English Version
English

سخن و کلام حق از حلقوم ناحق هیچ اثری ندارد

سخن و کلام حق از حلقوم ناحق هیچ اثری ندارد

در خدمت یک زوج خدمت‌گزار کنگره۶۰ هستیم و گفت‌وگویی را به مناسبت هفته راهنما با این عزیزان ترتیب داده‌ایم، از شما درخواست می‌کنیم با ما همراه باشید.
راهنما همسفر فاطمه و راهنما مسافر حسین با آنتی‌ایکس تریاک و متادون وارد کنگره شدند با راهنمایی آقای جمشید بلگلی و خانم مریم، در حال حاضر هشت سال است که از دام اعتیاد آزاد و رها هستند.
هفته راهنما را به همه عاشقان خدمت خصوصا جناب آقای مهندس دژاکام  تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم.

زمانی که در سفر اول بودید به این جایگاه خدمت فکر می‌کردید؟ 

نه تنها به این جایگاه فکر نمی‌کردم، بلکه به هیچ وجه به روش دی‌اس‌تی یک‌درصد هم ایمان نداشتم، فقط به خاطر رودروایسی با یکی از اقوام که در شعبه ابن‌سینا حضور داشتند من هم وارد کنگره شدم. اوایل سفر در حالت نشئگی کامل بودم و حتی برادر این شخص که بنده را با کنگره آشنا کرده بود و  خودش مسافر بود را با دلایل واهی خودم دوباره به مصرف مواد برگشت داده بودم، چون تجربه کاهش را بدون جهان‌بینی انجام داده بودم و با شکست مواجه شده بودم.

به نظر شما چه کسانی می‌توانند این جایگاه را تجربه کنند؟
من از دیدگاه خودم عرض می‌کنم، همیشه باید یک راهنما هر تصمیمی را که در مورد رهجو می‌گیرد همانند غلام سلطان محمود ایاز، یادش باشد که خود نیز این مسیر ناهموار را گذرانده و از جایگاه عاقل به صفیه نگاه نکند. به قول آقای مهندس یک راهنما باید شجاعت امام حسین علیه‌السلام، عدالت حضرت علی علیه‌السلام، صبر ایوب و محبت حضرت محمد صلی‌الله را داشته باشد و اگر ندارد در پی کار دیگری برود. بیش‌ترین و بالاترین چیزی که در پیشرفت راهنما موثر است حس خوب و همراهی با دانش کنگره است.

تأثیرگذاری کلام راهنما به چه چیزی بستگی دارد؟
سخن و کلام حق از حلقوم ناحق هیچ اثری ندارد، مانند شمشیری که در غلاف است و نمی‌بُرد. راهنما با لب و دهان تنها شاید در مقطعی کوتاه به رهجو آموزش دهد؛ ولی اگر خودش عملگرا نباشد آثار کلامش مانند حباب روی آب است. دو صد گفته چون نیم کردار نیست.

چه پیامی برای کسانی که  این روزها برای آزمون راهنمایی درس می‌خوانند دارید؟
بدانیم و آگاه باشیم که این فرصت مانند اجر و پاداش پیامبری است. چون وعده خداست که فرموده اگر یک نفر را نجات دهیم گویی همه جان‌ها را نجات بخشیده‌ایم و خدایی ناکرده اگر برخلاف این باشد باید یک روزی که همه ما در آن‌جا محشور می‌شویم جواب‌گوی این امانات الهی باشیم، پس آن کنیم که فرمان است.

یک جمله زیبا به همسفرتان؟

بهترین اتفاق زیبای زندگیم.

صحبت پایانی:
امیدوارم باز در جایی که از آن‌جا انشعاب یافته‌ایم با هم باشیم، از همه آفریدگان خدا که برای رهایی و آرامش انسان‌ها بدون هیچ چشم‌داشتی مثل شمع می‌سوزند تشکر می‌کنم و بهترین‌ها را برایتان آرزومندم این هفته زیبا گوارایتان باد.

 

زمانی که در سفر اول بودید به این جایگاه فکر می‌کردید ؟

در حقیقت باید بگویم سفر اول برای خود من دو مفهوم دارد، بخش اول وقتی وارد کنگره شدم آن‌قدر ناامید و در تاریکی‌ها سرگردان بودم که اصلاً امیدی به خروج از ظلمت و تاریکی خودم نداشتم، حتی رهایی را باور نداشتم تا برسد به جایگاه مقدس راهنمایی. بعد از سفر اول و رهایی، ۵سال از کنگره دور بودم. مسافرم در جایگاه خدمت راهنمایی و خدمت‌گزار در این جایگاه بودند، وقتی بعد از ۵سال خداوند در لطف و بزرگیش را دوباره به روی من فاطمه باز کرد و اذن ورود به کنگره را داد دوباره وارد کنگره شدم مثل یک سفراولی از صفر سفرم را شروع کردم با راهنمایی‌های استاد دلسوزم خانم مریم برای رسیدن به خدمت راهنمایی تشویق شدم. وقتی فکر کردم دیدم خواسته خدمت، عشق، آموزش‌دیدن و بیش‌تر یاد‌گرفتن و درک‌کردن را از تک‌تک سلول‌های وجودم حس کردم، پس با آن‌چه در توان داشتم کوشیدم برای رسیدن به این جایگاه خدمتی و ارزشمند که پر از عشق و محبت است.

به نظر شما چه کسانی می‌توانند این جایگاه را تجربه کنند؟
به قول استاد بزرگ سردار در کتاب عبور از منطقه ۶۰درجه زیر صفر "ما برای آموزش و خدمت قدم به حیات نهاده‌ایم" ابتدا آموزش و سپس خدمت درست انجام دهیم، شاید بتوان گفت که آموزش و خدمت نبض زندگی است اگر این دو موضوع نباشد زندگی نیست و کسانی می‌توانند این جایگاه را تجربه کنند که اول خوب آموزش ببینند و بعد عاشق خدمت‌کردن به هم‌نوع و عاشق رهایی باشند. یک راهنما در کنگره۶۰ با تمام وجود تلاش می‌کند تا طعم شیرین رهایی و آزادی از اعتیاد را که چشیده است به دیگران نیز مانند یک شهد شیرین بدهد. او عاشق این است که دیگران را وارد بهشت کند، همان‌گونه که دیگران برای خارج‌ شدن او از جهنم اعتیاد و ورودش به بهشت رهایی و آزادی تلاش کردند.

تأثیرگذاری کلام راهنما به چه چیزی بستگی دارد؟

بسیار ساده؛ اما کاملاً کاربردی است. راهنما در درجه اول وقتی پیش‌تر از کلام، با عملکرد صحیح خود در هر زمینه‌ای می‌تواند تاثیر شگفت‌انگیزی با کلام خود داشته باشد. ساده‌تر بگویم اگر من فاطمه به عنوان راهنما عملی را انجام ندهم مثلاً مرتب سی‌دی‌هایم را ننویسم، در جلسات به‌موقع حاضر نباشم و از رهجوها بخواهم و تاکید داشته باشم برای انجام این مسائل به جهت این‌که کائنات و وجود هستی و وجود انسان پر از حس‌های قوی می‌باشد به صورت خودکار کلام من هیچ تاثیری نخواهد داشت و بالعکس عملکرد خوب من و عمل‌سالم من است که به تاثیر کلامم قدرت می‌دهد. من به عنوان راهنما می‌کوشم تا عمل کنم قبل از اینکه با کلامم چیزی را درخواست کنم. در این صورت کلام راهنما در رهجو تاثیر دارد.

چه پیامی برای کسانی که این روزها برای آزمون راهنمایی درس می‌خوانند دارید ؟
پیام من به عنوان عضو کوچکی از کنگره۶۰ که سال گذشته در حال آماده کردن خودم برای شرکت در آزمون راهنمایی بودم این است که اول خواسته خود را در نظر بگیرند که چقدر خواسته دارند و حالا بنا به درجه خواسته‌ای که دارند تلاش و کوشش کنند، اگر با تمام وجود مثل فرد تشنه‌ای که در پی آب است بخواهند و با تمام توانشان تلاش کنند و برای خواسته خود برنامه‌ریزی حساب شده داشته باشند انشاالله به خواسته خود می‌رسند. از همین‌جا برای همگی عزیزان که برای آمادگی در این آزمون خدمتی پر از عشق تلاش می‌کنند خدا‌قوت می‌گویم و آرزوی موفقیت برای این عزیزان دارم.

یک جمله برای مسافرتان؟
مسافر عزیزم در پیچ و خم تاریک زندگی دستم را در دستان سرد و بی‌حست با تمام قدرت نگه داشتم؛ اما روزی در مسیر آموزش‌های کنگره دستم را به گرمی گرفتی و بزرگ‌ترین پشتیبان و قوت قلبم شدی، بی‌نهایت از تو سپاس‌گزارم.
 

صحبت پایانی :
در پایان این هفته زیبا را به جناب آقای  مهندس دژاکام اولین معلم و خانم آنی بزرگوار اولین راهنمای همسفران کنگره۶۰ و همه راهنمایان کنگره۶۰ تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و همچنین سپاس و قدردانی من از عاشق‌ترین و مهربان‌ترین و دلسوزترین عزیزی که راهنمای راه گمشده‌ام شد، استاد و راهنمای گرانقدرم خانم مریم عزیز، بابت همه از خودگذشتگی‌هایشان تا آخر عمر مدیون و سپاس‌گزار ایشان هستم. از مسافر عزیزم هم بی‌نهایت سپاس‌گزارم.

از این‌که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید از شما سپاس‌گزارم و بهترین‌ها را برای شما آرزومندم.

مصاحبه کننده و ویرایش: همسفر نسیم رهجوی راهنما همسفر مریم (لژیون دوم)

مصاحبه شنوندگان: راهنما مسافر حسین راهنمای لژیون پنجم مسافران و راهنما همسفر فاطمه راهنمای لژیون هفتم همسفران 

عکاس خبری: همسفر لیلا رهجوی راهنما همسفر زهرا (لژیون سوم)

ارسال: راهنمای تازه‌واردین همسفر خدیجه

همسفران نمایندگی اسلامشهر 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .