English Version
English

تریاک سم نیست دارو است

تریاک سم نیست دارو است

آقای مهندس در سی‌دی《نامه ۳》این چنین می‌فرماید: سازمان بهداشت در تعریف اعتیاد اعلام کرده است که اعتیاد یک مسمومیت مزمن است و این تعریفی کاملا غلط است؛ اما در کنگره آموختیم که اعتیاد اصلا ربطی به مسمومیت ندارد، مسمومیت فرایند خاصی دارد و اعتیاد مسئله دیگری است؛ آقای مهندس می‌فرماید: اعتقاد من بر این است که در مسئله اعتیاد چرخ را از نو اختراع کنیم و مشخص کنیم اعتیاد چه هست و کدام تعریف از اعتیاد درست است تا بتوانیم به نتیجه درست برسیم.

بعضی معتقدند که اعتیاد یک بیماری ذهنی است، اما ما باید ابتدا مشخص کنیم که ذهن چه هست؛ ذهن جزئی از جسم است و چیز جداگانه‌ای نیست، مثلا شما می‌گویید دست، مشخص است که دست مربوط به جسم است یا وقتی می‌گوییم چشم، چشم جزیی از جسم است، پس ذهن هم مربوط به جسم است. کنگره معتقد است که اعتیاد یک بیماری ذهنی و روانی است اما تعریف درستی از روان در مکتب‌های مختلف نشده است. روان یعنی رفتار، کردار و خلق‌وخو، که روان نیز مانند ذهن ریشه در جسم دارد، این در حالی است که جسم از دو چیز فرمان می‌گیرد؛ یکی افکار و دیگری مواد. شما می‌توانید با نگرش و جهان‌بینی که دارید در سیستم فیزیولوژی تغییر ایجاد کنید.

ساختار ما، ذهن ما و روان ما در مجموع از هم جدا نیستند و همه چیز برمی‌گردد به جسم ما و این ما هستیم که جسم خود را از بین می‌بریم در اثر تصمیمات غلط؛ اکنون که بیماری‌های گوارشی زیاد شده است همه بر اثر استفاده از نگهدارنده‌های غذایی و یا استفاده بیش از حد از آنتی‌بیوتیک‌ها است که این‌ها همه باکتری‌های روده را از بین می‌برند.

کسانی که می‌گویند اعتیاد مسمومیت مزمن است و فرد معتاد را مسموم اعلام می‌کنند و مبنا را بر خارج کردن سم از بدن فرد معتاد می‌دانند باید اول، مشتقات تریاک را بشناسند، این مشتقات شامل: آلکالوئیدهای موثر، املاح معدنی، کلسیم، منیزیم، مواد قندی، فسفات‌ها، سولفات‌ها و...می‌باشد. تعداد آلکالوئیدهای تریاک که تاکنون از آن استخراج گردیده، بیست و پنج نوع است که از بین آنها شش آلکالوئید مهم به مقدار نسبتا زیاد در آن یافت می‌شود؛ مهمترین  آنها شامل: مورفین، کدئین، نارسئین، نارکوتین، تبائین و پاپاورین و...است که هیچ کدام از این‌ها سم نیستند، پس متوجه شدیم تریاک سم نیست و دارو است.

اگر بخواهیم علائم قطع تریاک را در یک مصرف کننده مورد مطالعه قرار دهیم، قبل از آن باید علایم مسمومیت از تریاک را مورد بررسی قرار دهیم. در اشخاص بزرگسال مصرف یک تا یک‌ونیم گرم تریاک یا یک دهم تا پانزده صدم گرم مورفین معمولا اثر کشنده دارد؛ علایم مسمومیت با تریاک این است که فرد ابتدا حالت تحریکی و سنگینی سر و سپس سرگیجه، احساس گرما، تشنگی، نبض تند، احساس خواب‌آلودگی دارد سپس تنفس کند و در نهایت مرگ اتفاق می‌افتد. حال برای رفع مسمومیت از تریاک از یک فنجان قهوه و مقداری الکل استفاده می‌شود.

در مصرف کنندگان تریاک در زمان قطع مواد، بدن آن‌ها دو عکس‌العمل را نشان می‌دهد؛ ابتدا عکس العمل آشکار که شامل: اسهال، عرق کردن، بی‌خوابی، آبریزش‌‌بینی، گرفتگی عضلات، پرش پا و...می‌شود و سپس عکس العمل پنهان که آن‌هم شامل: ناامیدی، افسردگی ، گریه‌کردن، بی‌خوابی، کندذهنی و...است، که عکس العمل های آشکار در مدت یک تا دو هفته کاهش پیدا می‌کند، اما برخی از آن‌ها کم و بیش ادامه دارند. اما درمان عکس‌العمل‌های پنهان حساس‌ترین و کلیدی‌ترین مرحله؛ درمان اعتیاد است. قطعا ریشه درمان اعتیاد در ساختار فیزیولوژی جسم انسان است. به دیگر سخن این که کلیه بیماری‌های روحی و روانی را باید ریشه‌شان را قطعا در جسم جستجو کرد و اگر ریشه آن‌ها در جسم نباشد به سرعت از بین می‌روند.

بعضی مواقع انسان ممکن است احساس ناامیدی داشته باشد و روز بعد این حالت از بین برود، چون ریشه در جسم ندارد پس اگر در جسم باشد باید در تنظیم بیان ژن‌ها علت آن را جستجو کرد.

خلاصه سی‌دی نامه ۳
رابط خبری: همسفر صدیقه رهجوی راهنما همسفر سودابه (لژیون سوم)
نویسنده: همسفر بیتا رهجوی راهنما همسفر سودابه (لژیون سوم)
ویراستار و ارسال: همسفر سمیه رهجوی راهنما همسفر نسرین (لژیون اول)
همسفران نمایندگی جهان‌بین شهرکرد

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .