English Version
English

خلاصه سی‌دی فرق نفس روح

خلاصه سی‌دی فرق نفس روح

در سی‌دی این هفته، آقای مهندس فرق بین روح و جسم را بیان می‌کنند. روح نیاز به پالایش و تزکیه ندارد؛ زیرا از وجود باری تعالی است و نفس مقوله‌‌ی دیگری است که با جسم عجین است. انسان تا زمانی که شناخت نداشته باشد نمی‌تواند پالایش و تزکیه انجام دهد. اگر دلیل کار خود را به درستی بداند، امکان ندارد کار اشتباه را انجام دهد و دست به کار خلاف و غیراستانداردی بزند. پس اینجا است که باید دانش خود را بالا ببریم. اولین کاری که می‌کنیم این است که خود را ذره‌ذره بشناسیم. هر بلایی که سر انسان می‌آید در اثر ناآگاهی او می‌باشد و هنوز به باور نرسیده است و وقتی به آن پی می‌برد که به مرحله دانایی رسیده باشد.
اگر انسان بداند که قدرت خداوند چیست، اگر باور کند که جهان دیگری وجود دارد و هر عملی که انجام می‌دهد باید خودش پاسخ‌گو باشد، امکان ندارد که بی‌خدا و مرتکب خطا شود. به همین دلایل می‌خواهیم بدانیم روح و نفس چیست؟
نفس آن چیزی است که تعیین موجودیت می‌کند در ظاهر و باطن، خواسته‌هایی دارد که ممکن است این خواسته‌ها معقول و غیرمعقول باشند. ما انسان‌ها حدود سی‌و‌هشت هزار میلیارد سلول داریم که همه موجودات زنده هستند و هر سلول مثل شهری است که نشان‌دهنده ابعاد جسم ماست که چقدر بزرگ است. حال اگر ما ابعاد هستی و جهان آفرینش را بدانیم، نتیجه می‌گیریم که چقدر کوچک و ناآگاه هستیم و از جهان هستی چیزی نمی‌دانیم. آقای می‌فرمایند که ما فقط پنج درصد از این جهان آفرینش را می‌بینیم و نودو‌پنج درصد آن را نمی‌دانیم چیست و آن را انرژی و ماده تاریک می‌دانیم؛ پس اگر بگوییم که انسان از این جسم فیزیکی خود صور پنهان دارد که ما نمی‌بینیم گزافه نگفته‌ایم ما باید این صور پنهان را بشناسیم که شامل نفس می‌شود.
هر موجودی شعور و آگاهی دارد. برای مثال شعور و آگاهی بوته خار با درخت خرما یکی نیست و فرق دارد؛ پس نفسی که بوته بیابانی را تعیین موجودیت می‌کند با نفسی که درخت خرما را به وجود می‌آورد متفاوت است. وقتی نفس وارد مرحله انسانی می‌شود به سه قسمت تقسیم می‌گردد؛ نفس اماره، نفس لوامه و نفس مطمئنه. ما نفس شیطانی، رحمانی و نفس کثیف و پاک هم داریم نفس باید پرورش پیدا کند؛ ولی روح این نیاز را ندارد. در گذشته روح و نفس را یکی می‌دانستند در حالیکه این دو با هم متفاوت هستند. روح با علم هم رابطه دارد ما نمی‌توانیم علمی را به دست آوریم؛ مگر اینکه خداوند آن را به ما عطا کند. ما روح شیطانی و پلید نداریم؛ چون روح از خداوند است و روح دائماً به نفس مشاوره می‌دهد که نفس بتواند راه درست را برود و انسان اختیار دارد. علاوه بر روح موجود دیگری هم در ما وجود دارد که نفس را به بدی تشویق می‌کند.
آنچه انسان را به زوال و نیستی می‌برد نفس است که خواسته دارد و به همین دلیل به کمک و مساعدت نیاز پیدا می‌کند. هدایت روح سهل و پالایش نفس سخت است. اگر نفس را پالایش نکنیم ما را به سمت تاریکی‌ها می‌برد. مانند این است که با جسم کثیف، لباس بسیار گران‌بها را بر تن کنیم.
مهندس دلیل ماندگاری قرآن را جمع‌آوری و مکتوب بودن آن می‌داند؛ حتی بدون اینکه بعد از قرن‌ها کم و کاست شود. پس اگر مطلب مهم و خوبی دارید حتماً آن را بنویسید.
ما مثل کوه بزرگ یخ هستیم که فقط نوک قله از آب بیرون است و همان قله را می‌بینیم که جسم خودمان است. باید بینیم در کجا هستیم و نفس ما در چه مرحله‌ای است و اگر در راه مستقیم قرار بگیریم خود به آسایش و آرامش می‌رسیم.

خلاصه سی‌دی: فرق نفس روح
به قلم: همسفر حاجیه از لژیون نهم
ویراستار: همسفر زهره (خدمتگزار سایت)
ارسال: همسفر مرضیه (خدمتگزار سایت)
همسفران نمایندگی کاسپین قزوین

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .