English Version
English

جهان‌بینی متعلق به همه انسان‌هاست

جهان‌بینی متعلق به همه انسان‌هاست

جلسه دوم از دوره پنجم کارگاه‌های آموزشی مجازی همسفران کنگره ۶۰ نمایندگی شیخ‌بهایی با استادی همسفر دنیا رهجوی راهنما همسفر زهرا، با دستور جلسه «جهان‌بینی 1 و 2» روز شنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ برگزار شد.

خلاصه سخنان استاد:

با شروع بهار همه‌چیز رنگ و بویی تازه به خود می‌گیرد؛ این افسانه زیبا و ماندگار همیشه در خاطره‌ها خواهد ماند و هر شخصی احساس می‌کند که بهار مشابه آغاز آفرینش است؛ امیدوارم تمام لحظاتتان بهاری باشد؛ از راهنمای عزیز و بزرگوارم بابت اجازه خدمت تشکر می‌کنم.

جزوه «جهان‌بینی ۱ و ۲»، الفبای یک زبان است و برای اینکه مفاهیم و مطالبی که در کنگره برای ما گفته می‌شود قابل‌درک و لمس باشد، باید الفبای آن‌ را به‌خوبی بیاموزیم؛ خاصیتی که جزوه «جهان‌بینی ۱ و ۲» دارد این است که مفاهیم و مطالب را برای ما می‌شکافد و باعث می‌شود مطالب را به‌راحتی درک کنیم. علم و هنر، همانند یک بنای عظیم است و قوانینی دارد که این قوانین، فونداسیون یک ساختمان است که اگر از ابتدا پایه‌های آن درست باشد می‌توان یک بنای صد طبقه‌ای ساخت، در غیر این صورت ساختمان فرومی‌ریزد؛ بهترین راه برای درست بنا کردن پایه‌های علمی این است که مطالب را به ساده‌ترین شکل ممکن بیان کنیم تا برای همه قابل‌درک باشد و در کنگره این قانون کاملاً رعایت شده است.

در کنگره شصت، یک مثلث درمان اعتیاد وجود دارد که اضلاع این مثلث شامل: جسم، روان، جهان‌بینی است؛ جهان‌بینی متعلق به همه انسان‌ها است و درواقع مانند طناب و قرقره‌ای عمل می‌کند که انسان را از عمق تاریکی بیرون می‌کشد و به روشنایی هدایت می‌کند؛ اعتیاد کامل‌ترین شکل تاریکی‌ها است؛ برای یک فرد مصرف‌کننده مواد مخدر، جهان‌بینی یک نیاز ضروری است.

در درمان اعتیاد فقط دارو مهم نیست، مهم این است که ظرفیت و دانایی شخص و دیدگاه او نسبت به اعتیاد تغییر کند و شخص مصرف‌کننده جایگاه، مبدأ و میزان تخریب خود را بیابد که انجام این امر، با جهان‌بینی‌ درونی امکان‌پذیر است؛ برای بیرون آمدن از تاریکی و پیدا کردن نقشه راه و مسیر درست باید به جهان‌بینی درونی برسد تا احتمال بازگشت او به سمت مواد مخدر به صفر برسد؛‌ جهان‌بینی درون شامل شناخت انسان و نیروهایی است که با آن سروکار دارد.

در کنگره شصت، انسان به دو بخش تقسیم می‌شود: صور آشکار و صور پنهان؛ صور آشکار شامل صورت و اشکالی است که قابل دید، حس و لمس است و صور پنهان شامل عقل، نفس، حس، کالبدهای هفت‌گانه دیگر، ذهن، آرشیو و روح است؛ در مبحث صور پنهان متوجه می‌شویم که چیزی به نام منیت در وجود ما لانه کرده است و می‌دانیم که با آموزش می‌توان بر آن غلبه کرد؛ ناامیدی را می‌شناسیم و از تأثیری که در کارهای ما می‌گذارد باخبر می‌شویم و در نقطه مقابل آن تجربه را شناسایی می‌کنیم و متوجه می‌شویم که با ترس‌های ناشناخته چه ضررهایی به وجود ما واردشده است؛ با نفس اماره آشنا و متوجه می‌شویم که چقدر از خواسته‌های ما از ناحیه نفس اماره صادر می‌شود؛ حتی متوجه می‌شویم که وجود این نفس، برای رشد و تکامل انسان لازم و ضروری است و می‌آموزیم چگونه از آن جدا شویم تا در ادامه به نفس مطمئنه برسیم؛ تا به‌فرمان عقل نرسیم، کامل نیستیم.

جهان‌بینی و کسب دانش، قوانین درست زندگی کردن را به ما آموزش می‌دهد، هر شخص مشکلات خاص خود را دارد و به تعداد انسان‌های روی کره زمین، مشکل وجود دارد؛ با درک درست جهان‌بینی، قوانین و راه و رسم زندگی را یاد می‌گیریم و راه مقابله و کنار آمدن با مشکلات را خواهیم آموخت. در جهان‌بینی گفته شد، باید نقاط ضعف و قدرت خود را بشناسیم؛ این شناخت به ما کمک می‌کند تا نیروهای منفی را تشخیص دهیم، بتوانیم از تاریکی خارج‌شده و با تقویت نیروهای مثبت به سمت روشنایی حرکت کنیم.


رابط خبری: همسفر فرنوش رهجوی راهنما همسفر زهرا (لژیون پنجم)
عکاس: همسفر لیلا، مرزبان خبری
ویراستاری: همسفر فاطمه رهجوی راهنما همسفر الهام (لژیون هفتم)
ارسال: همسفر مینا خدمتگزار سایت
همسفران شعبه شیخ‌بهایی ‌

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .