودمان به عهده بگیریم و مسائل و ناکامی‌های خود را به گردن دیگران، خداوند، کائنات و ... نیندازیم.

در جزوه جهان‌بینی گفته‌شده است که هدف اصلی نیروهای بازدارنده توقف فرایند دانایی است؛ لطفاً در این مورد برای ما توضیح دهید.

مثلث دانایی بر سه ضلع تجربه، تفکر و آموزش استوار است و رشد متقارن و موزون این سه ضلع باعث ارتقا سطح دانایی و آگاهی ما که همان دانایی مؤثر است می‌شود؛ هدف نیروهای بازدارنده این است که مانع از رشد دانایی مؤثر شوند و با غلبه‌ حس ترس بر تفکر، حس ناامیدی بر تجربه و حس منیت بر آموزش، باعث تخریب و انحراف این مثلث می‌شوند.

لطفاً بفرمایید منظور از جهان‌بینی کاربردی چیست؟ در صورت امکان توضیح دهید.

همه ما با خواندن مطالب جهان‌بینی، با مفاهیم آن آشنا می‌شویم ولی زمانی این جهان‌بینی کاربردی می‌شود که بتوانیم در زندگی روزمره از این آموزش‌ها بهره کافی ببریم؛ درواقع کاربردی کردن جهان‌بینی زمانی اتفاق می‌افتد که ما بتوانیم مشکلات را با ابزار جهان‌بینی‌ حل کنیم؛ مثلاً ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها را بشناسیم، به سمت ارزش‌ها پیش برویم، از ضد ارزش‌ها دوری‌کنیم و به نیروهای منفی و بازدارنده اجازه ندهیم که بر ما چیره شوند و بدانیم هر مشکل را با کدام نکته و تعریف از جهان‌بینی می‌توانیم حل کنیم‌؛ درواقع جهان‌بینی را از قوه به فعل دربیاوریم؛ باید با تمرین، جهان‌بینی را در زندگی روزمره خود کاربردی کنیم.

در جهان‌بینی شما بعد از ورود به کنگره چه تغییری ایجادشده است؟

من قبل از ورود به کنگره سرشار از خشم، کینه، ترس، ناامیدی و منیت بودم، با ورود به کنگره و آموزش‌هایی که دریافت کرده‌ام، روی تمام این حس‌های منفی کارکردم، عوامل بازدارنده را شناختم و در حال حاضر سعی می‌کنم که از ضد ارزش‌ها فاصله بگیرم.

و کلام آخر ...

به نظر من وجه تمایز انسان با دیگر مخلوقات خداوند، قدرت تفکر و اندیشه اوست؛ بنابراین ما می‌توانیم انتخاب کنیم که چگونه زندگی کنیم؛ برای داشتن یک زندگی اصولی، بهترین راه، تفکر، اندیشه، آموزش و کاربردی کردن جهان‌بینی در زندگی روزمره است.

از اینکه وقت خود را در اختیار ما قراردادید بسیار سپاسگزاریم.


انجام مصاحبه: همسفر مریم رهجوی راهنما همسفر فرزانه (لژیون چهاردهم)
رابط خبری: همسفر فرنوش رهجوی راهنما همسفر زهرا (لژیون پنجم)
عکاس: همسفر لیلا، مرزبان خبری
ویراستار: همسفر صفورا رهجوی راهنما همسفر زهرا (لژیون سوم)
ارسال: همسفر مینا، خدمتگزار سایت
همسفران نمایندگی شیخ‌بهایی

 

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .