English Version
English

وفای به عهد از نشانه‌های افراد نیکوکار است

وفای به عهد از نشانه‌های افراد نیکوکار است

جلسه نهم از دوره سوم کارگاه‌های آموزشی خصوصی همسفران لژیون سردار کنگره ۶۰ شعبه دنا به استادی راهنمای تازه‌واردین همسفر فردوس، نگهبانی پهلوان همسفر زهرا و دبیری دنور همسفر اکرم با دستورجلسهٔ "قول و قرار (وفای به عهد)" دوشنبه سوم اردیبهشت‌ماه 1403، رأس ساعت ۱۴:30 آغاز به کار کرد.

خلاصه سخنان استاد:
خداوند را شاکر و سپاسگزارم که به من اجازه داد در کنگره حضور داشته باشم و از شما عزیزان آموزش بگیرم. از نگهبان جلسه خانم زهرا، ایجنت محترم، خانم سمیه و مرزبانان عزیز سپاسگزارم که به من فرصت دادند در این جایگاه قرار بگیرم و خدمت کنم.
عهد و پیمان، بخشی از آداب معاشرت به شمار می‌رود و در همه ادیان مطرح بوده و هست. خداوند در قرآن می‌فرمایند: «وفای به عهد از نشانه‌های افراد نیکوکار است». پیمان و یا وفای به عهد، دوطرفه است و شامل: عهد و پیمانی است که بین ما و خداوند بسته می‌شود و عهدی که با خودمان می‌بندیم و مورد بعدی، عهد و پیمانی است که با سایر انسان‌ها بسته می‌شود. عهد بین ما و خداوند به روز الست برمی‌گردد؛ یعنی زمانی که با پروردگار پیمان بستیم و خداوند از ما سؤال کرد که آیا من پروردگار شما هستم و همه ما گفتیم آری و قول دادیم که فرمان‌بردار باشیم و از فرامین الهی تخطی نکنیم. فرامین الهی شامل؛ پرداخت کردن زکات، کمک کردن به مردم، دوری از ضدارزش‌ها و حرکت به‌طرف ارزش‌ها می‌باشد. اگر قول و قراری که با خداوند بسته‌ایم را عملی کنیم، آن موقع بهتر می‌توانیم به قول و قراری که‌ با سایر انسان‌ها می‌بندیم پایبند باشیم.

وفای به عهد، زمانی سخت می‌شود که از شخصی که با او عهد بسته‌ایم، رفتار نامناسبی ببینیم و یا جواب خوبی‌های ما با بدی داده شود و تنها دلیلش این است که بدون تفکر و بررسی شرایط، عهد و پیمان بسته شده است. حضرت علی علیه‌السلام می‌فرمایند: اگر از کاری که از انجام آن اطمینان ندارید، یا به قولی که می‌دهید پایدار نباشد، پیمان‌شکن خواهید بود. همچنین در قرآن سفارش شده «جزء پیمان‌شکنان نباشید». وفای به عهد، رابطه مستقیم با حس احترام نسبت به خود دارد؛ زیرا فردی که به عهد خود عمل می‌کند، هرگز سخنی که گفته‌ را از یاد نخواهد برد و برخلاف آن عمل نمی‌کند. طبق وادی هفتم، اشخاصی که به عهد خود وفا می‌کنند خردمند هستند، به این صورت که ابتدا تفکر می‌کنند، شرایط را بررسی کرده و با تفکر، عهد و پیمان خود را منعقد می‌کنند. افراد خردمند در این شرایط، با برنامه‌ریزی در زندگی خود و احترام به‌وقت دیگران، جوانب را بررسی می‌کنند و با دیگران، متفکرانه قول و قرار می‌گذارند.

تایپ: راهنما همسفر فردوس
ویرایش: راهنما همسفر مهین
عکاس خبری: راهنما همسفر ریحانه
تنظیم و ارسال: راهنما همسفر اعظم (ع)
همسفران نمایندگی دنا

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .