English Version
English

فراگیری قوانین زندگی در جهان‌بینی

فراگیری قوانین زندگی در جهان‌بینی

جلسه دهم از دوره چهارم سری کارگاه‌های آموزشی مجازی عمان سامانی با دستور جلسه  «جهان بینی ١و٢»، با استادی همسفر طاهره رهجوی راهنما همسفر آسیه در روز شنبه 15 اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ آغاز به کار کرد.

خلاصه سخنان استاد:
 
با درود و سپاس به يزدان پاک و تمامي انسان‌هاي پاک سرشتي كه وجود خويش را وقف يافتن مجهولات بُعد خويش می‌نمایند.

همانطور که می‌دانیم استاد امین جزوه جهان‌بینی را  مانند الفبای جهان‌بینی بیان می‌نماید و به یادگرفتن و دانستن ما کمک می‌کند و ما برای یادگیری جهان‌بینی به تصویری از آن نیاز داریم و ایده آن را آقای مهندس درکتاب عبور از منطقه ۶۰ درجه زیر صفر ارائه دادند. جزوه جهان‌بینی نیز مدل شهر وجودی را دنبال می‌کند؛ پس دلیل خواندن جزوه جهان بینی این است  که در آن مسائلی در مورد صور پنهان انسان مطرح شده است و جهان‌بینی به ما می‌گوید که باید صبر داشته باشیم و در نبردهای خود پیروز شویم و بتوانیم ساختاری که در قلب و نفس ما سهیم شده است را مغلوب کنیم وذره ذره درون خود را آباد کنیم. مدت زمان این کار برای هرکدام از ما بستگی به میزان تاریکی است که در آن فرو رفته‌ایم و کل جهان‌بینی روی مسئله دانایی، روش شناخت حس‌ها و این‌که چگونه انسان می‌تواند تشخیص دهد و حس‌های خود را پالایش نماید  و اگر خوب پیش برود انسان نجات پیدا می‌کند و می‌تواند به راحتی مسائل خود را حل نماید.

در جهان‌بینی ما به دنبال فراگیری قوانین زندگی هستیم. یکی از کاربردهای مهمی که دارد، باید به دنبال آموزش، تفکر و تجربه باشیم. جهان‌بینی یعنی؛ آنچه ما نسبت به کل هستی، جهان بیرون و درون برداشت، ادراک و دریافت می‌کنیم جهان‌بینی نام دارد.

جهان‌بینی بیرون شامل؛ ادراک و احساس ما نسبت به تمام هستی است؛جهان‌بینی درون شامل؛ ادراک و احساس ما نسبت به خودمان است.جهان‌بینی متعلق به همه است که در تاریکی هستند و می‌خواهند از تاریکی خارج شوند و به نور و آرامش برسند.

منظور از جهان بیرون؛ تمام هستی و کائنات است و منظور از جهان درون؛ خودمان است.کنگره60 به هر دو سوی قضیه توجه می‌کند و می‌گوییم؛
           هم برون را بنگریم و قال را
                  هم درون را بنگریم و حال را
برون ما آیینه درون ماست و درون ما آیینه برون ما. اگر درون ما به هم ریخته باشد، برون ما هم به هم ریخته است و اگر بیرون به هم ریخته باشد، نشان از بهم ریختگی درونی دارد. اگر تفکرات ما به هم ریخته باشد، گفتار ما هم به همین شکل خواهد بود. درون و برون ما از هم جدا نیستند، درون و تغییرات آن ، نقطه آغازی است که در نهایت نتیجه آن  در بیرون می‌باشد.

منیت، ترس و ناامیدی مثلث جهالت را تشکیل می‌دهند؛ ابزارهایی هستند که در اختیار نیروهای بازدارنده قرار دارند که مانع رشد دانایی ما می‌شوند.

نفس؛ آنچه تعيين موجوديت مي‌كند، در ظاهر و باطن نفس ناميده مي‌شود و نشانه‌اش اين است كه خواسته دارد .
يعني نفس را با خواسته‌هاي آن مي‌شناسيم تمام خواسته‌هاي ما از قسمت نفس صادر مي‌شود. خواسته‌ها‌ی معقول و خواسته‌های غيرمعقول می‌باشند.

مراحل نفس؛  براساس تنوع ذرات تشكيل دهنده نفس و ماهيت آنها، نفس مي‌تواند در يكي از سه مرحله باشد نفس‌ اماره، نفس لوامه و نفس مطمئنه باشد.

با درست کار کردن جهان‌بینی و فیزیولوژی ما می‌توانیم مثلث «دانایی» که همان آموزش، تفکر و تجربه است را به مثلث «دانایی مؤثر» تبدیل کنیم و هر سه مؤلفه ما به زیبایی و به طور مساوی رشد کنند تا بتوانیم به‌ تعادل جسم، روان و جهان‌بینی برسیم.

خداوند بزرگ را شاکر و سپاسگزارم که در  کنگره حضور دارم  تا بیاموزم و رشد کنم. از جناب آقای مهندس و خانواده محترمشان بی‌نهایت سپاسگزارم هفته راهنما را مجدداً تبریک عرض می‌نمایم . از خانم آسیه عزیز راهنمای خوبم هم سپاسگزارم که به من لطف کردند و این فرصت را به من دادند.

رابط خبری: همسفر سمیه رهجوی راهنما همسفر فروغ  (لژیون ششم)
ویراستار و ارسال: همسفر طاهره رهجوی راهنما همسفر آسیه (لژیون یکم)
همسفران نمایندگی عمان سامانی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .