English Version
English

مهم‌ترین ویژگی یک راهنما عشق و محبتی است که منجر به حرکت خود و رهجویان می‌گردد

مهم‌ترین ویژگی یک راهنما عشق و محبتی است که منجر به حرکت خود و رهجویان می‌گردد

در تقویم کنگره۶۰، یک هفته در سال به عنوان هفته راهنما نام‌گذاری شده که البته همان هفته معلم است؛ چراکه راهنما همانند معلم ماست. در این هفته اعضای کنگره۶۰ به پاس قدردانی از تلاش راهنمای خود هدیه‌ای به ایشان تقدیم می‌کنند.

اگر امروز کنگره تا این حد وسعت و رشد پیدا کرده؛ به دلیل دیدگاه و اهمیت فوق‌العاده آن به موضوع پرورش استاد است.

راهنما؛ به معنی نشان‌دهنده راه است و به شخصی گفته می‌شود که دیگران را در یافتن مسیر رهایی، درمان اعتیاد (در بخش مسافران) و رسیدن به آرامش و حال‌خوش (در بخش همسفران) یاری می‌رساند؛ همچنین کار انتقال آموزش کنگره بر دوش این عزیزان است.

آقای مهندس می‌فرمایند: انسان بایستی بداند در جامعه مسئولیتی دارد و اگر من در سیستم کنگره طبق وظیفه معنوی خود کمک نمی‌کردم یا راهنمایانی که بدون هیچ چشم داشتی به دیگران یاری می‌رسانند، حضور نداشتند چه اتفاقی می‌افتاد؟! چه خانواده‌هایی که منهدم و ویران می‌شدند!

نکته مهم اینجاست که انسان بایستی راهنما، استاد و معلم داشته باشد؛ زیرا ما همه چیز را از مربی و معلم یاد می‌گیریم. آیه ۳۲ سوره مبارکه مائده جایگاه یک راهنما، مربی و معلم را بهتر برای ما بازگو می‌کند که هر کس جان احدی را نجات دهد، مانند آن است که جان همه مردم را نجات داده است؛ همچنین حضرت علی می‌فرمایند: هر کس یک کلمه به من علم بیاموزد درواقع مرا غلام و بنده خویش ساخته است.

از دیدگاه کنگره هر شخصی که سفر اول را طی کرده و به درمان و رهایی رسیده است، قادر نیست به دیگرانی که خواهان رهایی و درمان هستند کمک نماید؛ چراکه باید دوره‌های مخصوص آموزشی را گذرانده و در آزمون راهنمایی شرکت کرده باشد.

بایستی بدانیم که تجربه راهنما در کنار علم و دانش کامل شده و کارساز خواهد بود. یک راهنما از زمانی که در تاریکی‌‌ها به سر برده تا موقعی که به رهایی و نور رسیده و سفر اول را آغاز و طی کرده و در نهایت به جایگاه راهنمایی دست یافته است؛ در کارگاه‌های آموزشی و جلسات آموزشی لژیون تحت یادگیری بوده و از نظر کنگره یک متخصص و صاحب‌نظر در مقوله اعتیاد به‌شمار می‌آید؛ زیرا در این زمینه به دانایی رسیده است.

راهنمایان کنگره۶۰ از فیلترهای متفاوتی عبور کرده‌اند تا بتوانند به درجه راهنمایی برسند. آن‌ها در ابتدا باید سفر اول را طی کنند و پس از رسیدن به رهایی و درمان، در آزمون‌های فنی و جهان‌بینی راهنمایی نمره قبولی را کسب نمایند. در ادامه با اخذ نمره انضباط از مرزبانان، تأییدیه تربیت بدنی کنگره۶۰ و کنگره دیده‌بانان و همچنین انجام پیمان راهنمایی، موفق به دریافت شال نارنجی راهنمایی خواهند شد.

تازه‌واردین پس از گذراندن سه جلسه مشاوره در لژیون تازه‌واردین، می‌توانند راهنمای خود را انتخاب نمایند. راهنما نمی‌تواند به تازه‌واردین مراجعه کند و از آن‌ها بخواهد که او را به عنوان راهنما انتخاب کنند؛ چراکه در این صورت موفق نخواهد بود.

مهمترین ویژگی یک راهنما عشق و محبتی است که منجر به حرکت خود و رهجویان می‌گردد. از اساسی‌ترین عوامل جذب رهجو، حضور مستمر راهنما در کنگره و مراحل بعدی خواست او نسبت به تشکیل لژیون، منظم و مرتب بودن، صبور بودن و عجله نداشتن در تشکیل لژیون و... است.

خط مشی راهنما برای آموزش رهجو باید منابع آموزشی، سی‌دی‌ها، نوشتارها و متون کنگره۶۰ باشد؛ در غیر این صورت مسیر حرکت لژیون تغییر کرده و به سمت مطالب پوچ و بی‌محتوا سوق داده خواهد ‌شد.

راهنما ضمن آموزش دادن، آموزش هم می‌بیند و زمانی که اقدام به حل مشکلات رهجویان خود می‌کند، مشکلات خودش هم حل خواهد‌شد. رابطه میان راهنما و رهجو بر مبنای رفاقت و دوستی نیست؛ زیرا اگر این‌چنین باشد، جایگاه راهنما پایین آورده می‌شود و رهجو آن‌چنان که باید فرمانبردار نیست.

در لژیون فقط راهنما صحبت نمی‌کند؛ بلکه به اعضای لژیون هم به اندازه کافی فرصت صحبت کردن می‌دهد و به صورت غیرمستقیم با تفکرات و دیدگاه رهجوها نسبت به موضوعات مختلف آگاه می‌شود و آن زمان می‌تواند رهجو را راهنمایی کند. در ادامه مطابق با عدالت، معرفت و عمل سالم از رهجویان خود در جایگاه‌های مختلف استفاده می‌نماید.

راهنما از موفقیت و پیشرفت رهجویان خود خشنود است و با عدم پیشرفت آنان نگران و ناراحت می‌شود که این امری کاملاً طبیعی است؛ ولی او به خاطر رهجویانی که خواستار رهایی نیستند و پیشرفتی ندارند، نبایست عملکرد خود را زیر سوال ببرد و دلسرد شود.

در پایان این هفته زیبا را به  استاد راهنمای کنگره۶۰، آقای مهندس و خانواده بزرگوارشان؛ همچنین به راهنمای خوبم و تمامی راهنمایان محترم تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم بتوانیم قلبی، زبانی و عملی سپاس‌گزار این فرشته‌های زمینی باشیم.

 

نویسنده: همسفر مریم لژیون راهنما همسفر زهره (لژیون چهارم)

عکاس خبری: همسفر فاطمه لژیون راهنما همسفر نسرین (لژیون پنجم)

ویراستار: همسفر سمیه مرزبان خبری

ارسال مطلب: همسفر مریم لژیون راهنما همسفر زهره (لژیون چهارم)

همسفران نمایندگی علیرضا

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .