English Version
English

مثلث دانایی شامل؛ تفکر، تجربه و آموزش است

مثلث دانایی شامل؛ تفکر، تجربه و آموزش است

کارگاه‌های آموزشی مجازی همسفران کنگره ۶۰ نمایندگی حافظ با استادی راهنمای تازه‌واردین همسفر لیلا با دستور جلسه: «جهان‌بینی ۱ و ۲» در روز شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ برگزار شد.

خلاصه سخنان استاد:

هم برون را بنگریم و قال را، هم درون را بنگریم و حال را                 

کنگره ۶۰ سازمانی است که برای درمان قطعی اعتیاد به تعادل رساندن جسم روان و جهان‌بینی را لازم می‌داند، برای این‌که جهان‌بینی برای انسان قابل درک و فهم باشد باید الفبای آن را یاد بگیریم که در جزوه جهان‌بینی برای اینکه بهتر مطالب را متوجه شویم به آن تصاویر و مدل توجه می‌کنیم اگر بخواهیم با دید کلی نگاه کنیم جهان‌بینی الفبا درمان می‌باشد و برای اینکه به تعادل لازم برسیم ابتدا باید الفبای آن را بیاموزیم.

جهان‌بینی یعنی آنچه ما نسبت به کل جهان هستی جهان درون و جهان بیرون برداشت ادراک، دریافت و احساس می‌نماییم جهان‌بینی نام دارد و این متعلق به همه انسان‌ها است که در تاریکی قرار دارند و می‌خواهند از آن بیرون بیایند و ریشه خطاهای خود را پیدا کنند تا بتوانند آن را حل کنند و از مسیر ضدارزش‌ها به سمت ارزش‌ها حرکت کنند و برای این کار باید قوانین آن را فرا گیرند.

در کنگره ۶۰ سه سفر داریم، سفر یعنی حرکت از مبدا معلوم به یک مقصد معلوم، سفر اول که رهایی خویشتن خویش از بند اعتیاد است و سفر دوم از بی‌نیازی به مواد مخدر تا رسیدن به خود ادامه دارد البته پیمودن سفر دوم بدون دانش جهان‌بینی غیر ممکن می‌باشد، سفر سوم از رسیدن به خود تا رسیدن به قدرت مطلق ادامه دارد.

با معقوله صور‌پنهان که شامل نفس، حس و غیره است آشنا می‌شویم، اولین مدل شهر وجودی نفس نام دارد در ظاهر و باطن و نشانه‌اش این است که خواسته دارد، خواسته‌ها را به دو قسمت معقول و غیرمعقول تقسیم می‌توان کرد و مرحله نفس را که شامل نفس اماره، لوامه و مطمئنه است؛ نفس اماره یعنی بدون تفکر فرمان‌بردار خواسته‌های نفس است و لوامه شخص به مرحله تشخیص قدم گذاشته است، و در نفس مطمینه شخص از کاری که انجام می‌دهد مطمین است.

سربازهایی که از قلعه عقل مراقبت می‌کنند تا هر کسی بدون مجوز وارد نشود، مدل بعدی مثلث دانایی که شامل تفکر، تجربه و آموزش می‌باشد، دانایی کلیدی است که هر کسی هر خواسته‌ای داشته باشد برایش محقق می‌شود و می‌تواند با کاربردی کردن آن  دانایی، دانایی را به دانایی موثر تبدیل کند از نیروهایی که در مقابل دانایی قرار دارد می‌توان ترس، ناامیدی و منیت را نام برد؛ نیروها مانند مافیا عمل می‌کنند و حس‌های هستی مثل ترس حسادت کینه و انرژی‌های منفی را در ما ذخیره می‌کنند و کنترل ما را در اختیار می‌گیرند که باید این نیروها را بشناسیم و به آرامی در صدد رفع آنها باشیم.

مدل بعدی ظرفیت است که شبیه استخر انرژی است اگر درون استخر آب آلوده باشد ما یک سطل زباله به آن اضافه کنیم فرقی نمی‌کند اما اگر درون یک استخر تمیز یک پر بیندازیم معلوم می شود، انسان هم همین طوراست اگر حس‌هایش پالایش شود کوچک‌ترین آلودگی را حس می‌کند. جهان‌بینی روی مسئله دانایی و شناخت انسان کار می‌کند، چگونه انسان می‌تواند حس‌هایش را تشخیص دهد و آن را تزکیه و پالایش کند و عینک بدبینی را از چشمانش بردارد و تمام تمرکز خود را بر روی این نقطه بگذارد و با هر اتفاقی حس منفی   آلوده  نشود.

حس نیرو ضربدر مسیر حرکت مساوی عملکرد است اگر ما مسیری را برویم و از انرژی خوب استفاده کنیم اما حس بد باشد انرژی حاصل شده در ما هم بد است و نیروهای مخرب به جز آلوده کردن کاری بلد نیستند. زمانی‌که حس انسان آلوده شود عقل هم آلوده می‌شود و فرمان‌های غلط صادر می‌کند تا این نیروها را بشناسد و این را بداند در درونش چه اتفاق‌هایی در حال رخ دادن هستند اگر بداند از کجا ضربه می‌خورد می‌تواند به خود کمک کند، کل جهان بینی روی مسئله دانایی و شناخت حس‌ها و اینکه چگونه انسان می‌تواند تشخیص دهد و حس‌های خوب را پالایش کند.

امیدوارم در جهت آموزش‌های کنگره حرکت کنم و به بهترین شکل ممکن عمل کنم و در آخر تشکر می‌کنم از خانم زینب عزیز مسئول سایت که بی‌نهایت زحمت می‌کشند و خدا قوت می‌گویم به تمامی خدمتگزاران چراغ خاموش سایت، برکت این خدمت‌ها در زندگی‌ جاری و ساری باشد.

تایپ: همسفر فاطمه رهجوی راهنما همسفر الناز (لژیون هفتم)
رابط خبری: راهنمای تازه‌واردین همسفر لیلا
عکس و ارسال: همسفر زینب، مرزبان خبری
همسفران نمایندگی حافظ

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .