English Version
English

خلاصه سی‌دی اشراق

خلاصه سی‌دی اشراق

در سی‌دی اشراق جناب مهندس با استناد به صحبت‌های استاد خود، از دو حوض آب نام می‌برند که یکی دارای آب تیره و لجن است و دیگری دارای آب شفاف و زلال می‌باشد؛ جناب مهندس این دو حوض را تمثیلی برای انسان‌ها می‌دانند و می‌افزایند که: تفاوت بین حوض دارای آب تیره با حوض دارای آب شفاف بسیار است.

همان‌گونه که چشم قادر است به غیر از خود هر چیزی را ببیند ( به غیر از آینه که چشم در آن خود را می‌بیند ) انسان‌ها هم تمام بدی‌ها را می‌بینند، ولی بدی و عیوب خود را نمی‌بینند، مهم‌ترین و ضروری‌ترین مساله‌ای که اهمیت ویژه‌ای دارد، مسئله‌ی خلق و خو می‌باشد؛ خلق نیکو بدین معنی است که انسان بتواند با همه‌ی انسان‌ها صحبت نماید و با همه برخورد و رفتار ملایم داشته باشد.

برای اینکه انسان قادر باشد که انسان‌های دیگر را دوست داشته باشد، بایستی فهم، شعور و آگاهی خود را افزایش دهد؛ با تنبیه کاری درست نمی‌شود و مسائل رو به بهبود نمی‌رود، ممکن است تنبیه در جای خود لازم باشد، ولی اگر تنبیه در جای خود انجام نگیرد، منجر به تخریب می‌شود.

دروغ‌گویی یکی از مواردی است که حوض انسان را تیره و کدر و آلوده می‌سازد، حرکات انسان و رفتار و کردار او کاملا عریان و در معرض دید همگان است، انسان در همه حال بایستی اخلاق و خلق و خوی خویش را به سمت اخلاق و خلق و خوی خوب و زیبا ببرد؛ کسی که حوض آب وجودی او لجن و تیره شده است، به مشکلات متعدد و اعمال ضد ارزشی بسیاری مبتلا خواهد شد که قضاوت یکی از آن موارد است.

در سی‌دی اشراق، جناب مهندس بدین واژه اشاره می‌کنند و می‌افزایند: ریشه‌ی واژه‌ی اشراق از شرق می‌آید و خورشید نیز از شرق طلوع می‌کند، اشراق یعنی جهان نور و روشنایی و این جهان نور و روشنایی همانند جهان فیزیکی نیست؛ انسان اگر تبدیل به نور شود، از جهان فیزیکی که جهان ظلمانی است، وارد جهان اشراق و روشنایی می‌شود.

انسان اگر می‌خواهد به آرامش و آسایش برسد، بایستی حوض وجودی خود را با انجام اعمال ارزشی روان و زلال‌تر کرده و با انجام اعمال ضد ارزشی آن را آلوده نسازد؛ اعمال ارزشی همان فرامین الهی است که در ده فرمانی که به حضرت میسح ابلاغ شده است و در کتاب الهی نیز موجود است.

زندگی و حیات انسان بر مبنای خواست، تقدیر و فرمان الهی مبتنی است، جناب مهندس می‌فرمایند: اگر چه تقدیر یکی از موارد مهم است ولی زیاد نباید توجه به آن داشته باشیم و نگاه خود را به خواسته‌ی خویش معطوف بداریم؛ توجه زیاد به تقدیر سبب خرافات می‌شود.

عمر انسان مانند حیات یک شبنم بر روی گل است و برای اینکه انسان بتواند در حیات خویش نیروهای خود را بیدار کند، بایستی اعمال ارزشی انجام داده و از انجام اعمال ضدارزشی پرهیز نماید؛ برای اینکه از نیروهای منفی و بازدارنده عبور کنیم، ابتدا بایستی پرهیزکار باشیم و در انجام اعمال ارزشی مداومت داشته باشیم.

خدمتگزاران سایت نمایندگی زنجان:
تایپ و نگارش: مسافر ابوالفضل از لژیون ششم
ویراستار: مسافر شهرام از لژیون ششم
ارسال: مسافر مرتضی مرزبان خبری

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .