English Version
English

راهنما، نمادی از معرفت، عمل سالم و عدالت است

راهنما، نمادی از معرفت، عمل سالم و عدالت است

هفته راهنما را در رأس به آقای مهندس دژاکام و تمامی اساتید و راهنمایان کنگره ۶۰ و راهنمایان خوبم، همسفر مریم و همسفر لیلا تبریک عرض می‌کنم.
راهنما؛ یعنی الگو، نشان دهنده راه و چراغی است که گواه آگاهی و تجربه‌های تلخ و شیرین است. راهنما، کسی است که می‌شود به او تکیه کرد. امین و مورد ستایش است. یک بنای بسیار زیبا و دل‌نواز که با او می‌شود آرامش گرفت. فقط با او می‌توان راحت بود و ساعت‌ها، درد و دل کرد‌، بدون اینکه خم به ابرو بیاورد. داشتن چنین نعمتی؛ یعنی اینکه خداوند، حواسش بیش از اندازه به من است. راهنما؛ زندگی‌بخش است و امید را در دل تک‌تک انسان‌هایی که غرق در تاریکی و ظلمات بوده‌اند، زنده می‌کند و راه و رسم زندگی را به ما می آموزد. راهنما؛ یعنی بخشش برای حال خوش. او برای زندگی بهتر تلاش می‌کند‌، بدون هیچ چشم‌داشت و توقعی. می‌سوزد و می‌سازد با بد‌رفتاری‌ها، بد‌اخلاقی‌ها، ناراحتی‌ها. از تلاش دست برنمی‌دارد و به هدف والا می‌اندیشد؛ چرا که می‌داند، خوبی فقط، صفت قدرت مطلق است و همواره تلاش می‌کند تا ذره‌ای از مسیر جدا نشود. راهنما، رب است. احترام بر او، واجب و پیروی کردن از او؛ یعنی به حال خوش رسیدن.

باید، عاشق باشی که بتوانی تلاش کنی و خدمت کنی. باید درد و رنج کشیده باشی تا معنی عشق را درک کنی. راهنما؛ یعنی غصه در دل خوردن و انرژی مثبت فرستادن. راهنما؛ یعنی ذره‌ای از وجود خداوند بودن. در سوره بلد، در کلام‌الله می‌خوانیم: «کسی که یک نفر را احیا می‌کند؛ مانند این است که هزاران نفر را احیا نموده و زنده کرده است». مولای متقیان علی علیه‌السلام در روایت مشهور خویش می‌فرمایند: «هر کسی یک کلمه به من علم بیاموزد، مرا غلام یا بنده خویش ساخته است». به راستی راهنمایی، عشق و هنر است و در کنگره جایگاه راهنما، جایگاهی بسیار مقدس و رفیع است که باید آن جایگاه را به دست آورد تا بتوانیم بفهمیم و باور نماییم؛ چرا که راهنمایان کنگره ۶۰ از فیلترهای متفاوت عبور کرده‌اند تا بتوانند به درجه راهنمایی نائل شوند. آنان علاوه بر تجربه رهایی و گذراندن تاریکی‌ها، دانش و بینش خاصی در مقوله اعتیاد و موضوعات دیگر جهان‌بینی دارند. برای کسب این جایگاه می‌بایست مورد تأیید مرزبانی، راهنما، شورای دیده‌بانان و نگهبان کنگره ۶۰  قرار بگیرند، در کارگاه‌های کارآموزی شرکت و از راه‌های پرفراز و نشیبی عبور نمایند تا بتوانند به آن جرگه درآیند و به راحتی هم امکان‌پذیر نیست.

راهنما در کنگره طلایه‌دار عشق، محبت، ایمان و اسوه صبر، استقامت، بردباری و نمادی از معرفت، عمل سالم و عدالت است. در حقیقت آنان صفات و ویژگی قدرت مطلق را به صورت نسبی دارا هستند. راهنما در اینجا یک راه بلد است، رهبر و راهبر نیست و او را آقا، مرشد و پیر صدا نمی‌کنیم، راهنما فقط راهنماست. «لَمْ یَشْکُرِ الْمَخْلوقْ وَ لَمْ یَشْکُرِ الْخٰالِقْ»، اگر امروز من نتوانم از رب، مربی و راهنمای خود سپاسگزار باشم چگونه می‌توانم از خدایم تشکر کنم؟ در این جایگاه یاد گرفتم باید دوست بدارم تا من را دوست بدارند و باید بکارم تا برداشت نمایم؛ اما قبل از ورود به کنگره، فکر می‌کردم باید دوستم بدارند تا من آنان را دوست بدارم. اینجا آموختم باید یاد گرفت، آموخت و عمل کرد. چیزی که یک راهنما را خوشحال می‌کند این است که رهجویش به مقام و جایگاه راهنمایی برسد.
از پدر، گر قالب تن یافتم
از معلم، جان روشن یافتم
ای معلم، چون کنم توصیف تو
چون خدا، مشکل توان تعریف تو

نویسنده: راهنما همسفر اعظم (ر)
ویرایش: راهنما همسفر فاطمه (ک)، راهنما همسفر فاطمه (ر)
عکاس خبری: راهنمای تازه‌واردین همسفر ریحانه
تنظیم و ارسال: راهنما همسفر اعظم (ع)
همسفران نمایندگی دنا

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .