English Version
English

درک جهان‌ها بستگی به اشراق و دانایی ما دارد

درک جهان‌ها بستگی به اشراق و دانایی ما دارد

در سی‌دی اشراق در مورد اخلاق و رفتار صحبت شده است.فردی که اخلاق خوب دارد به حوض آب، زلال، تمیز و فردی که اخلاق خوبی ندارد چون حوض آب کثیف و گل آلود است. این تلنگری به ماانسان‌ها است که کدام یک از این موارد هستیم؟ انسان در اثر عدم علم و آگاهی بدی همه انسان‌ها را می‌بیند؛ اما بدی خودش را نمی‌بیند و یکی از مشخصات حضرت محمد داشتن خلق عظیم و اخلاق نیکو بوده است.

 انسانی که اخلاق نیکویی ندارد، مانند آب حوض کثیف است. که در رنج و عذاب به سر می‌برد؛ زیرا منیت، تکبر و دروغگو است و برای این‌که با همه‌ انسان‌ها ارتباط ملایم داشته باشیم‌ و بتوانیم انسان ها را دوست داشته باشیم باید شناخت،عقل، فهم و آگاهی و دانایی‌ ما بالا برود، انسانی که شناخت او بالا باشد می‌تواند انسان‌های دیگر را درک کند.اگر انسانی هم اشتباهی کرد بر مبنای دانایی‌اش او را ببخشد. این را بدانیم اگر انسانی هم اشتباهی مرتکب شود این جز سرشت‌ او و باید مراحلی را بگذراند تا از این نادانی بیرون بیاید؛ زیرا تا انسان تاریکی‌ها را تجربه نکند به عظمت روشنایی‌ها پی نمی‌برد‌.

انسانی هم که در کار دیگران خلل و مشکل ایجاد می‌کند در واقع در حال نابود کردن خودش است و ما که در کنگره ۶۰ هستیم چه یک سفر اول، سفر دوم، راهنماها، مرزبان، ایجنت، دیده‌بان، نگهبان، بنیان کنگره، جانشین بنیان کنگره هرچه هستیم مهم‌ترین مسئله آن خلق نیکوی ما است. خلق نیکو یا خلق بد را از چهره و گفتار انسان‌ها کاملاً قابل مشاهده است؛ بنابراین سعی کنیم اخلاق ما با همه خوب و درست باشد.اگر سخنی از فردی شنیدیم زود قضاوت نکنیم از جایگاه قاضی بودن کنار برویم، قضاوت که زیاد شود باعث خرابی حال خودمان می‌شود به همین دلیل بین حوضی که آب کثیف و تیره داشته باشد با حوضی که آب روان و تمیز داشته باشد فرق بسیار زیادی است.

 درک جهان و جهان‌ها بستگی به اشراق و دانایی ما دارد. اشراق از نور و روشنایی می‌آید و جهان ظلمت و تاریکی جهان فیزیکی است و این مسائل ضد ارزش‌ها در آن است.اگر ما بخواهیم به آسایش و آرامش برسیم باید این حوض کثیف را تبدیل به حوض تمیز و روان کنیم با دوری از ضد ارزش‌ها، غیبت، دروغ، کم فروشی زیرا باعث نابودی و حال خرابی خودمان می‌شود.آموزش‌های کنگره جز سخن حق چیز دیگری نیست و دستورات و فرامین الهی چیزی نیست که یک عقل سلیم با آن مخالفت کند که فرامین الهی می‌گوید دزدی، قتل، کم فروشی، غیبت، فساد، قضاوت، نکن حتی افردای هم که خدا باور نیستن هم با کم فروشی، دروغ، غیبت مخالف هستند و فرامین الهی هم همین‌گونه است ممکن است تحت تأثیر مسائل شخصی یا غرض‌های خاص قرار بگیردکه امری جدا است.

بنابراین‌ با پیروی از فرامین الهی در این مسیر آنچه می‌کاریم، مطلوب‌ترین آن به دست ماداده می‌شود و آنچه می‌کاریم برداشت آن دست خود ما است. در مزرعه ما همه کارها را به درستی انجام می‌دهیم اما با سرمای شدید تمام محصول آن مزرعه از بین برود. در قرآن کریم هم این موضوع را داریم که یک سری باغدار بودند؛ زمانی که می‌خواستند محصول باغ را بچیند می‌گویند شبانه برویم محصول را بچینیم تا به فقرا محصول ندهیم و زمانی که می‌روند محصول را بچینند متوجه می‌شوند تمام باغ را آفت زده و است. این آن است که می‌گوید آنچه می‌کاریم مطلوب‌ترین آن به دست ما داده بشود. برای این‌که مطلوب‌ترین آن به ما داده شود باید در صراط مستقیم باشیم در جایگاه انسان بودن و انسانیت بر مبنای آگاهی و دانایی با انسان‌های دیگر رفتار کنیم و در هر حرفه و شغلی باشیم با پیروی کردن ذات پاک خداوند است. 

انسان‌های هستند که در این راه از اعضای بدن خود هم می‌دهند از زمان،ثروت، انرژی‌ خود می‌دهند و هیچ کوتاهی نمی‌کنند؛ زیرا سیستم را درک کردند که تا از خود نگذری به خود نرسی و این کار باعث تقرب انسان نزد خداوند می‌گردد. انسان با مرگ از بین نمی‌رود تمامی صفات خوب و بد با انسان می‌ماند؛ حتی فردی که معتاد از دنیا برود هم اعتیادش با او می‌ماند بنابراین اگر انسان خوبی دیگران را بخواهد الله سریع الحساب است.

هرچه انجام دهیم برای ما سریع اتفاق می‌افتد چه خوب و چه بد. اعمالی که انجام می‌دهیم پاسخگوی رفتار ما است اگر جو بکاریم جو برداشت خواهیم کرد همانی که می‌کاریم را برداشت می‌کنیم در جهان هستی ما هم قطب منفی داریم و هم مثبت و این‌ها لازمه هستی است و اضداد که همان غم اندوه هستند برای این است که انسان آزموده شود و درستی و پاکی را انتخاب کند به همین دلیل غم و اندوه همیشه سرچشمه بدی‌ها نیستند و غم بزرگ می‌تواند یا انسان را به بالاترین درجات الهی یا پایین‌ترین درجات برساند؛ زمانی‌که مشکلی یا غم برای انسان به وجود آمد با حرکت خود به بالاترین درجات می‌تواند برسد.

 انسان در نقاط تاریکی می‌تواند به بسیاری از کشفیات برسد و این‌ها امتحان الهی برای‌ پیدا کردن راه به مراحل بالاتر هستند. مشکلات برای انسان می‌تواند باعث پیروزی و موفقیت شوند مانند مصرف کننده‌های که به نقاط منفی و بدی رسیده بودند و توانستند به نقاط مثبت و بالای دست پیدا کنند. انسان اگر مشکل بزرگی هم دارد باید صبر کند و فکر منفی نکند که چرا من؟ و بگوید تقدیر من‌ و خواست خداوند این بوده و در راستای تقدیر باید حرکت کرد و قدر داشته‌های خود را بدانیم ؛ زیرا عمر ما کوتاه و گذرا است و داده‌ها و نداده‌های خداوند را شکر کنیم.

تایپ: همسفر میترا رهجوی راهنما همسفر هاجر (لژیون سوم)
ویراستار و رابط خبری: همسفر ریحانه رهجوی راهنما همسفر هاجر (لژیون سوم)
عکس‌وارسال: همسفر زینب رهجوی راهنما همسفر کبری (لژیون دوم)
همسفران نمایندگی چرمهین 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .