English Version
English

راهنما در کنگره۶۰ یعنی عاشق خدمت بودن

راهنما در کنگره۶۰ یعنی عاشق خدمت بودن

جلسه چهارم از دوره پنجم کارگاه‌های آموزشی مجازی همسفران نمایندگی سهروردی اصفهان با استادی راهنما همسفر عفت و با دستور جلسه «هفته راهنما» در روز شنبه ۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ برگزار شد.

خلاصه سخنان استاد

آنچه باور است محبت است و آنچه نیست، ظروف تهی است. تنها پیوند محبت ما را به هم متصل نگاه می‌دارد. خدا را شکر می‌کنم که اجازه داد در کنگره و در بین دوستان محبت باشم. از ایجنت شعبه، مرزبانان عزیز و مسئول سایت شعبه، خانم زهرا عزیز سپاسگزارم که به بنده فرصت خدمت دادند تا آموزش بگیرم.

دستور جلسه «هفته راهنما» است. ابتدا هفته راهنما را خدمت استاد راهنما و بنیان کنگره۶۰ آقای مهندس و خدمت اولین راهنمای قسمت همسفران، سرکار خانم آنی بزرگوار تبریک عرض می‌کنم. همچنین خدمت استاد امین، خانم آنی کماندار، خانم شانی عزیز و کلیه راهنمایان کنگره۶۰ و راهنمایان عزیز خودم تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

یکی از جشن‌های زیبایی که در کنگره برگزار می‌گردد، جشن راهنماست. هدف از برگزاری این جشن،‌ آشنایی با واژه و جایگاه راهنماست و همین‌طور اینکه، قدردان بودن و سپاسگزاری کردن از معلم و رب خود به ما آموزش داده می‌شود. راهنمایان در کنگره۶۰ افرادی هستند که تجربه مصرف مواد مخدر، اعتیاد و رهایی از آن را دارند و این شرطی است که یک فرد می‌تواند برای راهنما شدن داشته باشد، اما از نظر کنگره این شرط به‌تنهایی کافی نیست و باید از علم و دانش لازم در این رابطه برخوردار باشد و رابطه انسان و مواد‌ مخدر را به خوبی بشناسد. نکته بسیار مهم و حساس دیگر که یک راهنما در کنگره۶۰ بر مبنای آن می‌تواند خدمت خالصانه‌ای داشته باشد، داشتن ویژگی عشق و محبت است. راهنما در کنگره۶۰ یعنی عاشق خدمت بودن، عاشق کمک به هم‌نوع و عاشق رها شدن مصرف‌کنندگان مواد مخدر از دام اعتیاد.

در همین رابطه یک راهنما در کنگره۶۰ با تمام وجود تلاش می‌کند تا طعم شیرین رهایی و آزادی از اعتیاد که خودش به خوبی چشیده است را به دیگران هم انتقال بدهد و همان‌گونه که دیگران برای خارج شدن او از جهنم اعتیاد و رسیدن به رهایی تلاش کرده‌اند او هم برای دیگران تلاش می‌کند. یک رهجو برای کسب شرایط گفته شده بعد از ورود به کنگره اقدام به درمان خود می‌کند. ابتدا با مثلث درمان آشنا می‌شود، سفر درمانی خود را آغاز می‌نماید و با دریافت آموزش‌های ناب و کاربردی کنگره روی جسم، روان و جهان‌بینی خود کار کرده و پس از ده ماه موفق به دریافت گل رهایی شده، سپس وارد سفر دوم می‌شود و به مرور زمان، ظرفیت لازم برای راهنما شدن را پیدا می‌کند. برای کسب جایگاه راهنمایی باید با تلاش و پشت‌کار قوی در آزمون سراسری راهنمایی در کنگره شرکت نماید و با گرفتن نمره قبولی طی مراحلی موفق به دریافت شال و جایگاه راهنمایی به مدت ۴سال می‌گردد و به‌عنوان یک راه‌بلد یا بهتر بگوییم یک متخصص درمان اعتیاد شروع به کار‌ می‌نماید. در این رابطه جناب مهندس فرمودند: «یک راهنما در کنگره۶۰ از بزرگترین متخصصان دنیا در زمینه اعتیاد اطلاعات بیشتری دارد و آبروی علم به عمل است.»

راهنمای همسفران هم از افراد خانواده‌های مصرف‌کنندگان هستند که شامل مادر، همسر، خواهر، برادر و فرزند آنان می‌باشند. این اشخاص، مصرف‌کننده نبوده‌اند، ولی همراه مسافر خود وارد کنگره شده و در ادامه از آموزش‌های لازم برخوردار شده‌اند و پس از گذراندن کارگاه‌های آموزشی و قرارگرفتن در لژیون‌ها به علم و آگاهی لازم می‌رسند و طی مراحلی و با شرایط مشخص شده، برای قرار گرفتن در جایگاه راهنمایی، تمام تلاش خود را انجام می‌دهند. این افراد در ابتدای ورود به کنگره هدفشان فقط درمان و رهایی مسافرشان است، اما پس از دریافت آموزش‌ها متوجه می‌شوند مشکلاتی که خودشان دارند، کمتر از مشکلات مسافرشان نیست و به این باور می‌رسند که اول باید به خود کمک کنند تا بتوانند به دیگران کمک کنند. به فرمایش استاد امین: «کافی است انسان‌ها مشکل خود را بپذیرند یا در اصل مشکل خود را ببینند در این صورت نصف راه را رفته‌اند.»

راهنمایان همسفران در کنگره۶۰ وظیفه‌ خود می‌دانند که به خانواده‌های افراد مصرف‌کننده کمک کنند تا علم و آگاهی لازم برای کمک به مصرف‌کننده و مسافر خود را پیدا کنند. راهنما در این مسیر هیچ منتی بر سر رهجو ندارد، ولی مزد خود را زمانی می‌گیرد که پس از مدتی، تغییرات را در افکار، رفتار و گفتار رهجو مشاهده می‌نماید. کسانی به جایگاه راهنمایی می‌رسند که کنگره را درک کرده‌اند و به بیداری رسیده باشند، اما هر چه جلوتر می‌روند، بیشتر به اهمیت و هدف خلقت انسان پی می‌برند و متوجه می‌شوند که هدف از خلقت انسان، اول آموزش و بعد خدمت است. این را خوب می‌دانند و درک کرده‌اند که هستی هیچ‌چیز را مفت و مجانی به کسی نمی‌دهد؛ بنابراین هر ساله تعداد زیادی از اعضا واجد‌الشرایط بابت دریافت این جایگاه و شال راهنمایی، تلاش بسیار می‌کنند و مطمئن هستند در زمان خودش در این جایگاه خدمتی ارزشمند قرار خواهند گرفت. آنان به عدالت خداوند ایمان دارند و می‌دانند نوبت باران محفوظ است.

راهنما در کنگره به سلاح عشق و ایمان مجهز است و تنها پیوندی که بین راهنما و رهجو وجود دارد، پیوند محبت است. عشق، عقل و ایمان، لازمه کار در مسیر خدمت و در مسیر خدمت راهنمایی است و یک راهنما در کنگره به این درجه رسیده است و او با جان و دل خدمت می‌کند و هیچ انتظار و توقعی از رهجو ندارد، اما بر منِ رهجو واجب و ضروری است که از راهنمای خود تقدیر کنم و دچار کفر نشوم. تشکر از رب، معلم، راهنما و در کل از مخلوقین، در اصل تشکر از خالق است و این عمل، یکی از نشانه‌های کاربردی نمودن آموزش‌های کنگره۶۰ می‌باشد که اهمیت به‌سزایی دارد.

ما باید تشکر کردن از انسان‌ها را بلد باشیم، تشکر از پدر، مادر، همسر، فرزند، برادر، خواهر، معلم، راهنما و یا هر کس دیگری که حتی یک کلمه به ما یاد داده باشد و در این رابطه جمله‌ای از بزرگان‌مان است که می‌فرماید: «هر کس یک کلمه به من بیاموزد من بنده او هستم.» امیدوارم قدردان معلم راستین آقای مهندس و راهنمایان عزیزم و شاگرد خوبی برای کنگره باشم. در پایان جا دارد تشکر کنم از کلیه راهنمایان کنگره۶۰ به‌ویژه راهنمایان عزیزی که مسیرهای طولانی را طی می‌کنند تا در شعب تازه تأسیس و نیازمند خدمت کنند.

عکاس: همسفر فاطمه (ک) رهجوی راهنما همسفر زهرا (لژیون چهارم)
ارسال: راهنمای تازه‌واردین، همسفر مریم
همسفران نمایندگی سهروردی اصفهان

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .