English Version
English

راهنما یعنی چراغ راه

راهنما یعنی چراغ راه

هشتمین جلسه از دور هفتم سری کارگاه‌های آموزشی خصوصی ویژه همسفران نمایندگی وکیلی به استادی راهنما همسفر فهیمه، نگهبانی همسفر زهرا و دبیری همسفر سبا با دستور جلسه «هفته راهنما» در روز دوشنبه دهم اردیبهشت ١۴٠٣ رأس ساعت ١۶:٠٠ آغاز به کار نمود.
 

خلاصه‌ سخنان استاد:

از نگهبان جلسه خانم زهرا، ایجنت محترم، خانم فرخنده و مرزبانان تشکر می‌کنم که اجازه خدمت را به من دادند تا آموزش بگیرم و إن‌شاءالله بتوانم حق مطلب را ادا کنم. ما در کنگره پنج جشن اصلی داریم؛ جشن هفته بنیان، هفته دیده‌بان، هفته ایجنت و مرزبان، هفته راهنما و هفته همسفر. این هفته جشن راهنما است.

ابتدا این هفته را خدمت استاد راهنما و بنیان کنگره۶۰، آقای مهندس دژاکام و اولین راهنمای همسفران، خانم آنی بزرگوار، خانم آنی کماندار، خانم شانی، استاد امین و تمام راهنمایان کنگره۶۰ علی‌الخصوص راهنمای خوب خودم، خانم افسون که جایشان خیلی خالی است و همچنین راهنمایان پرتلاش نمایندگی وکیلی یزد تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

هدف از برگزاری جشن راهنما، ابتدا آشنایی با واژه راهنما و جایگاه راهنما است و همین‌طور قدردانی وسپاسگزاری کردن از معلم و رب خود را به ما آموزش می‌دهد. راهنما به کسی گفته می‌شود که در گذشته و از قبل، مصرف‌کننده مواد مخدر بوده و پس از رسیدن به رهایی و درمان قطعی اعتیاد، در آزمون‌های فنی و جهانبینی کنگره۶۰ شرکت کرده است. مراتب دریافت شال راهنمایی عبارتند از:
۱- کسب نمره قبولی
۲- اخذ نمره انضباط از مرزبان
۳- تأییدیه از تربیت بدنی کنگره ۶۰
۴- تأییدیه از دیده‌بان راهنمایان
۵- مصاحبه حضوری
۶- اجرای پیمان وادی هشتم
۷- دریافت شال راهنمایی

به قولی باید از هفت خوان رستم بگذرد؛ البته قبل از دریافت شال باید کارآموزی در لژیون‌های آموزشی را بگذراند و در مرحله‌ بعد، او در نمایندگی خود مجوز اعلام راهنمایی و تشکیل لژیون از مرزبان نمایندگی خود را دریافت می‌کند‌. برای راهنما شدن از فیلترهای متعددی باید عبور کرد.

ما در کنگره پنج شال خوش‌رنگ و زیبای راهنمایی داریم؛ شال بنفش یا ارغوانی که متعلق به تنها استاد راهنما و بنیان کنگره۶۰ آقای مهندس دژاکام است. شال مغزپسته‌ای متعلق به راهنمای تازه‌واردین است که واقعاً مسئولیت بسیار خطیر و سنگینی را بر عهده دارند؛ چون قرار است یک تازه‌وارد که بسیار نا‌امید، خسته و پریشان است را به کنگره وصل کند. شال نارنجی متعلق به راهنمای درمان است که چهار سال خدمت می‌کند. شال آبی نیز برای راهنمایان کنگره۶۰ است که برای رسیدن به این جایگاه باید مراحلی را بگذارند، او باید چهار سال خدمت مکرر، ارائه آغاز نامه، رهایی و رسیدن سه نفر از رهجویان به راهنمایی را داشته باشد تا شال آبی را کسب نماید. شال سرمه‌ای متعلق به راهنمای درمان سیگار، لژیون ویلیام وایت می‌باشد. کسانی که شال نارنجی دارند و راهنمای درمان سیگار هم هستند دیگر شال سورمه‌ای ندارد و این برای کسانی است که فقط راهنمای سیگار هستند.

آموزش‌های کنگره۶۰ در تربیت راهنما به چند دسته تقسیم می‌شود:
۱- شناخت سیستم و چگونگی راه‌اندازی آن
۲- شناخت صور پنهان انسان
۳- شناخت آنتی‌ایکس  و اثرات و عوارض آن
۴- شناخت و تسلط کامل بر پروتکل DST و چگونگی عملیات تیپرینگ با استفاده از داروی OT

جایگاه راهنما از مهمترین جایگاه‌ها می‌باشد؛ به‌طوری‌که تمام افرادی که در جایگاه‌های بالاتر کنگره هستند، جایگاه راهنما را بسیار ارزشمند می‌دانند. آقای مهندس می‌فرمایند: راهنمایان صفاتی را با خود به همراه دارند که باعث شده بدترین راهنمایان، بهترین مردم باشند. اساس کار راهنما بر مبنای محبت، عقل و ایمان است؛ راهنمایان کنگره۶۰ مسلح به سلاح عشق، عقل و ایمان هستند.

راهنما یعنی عشق، معرفت، الگویی بی‌نقص، مرهم دل‌های خسته و ناامید؛ راهنما یعنی چراغ راه، کسی که سرشار از تجربیات تلخ و شیرین بوده و روزی راه پر فرازونشیب سفر را طی نموده و از ظلمت به نور، از قهر به مهر و در نهایت از نفرت به عشق رسیده است. مهم‌ترین صفت راهنمایان، عشق است. راهنما اگر عاشق نباشد نمی‌تواند در این حوزه خدمت و فعالیت کند. آن عشق است که او از سفرها و مهمانی‌هایش می‌گذرد و در کنگره حاضر می‌شود. راهنما با صبر، استقامت، شکیبایی، عشق، محبت، حوصله، دانش و آگاهی، تجربیات خودش را نثار رهجویانش می‌کند تا مسیر درمان، سهل و آسان شود.

مطلبی در سایت کنگره، راهنما را به این صورت معنا کرده بود:
ر: رفتن و رسیدن
آ: آموزش دادن و آموزش دیدن
ه: هدایت انسان‌های در بند
ن: نمایش قدرت و صلابت
م: منبع نور و روشنایی
ا: آرامش و آسایش.

واضح‌ترین و مهم‌ترین ویژگی راهنما عشق و محبت بلاعوض است، عاشق خدمت کردن به هم‌نوع، عاشق رها شدن مصرف‌کنندگان و خانواده‌هایشان. وقتی وارد کنگره می‌شویم، پر از ترس، منیت، خشم، نفرت و  ناامیدی هستیم ولی کم‌کم متوجه می‌شویم که باید به عشق و محبت (وادی چهاردهم) برسیم تا بتوانیم اول به خودمان و بعد به دیگران کمک کنیم.

اگر امروز حال منِ فهیمه خوب است، در این جایگاه نشسته‌ام و در تعادل و آرامش هستم، می‌توانم مشکلاتم را حل کنم، می‌توانم از رفتار و حرف‌های دیگران که باعث درد و رنج من می‌شوند، بگذرم به واسطه عشق، محبت و گذشتی است که از راهنمایم دریافت کرده‌ام و در کنگره ماندگار شدم، می‌دانم که باید بگذرم تا آرامش داشته‌ باشم؛ به قولی از محبت، خارها گل می‌شود‌.

راهنما مثل خورشید است که همه از نورش بهره می‌گیرند و کاری ندارد که به چه کسی و چه چیزی می‌تابد و هیچ انتظار و توقعی ندارد که پس بگیرد؛ رابطه راهنما و رهجو نباید یک رابطه دوستی و رفاقت باشد، اگر این‌گونه باشد پرده و حرمت‌ها از بین می‌رود، به قولی اگر این پرده برافتد نه تو مانی و نه من. رابطه رهجو و راهنما باید یک رابطه شاگرد و معلمی باشد؛ تا زمانی منِ رهجو میتوانم آموزش‌ها را دریافت کنم که با تمام وجود حس شاگردی داشته باشم و اگر منِ راهنما احساس کنم که فقط باید به رهجو چیزی آموزش بدهم، این تفکر نقطه آغاز سقوط من است.

راهنما هم آموزش می‌دهد و هم آموزش می‌گیرد، گیرندگی و دهندگی دو خصلت راهنما است. رهجویانی می‌توانند به جایگاه‌های راهنمایی برسند که فرمانبردار و مطیع راهنما باشند، تابع اصول و قوانین و حرمت‌ها باشند، حضور مستمر داشته باشند، سی‌دی گوش کنند و بنویسند، مشارکت و خدمت داشته باشند، در آزمون‌های ماهانه شرکت کنند، به سفر خود بپردازند و مسافر خود را از لحاظ درمان رها کنند.

این دستور جلسه ما را با واژه راهنما و جایگاه آن آشنا می‌کند و اصل موضوع و هدف برگزاری قدردانی و سپاس‌گزاری را به ما آموزش داده و یادآوری می‌کند. امام علی (ع) فرمودند: اگر کسی یک کلمه‌ را به من یاد داد من همیشه بنده‌ی او هستم؛ به همین خاطر باید قدردان و سپاسگزار باشیم و به قولی رهجویان سفر اول، سفر دوم، مرزبانان و راهنمایان در این هفته مبارک، به راهنمایان خود از طریق پاکت و دلنوشته، تقدیر و تشکر می‌کنند؛ اما در نظر داشته باشیم منِ رهجو زمانی حسابم با راهنما صفر می‌شود که به جایگاه راهنمایی برسم.

در آخر خواستار آرامش، آسایش، رهایی و تعادل همراه با موفقیت روزافزون برای تک‌تک شما عزیزان هستم و همچنین آرزو می‌کنم کسی که خواسته‌اش قوی است، شال خوش‌رنگ راهنمایی را بر دوش او ببینم. امیدوارم که تمام تلاش خود را به کار بگیرید برای رسیدن به جایگاه راهنمایی که واقعاً یک جایگاه وصف‌ناپذیر است؛ چرا که خوب می‌دانیم نیاز به راهنما داریم تا یک شعبه دیگر تأسیس گردد‌.

از این‌که به صحبت‌های من گوش کردید از همه شما متشکرم.

در ابتدای شروع جلسه، هفت جلسه دبیری همسفر سمیه به پایان رسید و همسفر سبا از لژیون دوم به عنوان دبیر دوم این دوره، خدمت خود را در این جایگاه آغاز نمود.

همسفر فرزانه از لژیون راهنما همسفر زینب (لژیون دوم) نیز با نوشتن چهل سی‌دی و دریافت گل رهایی، وارد سفر دوم جهانبینی شد. سایت همسفران این واقعه را به ایشان و راهنمای محترم تبریک عرض می‌نماید.

گردآوری و تایپ: همسفر لیلا لژیون راهنما همسفر فهیمه (لژیون سوم)
ویرایش، عکاس و ارسال مطلب: همسفر زهرا لژیون راهنما همسفر زینب (لژیون دوم)
همسفران نمایندگی وکیلی

گزارش تصویری از برگزاری جشن هفته راهنما

 

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .