English Version
English

راهنما از عصاره جان خودش به رهجو می‌بخشد

راهنما از عصاره جان خودش به رهجو می‌بخشد

دومین جلسه از دوره سوم کارگاه‌های آموزشی مجازی ویژه همسفران کنگره۶۰، نمایندگی نائین با دستور جلسه «هفته راهنما» با استادی همسفر سمیه رهجوی راهنما همسفر مینا در روز شنبه 8 اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ آغاز به کار کرد.

خلاصه سخنان استاد:

زمانی که وارد کنگره می‌شویم به ما می‌گویند: راهنما را با حس خودتان انتخاب کنید. من زمانی که وارد کنگره شدم، راهنمای تازه‌واردین خانم طیبه عزیز بودند. ایشان با آن حس و انرژی خوبی که با لبخند زیبای خودشان به من انتقال دادند، باعث شدند که نسبت به کنگره حس خوبی پیدا کنم و به شکر خدا در کنگره بمانم، آموزش بگیرم و به آرامش برسم. به یاد دارم که آن زمان، خانم مینا نگهبان جلسه بودند و صدای آرام و دل‌نشین و مهربانی‌شان باعث شد که من حس خوبی نسبت به ایشان پیدا کنم.

زمانی که مطالبی در مورد راهنمایان خواندم، متوجه شدم راهنما کسی است که راه را نشان می‌دهد و عشق و محبت را به رهجو انتقال می‌دهد تا رهجو حرکت کند. دیده‌بان شهرستان‌ها جناب آقای حکیمی می‌فرمایند: «راهنما مانند شمعی است که با سوختن خودش نور را به رهجو انتقال می‌دهد» و آن نور انتقال دانش و آگاهی است که به رهجو داده می‌شود تا هدایت شود و به رهایی برسد.

راهنما تمام وظایف خودش را به‌خوبی انجام می‌دهد، ولی این من هستم که باید خواسته داشته باشم تا از تاریکی‌ها بیرون بیایم و از تجربیات راهنما استفاده کنم، چون یک راهنما قبلاً این راه را گذرانده و بر تاریکی‌های خود غلبه کرده است. او تجربه کسب کرده و آموزش‌دیده، در این سفر راهنما بدون هیچ توقعی تجربیات خودش را در اختیار من می‌گذارد تا من از تاریکی‌ها عبور کنم و به‌طرف روشنایی‌ها درحرکت باشم.

ما وادی ۱۴ یعنی وادی عشق و محبت را خوانده‌ایم و نوشته‌ایم؛ شاید سال‌ها زمان ببرد تا ما این وادی را درک کنیم؛ چه برسد که بخواهیم آن را اجرا کنیم. وادی چهاردهم مصداق راهنمایان کنگره است؛ زیرا یک راهنما هر هفته از زمان و خیلی خواسته‌های معقول و از لذت‌هایی که در کنار همسر و فرزندان خود می‌تواند داشته باشد می‌گذرد، زمانی که پنجشنبه‌ها می‌تواند بهترین لحظاتی را که شاید سال‌های بعد برایش تکرار شدنی نباشد به‌جای کنار خانواده بودن در اختیار ما می‌گذارد. او از تمام وجودش و به نظر من از تک‌تک سلول‌هایش می‌گذرد تا من سمیه را راهنمایی کند. راهنما آرامش خودش را با من تقسیم می‌کند تا من هم در آرامش باشم. از خوشی‌های خودش می‌گذرد تا من به خوشی و لذت برسم و با تمام وجود مشکلات خودش را بیرون کنگره می‌گذارد تا من بتوانم باراهنمایی‌های او مشکلات خودم را حل کنم.

من قبلاً پیش مشاور می‌رفتم، با چند بار نوبت گرفتن و هزینه‌های بالا آخرش هم می‌گفت: اگر بمانی ممکن است خودت هم معتاد شوی؛ اما در کنگره راهنما می‌گوید بمان، تو باید در کنار مسافرت باشی تا آموزش بگیری و خدمت کنی، چون ما به این جهان آمده‌ایم تا آموزش بگیریم و خدمت کنیم. یک راهنما از عصاره جان خودش به رهجو می‌بخشد و این همان پای‌برهنه روی گداخته‌های آتش راه‌رفتن است. این راهنماها را چه کسی پرورش داده است؟ استاد راهنمای محترم کنگره 60 جناب آقای مهندس حسین دژاکام؛ کسی که یافته‌هایش را در اختیار همه گذاشت تا دیگران هم استفاده کنند، رها شوند و به آرامش برسند.

حال هنر من سمیه چیست؟ با کلی ذوق بگویم امروز سی‌دی نوشته‌ام که راهنما نگوید چرا بدون سی‌دی آمده‌ای؟ یک راهنما اگر اصرار به سی‌دی نوشتن دارد، فقط برای این است که حال خود من خوب باشد یا مثلاً من در هفته راهنما ۱۰۰ تومان در پاکت می‌گذارم، تازه منتظر تشکر هم هستم. من هرچقدر هم در پاکت بگذارم هزینه یک ساعت مشاوره هم نمی‌شود و این‌ها تشکر و قدردانی نیست. من باید بتوانم با استفاده از آموزش‌های راهنمای خودم تک‌تک سلول‌هایم را بازسازی کنم و آن‌قدر حال خود را خوب و آموزش‌ها را عملی کنم تا بتوانم در کنگره خدمت کنم، راهنما شوم و بتوانم مثل راهنمای خودم رهجوهای خوبی را پرورش دهم. آن موقع هم به نظر من هنوز به‌هیچ‌عنوان قابل جبران نیست، ولی شاید بتوانم یک قطره از اقیانوسی که او بوده من هم باشم.

من زمانی قدردان هستم که در نفس اماره نباشم و کسی که به حرف راهنما گوش نمی‌دهد و این زحمت‌ها را نادیده می‌گیرد و برای او آمدن به کنگره مهم نیست، هنوز در نفس اماره مانده و در تاریکی است و تا خودش نخواهد هیچ‌کس نمی‌تواند به او کمک کند.

هفته راهنما را به استاد راهنمایان، جناب آقای مهندس و خانواده محترم ایشان و به تمام راهنمایانی که قلب‌هایشان سرشار از عشق و محبت است تبریک می‌گویم. من دستانی که عشق را مثل خورشید با گرمای وجودشان به همه می‌بخشند، می‌بوسم. سپاس‌گزار راهنمای خودم، خانم مینای عزیز و مهربان هستم که همیشه چراغ راه من به‌طرف روشنایی‌ها بوده و هست. الهی لحظه‌لحظه زندگی شما عزیزان غرق در سلامتی و آرامش باشد و ان‌شاءالله برکت این خدمت‌ها همیشه در زندگی شما جاری باشد.


رابط خبری: همسفر طاهره، رهجوی راهنما همسفر مینا (لژیون دوم)
عکاس: همسفر طیبه، مرزبان خبری
ویراستاری و ارسال: راهنمای تازه‌واردین، همسفر سمانه
همسفران نمایندگی نائین

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .